Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Redaktorzy tematyczni
    • Zespół Recenzentów (2020-2021)
    • Standardy etyczne
    • Opłaty
    • Indeksowanie
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Historia i Polityka

Kierunki przemian dydaktyki w naukach o bezpieczeństwie
  • Strona domowa
  • /
  • Kierunki przemian dydaktyki w naukach o bezpieczeństwie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 25 (32) (2018) /
  4. Artykuły

Kierunki przemian dydaktyki w naukach o bezpieczeństwie

Autor

  • Andrzej Pieczywok Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Wydział Matematyki, Fizyki i Techniki, Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.12775/HiP.2018.020

Słowa kluczowe

bezpieczeństwo, nauki o bezpieczeństwie, dydaktyka, edukacja dla bezpieczeństwa

Abstrakt

Current times carry a huge load of various events because the 21st century is the century of great changes and huge progress in various spheres of human life. The feeling of security in many environments and social groups diminishes due to development of social and civilization threats. This is why safety education is increasingly important in counteracting various threats. Informing about the kinds of threats and their likelihood, widely understood preventive actions, and rational education in all possible spheres of life – ideally all should be part of teaching safety sciences.

Bibliografia

Andrukowicz, W. (2000). Projekt celów kształcenia integralnego. Za: K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk (red.), Przemiany dydaktyki na progu XXI wieku. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.

Bruner, J.S. (1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Denek, K., Meller, R. (1992). Treści kształcenia w przyszłościowym modelu edukacji. Ruch Pedagogiczny, 5/6.

Dylak, S. (2009). Koniec „nauczania” czy nowy paradygmat dydaktyczny. Za: D. Klus-Stańska, M. Łojko, L. Hurło (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gałdowa, A. (1992). Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Platan.

Gołębniak, B.D. (2003). Egzaminy i ocenianie szkolne. Za: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2. Warszawa: PWN.

Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kotarbiński, T. (1957). O pojęciu metody. Wybór pism, t. I. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Krzyżanowski, L. (1985). Podstawy nauki zarządzania. Warszawa: PWN.

Kuhn, T.S. (1985). Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Kupisiewicz, Cz. (1985). Paradygmaty i wizje reform oświatowych. Warszawa: PWN.

Kupisiewicz, Cz., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Molak, A. (1968). Szkoła pracy Kerschensteinera. Warszawa: PWN.

Niemierko, B. (1975). ABC testów osiągnięć szkolnych. Warszawa: WSiP.

Niemierko, B. (1997). Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki. Warszawa: WSiP.

Rutkowiak, J. (2009). Wielość paradygmatów dydaktyki a wspólny mianownik realności życia. Ku pytaniom o przykłady międzyparadygmatyczne. Za: D. Klus-Stańska, M. Łojko, L. Hurło (red.), Paradygmaty współczesne dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Stein, N.L., Trabasso, T., Liwag, M.D. (2005). Rozumienie emocji w teorii oceny – implikacje dla rozwoju i uczenia się. Za: M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (red.), Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Stępień, R., Wroński, R.W. (1999). Edukacja obronna młodzieży na przełomie wieków. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Welsch, W. (1997). Nasza postmodernistyczna moderna. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Wróblewski, R. (2010). Przedmiot i metoda nauki o bezpieczeństwie narodowym. Za: P. Sienkiewicz (red.), Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego. Materiały z konferencji naukowej. Warszawa: AON.

Zduniak, A., Kryłowicz, M. (2004). Edukacja dla bezpieczeństwa w rodzinie, szkole i pracy. Warszawa–Poznań: Elipsa.

Zajas, S. (2010). Nauki wojskowe a nauki o bezpieczeństwie i obronności. Za: P. Sienkiewicz (red.), Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego Materiały z konferencji naukowej. Warszawa: AON.

Zalewski, Z. (1991). Psychologia zachowań celowych. Warszawa: PWN.

Żegnałek, K. (2005). Dydaktyka edukacji obronnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Historia i Polityka

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

07-07-2018

Jak cytować

1.
PIECZYWOK, Andrzej. Kierunki przemian dydaktyki w naukach o bezpieczeństwie. Historia i Polityka [online]. 7 lipiec 2018, nr 25 (32), s. 23–37. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/HiP.2018.020.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 25 (32) (2018)

Dział

Artykuły

Licencja

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu respektuje prawo do prywatności i ochrony danych osobowych autorów.
Dane autorów nie są wykorzystywane w celach handlowych i marketingowych. Redaktorzy i recenzenci są zobowiązani do zachowania w poufności wszelkich informacji związanych ze złożonymi do redakcji tekstami.

Autor, zgłaszając swój tekst wyraża zgodę na wszystkie warunki i zapisy umowy licencyjnej (określającej prawa autorskie) z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 562
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

bezpieczeństwo, nauki o bezpieczeństwie, dydaktyka, edukacja dla bezpieczeństwa

cross_check

The journal content is indexed in CrossCheck, the CrossRef initiative to prevent scholarly and professional plagiarism

W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa