Poza katalogiem bibliotecznym: łączenie metadanych bibliotecznych z Wikidata
DOI:
https://doi.org/10.12775/FT.2024.009Słowa kluczowe
Wikidane, Sieć semantyczna, Metadane biblioteki, Katalog biblioteczny, Projekty Wikimedia, Biblioteki, Otwarte daneAbstrakt
W erze sieci semantycznej, biblioteki mogą wykorzystać moc Wikdata, aby zwiększyć wykrywalność swoich zasobów, wspierać interoperacyjność, a także umożliwić osobom poszukującym informacji poruszanie się po bogatszej i rozległej sieci baz wiedzy. W tym badaniu przyjęto metodę przeglądu do teoretycznego zbadania koncepcji Wikidanych i tego, w jaki sposób biblioteki mogą skorzystać z tej technologii poprzez powiązanie swoich metadanych z globalną bazą wiedzy, aby zwiększyć widoczność i wykrywalność materiałów bibliotecznych. W badaniu prześwietlono zastosowanie Wikidanych w bibliotekach, szczególnie w obszarze zwiększania widoczności i wykrywalności bibliotek zasobów. Dzięki Wikidanym, biblioteki mogą stworzyć sieć wzajemnie połączonych baz wiedzy, które przekraczają granice. Podkreślono znaczenie integracji Wikidanych z bibliotekami, ponieważ może to pomóc w kształtowaniu otwartego ekosystemu wiedzy i umożliwić bibliotekom lepsze służenie społecznościom użytkowników w ciągle zmieniającym się świecie. Badanie dodatkowo rekomenduje przyjęcie Wikidanych w bibliotekach w celu projektowania zasobów bibliotecznych dla większego dobra ludzkości.
Bibliografia
Aycock, M. (n.d). Bringing Linked Data into Libraries via Wikidata. Texas State University Libraries. https://digital.library.txst.edu/server/api/core/bitstreams/9aef75de-c4d7-443c-a8ed-a883b4a42eef/content
Carnegie Mellon University Libraries. (2023). What is Metadata and Why is it Important? https://guides.library.cmu.edu/Metadata
Evans, J. (2023, September 22). Treasured Manuscript collection gets the Wikidata Treatment. Digital Scholarship at the National Library of Wales. https://datanlw.hcommons.org/2023/09/22/hello-world/
Evenstein Sigalov, S., & Nachmias, R. (2023). Investigating the potential of the semantic web for education: Exploring Wikidata as a learning platform. Education and Information Technologies, 28, 12565–12614. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11664-1
Ford, H., & Iliadis, A. (2023). Wikidata as Semantic Infrastructure: Knowledge Representation, Data Labor, and Truth in a More-Than-Technical Project. Social Media + Society, 9(3). https://doi.org/10.1177/20563051231195552
Kardos, A. (2022). Introduction to Metadata. University of Massachusetts Amherst. https://guides.library.umass.edu/intro_to_metadata
Lemus-Rojas, M., & Pintscher, L. (2018). Wikidata and Libraries: Facilitating Open Knowledge. In M. Proffitt (Ed.), Leveraging Wikipedia: Connecting Communities of Knowledge (pp. 143–158). ALA Editions.
Malyshev, S., Krötzsch, M., González, L., Gonsior, J., & Bielefeldt, A. (2018). Getting the most out of Wikidata: Semantic technology usage in Wikipedia’s knowledge graph. In D. Vrandečić et al. (Eds.), The Semantic Web – ISWC 2018 (Lecture Notes in Computer Science, Vol. 11137). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-00668-6_23
Nkiko, C., & Okuonghae, O. (2021). Achieving the 4IR University Library in Sub-Saharan Africa: Trends, Opportunities and Challenges. Folia Toruniensia, 21, 121–140. https://doi.org/10.12775/FT.2021.006
Odell, J., Lemus-Rojas, M., & Brys, L. (2022). Wikidata For Scholarly Communication Librarianship. Indiana University. https://iu.pressbooks.pub/wikidatascholcomm/chapter/introduction/
Tharani, K. (2021). Much more than a mere technology: A systematic review of Wikidata in libraries. The Journal of Academic Librarianship, 47(2), 102326. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102326
Williams, H. (n.d). Wikidata: What? Why? How? The London School of Economics and Political Science. https://eprints.lse.ac.uk/110987/1/Williams_wikidata_what_why_how_published.pdf
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 93
Liczba cytowań: 0