Świadomość i zakres wprowadzenia ekologicznych projektów bibliotecznych: badanie przeprowadzone w pięciu federalnych bibliotekach uniwersyteckich w południowowschodniej Nigerii
DOI:
https://doi.org/10.12775/FT.2025.003Słowa kluczowe
ekologiczne projekty bibliotek, praktyki biblioteczne, Federalne biblioteki uniwersyteckie, południowo-wschodnia Nigeria, zrównoważona architekturaAbstrakt
Badania miały na celu ustalenie wpływu projektów ekologicznych na działalność federalnych bibliotek uniwersyteckich w południowo-wschodniej strefie Nigerii. Głównym celem badania było określenie zakresu wdrożenia tych projektów w wybranych bibliotekach, ich skutków operacyjnych, uzyskanych korzyści i doświadczanych niepowodzeń. Badanie miało również na celu poszerzenie wiedzy na temat zrównoważonych praktyk w bibliotekach akademickich. W badaniu przyjęto projekt opisowy badania ankietowego, który obejmował jedynie gromadzenie informacji jako sposób odpowiedzi na pytania badawcze. Skierowano go do wszystkich profesjonalnych pracowników bibliotek uniwersyteckich wybranych do badania. Badania przeprowadzono w pięciu bibliotekach na pięciu wybranych uniwersytetach federalnych w Nigerii. Dane zostały zebrane za pomocą ustrukturyzowanego kwestionariusza, który został zaprojektowany tak, aby pomóc personelowi w dostarczeniu niezbędnych informacji w celu uzyskania pożądanych wyników. Kwestionariusz został skonstruowany w oparciu o zmienne obejmujące cele badań. Uzyskane dane przeanalizowano pod kątem statystyk opisowych, które obejmowały procenty, średnie wyniki i odchylenia standardowe. Główne wyniki tego badania obejmowały 99% wskaźnik zwrotu na poziomie 200 z 202 wysłanych kwestionariuszy. Badanie wykazało, że wdrażanie ekologicznych środowisk przebiegało w umiarkowanym tempie, przy czym średnie wyniki w zakresie atrybutów środowiska sytuowały się w przedziale od 2,65 do 3,12, a w zakresie zaawansowanych technologii poniżej 2,50 (w skali od 1 do 4). Badanie wykazało również, że projekty ekologicznego środowiska pozytywnie wpłynęły na personel biblioteki w odniesieniu do poprawy funkcjonowania i satysfakcjonującego środowiska pracy personelu. Zidentyfikowano jednak różne wyzwania, do których należały: niewystarczające finansowanie, luki w polityce, brak wiedzy technicznej i opór pracowników przed zmianami. Wyniki sugerują, że chociaż istnieją podstawy do zrównoważonej transformacji, realizacja w pełni przyjaznych dla środowiska bibliotek wymaga zwiększenia inwestycji, opracowania wspierających polityk instytucjonalnych, budowania potencjału technicznego i ciągłych inicjatyw uświadamiających. Opracowano zalecenia, które mają pomóc bibliotekom i decydentom w budowaniu zrównoważonych, przyszłościowych środowisk bibliotek akademickich.
Bibliografia
Ajani, Y. A., Tella, A., & Enakrire, R. T. (2024). The green library revolution: A catalyst for climate change action. Collection and Curation, 43(2), 60–67. https://doi.org/10.1108/CC-10-2023-0032
Alegbeleye, P. G. O., Unegbu, P. V. E., Babalola, Y. T., & Gbemi-Ogunleye, P. (2020). Work environment and employee performance in university libraries in Southern Nigeria. GOJAMSS: Global Journal of Arts, Humanities and Social Sciences, 18, 249–272. https://www.gojamss.net/index.php/gojamss/article/view/532
Bodh, T. (2021). A next step for sustainability: Green libraries. International Journal of Researchand Analytical Reviews (IJRAR),8(2), 408–418. https://www.ijrar.org/papers/IJRAR21B1644.pdf
Cyr, C., & Connaway, L. S. (2020). Libraries and the UN Sustainable Development Goals: The past, present, and future. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 57(1), e237.https://doi.org/10.1002/pra2.237
Daimari, D. (2018). Design and development of green technology in libraries: A proposed model for Central Library of Central Institute of Technology Kokrajhar. Research Guru:Online Journal of Multidisciplinary Subjects, 12(3), 232–236.
https://www.researchguru.net/volume/Volume%2012/Issue%203/RG28.pdf
Davitt, M. (2023). Libraries and sustainable development in 2023: Trends and issues. International Federation of Library Associations and Institutions.https://www.ifla.org/news/libraries-and-sustainable-development-in-2023-trends-and-issues/
Dogan, D. H., & Gurpinar, B. (2023). Green Libraries and the User’s Perspective: A Case Study in Turkey. SAGE Open, 13(4). https://doi.org/10.1177/21582440231211432
Ejiroghene, E. (2020). Preservation and conservation of library materials in the digital age: Challenges for libraries in Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal). 5090. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5090
Engemann, K., Pedersen, C. B., Arge, L., Tsirogiannis, C., Mortensen, P. O., & Svenning, J. (2019). Residential green space in childhood is associated with lower risk of psychiatric disorders from adolescence into adulthood. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 116(11), 5188–5193. https://doi.org/10.1073/pnas.1807504116
Fedorowicz-Kruszewska, M. (2020). Green libraries and green librarianship – Towards conceptualization. Journal of Librarianship and Information Science, 53(4), 645-654. https://doi.org/10.1177/0961000620980830
Fedorowicz-Kruszewska, M. (2023). Green libraries: Barriers to concept development. Library Management, 44(1/2), 111–119. https://doi.org/10.1108/LM-04-2022-0041
Flannery, J. A., & Smith, K. M. (2014). Eco-library design. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-4078-5
Goel, S., & Kumar, S. (2023). Has the green library movement made sufficient progress in India? An initial analysis of web information. International Journal of Information Dissemination and Technology, 13(3), 105–110. https://doi.org/10.5958/2249-5576.2023.00020.1
Hansen, M. M., Jones, R., & Tocchini, K. (2017). Shinrin-Yoku (Forest Bathing) and Nature Therapy: A State-of-the-Art Review. International journal of environmental research and public health, 14(8), 851.https://doi.org/10.3390/ijerph14080851
Hasan, S., & Panda, S. (2023). Charting a sustainable path: Empowering green libraries for a greener future in India. International Journal of Information Studies & Libraries, 8(1), 38–49. https://doi.org/10.6084/m9.figshare.23906142.v1
Ifijeh, G., & Yusuf, F. O. (2020). COVID-19 pandemic and the future of Nigeria's university system: The quest for libraries' relevance. The Journal of Academic Librarianship, 46(6), 102226.https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102226
International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). (2022). The Green Library. IFLA Repository. https://repository.ifla.org/handle/20.500.14598/2272
International Federation of Library Associations and Institutions.( 2022). The IFLA Guidelines for Green and Sustainable Libraries. IFLA Repository. https://www.ifla.org/the-ifla-guidelines-for-green-and-sustainable-libraries/
International Federation of Library Associations and Institutions. (2025). Sustainable Development and Libraries in 2025. IFLA Repository. https://www.ifla.org/news/sustainable-development-and-libraries-in-2025/
Jones, L., & Wong, W. (2016). More than just a green building: Developing green strategies at the Chinese University of Hong Kong Library. Library Management, 37(6/7), 373–384. https://doi.org/10.1108/LM-05-2016-0041
Kamińska, A. M., Opaliński, Ł., & Wyciślik, Ł. (2022). The Landscapes of Sustainability in the Library and Information Science: Systematic Literature Review. Sustainability, 14(1), 441. https://doi.org/10.3390/su14010441
Kang, Q. (2020). Library directors’ concerns and attitudes towards going green and sustainability in China: An unexplored area. Journal of Librarianship and Information Science, 52(2), 382–398. https://doi.org/10.1177/0961000618818874
Khalid, A., Malik, G. F., & Mahmood, K. (2021). Sustainable development challenges in libraries: A systematic literature review (2000–2020). The Journal of Academic Librarianship, 47(3), 102347.https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102347
Kolawole, D. T. O., & Oladokun, B. D. (2024). Sustainable practices in Nigerian libraries: Exploring the role of green libraries in promoting eco-friendly reading spaces. International Journal of Knowledge Content Development & Technology, 14(1), 23–40. https://ijkcdt.net/xml/42075/42075.pdf
Li, S., & Yang, F. (2022). Green Library Research: A Bibliometric Analysis. Public Library Quarterly, 42(4), 424–443. https://doi.org/10.1080/01616846.2022.2116886
Maina, J., & Mwiti, F. M. (2023). Analyzing sustainability efforts in supporting the green library initiative by Kenyan university libraries. African Journal of Science, Technology and Social Sciences, 2(2), 205–213. https://doi.org/10.58506/ajstss.v2i2.214
Mathiasson, M. H., & Jochumsen, H. (2022). Libraries, sustainability and sustainable development: A review of the research literature. Journal of Documentation, 78(6), 1278–1304. https://doi.org/10.1108/JD-11-2021-0226
Miao, Y., Chen, Z., Chen, Y., & Tao, Y. (2024). Sustainable architecture for future climates: Optimizing a library building through multi-objective design. Buildings, 14(6), 1877. https://doi.org/10.3390/buildings14061877
Mondal, H. (2023). Green library: An initiative of next generation library for sustainable future. In A. Das (Ed.), Library beyond campus: Resurrecting public library services for the generation next (pp. 1–14). Jadavpur University. https://www.academia.edu/109162436
Mwanzu, A., Bosire-Ogechi, E., & Odero, D. (2023). Green initiatives towards environmental sustainability: Insights from libraries in Kenya. IFLA Journal, 49(2), 298–314. https://doi.org/10.1177/03400352221135012
Okoye, M. C., Peace, P. O., & Mante, D. A. (2024). Academic library sustainability and green initiatives in Nigeria: A paradigm shift in information policy for a greener future. American Journal of Humanities and Social Sciences Research, 8(9), 34–39. https://www.ajhssr.com/wp-content/uploads/2024/09/F248093439.pdf
Oladoja, O., & Ogunmakide, O. (2021). Challenges of green building in Nigeria: Stakeholders’ perspectives. In M. Kamardeen et al. (Eds.), Construction education – Live the future: 44th Australasian Universities Building Education Association (AUBEA) Annual Conference (pp. 481–491). https://research.bond.edu.au/en/publications/challenges-of-green-building-in-nigeria-stakeholders-perspectives
Pagore, R., &Chalukya, B. (2022). Green library: An overview. IP Indian Journal of Library Science and Information Technology, 7(2), 16827–16833. https://www.ijlsit.org/article-details/16827
Panda, S., & Kaur, N. (2025). Sustaining Library Collections: Documentation, Preservation, and Conservation through SDGs. Innovative Library Practices in Digital Era: Aligning with NEP – 2020 for Viksit Bharat 2047 (pp. 594–606). Discount Group of Publication. https://doi.org/10.5281/zenodo.14969992
Pandey, S., Kumari, D., Mishra, A., & Singh, J. (2022). An introduction to green library. Madhya Bharti. Humanities and Social Sciences, 82(2), 1–8. https://www.researchgate.net/publication/370072969_AN_INTRODUCTION_TO_GREEN_LIBRARY
Patil, M. A. M., & Jani, R. (2024). The green library concept and initiatives in India: A new era. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 3604–3609. https://doi.org/10.53555/kuey.v30i5.3497
Phuyal, K., Sharma, U., Mahar, J., Mondal, K., & Mashal, M. (2023). A Sustainable and Environmentally Friendly Concrete for Structural Applications. Sustainability, 15(20), 14694. https://doi.org/10.3390/su152014694
Reitz, J. M. (n.d.). Green library. In Online Dictionary for Library and Information Science. https://www.abc-clio.com/ODLIS
Ren, X., & Lu, J. (2024). Librarians’ attitudes toward library’s roles in environmental sustainability. Journal of Librarianship and Information Science, 0(0), 1–14. https://doi.org/10.1177/09610006241229460
Ruggerio, C. A. (2021). Sustainability and sustainable development: A review of principles and definitions. Science of The Total Environment, 786, 147481. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2021.147481
Sander, M. (2022). Green libraries. International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). https://repository.ifla.org/handle/20.500.14598/2272
Singh, M. P., & Dixit, S. (2021). Sustainable strategies towards green libraries: A study of state university libraries of Lucknow, Uttar Pradesh. Library Philosophy and Practice, 4968. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/4968
Singh, P., & Mishra, R. (2019). Environmental sustainability in libraries through green practices/services. Library Philosophy and Practice. 2312. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/2312
Sivaprasad, P., Thanuskodi, S., & Nagaiah, M. (2024). Challenges and hurdles in establishing a green library: Strategies for overcoming them. Electronic Green Journal, 1(49), 1–15. https://doi.org/10.5070/G31495970
Tariq, M., Shahzad, K. & Sulehri, I. (2025). Factors Influencing the Adoption of Green Libraries for Environmental Sustainability: A Systematic Literature Review. Libri, 75(1), 1-18. https://doi.org/10.1515/libri-2024-0089
Thangavel, P., Sivakumar, C., & Selvakamal, P. (2025). Sustainability in libraries: A path to environmental, economic, and social resilience. ResearchGate.https://www.researchgate.net/profile/Selvakamal-Palanisamy/publication/389125144_Sustainability_in_Libraries
Thomas, R. (2017). Green library: India vs international scenario. Scholarly Research Journal for Interdisciplinary Studies, 4(37), 8645–8654. https://doi.org/10.21922/srjis.v4i37.10786
Zobundžija, V., & Dolaček-Alduk, Z. (2021). The role of higher education libraries in promoting sustainable development – An example of the practice of the library at the Faculty of Civil Engineering and Architecture Osijek. E-Zbornik: Electronic Collection of Papers of the Faculty of Civil Engineering, 11(21), 53–64. https://doi.org/10.47960/2232-9080.2021.21.11.53
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 111
Liczba cytowań: 0