Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
    • Język Polski
    • Deutsch
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aims & Scope
    • Open Access Policy
  • Przesyłanie tekstów
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語
  • Język Polski
  • Deutsch
Ankiety tradycyjne a cyfrowe: najlepsze metody gromadzenia danych w badaniach z perspektywy badaczy bibliotekoznawstwa i informacji naukowej
  • Strona domowa
  • /
  • Ankiety tradycyjne a cyfrowe: najlepsze metody gromadzenia danych w badaniach z perspektywy badaczy bibliotekoznawstwa i informacji naukowej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 (2025) /
  4. Artykuły

Ankiety tradycyjne a cyfrowe: najlepsze metody gromadzenia danych w badaniach z perspektywy badaczy bibliotekoznawstwa i informacji naukowej

Autor

  • Bolaji Oladokun Politechnika Federalna, Ikot Abasi, Akwa Ibom, Nigeria https://orcid.org/0000-0002-7826-9187
  • Yusuf Ajani Uniwersytet w Abudży, Federalne Terytorium Stołeczne, Nigeria https://orcid.org/0000-0002-2786-4461
  • Adeyinka Tella Uniwersytet w Ilorin, Ilorin, Nigeria/Uniwersytet Południowej Afryki, Pretoria, Republika Południowej Afryki https://orcid.org/0000-0002-5382-4471

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2025.001

Słowa kluczowe

Traditional surveys, Digital surveys, LIS research, Data collection methods, Nigeria

Abstrakt

Cele: Badanie sprawdzało preferencje badaczy bibliotekoznawstwa i informacji naukowej (LIS) w Nigerii dotyczące tradycyjnych (papierowych) i cyfrowych (internetowych) metod ankietowych zbierania danych w badaniach. Głównym celem była ocena postrzeganych zalet, wad, wpływów kontekstowych i praktycznych wyzwań związanych z obiema metodologiami badania.

Metoda badawcza: Zastosowano projekt badawczy oparty na metodzie mieszanej, obejmujący dane ilościowe z ustrukturyzowanych kwestionariuszy i jakościowe spostrzeżenia z odpowiedzi otwartych. W badaniu wykorzystano techniki uznaniowego pobierania próbek, skierowane do badaczy LIS z nigeryjskich uniwersytetów za pośrednictwem platformy NALISE WhatsApp. Dane zostały zebrane za pomocą Formularzy Google i przeanalizowane za pomocą statystyk opisowych i analizy tematycznej.

Wyniki: Wyniki ujawniły niewielką preferencję dla ankiet cyfrowych (53,2%) w porównaniu z tradycyjnymi ankietami (46,8%), głównie ze względu na korzyści, takie jak oszczędność czasu, ekonomiczność, szerszy zasięg i ulepszone możliwości analizy danych. Jednakże tradycyjne ankiety były preferowane ze względu na ich dokładność danych i łatwość administrowania w kontekstach niskiego stopnia zaawansowania technologicznego. Kluczowymi czynnikami wpływającymi na preferencje badaczy były: wiedza specjalistyczna, charakterystyka populacji, ograniczenia czasowe i infrastruktura technologiczna. Głównymi zidentyfikowanymi wyzwaniami były trudności w zapewnieniu jakości danych, ograniczony dostęp do technologii oraz niewystarczające szkolenia w zakresie projektowania ankiet. Pomimo obiecujących cech ankiet cyfrowych, reprezentatywność, problemy techniczne i etyczne wciąż się utrzymują.

Wniosek: W badaniu stwierdzono, że nie ma jednego uniwersalnego podejścia do metodologii badania. Chociaż narzędzia cyfrowe oferują znaczne korzyści operacyjne, należy je zrównoważyć z ograniczeniami kontekstowymi, takimi jak przepaść cyfrowa, możliwości techniczne i reprezentatywność. Tradycyjne metody zachowują wartość, zwłaszcza tam, gdzie najważniejsze jest zaufanie, dokładność lub dostępność. Hybrydowe lub adaptacyjne podejście ankietowe, wspierane przez szkolenia instytucjonalne, inwestycje technologiczne i nadzór etyczny, jest zalecane w celu optymalizacji skuteczności badań i braku wykluczenia w nigeryjskim kontekście LIS.

Biogramy autorów

Bolaji Oladokun - Politechnika Federalna, Ikot Abasi, Akwa Ibom, Nigeria

Bolaji David Oladokun jest wykładowcą na Wydziale Bibliotekoznawstwa i Technologii Informacyjnych Politechniki Federalnej w Ikot Abasi w stanie Akwa Ibom w Nigerii. Posiada dyplom ukończenia studiów licencjackich na kierunku bibliotekoznawstwo i technologii informacyjnej oraz dyplom z wyróżnieniem w zakresie komunikacji masowej. Uzyskał również tytuł magistra bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Edukacyjnym Ignatius Ajuru w Port Harcourt w Nigerii, który otrzymał z wyróżnieniem. Bolaji jest również certyfikowanym bibliotekarzem w Nigerii (CLN), członkiem Nigeryjskiego Stowarzyszenia Bibliotek (NLA), Nigeryjskiego Stowarzyszenia Edukatorów Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej (NALISE) oraz Stowarzyszenia Nauk i Technologii Informacyjnych (ASIS&T). Jest autorem ponad 150 artykułów opublikowanych w akredytowanych czasopismach, materiałów konferencyjnych i rozdziałów w książkach. Ma również na swoim koncie trzy książki z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. Można się z nim skontaktować pod adresem: Bolaji.oladokun@yahoo.com.

Yusuf Ajani - Uniwersytet w Abudży, Federalne Terytorium Stołeczne, Nigeria

Yusuf Ayodeji Ajani jest wykładowcą drugiego stopnia 2 na Wydziale Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu w Abudży, FCT, Nigeria oraz studentem studiów podyplomowych na Wydziale Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Ilorin w Ilorin w Nigerii. Ma imponujący dorobek publikacyjny, z ponad 70 artykułami opublikowanymi w renomowanych krajowych i międzynarodowych czasopismach z dziedziny edukacji i bibliotekoznawstwa. W 2023 roku otrzymał prestiżową nagrodę Emerald Literati Award w uznaniu jego wkładu w badania naukowe. W przypadku pytań i potencjalnej współpracy prosimy o kontakt z Ayodeji pod adresem yusuf.ajani@uniabuja.edu.ng.

Adeyinka Tella - Uniwersytet w Ilorin, Ilorin, Nigeria/Uniwersytet Południowej Afryki, Pretoria, Republika Południowej Afryki

Adeyinka Tella jest wybitnym naukowcem związanym z Wydziałem Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Ilorin w Nigerii oraz pracownikiem naukowym na Wydziale Nauk Informacyjnych Uniwersytetu Południowej Afryki w Pretorii. Ma imponujące portfolio naukowe, w którym opublikował ponad 300 artykułów w renomowanych krajowych i międzynarodowych czasopismach z dziedziny bibliotekarstwa. W uznaniu jego wybitnego wkładu badawczego Tella został nagrodzony prestiżową nagrodą Emerald Literati Award w 2023 roku. Posiada również stopień naukowy C2 przyznany przez Narodową Fundację Naukową Południowej Afryki. Znany ze swojego ducha współpracy, Tella jest otwarty na kontakt i współpracę w różnych dyscyplinach (tellayinkaedu@yahoo.com).

Bibliografia

Boyer, K. K., Olson, J. R., Calantone, R. J., & Jackson, E. C. (2002). Print versus electronic surveys: A comparison of two data collection methodologies. Journal of Operations Management, 20(4), 357–373. https://doi.org/10.1016/S0272-6963(02)00004-9

Carrera-Hernández, J. J., Levresse, G., & Lacan, P. (2020). Is UAV-SfM surveying ready to replace traditional surveying techniques? International Journal of Remote Sensing, 41(12), 4820–4837. https://doi.org/10.1080/01431161.2020.1727049

Dolch C., & Zawacki-Richter O. (2018). Are students getting used to learning technology? Changing media usage patterns of traditional and non-traditional students in higher education. Research in Learning Technology, 26. https://doi.org/10.25304/rlt.v26.2038

Evans, J. R., & Mathur, A. (2018). The value of online surveys: A look back and a look ahead. Internet Research, 28(4), 854–887. https://doi.org/10.1108/IntR-03-2018-0089

Fang, H., Xian, R., Ma, Z., Lu, M., & Hu, Y. (2021). Comparison of the differences between web-based and traditional questionnaire surveys in pediatrics: Comparative survey study. Journal of Medical Internet Research, 23(8), e30861. https://doi.org/10.2196/30861

Fricker, R. D. (2008). Sampling methods for web and e-mail surveys. In N. Fielding (Ed.), The SAGE handbook of online research methods (pp. 195-216). SAGE. https://doi.org/10.4135/9780857020055.n11

Hays, R. D., Liu, H., & Kapteyn, A. (2015). Use of Internet panels to conduct surveys. Behavior Research Methods, 47(3), 685–690. https://doi.org/10.3758/s13428-015-0617-9

López-Chila, R., Llerena-Izquierdo, J., & Sumba-Nacipucha, N. (2021). Using examview to create questionnaires for online evaluation in VLEs. 2021 Second International Conference on Information Systems and Software Technologies (ICI2ST), 3–9. https://doi.org/10.1109/ICI2ST51859.2021.00009

Lowry, P. B., D’Arcy, J., Hammer, B., & Moody, G. D. (2016). “Cargo Cult” science in traditional organization and information systems survey research: A case for using nontraditional methods of data collection, including Mechanical Turk and online panels. The Journal of Strategic Information Systems, 25(3), 232–240. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2016.06.002

Mutepfa, M. M., & Tapera, R. (2019). Traditional survey and questionnaire platforms. In P. Liamputtong (Eds.), Handbook of Research Methods in Health Social Sciences (s. 541–558). Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-10-5251-4_89

Nayak, S. D. P., & Narayan, K. A. (2019). Strengths and weaknesses of online surveys. IOSR Journal of Humanities and Social Sciences (IOSR-JHSS), 24(5), 31-38. https://doi.org/10.9790/0837-2405053138

Opara, V., Spangsdorf, S., & Ryan, M. K. (2023). Reflecting on the use of Google Docs for online interviews: Innovation in qualitative data collection. Qualitative Research, 23(3), 561-578. https://doi.org/10.1177/14687941211045192

Pathiravasan, C. H., Zhang, Y., Trinquart, L., Benjamin, E. J., Borrelli, B., McManus, D. D., Kheterpal, V., Lin, H., Sardana, M., Hammond, M. M., Spartano, N. L., Dunn, A. L., Schramm, E., Nowak, C., Manders, E. S., Liu, H., Kornej, J., Liu, C., & Murabito, J. M. (2021). Adherence of mobile app-based surveys and comparison with traditional surveys: eCohort Study. Journal of Medical Internet Research, 23(1), e24773. https://doi.org/10.2196/24773

Reveilhac, M., Steinmetz, S., & Morselli, D. (2022). A systematic literature review of how and whether social media data can complement traditional survey data to study public opinion. Multimedia Tools and Applications, 81(7), 10107–10142. https://doi.org/10.1007/s11042-022-12101-0

Roecker, S. M., Howell, D. W., Haydu-Houdeshell, C. A., & Blinn, C. (2010). A qualitative comparison of conventional soil survey and digital soil mapping approaches. In J. L. Boettinger, D. W. Howell, A. C. Moore, A. E. Hartemink, & S. Kienast-Brown (Eds.), Digital Soil Mapping: Bridging Research, Environmental Application, and Operation (s. 369–384). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-90-481-8863-5_29

Tella, A. (2015). Electronic and paper based data collection methods in library and information science research: A comparative analyses. New Library World, 116(9/10), 588-609.https://doi.org/10.1108/NLW-12-2014-0138

Toepoel, V. (2017). Online survey design. In Online research methods (pp. 184-202). SAGE.

Zhang, Y. (2000), Using the Internet for survey research: A case study. J. Am. Soc. Inf. Sci., 51: 57-68. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(2000)51:1<57::AID-ASI9>3.0.CO;2-W

Folia Toruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2025-11-04

Jak cytować

Oladokun, B., Ajani, Y., & Tella, A. (2025). Ankiety tradycyjne a cyfrowe: najlepsze metody gromadzenia danych w badaniach z perspektywy badaczy bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. Folia Toruniensia, 25, 13–37. https://doi.org/10.12775/FT.2025.001
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 (2025)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

This is a RoMEO green publisher.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 168
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語
  • Język Polski
  • Deutsch

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Traditional surveys, Digital surveys, LIS research, Data collection methods, Nigeria

Make a Submission

Make a Submission
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa