Związek między umiejętnościami wyszukiwania studentów studiów licencjackich a korzystaniem z elektronicznych zasobów informacyjnych na Uniwersytecie AmbroseAlli (AAU) w Nigerii
DOI:
https://doi.org/10.12775/FT.2024.004Słowa kluczowe
elektroniczne zasoby informacyjne, umiejętności wyszukiwania, studenci studiów licencjackichAbstrakt
W niniejszej pracy badano związek między umiejętnościami wyszukiwania na studiach licencjackich a wykorzystaniem elektronicznych zasobów informacyjnych (EIR) na Uniwersytecie Ambrose Alli (AAU), w stanie Edo, Nigeria. Populacja badania składała się z 1798 studentów ostatniego roku studiów licencjackich AAU na sesję akademicką 2023/2024, na próbie 113 z 3 wydziałów. Przypadkowe pobieranie próbek i rzucanie kostką były przyjętymi technikami próbkowania. Instrumentem badawczym do zbierania danych był ustrukturyzowany kwestionariusz, a dane analizowano przy użyciu statystyk opisowych procentów, średnich wyników (x̄) i odchylenia standardowego (SD) dla pytań badawczych, podczas gdy do przetestowania hipotezy wykorzystano metodę statystyczną współczynnika korelacji Pearsona, a dane przedstawiono w tabelach. Wyniki wykazały, że studenci studiów licencjackich AAU mogą z łatwością definiować swoje potrzeby informacyjne i wybierać artykuły (x̄ = 3,46). Potrafią korzystać z podstawowych technologii informacyjno-komunikacyjnych i posiadają podstawowe umiejętności wyszukiwania (x̄ = 3,08). Chociaż korzystają głównie z OPAC (x̄ = 3,8), e-booków (x̄ = 3,8), e-journali (x̄= 3,6), internetowych baz danych (x̄ = 3,8), e-prac dyplomowych (x̄ = 3,0), and e-czasopism (x̄ = 3,0), używają ich do wypoczynku (x̄ = 3,1), poszukiwania możliwości odbycia stażu (x̄ = 3,6), i rozwiązywania zadań domowych (x̄ = 3,3). Napotykają oni wyzwania, takie jak niedostępność odpowiednich EIR (x̄ = 3,3), brak wiedzy na temat EIR (x̄ = 3,4), niewystarczające umiejętności wyszukiwania (x̄ = 3,3), oraz wysokie koszty dostępu do internetu w dążeniu do korzystania z EIR (x̄ = 3,1). W związku z tym w artykule stwierdzono, że studenci studiów licencjackich AAU posiadają umiejętności wyszukiwania i wykazano, że istnieje istotny związek między umiejętnościami wyszukiwania a korzystaniem z elektronicznych zasobów informacyjnych. Badanie rekomenduje aktualizację umiejętności wyszukiwania i użytkowania, a także dostarczenie udogodnień w celu zapewnienia równej jakości nauki uczniów.
Bibliografia
Adedeji, A. A. (2023). Use of search engines as predictors of research skills of postgraduate students in Library Schools: A case study of South-West, Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal). 7893. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7893
Al Bataineh, K. B. Al Dwairi, K. M., Humaidat, S. R., & Al Fawareh, A. A. J. (2021). The usage of electronic information resources by Amman Arab University undergraduates of English Language and Translation. Multicultural Education, 7(10), 348–254. https://doi.org/10.5281/zenodo.5567243
Bello, M. M., & Bokoh, A. M. A. (2021). Influence of Computer Self-Efficacy on the Use of Electronic Information Resources among Polytechnics Students in Ogun State, Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal). 6395. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/6395
Gamit, R. M. (2018). Use of electronic information resources for postgraduate students of Gujarat University, Ahmedabad, Gujarat: A survey. Towards Excellence, 10(2), 198–211. www.hrdcgujarat.ac.in
Ikenwe, I. J., & Udem, O. K. (2022). Innovative Digital Transformation for Dynamic Information Service Sustainability in University Libraries in Nigeria. Folia Toruniensia, 22, 67–86. https://doi.org/10.12775/FT.2022.004
Ikenwe, I. J., Adetona, C. O., & Ose-Abame, O. F. (2021). Influence of Information and Communication Technologies (ICTs) on the Digital Economy. In B. Holland (Ed.), Handbook of Research on Knowledge and Organization Systems in Library and Information Science (pp. 398–418). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7258-0.ch021
Ikenwe, D. I. J., Aiyebelehin, D. A. J., & Adjarho, O. (2022). Understanding the Digital Literacy Skills of Digital Natives: A Case Study of LIS Undergraduates in a Nigerian University. International Journal on Integrated Education, 5(3), 18–29. https://doi.org/10.17605/ijie.v5i3.2800
Jayakananthan, M., & Jeyaraj, W. J. (2019). Behavioural aspect of postgraduate students in using electronic information resources at the Library Eastern University, Sri Lanka. Journal of the University Librarians Association of Sri Lanka, 22(1); 36–55.
Kah, J. A., Lee, S.-H., & Kim, J. S. (2022). The effects of travelers’ price sensitivity on information search behaviors. Sustainability, 14, 3818. https://doi.org/10.3390/su14073818
Kumar, G. K. (2020). Online information search techniques in the electronic environment by the students of College of Agriculture, Vijayapur, Karnataka: A study. International Journal of Research in Library Science (IJRLS), 6(2); 199–205. https://doi.org/10.26761/IJRLS.6.2.2020.1357
Muzammil, M., & Ansari, M. A. (2019). Use of electronic information resources among the lawyers of Delhi High Court Bar Association. Library Philosophy and Practice (e-journal), https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/
Naik, L. Narasappa, K. C., & Naik, G. S. R. (2019). Use of Electronic Information Resources at College libraries in Bangalore, India: A Study of College Learners. Library Philosophy and Practice (e-journal). 2838. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/2838
Raghavan, S. (2022). Investigation of Heuristic search techniques for path planting. International Journal of Engineering Research and Technology (IJERT), 11(5), 353–356. http://www.ijert.org
Saidu, I., Danbaba, S., Alhassan, H., & Dogara, I. (2023). Application of online information search skills for retrieval of online information resources among selected academics of Federal Colleges of Education, Zaria. Samara Journal of Information Studies, 23(2), 118–129.
Sambo, A. S., Precious, P. C. A., & Olawepo, S. A. (2023). Identifying the relationship between students computer hardware skills in the use of electronic information resources in university libraries in South-West, Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal). 7566. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7566
Solomon, A. O., & Obaseki, T. I. (2018). Use of web 2.0 tools by National Youth Service Corps (NYSC) members for social integration: A case of Lapai Local Government Area (LGA) of Niger State. Information Impact: Journal of Information and Knowledge Management, 9(1), 35¬–45.
Valmores, K. K. D., & Acedera, A. P. (2024). Influence of information needs and information seeking behaviour on graduate school students’ literacy skills. British Journal of Multidisciplinary and Advanced Studies: Education, Learning, Training & Development, 5(2), 10–23.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 41
Liczba cytowań: 0