Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aims & Scope
  • Przesyłanie tekstów
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Folia Toruniensia

Wypełnianie luki: badanie związku między dostępem do informacji a sprawiedliwością ekologiczną w praktykach bibliotecznych
  • Strona domowa
  • /
  • Wypełnianie luki: badanie związku między dostępem do informacji a sprawiedliwością ekologiczną w praktykach bibliotecznych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 (2024) /
  4. Artykuły

Wypełnianie luki: badanie związku między dostępem do informacji a sprawiedliwością ekologiczną w praktykach bibliotecznych

Autor

  • Oluwole Durodolu University of South Africa, Republic of South Africa https://orcid.org/0000-0003-2734-8165
  • Bolaji Oladokun Federal University of Technology, Ikot Abasi, Akwa Ibom, Nigeria https://orcid.org/0000-0002-7826-9187

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2024.003

Słowa kluczowe

dostęp do informacji, sprawiedliwość ekologiczna, praktyki biblioteczne, Delta Nigru, zanieczyszczenie środowiska, praca społeczna

Abstrakt

Cele: Skrzyżowanie dostępu do informacji i sprawiedliwości ekologicznej staje się coraz bardziej istotne, ponieważ społeczności na całym świecie zmagają się z wyzwaniami ekologicznymi. Niniejsze badanie bada związek między dostępem do informacji a sprawiedliwością środowiskową w praktykach bibliotecznych, koncentrując się na bibliotekarzach akademickich z Politechniki Federalnej Ikot Abasi w regionie Delty Nigru w Nigerii.

Metody: W badaniu wykorzystano projekt opisowy. W badaniu wzięło udział sześciu bibliotekarzy akademickich z Politechniki Federalnej w Ikot Abasi w stanie Akwa Ibom w Nigerii, wybranych ze względu na ich doświadczenie w ułatwianiu dostępu do informacji i jej dostępności, zwłaszcza w odniesieniu do roli bibliotek w inicjatywach na rzecz sprawiedliwości ekologicznej w środowisku akademickim. Dane zebrano w ramach dyskusji w grupach fokusowych (FGD) z uczestniczącymi bibliotekarzami, przeprowadzonych w sprzyjającym i prywatnym otoczeniu, aby zachęcić do otwartego dialogu i różnorodności perspektyw. Do analizy transkryptów FGD wykorzystano analizę tematyczną.

Wyniki: Wyniki podkreślają znaczenie wielojęzycznych zasobów, ukierunkowanych działań informacyjnych, usług tłumaczeniowych, współpracy z liderami społeczności, uwzględniania poziomów umiejętności czytania i pisania oraz znaczenia kulturowego w zapewnianiu dostępności informacji. Wyzwania, takie jak ograniczony dostęp do internetu, bariery językowe, dysproporcje w umiejętnościach cyfrowych, brak świadomości i opór ze strony niektórych członków społeczności, utrudniają sprawiedliwy dostęp do informacji.

Wniosek: Z badania wynika, że bibliotekarze przyczyniają się do propagowania sprawiedliwości ekologicznej poprzez udział w lokalnych inicjatywach, zaangażowanie polityczne, podnoszenie świadomości i współpracę z interesariuszami. Badanie to rzuca światło na kluczową rolę bibliotek w promowaniu sprawiedliwości ekologicznej i sugeruje strategie poprawy dostępu do informacji i działań wspierających w dążeniu do realizacji programów zrównoważonego rozwoju.

Biogramy autorów

Oluwole Durodolu - University of South Africa, Republic of South Africa

Oluwole Olumide Durodolu jest pracownikiem naukowym na Wydziale Nauk Informacyjnych Uniwersytetu Południowej Afryki. W 2016 roku uzyskał tytuł doktora bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Zululand w Republice Południowej Afryki. Jest Certyfikowanym Bibliotekarzem Nigerii i członkiem Stowarzyszenia Indeksatorów i Bibliografów Afryki Południowej. Zasiada również w radach redakcyjnych czasopism Maadili: Journal of African School of Governance and Policy Studies w Południowej Afryce, Covenant Journal of Library and Information Science oraz Lagos Journal of Library and Information Science. Dr Durodolu opublikował wiele publikacji zarówno w lokalnych, jak i międzynarodowych czasopismach na takie tematy, jak umiejętność korzystania z informacji, ICT4D, informetria, technologie informacyjno-komunikacyjne,  i nie tylko.  

Bolaji Oladokun - Federal University of Technology, Ikot Abasi, Akwa Ibom, Nigeria

Oluwole Olumide Durodolu jest pracownikiem naukowym na Wydziale Nauk Informacyjnych Uniwersytetu Południowej Afryki. W 2016 roku uzyskał tytuł doktora bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Zululand w Republice Południowej Afryki. Jest Certyfikowanym Bibliotekarzem Nigerii i członkiem Stowarzyszenia Indeksatorów i Bibliografów Afryki Południowej. Zasiada również w radach redakcyjnych czasopism Maadili: Journal of African School of Governance and Policy Studies w Południowej Afryce, Covenant Journal of Library and Information Science oraz Lagos Journal of Library and Information Science. Dr Durodolu opublikował wiele publikacji zarówno w lokalnych, jak i międzynarodowych czasopismach na takie tematy, jak umiejętność korzystania z informacji, ICT4D, informetria, technologie informacyjno-komunikacyjne, i nie tylko.  

Bibliografia

Aidonojie, P. A. (2023). Environmental hazard: The legal issues concerning environmental justice in Nigeria. Journal of Human Rights, Culture and Legal System, 3(1), 17–32.

Bangani, S., & Dube, L. (2023). South African academic libraries as contributors to social justice and ubuntu through community engagement. IFLA Journal, 03400352231166751.

Dominelli, L. (2012). Green social work: From environmental crises to environmental justice. Polity.

Durodolu, O. O., & Adekanye, E. A. (2017). The perception of information literacy skill among the Librarians: A survey of University of Lagos Library. International Journal of Information Processing and Communication, 5(1–2), 5.

Durodolu, O. O., Nduka, S. C., & Dube, T. V. (2022). Media Literacy and Fake News: Evaluating the Roles and Responsibilities of Radio Stations in Combating Fake News in the COVID-19 Era. International Journal of Information Management Sciences, 6(1), 33–49.

Ezeala, C. O., & Ezeribe, A. I. (2021). Digital Literacy and Sustainable Development in Nigeria: A Study of Public Library Users in Imo State. Public Library Quarterly, 40(2), 194-210.

Goodsett, M. (2018). Exploring culminating experiences: Bridging the gap between theory and practice in LIS education. In Re-envisioning the MLS: perspectives on the future of library and information science education (pp. 91–108). Emerald Publishing Limited.

Gregory, L., & Higgins, S. (2017). Reorienting an information literacy program toward social justice: Mapping the core values of librarianship to the ACRL framework. Communications in Information Literacy, 11(1), 14.

Jennings, V., Johnson Gaither, C., & Gragg, R. S. (2012). Promoting environmental justice through urban green space access: A synopsis. Environmental Justice, 5(1), 1–7.

Knoble, C., & Yu, D. (2023). Bridging the Gap: Analyzing the Relationship between Environmental Justice Awareness on Twitter and Socio-Environmental Factors Using Remote Sensing and Big Data. Remote Sensing, 15(23), 5510.

Lloyd-Smith, M. (2009). Information, power and environmental justice in Botany: The role of community information systems. Journal of Environmental Management, 90(4), 1628–1635.

Oghenekevwe, T., & Osinulu, I. F. (2020). Assessing the Impact of Environmental Information Accessibility on Sustainable Development in the Niger Delta Region of Nigeria. International Journal of Environmental Research and Public Health, Vol. 17(16), pp. 5908.

Oladokun, B. D., Yemi-Peters, O. E., & Owolabi, W. A. (2021). Utilization of library and information centres in promoting Sustainable Development Goals (SGDs) in Nigeria. Library Philosophy and Practice.

Olowoporoku, O., Daramola, O., Soumah, M., Olaniyi, K., & Odeyemi, G. (2023). Environmental justice in Nigeria: A narration of residents’ experience in Ile‐Ife. Environmental Quality Management, 32(4), 267–279. https://doi.org/10.1002/tqem.21998

Omekwu, C. O., Ugwu, F. N., & Ejikeme, A. N. (2023). Access to information for sustainable development in the digital age: Librarians’ perspectives in two Nigerian universities. Information Development, 39(3), 624–637. https://doi.org/10.1177/02666669211056292

Omona, W. (2020). The roles of library and information services in achieving Sustainable Development Goals (SDGs) in Uganda. Library Philosophy and Practice, 1–19.

Onyekwere, C. E., & Agu, V. C. (2019). The Role of Libraries in Environmental Education in Nigeria: A Study of Two Selected University Libraries in Imo State, Nigeria. Library Philosophy and Practice, 1766.

Sotolongo, M. (2023). Defining environmental justice communities: Evaluating digital infrastructure in Southeastern states for Justice40 benefits allocation. Applied Geography, 158, 103057. https://doi.org/10.1016/j.apgeog.2023.103057

Folia Toruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2024-11-19

Jak cytować

Durodolu, O., & Oladokun, B. (2024). Wypełnianie luki: badanie związku między dostępem do informacji a sprawiedliwością ekologiczną w praktykach bibliotecznych. Folia Toruniensia, 24, 53–71. https://doi.org/10.12775/FT.2024.003
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 (2024)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

This is a RoMEO green publisher.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 261
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

dostęp do informacji, sprawiedliwość ekologiczna, praktyki biblioteczne, Delta Nigru, zanieczyszczenie środowiska, praca społeczna

Make a Submission

Make a Submission
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa