Obrazy Galicji w szkolnych podręcznikach historii do szkół średnich od końca XIX wieku do upadku PRL-u: przyczynek do polityki historycznej
DOI:
https://doi.org/10.12775/KLIO.2016.033Słowa kluczowe
Galicja, podręczniki historii, szkoły średnie, polityka historycznaAbstrakt
Artykuł przedstawia, w jaki sposób autorzy szkolnych podręczników historii prezentowali w nich Galicję. Autor wykazuje, że sposoby prezentowania dawnej prowincji habsburskiej wynikały z dominującej w danym okresie polityki historycznej. Przed 1918 roku podręczniki powstałe w Galicji odzwierciedlały zatem poglądy konserwatywnych stańczyków i akcentowały lojalizm wobec Habsburgów. W okresie II Rzeczypospolitej (po 1926 roku) Galicję przedstawiano jako polski Piemont, co było wynikiem polityki historycznej sanacji. Po II wojnie światowej Galicja była z kolei przedstawiana według założeń ideologii marksistowskiej i odzwierciedlała polityką historyczną państwa komunistycznego.Pobrania
Opublikowane
2017-03-26
Jak cytować
1.
MENZ, Mariusz. Obrazy Galicji w szkolnych podręcznikach historii do szkół średnich od końca XIX wieku do upadku PRL-u: przyczynek do polityki historycznej. Klio - Czasopismo Poświęcone Dziejom Polski i Powszechnym [online]. 26 marzec 2017, T. 38, nr 3, s. 75–120. [udostępniono 23.7.2024]. DOI 10.12775/KLIO.2016.033.
Numer
Dział
Artykuły
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 615
Liczba cytowań: 0