Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
    • Język Polski
    • Deutsch
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aims & Scope
    • Open Access Policy
  • Przesyłanie tekstów
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語
  • Język Polski
  • Deutsch
Świadomość i zakres wprowadzenia ekologicznych projektów bibliotecznych: badanie przeprowadzone w pięciu federalnych bibliotekach uniwersyteckich w południowowschodniej Nigerii
  • Strona domowa
  • /
  • Świadomość i zakres wprowadzenia ekologicznych projektów bibliotecznych: badanie przeprowadzone w pięciu federalnych bibliotekach uniwersyteckich w południowowschodniej Nigerii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 (2025) /
  4. Artykuły

Świadomość i zakres wprowadzenia ekologicznych projektów bibliotecznych: badanie przeprowadzone w pięciu federalnych bibliotekach uniwersyteckich w południowowschodniej Nigerii

Autor

  • Nnenne loveth Ugwuanyi Stanowy Uniwersytet Nauki i Technologii Enugu, Agbani, stan Enugu, Nigeria https://orcid.org/0009-0005-0764-6183
  • Dorcas Nnedinso Ugwu Stanowy Uniwersytet Nauki i Technologii Enugu, Agbani, stan Enugu, Nigeria https://orcid.org/0009-0006-3784-3548

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2025.003

Słowa kluczowe

ekologiczne projekty bibliotek, praktyki biblioteczne, Federalne biblioteki uniwersyteckie, południowo-wschodnia Nigeria, zrównoważona architektura

Abstrakt

Badania miały na celu ustalenie wpływu projektów ekologicznych na działalność federalnych bibliotek uniwersyteckich w południowo-wschodniej strefie Nigerii. Głównym celem badania było określenie zakresu wdrożenia tych projektów w wybranych bibliote­kach, ich skutków operacyjnych, uzyskanych korzyści i doświadczanych niepowodzeń. Ba­danie miało również na celu poszerzenie wiedzy na temat zrównoważonych praktyk w bi­bliotekach akademickich. W badaniu przyjęto projekt opisowy badania ankietowego, który obejmował jedynie gromadzenie informacji jako sposób odpowiedzi na pytania badawcze. Skierowano go do wszystkich profesjonalnych pracowników bibliotek uniwersyteckich wy­branych do badania. Badania przeprowadzono w pięciu bibliotekach na pięciu wybranych uniwersytetach federalnych w Nigerii. Dane zostały zebrane za pomocą ustrukturyzowa­nego kwestionariusza, który został zaprojektowany tak, aby pomóc personelowi w dostar­czeniu niezbędnych informacji w celu uzyskania pożądanych wyników. Kwestionariusz został skonstruowany w oparciu o zmienne obejmujące cele badań. Uzyskane dane prze­analizowano pod kątem statystyk opisowych, które obejmowały procenty, średnie wyniki i odchylenia standardowe. Główne wyniki tego badania obejmowały 99% wskaźnik zwro­tu na poziomie 200 z 202 wysłanych kwestionariuszy. Badanie wykazało, że wdrażanie ekologicznych środowisk przebiegało w umiarkowanym tempie, przy czym średnie wyniki w zakresie atrybutów środowiska sytuowały się w przedziale od 2,65 do 3,12, a w zakresie zaawansowanych technologii poniżej 2,50 (w skali od 1 do 4). Badanie wykazało również, że projekty ekologicznego środowiska pozytywnie wpłynęły na personel biblioteki w od­niesieniu do poprawy funkcjonowania i satysfakcjonującego środowiska pracy personelu. Zidentyfikowano jednak różne wyzwania, do których należały: niewystarczające finanso­wanie, luki w polityce, brak wiedzy technicznej i opór pracowników przed zmianami. Wyniki sugerują, że chociaż istnieją podstawy do zrównoważonej transformacji, realizacja w pełni przyjaznych dla środowiska bibliotek wymaga zwiększenia inwestycji, opracowania wspie­rających polityk instytucjonalnych, budowania potencjału technicznego i ciągłych inicjatyw uświadamiających. Opracowano zalecenia, które mają pomóc bibliotekom i decydentom w budowaniu zrównoważonych, przyszłościowych środowisk bibliotek akademickich.

Biogramy autorów

Nnenne loveth Ugwuanyi - Stanowy Uniwersytet Nauki i Technologii Enugu, Agbani, stan Enugu, Nigeria

Loveth Nnenne Ugwuanyi jest badaczką i bibliotekarką cyfrową na Uniwersytecie Stanowym Nauki i Technologii Enugu (ESUT) w Agbani w stanie Enugu w Nigerii. Obecnie kontynuuje studia magisterskie na Wydziale Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej na Uniwersytecie Stanowym Nauki i Technologii Enugu (ESUT) w Agbani. Jej obszar zainteresowań badawczych obejmuje zrównoważone projektowanie bibliotek, architekturę biblioteczną, cyfrowe systemy informacyjne, sieci biblioteczne, zachowania użytkowników bibliotek akademickich, zrównoważone praktyki biblioteczne, sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. Z wielkim entuzjazmem zachęca do stosowania przyjaznych dla środowiska praktyk i innowacji cyfrowych w bibliotekach akademickich.

Dorcas Nnedinso Ugwu - Stanowy Uniwersytet Nauki i Technologii Enugu, Agbani, stan Enugu, Nigeria

Dorcas Nnedinso Ugwu jest bibliotekarką cyfrową na Uniwersytecie Stanowym Nauki i Technologii Enugu (ESUT) w Agbani w stanie Enugu w Nigerii. Jest autorką kilku publikacji z zakresu innowacji bibliotecznych, zarządzania zasobami cyfrowymi i usług informacyjnych zorientowanych na użytkownika. Jej zainteresowania badawcze obejmują bibliotekarstwo cyfrowe, zrównoważone praktyki biblioteczne, umiejętność korzystania z informacji oraz rozwój bibliotek akademickich. Angażuje się w rozwój wiedzy poprzez badania naukowe oraz promocję nowoczesnych technologii w bibliotekach akademickich.

Bibliografia

Ajani, Y. A., Tella, A., & Enakrire, R. T. (2024). The green library revolution: A catalyst for climate change action. Collection and Curation, 43(2), 60–67. https://doi.org/10.1108/CC-10-2023-0032

Alegbeleye, P. G. O., Unegbu, P. V. E., Babalola, Y. T., & Gbemi-Ogunleye, P. (2020). Work environment and employee performance in university libraries in Southern Nigeria. GOJAMSS: Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences, 18, 249–272. https://www.gojamss.net/index.php/gojamss/article/view/532

Bodh, T. (2021). A next step for sustainability: Green libraries. International Journal of Researchand Analytical Reviews (IJRAR),8(2), 408–418. https://www.ijrar.org/papers/IJRAR21B1644.pdf

Cyr, C., & Connaway, L. S. (2020). Libraries and the UN Sustainable Development Goals: The past, present, and future. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 57(1), e237.https://doi.org/10.1002/pra2.237

Daimari, D. (2018). Design and development of green technology in libraries: A proposed model for Central Library of Central Institute of Technology Kokrajhar. Research Guru:Online Journal of Multidisciplinary Subjects, 12(3), 232–236.

https://www.researchguru.net/volume/Volume%2012/Issue%203/RG28.pdf

Davitt, M. (2023). Libraries and sustainable development in 2023: Trends and issues. International Federation of Library Associations and Institutions.https://www.ifla.org/news/libraries-and-sustainable-development-in-2023-trends-and-issues/

Dogan, D. H., & Gurpinar, B. (2023). Green Libraries and the User’s Perspective: A Case Study in Turkey. SAGE Open, 13(4). https://doi.org/10.1177/21582440231211432

Ejiroghene, E. (2020). Preservation and conservation of library materials in the digital age: Challenges for libraries in Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal). 5090. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5090

Engemann, K., Pedersen, C. B., Arge, L., Tsirogiannis, C., Mortensen, P. O., & Svenning, J. (2019). Residential green space in childhood is associated with lower risk of psychiatric disorders from adolescence into adulthood. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 116(11), 5188–5193. https://doi.org/10.1073/pnas.1807504116

Fedorowicz-Kruszewska, M. (2020). Green libraries and green librarianship – Towards conceptualization. Journal of Librarianship and Information Science, 53(4), 645-654. https://doi.org/10.1177/0961000620980830

Fedorowicz-Kruszewska, M. (2023). Green libraries: Barriers to concept development. Library Management, 44(1/2), 111–119. https://doi.org/10.1108/LM-04-2022-0041

Flannery, J. A., & Smith, K. M. (2014). Eco-library design. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-4078-5

Goel, S., & Kumar, S. (2023). Has the green library movement made sufficient progress in India? An initial analysis of web information. International Journal of Information Dissemination and Technology, 13(3), 105–110. https://doi.org/10.5958/2249-5576.2023.00020.1

Hansen, M. M., Jones, R., & Tocchini, K. (2017). Shinrin-Yoku (Forest Bathing) and Nature Therapy: A State-of-the-Art Review. International journal of environmental research and public health, 14(8), 851.https://doi.org/10.3390/ijerph14080851

Hasan, S., & Panda, S. (2023). Charting a sustainable path: Empowering green libraries for a greener future in India. International Journal of Information Studies & Libraries, 8(1), 38–49. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.23906142.v1

Ifijeh, G., & Yusuf, F. O. (2020). COVID-19 pandemic and the future of Nigeria's university system: The quest for libraries' relevance. The Journal of Academic Librarianship, 46(6), 102226.https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102226

International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). (2022). The Green Library. IFLA Repository. https://repository.ifla.org/handle/20.500.14598/2272

International Federation of Library Associations and Institutions.( 2022). The IFLA Guidelines for Green and Sustainable Libraries. IFLA Repository. https://www.ifla.org/the-ifla-guidelines-for-green-and-sustainable-libraries/

International Federation of Library Associations and Institutions. (2025). Sustainable Development and Libraries in 2025. IFLA Repository. https://www.ifla.org/news/sustainable-development-and-libraries-in-2025/

Jones, L., & Wong, W. (2016). More than just a green building: Developing green strategies at the Chinese University of Hong Kong Library. Library Management, 37(6/7), 373–384. https://doi.org/10.1108/LM-05-2016-0041

Kamińska, A. M., Opaliński, Ł., & Wyciślik, Ł. (2022). The Landscapes of Sustainability in the Library and Information Science: Systematic Literature Review. Sustainability, 14(1), 441. https://doi.org/10.3390/su14010441

Kang, Q. (2020). Library directors’ concerns and attitudes towards going green and sustainability in China: An unexplored area. Journal of Librarianship and Information Science, 52(2), 382–398. https://doi.org/10.1177/0961000618818874

Khalid, A., Malik, G. F., & Mahmood, K. (2021). Sustainable development challenges in libraries: A systematic literature review (2000–2020). The Journal of Academic Librarianship, 47(3), 102347.https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102347

Kolawole, D. T. O., & Oladokun, B. D. (2024). Sustainable practices in Nigerian libraries: Exploring the role of green libraries in promoting eco-friendly reading spaces. International Journal of Knowledge Content Development & Technology, 14(1), 23–40. https://ijkcdt.net/xml/42075/42075.pdf

Li, S., & Yang, F. (2022). Green Library Research: A Bibliometric Analysis. Public Library Quarterly, 42(4), 424–443. https://doi.org/10.1080/01616846.2022.2116886

Maina, J., & Mwiti, F. M. (2023). Analyzing sustainability efforts in supporting the green library initiative by Kenyan university libraries. African Journal of Science, Technology and Social Sciences, 2(2), 205–213. https://doi.org/10.58506/ajstss.v2i2.214

Mathiasson, M. H., & Jochumsen, H. (2022). Libraries, sustainability and sustainable development: A review of the research literature. Journal of Documentation, 78(6), 1278–1304. https://doi.org/10.1108/JD-11-2021-0226

Miao, Y., Chen, Z., Chen, Y., & Tao, Y. (2024). Sustainable architecture for future climates: Optimizing a library building through multi-objective design. Buildings, 14(6), 1877. https://doi.org/10.3390/buildings14061877

Mondal, H. (2023). Green library: An initiative of next generation library for sustainable future. In A. Das (Ed.), Library beyond campus: Resurrecting public library services for the generation next (pp. 1–14). Jadavpur University. https://www.academia.edu/109162436

Mwanzu, A., Bosire-Ogechi, E., & Odero, D. (2023). Green initiatives towards environmental sustainability: Insights from libraries in Kenya. IFLA Journal, 49(2), 298–314. https://doi.org/10.1177/03400352221135012

Okoye, M. C., Peace, P. O., & Mante, D. A. (2024). Academic library sustainability and green initiatives in Nigeria: A paradigm shift in information policy for a greener future. American Journal of Humanities and Social Sciences Research, 8(9), 34–39. https://www.ajhssr.com/wp-content/uploads/2024/09/F248093439.pdf

Oladoja, O., & Ogunmakide, O. (2021). Challenges of green building in Nigeria: Stakeholders’ perspectives. In M. Kamardeen et al. (Eds.), Construction education – Live the future: 44th Australasian Universities Building Education Association (AUBEA) Annual Conference (pp. 481–491). https://research.bond.edu.au/en/publications/challenges-of-green-building-in-nigeria-stakeholders-perspectives

Pagore, R., &Chalukya, B. (2022). Green library: An overview. IP Indian Journal of Library Science and Information Technology, 7(2), 16827–16833. https://www.ijlsit.org/article-details/16827

Panda, S., & Kaur, N. (2025). Sustaining Library Collections: Documentation, Preservation, and Conservation through SDGs. Innovative Library Practices in Digital Era: Aligning with NEP – 2020 for Viksit Bharat 2047 (pp. 594–606). Discount Group of Publication. https://doi.org/10.5281/zenodo.14969992

Pandey, S., Kumari, D., Mishra, A., & Singh, J. (2022). An introduction to green library. Madhya Bharti. Humanities and Social Sciences, 82(2), 1–8. https://www.researchgate.net/publication/370072969_AN_INTRODUCTION_TO_GREEN_LIBRARY

Patil, M. A. M., & Jani, R. (2024). The green library concept and initiatives in India: A new era. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 3604–3609. https://doi.org/10.53555/kuey.v30i5.3497

Phuyal, K., Sharma, U., Mahar, J., Mondal, K., & Mashal, M. (2023). A Sustainable and Environmentally Friendly Concrete for Structural Applications. Sustainability, 15(20), 14694. https://doi.org/10.3390/su152014694

Reitz, J. M. (n.d.). Green library. In Online Dictionary for Library and Information Science. https://www.abc-clio.com/ODLIS

Ren, X., & Lu, J. (2024). Librarians’ attitudes toward library’s roles in environmental sustainability. Journal of Librarianship and Information Science, 0(0), 1–14. https://doi.org/10.1177/09610006241229460

Ruggerio, C. A. (2021). Sustainability and sustainable development: A review of principles and definitions. Science of The Total Environment, 786, 147481. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2021.147481

Sander, M. (2022). Green libraries. International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). https://repository.ifla.org/handle/20.500.14598/2272

Singh, M. P., & Dixit, S. (2021). Sustainable strategies towards green libraries: A study of state university libraries of Lucknow, Uttar Pradesh. Library Philosophy and Practice, 4968. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/4968

Singh, P., & Mishra, R. (2019). Environmental sustainability in libraries through green practices/services. Library Philosophy and Practice. 2312. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/2312

Sivaprasad, P., Thanuskodi, S., & Nagaiah, M. (2024). Challenges and hurdles in establishing a green library: Strategies for overcoming them. Electronic Green Journal, 1(49), 1–15. https://doi.org/10.5070/G31495970

Tariq, M., Shahzad, K. & Sulehri, I. (2025). Factors Influencing the Adoption of Green Libraries for Environmental Sustainability: A Systematic Literature Review. Libri, 75(1), 1-18. https://doi.org/10.1515/libri-2024-0089

Thangavel, P., Sivakumar, C., & Selvakamal, P. (2025). Sustainability in libraries: A path to environmental, economic, and social resilience. ResearchGate.https://www.researchgate.net/profile/Selvakamal-Palanisamy/publication/389125144_Sustainability_in_Libraries

Thomas, R. (2017). Green library: India vs international scenario. Scholarly Research Journal for Interdisciplinary Studies, 4(37), 8645–8654. https://doi.org/10.21922/srjis.v4i37.10786

Zobundžija, V., & Dolaček-Alduk, Z. (2021). The role of higher education libraries in promoting sustainable development – An example of the practice of the library at the Faculty of Civil Engineering and Architecture Osijek. E-Zbornik: Electronic Collection of Papers of the Faculty of Civil Engineering, 11(21), 53–64. https://doi.org/10.47960/2232-9080.2021.21.11.53

Folia Toruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2025-11-04

Jak cytować

Ugwuanyi, N. loveth, & Ugwu, D. N. (2025). Świadomość i zakres wprowadzenia ekologicznych projektów bibliotecznych: badanie przeprowadzone w pięciu federalnych bibliotekach uniwersyteckich w południowowschodniej Nigerii. Folia Toruniensia, 25, 57–78. https://doi.org/10.12775/FT.2025.003
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 (2025)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

This is a RoMEO green publisher.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 111
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語
  • Język Polski
  • Deutsch

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

ekologiczne projekty bibliotek, praktyki biblioteczne, Federalne biblioteki uniwersyteckie, południowo-wschodnia Nigeria, zrównoważona architektura

Make a Submission

Make a Submission
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa