Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aims & Scope
  • Przesyłanie tekstów
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Folia Toruniensia

Związek między umiejętnościami wyszukiwania studentów studiów licencjackich a korzystaniem z elektronicznych zasobów informacyjnych na Uniwersytecie AmbroseAlli (AAU) w Nigerii
  • Strona domowa
  • /
  • Związek między umiejętnościami wyszukiwania studentów studiów licencjackich a korzystaniem z elektronicznych zasobów informacyjnych na Uniwersytecie AmbroseAlli (AAU) w Nigerii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 (2024) /
  4. Artykuły

Związek między umiejętnościami wyszukiwania studentów studiów licencjackich a korzystaniem z elektronicznych zasobów informacyjnych na Uniwersytecie AmbroseAlli (AAU) w Nigerii

Autor

  • Iguehi Joy Ikenwe Ambrose Alli University, Edo State, Nigeria https://orcid.org/0000-0002-6478-4532
  • Anthony Oboite Solomon Federal College of Education Technical Ekiadolor, Edo State, Nigeria https://orcid.org/0000-0002-1713-4764

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2024.004

Słowa kluczowe

elektroniczne zasoby informacyjne, umiejętności wyszukiwania, studenci studiów licencjackich

Abstrakt

W niniejszej pracy badano związek między umiejętnościami wyszukiwania na studiach licencjackich a wykorzystaniem elektronicznych zasobów informacyjnych (EIR) na Uniwersytecie Ambrose Alli (AAU), w stanie Edo, Nigeria. Populacja badania składała się z 1798 studentów ostatniego roku studiów licencjackich AAU na sesję akademicką 2023/2024, na próbie 113 z 3 wydziałów. Przypadkowe pobieranie próbek i rzucanie kostką były przyjętymi technikami próbkowania. Instrumentem badawczym do zbierania danych był ustrukturyzowany kwestionariusz, a dane analizowano przy użyciu statystyk opisowych procentów, średnich wyników (x̄) i odchylenia standardowego (SD) dla pytań badawczych, podczas gdy do przetestowania hipotezy wykorzystano metodę statystyczną współczynnika korelacji Pearsona, a dane przedstawiono w tabelach. Wyniki wykazały, że studenci studiów licencjackich AAU mogą z łatwością definiować swoje potrzeby informacyjne i wybierać artykuły (x̄ = 3,46). Potrafią korzystać z podstawowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i posiadają podstawowe umiejętności wyszukiwania (x̄ = 3,08). Chociaż korzystają głównie z OPAC (x̄ = 3,8), e-booków (x̄ = 3,8), e-journali (x̄= 3,6), internetowych baz danych (x̄ = 3,8), e-prac dyplomowych (x̄ = 3,0), and e-czasopism (x̄ = 3,0), używają ich do wypoczynku (x̄ = 3,1), poszukiwania możliwości odbycia stażu (x̄ = 3,6), i rozwiązywania zadań domowych (x̄ = 3,3). Napotykają oni wyzwania, takie jak niedostępność odpowiednich EIR (x̄ = 3,3), brak wiedzy na temat EIR (x̄ = 3,4), niewystarczające umiejętności wyszukiwania (x̄ = 3,3), oraz wysokie koszty dostępu do internetu w dążeniu do korzystania z EIR (x̄ = 3,1). W związku z tym w artykule stwierdzono, że studenci studiów licencjackich AAU posiadają umiejętności wyszukiwania i wykazano, że istnieje istotny związek między umiejętnościami wyszukiwania a korzystaniem z elektronicznych zasobów informacyjnych. Badanie rekomenduje aktualizację umiejętności wyszukiwania i użytkowania, a także dostarczenie udogodnień w celu zapewnienia równej jakości nauki uczniów.

Biogramy autorów

Iguehi Joy Ikenwe - Ambrose Alli University, Edo State, Nigeria

Dr Iguehi Joy Ikenwe jest starszym wykładowcą i pracownikiem naukowym na Wydziale Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Ambrose Alli w Ekpoma w stanie Edo. Ukończyła studia licencjackie Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej na Uniwersytecie Stanowym Delta w Abraka; Magister bibliotekoznawstwa, archiwistyki i informacji naukowej na Uniwersytecie w Ibadan oraz doktor na Uniwersytecie Nnamdi Azikiwe w Awka w Nigerii. Jest dyplomowanym bibliotekarzem w Nigeryjskiej Radzie Rejestracji Bibliotek oraz członkiem Nigeryjskiego Stowarzyszenia Bibliotek. Napisała wiele rozdziałów książek i artykułów w renomowanych czasopismach krajowych i międzynarodowych oraz wygłaszała referaty na konferencjach krajowych i międzynarodowych. Jej obszary zainteresowań to informatyka/umiejętności cyfrowe, biblioteki cyfrowe, zachowania informacyjne, technologie informacyjno-komunikacyjne, zarządzanie bibliotekami/informacją, zarządzanie wiedzą oraz nowe technologie w bibliotekach.

Anthony Oboite Solomon - Federal College of Education Technical Ekiadolor, Edo State, Nigeria

Anthony Oboite Solomon jest asystentem bibliotekarza i pracownikiem naukowym w Bibliotece Uniwersyteckiej, Federalnej Wyższej Szkole Edukacji (Technicznej) Ekiadolor, Benin City, Nigeria. Uzyskał tytuł licencjata w dziedzinie bibliotekoznawstwa i informacji naukowej (BLIS) na Uniwersytecie Ambrose Alli w Ekpoma w Nigerii; Dyplom ukończenia studiów podyplomowych w zakresie edukacji (PGDE) w Nigeryjskim Instytucie Nauczycielskim (NTI) w Kadunie, afiliowanym przy Uniwersytecie Port Harcourt w Nigerii; oraz tytuł magistra bibliotekoznawstwa i informacji naukowej (MLIS) uzyskany na Uniwersytecie Lead City w Ibadan w Nigerii. Jest autorem i współautorem kilku artykułów w renomowanych czasopismach lokalnych i międzynarodowych oraz współautorem rozdziału w książce. Jego zainteresowania badawcze obejmują bibliotekarstwo cyfrowe, technologie informacyjno-komunikacyjne w bibliotekach, media społecznościowe oraz zachowania związane z poszukiwaniem informacji.

Bibliografia

Adedeji, A. A. (2023). Use of search engines as predictors of research skills of postgraduate students in Library Schools: A case study of South-West, Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal). 7893. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7893

Al Bataineh, K. B. Al Dwairi, K. M., Humaidat, S. R., & Al Fawareh, A. A. J. (2021). The usage of electronic information resources by Amman Arab University undergraduates of English Language and Translation. Multicultural Education, 7(10), 348–254. https://doi.org/10.5281/zenodo.5567243

Bello, M. M., & Bokoh, A. M. A. (2021). Influence of Computer Self-Efficacy on the Use of Electronic Information Resources among Polytechnics Students in Ogun State, Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal). 6395. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/6395

Gamit, R. M. (2018). Use of electronic information resources for postgraduate students of Gujarat University, Ahmedabad, Gujarat: A survey. Towards Excellence, 10(2), 198–211. www.hrdcgujarat.ac.in

Ikenwe, I. J., & Udem, O. K. (2022). Innovative Digital Transformation for Dynamic Information Service Sustainability in University Libraries in Nigeria. Folia Toruniensia, 22, 67–86. https://doi.org/10.12775/FT.2022.004

Ikenwe, I. J., Adetona, C. O., & Ose-Abame, O. F. (2021). Influence of Information and Communication Technologies (ICTs) on the Digital Economy. In B. Holland (Ed.), Handbook of Research on Knowledge and Organization Systems in Library and Information Science (pp. 398–418). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7258-0.ch021

Ikenwe, D. I. J., Aiyebelehin, D. A. J., & Adjarho, O. (2022). Understanding the Digital Literacy Skills of Digital Natives: A Case Study of LIS Undergraduates in a Nigerian University. International Journal on Integrated Education, 5(3), 18–29. https://doi.org/10.17605/ijie.v5i3.2800

Jayakananthan, M., & Jeyaraj, W. J. (2019). Behavioural aspect of postgraduate students in using electronic information resources at the Library Eastern University, Sri Lanka. Journal of the University Librarians Association of Sri Lanka, 22(1); 36–55.

Kah, J. A., Lee, S.-H., & Kim, J. S. (2022). The effects of travelers’ price sensitivity on information search behaviors. Sustainability, 14, 3818. https://doi.org/10.3390/su14073818

Kumar, G. K. (2020). Online information search techniques in the electronic environment by the students of College of Agriculture, Vijayapur, Karnataka: A study. International Journal of Research in Library Science (IJRLS), 6(2); 199–205. https://doi.org/10.26761/IJRLS.6.2.2020.1357

Muzammil, M., & Ansari, M. A. (2019). Use of electronic information resources among the lawyers of Delhi High Court Bar Association. Library Philosophy and Practice (e-journal), https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/

Naik, L. Narasappa, K. C., & Naik, G. S. R. (2019). Use of Electronic Information Resources at College libraries in Bangalore, India: A Study of College Learners. Library Philosophy and Practice (e-journal). 2838. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/2838

Raghavan, S. (2022). Investigation of Heuristic search techniques for path planting. International Journal of Engineering Research and Technology (IJERT), 11(5), 353–356. http://www.ijert.org

Saidu, I., Danbaba, S., Alhassan, H., & Dogara, I. (2023). Application of online information search skills for retrieval of online information resources among selected academics of Federal Colleges of Education, Zaria. Samara Journal of Information Studies, 23(2), 118–129.

Sambo, A. S., Precious, P. C. A., & Olawepo, S. A. (2023). Identifying the relationship between students computer hardware skills in the use of electronic information resources in university libraries in South-West, Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal). 7566. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7566

Solomon, A. O., & Obaseki, T. I. (2018). Use of web 2.0 tools by National Youth Service Corps (NYSC) members for social integration: A case of Lapai Local Government Area (LGA) of Niger State. Information Impact: Journal of Information and Knowledge Management, 9(1), 35¬–45.

Valmores, K. K. D., & Acedera, A. P. (2024). Influence of information needs and information seeking behaviour on graduate school students’ literacy skills. British Journal of Multidisciplinary and Advanced Studies: Education, Learning, Training & Development, 5(2), 10–23.

Folia Toruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2024-11-19

Jak cytować

Ikenwe, I. J., & Solomon, A. O. (2024). Związek między umiejętnościami wyszukiwania studentów studiów licencjackich a korzystaniem z elektronicznych zasobów informacyjnych na Uniwersytecie AmbroseAlli (AAU) w Nigerii. Folia Toruniensia, 24, 73–93. https://doi.org/10.12775/FT.2024.004
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 (2024)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

This is a RoMEO green publisher.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 267
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

elektroniczne zasoby informacyjne, umiejętności wyszukiwania, studenci studiów licencjackich

Make a Submission

Make a Submission
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa