Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Counsil
    • Redaktorzy tematyczni
    • List of reviewers (2018-2019)
    • Ethical Standards
    • Payments
    • Indexing
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Historia i Polityka

Kierunki przemian dydaktyki w naukach o bezpieczeństwie
  • Home
  • /
  • Kierunki przemian dydaktyki w naukach o bezpieczeństwie
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 25 (32) (2018) /
  4. Artykuły

Kierunki przemian dydaktyki w naukach o bezpieczeństwie

Authors

  • Andrzej Pieczywok Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Wydział Matematyki, Fizyki i Techniki, Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.12775/HiP.2018.020

Keywords

bezpieczeństwo, nauki o bezpieczeństwie, dydaktyka, edukacja dla bezpieczeństwa

Abstract

Current times carry a huge load of various events because the 21st century is the century of great changes and huge progress in various spheres of human life. The feeling of security in many environments and social groups diminishes due to development of social and civilization threats. This is why safety education is increasingly important in counteracting various threats. Informing about the kinds of threats and their likelihood, widely understood preventive actions, and rational education in all possible spheres of life – ideally all should be part of teaching safety sciences.

References

Andrukowicz, W. (2000). Projekt celów kształcenia integralnego. Za: K. Denek, F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk (red.), Przemiany dydaktyki na progu XXI wieku. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.

Bruner, J.S. (1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Denek, K., Meller, R. (1992). Treści kształcenia w przyszłościowym modelu edukacji. Ruch Pedagogiczny, 5/6.

Dylak, S. (2009). Koniec „nauczania” czy nowy paradygmat dydaktyczny. Za: D. Klus-Stańska, M. Łojko, L. Hurło (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gałdowa, A. (1992). Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Platan.

Gołębniak, B.D. (2003). Egzaminy i ocenianie szkolne. Za: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2. Warszawa: PWN.

Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kotarbiński, T. (1957). O pojęciu metody. Wybór pism, t. I. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Krzyżanowski, L. (1985). Podstawy nauki zarządzania. Warszawa: PWN.

Kuhn, T.S. (1985). Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Kupisiewicz, Cz. (1985). Paradygmaty i wizje reform oświatowych. Warszawa: PWN.

Kupisiewicz, Cz., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Molak, A. (1968). Szkoła pracy Kerschensteinera. Warszawa: PWN.

Niemierko, B. (1975). ABC testów osiągnięć szkolnych. Warszawa: WSiP.

Niemierko, B. (1997). Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki. Warszawa: WSiP.

Rutkowiak, J. (2009). Wielość paradygmatów dydaktyki a wspólny mianownik realności życia. Ku pytaniom o przykłady międzyparadygmatyczne. Za: D. Klus-Stańska, M. Łojko, L. Hurło (red.), Paradygmaty współczesne dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Stein, N.L., Trabasso, T., Liwag, M.D. (2005). Rozumienie emocji w teorii oceny – implikacje dla rozwoju i uczenia się. Za: M. Lewis, J.M. Haviland-Jones (red.), Psychologia emocji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Stępień, R., Wroński, R.W. (1999). Edukacja obronna młodzieży na przełomie wieków. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Welsch, W. (1997). Nasza postmodernistyczna moderna. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Wróblewski, R. (2010). Przedmiot i metoda nauki o bezpieczeństwie narodowym. Za: P. Sienkiewicz (red.), Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego. Materiały z konferencji naukowej. Warszawa: AON.

Zduniak, A., Kryłowicz, M. (2004). Edukacja dla bezpieczeństwa w rodzinie, szkole i pracy. Warszawa–Poznań: Elipsa.

Zajas, S. (2010). Nauki wojskowe a nauki o bezpieczeństwie i obronności. Za: P. Sienkiewicz (red.), Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego Materiały z konferencji naukowej. Warszawa: AON.

Zalewski, Z. (1991). Psychologia zachowań celowych. Warszawa: PWN.

Żegnałek, K. (2005). Dydaktyka edukacji obronnej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Historia i Polityka

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-07-07

How to Cite

1.
PIECZYWOK, Andrzej. Kierunki przemian dydaktyki w naukach o bezpieczeństwie. Historia i Polityka. Online. 7 July 2018. No. 25 (32), pp. 23-37. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/HiP.2018.020.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 25 (32) (2018)

Section

Artykuły

License

Nicolaus Copernicus University fully respects the right to privacy and protection of personal data of all authors. The authors’ personal data is not used for commercial and/or marketing purposes.

Stats

Number of views and downloads: 562
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

bezpieczeństwo, nauki o bezpieczeństwie, dydaktyka, edukacja dla bezpieczeństwa

cross_check

The journal content is indexed in CrossCheck, the CrossRef initiative to prevent scholarly and professional plagiarism

Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop