Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aims & Scope
  • Przesyłanie tekstów
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Folia Toruniensia

Bliblioteki jako moderatorzy włączenia cyfrowego na rzecz zrównoważonego rozwoju: doświadczenie nigeryjskie
  • Strona domowa
  • /
  • Bliblioteki jako moderatorzy włączenia cyfrowego na rzecz zrównoważonego rozwoju: doświadczenie nigeryjskie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 23 (2023) /
  4. Artykuły

Bliblioteki jako moderatorzy włączenia cyfrowego na rzecz zrównoważonego rozwoju: doświadczenie nigeryjskie

Autor

  • Magnus Igbinovia Ambrose Alli University, Ekpoma, Edo State, Nigeria https://orcid.org/0000-0001-9104-2991
  • Afebuameh James Aiyebelehin Ambrose Alli University, Ekpoma, Edo State, Nigeria https://orcid.org/0000-0002-8092-9949

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2023.003

Słowa kluczowe

akceptacja cyfrowa, dostępność cyfrowa, włączenie cyfrowe, umiejętności cyfrowe, biblioteki, Nigeria

Abstrakt

Tło: Inkluzyjny dostęp do technologii i korzystanie z niej są niezbędne dla zrównoważonego rozwoju zawartego w agendzie transformacji Organizacji Narodów Zjednoczonych. W związku z tym potrzeba wypełnienia luki cyfrowej poprzez integrację cyfrową stała się kluczowym celem dla instytucji rozwojowych, takich jak biblioteki.

Cel: Ten artykuł ma na celu teoretyczne zbadanie, w jaki sposób biblioteki mogą ułatwić integrację cyfrową dla zrównoważonego rozwoju, z perspektywy Nigerii.

Method: Teoretyczne założenie badania opiera się na teorii zasobów i zawłaszczenia dyfuzji, akceptacji i przyjęcia nowych technologii van Dijka (2013). Konceptualizacja opierała się na krytycznych wymiarach integracji cyfrowej (akceptacja, umiejętność czytania i pisania oraz dostępność); na podstawie których zorganizowano szczegółowe cele badania. Opinie autorów sytuowały się w kontekście odpowiedniej literatury.

Wynik: W badaniu ustalono, że biblioteki ułatwiają integrację cyfrową w zakresie akceptacji cyfrowej, umiejętności czytania i pisania oraz dostępności. Niezmiennie wpływa to na równość cyfrową dla zrównoważonego rozwoju dla wszystkich.

Wnioski: Biblioteki w Nigerii, zwłaszcza te związane z instytucjami akademickimi, przodują w promowaniu integracji cyfrowej, która jest narzędziem do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju.

Biogramy autorów

Magnus Igbinovia - Ambrose Alli University, Ekpoma, Edo State, Nigeria

Magnus Igbinovia jest obecnie dyrektorem Biblioteki Elektronicznej na Uniwersytecie Ambrose Alli w Ekpoma. Jest także adiunktem na Wydziale Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Ambrose Alli. Obecnie odbywa studia doktoranckie na Uniwersytecie w Ibadanie w Nigerii. Jest autorem ponad pięćdziesięciu (50) artykułów naukowych opublikowanych w renomowanych czasopismach międzynarodowych i lokalnych. Jest współredaktorem książki "Global Perspectives on Sustainable Library Practices" wydanej przez IGI Global. Wygłaszał również referaty na konferencjach związanych z bibliotekoznawstwem i informacją. Jest członkiem kilku organizacji zawodowych, takich jak Nigerian Library Association (NLA), Library Advocacy Group (LAG) i certyfikowany przez Librarians' Registration Council of Nigeria (LRCN). Jest laureatem nagrody Young Library and Information Professionals (yLIPs) przyznanej w 2016 roku przez Nigeryjskie Stowarzyszenie Bibliotek. Otrzymał również nagrodę "Best Paper Presenter na 55th National Conference / AGM, Nigerian Library Association (NLA)" w 2017 roku. Google scholar: https://scholar.google.com/citations?user=7C_Br5QAAAAJ

Afebuameh James Aiyebelehin - Ambrose Alli University, Ekpoma, Edo State, Nigeria

Dr Afebuameh James Aiyebelehin jest obecnie wykładowcą i koordynatorem studiów podyplomowych na Wydziale Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Ambrose Alli w Ekpoma. Posiada tytuł licencjata (I klasa), magistra LIS (wyróżnienia) oraz doktora w dziedzinie bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. Publikował wysokiej jakości artykuły zarówno w lokalnych, jak i międzynarodowych czasopismach.. Można się z nim kontaktować pod adresem aiyebelehin@aauekpoma.edu.ng

Bibliografia

Adeleke, A., Ojokuku, Y., & Ojo, O. J. (2022). Digital maturity of university libraries in Nigeria. IntechOpen. https://doi.org/10.5772/intechopen.103892

Adeoye, A. A. &Adeoye, B. J. (2017). Digital literacy skills of undergraduate students in Nigeria Universities. Library Philosophy and Practice (e-journal), 1665. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1665

Adepetun, A. (2022, September 5).FG hopeful of 95% digital literacy in Nigeria by 2030. Guardian Newspaper. https://guardian.ng/technology/fg-hopeful-of-95-digital-literacy-in-nigeria-by-2030/

Aiyebelehin, A. J., Onyam, I. D. & Akpom, C. C. (2018). Creating makerspaces in Nigerian public libraries as a strategy for attaining national integration and development. International Journal of Knowledge Content Development & Technology, 8(4), 19-31. https://doi.org/10.5865/IJKCT.2018.8.4.019

Asogwa, B.E., Ugwu, C.I., &Ugwuanyi, C.F. (2015). Evaluation of electronic service infrastructures and quality of e-services in Nigerian academic libraries. The Electronic Library, 33(6), 1133-1149. https://doi.org/10.1108/EL-04-2014-0071

Awoniyi, O. (2021). Digital banking adoption in Nigeria: The place of technology acceptance model. Asian Journal of Economics, Business and Accounting, 22(7), 59-72. https://doi.org/10.9734/ajeba/2022/v22i730579

Bradshaw, H. M. (2011). Digital inclusion: Economic and social benefits for individuals and wider society. Welsh Government Social Research, United Kingdom. https://gov.wales/sites/default/files/statistics-and-research/2019-08/111215-digital-inclusion-economic-social-benefits-en.pdf

Dijk, J. A. G. M. (2020). Closing the digital divide: The role of digital technologies on social development, well-being of all and the approach of the covid-19 pandemic. https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2020/07/Closing-the-Digital-Divide-by-Jan-A.G.M-van-Dijk-.pdf

Frank, J., Salsbury, M., McKelvey. H., & McLain, R. (2021). Digital equity & inclusion strategies for libraries: Promoting student success for all learners. The International Journal of Information, Diversity, & Inclusion, 5(3), 185-215. https://jps.library.utoronto.ca/index.php/ijidi/article/view/36190/28367

Gani, E., & Magoi, J. S. (2014). The emergence of digital library services in Northwest Nigerian Universities: prospects and challenges. Library Philosophy and Practice, 1184. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1184/

Helgi Analytics. (2022). Fixed line penetration (as % of population) in Nigeria. HelgiLibrary. https://www.helgilibrary.com/indicators/fixed-line-penetration-as-of-population/nigeria/

Ho, C. & Tseng, S. (2006). From digital divide to digital inequality: The global perspective. International Journal of Internet and Enterprise Management,4(3), 215-227. http://dx.doi.org/10.1504/IJIEM.2006.010915

Igbo, H. U., Ibegbulam, I. J., Asogwa, B. E., & Imo, N. T. (2022). Provision of digital information resources in Nigerian university libraries. Information Research, 27 (3), 936. https://doi.org/10.47989/irpaper936

Ikenwe, I. J., Aiyebelehin, A. J. & Adjarho, O. (2022). Understanding the digital literacy skills of digital natives: A case study of LIS undergraduates in a Nigerian University. International Journal on Integrated Education (Indonesia), 5(3), 18-29. https://www.neliti.com/publications/407535/understanding-the-digital-literacy-skills-of-digital-natives-a-case-study-of-lis#cite

Jaeger, P. T., Carlo-Bertot, J., Thompson, K. M., KatzS.M. & DeCoster, E. J. (2012). Digital divides, digital literacy, digital inclusion, and public libraries. Public Library Quarterly, 31(1),1-20. http://dx.doi.org/10.1080/01616846.2012.654728

Jones, P., Wynn, M., DavidHillier, D., & Comfort, D. (2017).The sustainable developmentgoals and information and communication technologies. Indonesian Journal of Sustainability, Accountability and Management, 1(1), 1-15. https://doi.org/10.28992/ijsam.v1i1.22

Kent, M.(2015). Disability and eLearning: Opportunities and barriers. Disability Studies Quarterly, 35(1). https://doi.org/10.18061/dsq.v35i1.3815

Kulkarni, M. (2019). Digital accessibility: Challenges and opportunities. IIMB Management Review, 31,91–98. https://doi.org/10.1016/j.iimb.2018.05.009

Law, N., Woo, D. J., Torre, J. D., & Wong, K. (2018). A global framework of reference on digital literacy skills for Indicator 4.4.2. UIS/2018/ICT/IP/51. UNESCO Institute for Statistics. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/ip51-global-framework-reference-digital-literacy-skills-2018-en.pdf

Media Ethics Lab (2020). SDG Digital Inclusion Framework: Advancing UN Global Goals through Equitable Digital Access. http://mediaethics.ca/wp-content/uploads/2021/02/SDG-Digital-Inclusion-Framework.pdf

National Library of Newzealand (2023). How library services contribute to digital literacy. https://natlib.govt.nz/schools/digital-literacy/

NCC (2022). Statistics and reports: Industry statistics. https://www.ncc.gov.ng/statistics-reports/industry-overview#view-graphs-tables-6

Nguyen, A., Hong, Y., & Gardner, L. A. (2020). A Taxonomy of Digital Learning Activities for Digital Inclusion. Twenty-Eighth European Conference on Information Systems (ECIS2020) – A Virtual AIS Conference. Research Papers, 135. https://aisel.aisnet.org/

Nielsen, H. (2021). Literacy in Nigeria (SDG Target 4.6). FAWCO https://www.fawco.org/global-issues/education/education-articles/4623-literacy-in-nigeria-sdg-target-4-6

NITDA (2021). National Digital Literacy Framework (NDLF), National Information Technology Agency. https://nitda.gov.ng/wp-content/uploads/2022/01/NDLF-Draft-Document-V_-Dec-2021.docx

Odu, A. O. &Omosigho, N. A. (2017). Digital literacy and the implication on Nigerian digital library. International Journal of Library and Information Science Studies,3(2), 13-19. https://www.researchgate.net/deref/http%3A%2F%2Fwww.eajournals.org%2F

Ogune, M. (2021, April, 23). 60% of Nigerians lack access to smartphones, digital devices. The Guardian. https://guardian.ng/news/60-of-nigerians-lack-access-to-smartphones-digital-devices/

Okundaye,K.E.(2016). Adoption of information and communication technology in Nigerian small-to medium-size enterprises.Walden Dissertationsand Doctoral Studies, 2679. https://scholarworks.waldenu.edu/dissertations/2679

Onyam, I. D.&Chukwu, E. G. (2022). Optimizing digital literacy for sustainable development in Nigeria: issues and challenges. ESCET Journal of Educational Research and Policy Studies,3(1),108-117. https://journal.escetjerps.com/index.php/escjerps/article/view/68

Park, L. L, Kim, D., Moon, J., Kim, S., Kang, Y. &Bae, S. (2022). Searching for new technology acceptance model under social context: Analyzing the determinants of acceptance of intelligent information technology in digital transformation and implications for the requisites of digital sustainability. Sustainability,14(1), 579. https://doi.org/10.3390/su14010579

Pick, J, & Sarkar, A. (2016). Theories of the Digital Divide: Critical Comparison. 2016 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), Koloa, HI, USA, 3888-3897. https://doi.org/10.1109/HICSS.2016.484

Prieger, J. E. (2013). The broadband digital divide and the economic benefits of mobile broadband for rural areas. Telecommunications Policy, 37(6/7), 483-502. https://doi.org/10.1016/j.telpol.2012.11.003

Rabiu, N., Ojukwu, N. N. & Oladele, P. B. (2016). Availability and accessibility of e-books in Nigerian libraries: A survey. Information Impact: Journal of Information and Knowledge Management, 7(1), 163–175. https://www.ajol.info/index.php/iijikm/article/view/144915

Sadiku, S.A., Issa, A.O., & Mohammed, M.K. (2021).The use of electronic library resources in Nigerian universities: A review of the literature. In Information Resources Management Association (Ed.), Research Anthology on Collaboration, Digital Services, and Resource Management for the Sustainability of Libraries (pp.1006-1018). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-8051-6

Sanders, C. K. & Scanlon, E. (2021). The digital divide is a human rights issue: Advancing social inclusion through social work advocacy. Journal of Human Rights and Social Work, 6(2),130–143. https://doi.org/10.1007/s41134-020-00147-9

Tayo, O., Thompson, R. & Thompson, E. (2016). Impact of the digital divide on computer use and internet access on the poor in Nigeria. Journal of Education and Learning,5(1),1-6. https://doi.org/10.5539/jel.v5n1p1

Teo, T. (2011). Technology Acceptance Research in Education. In: Teo, T. (eds). Technology Acceptance in Education. Sense Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-6091-487-4_1

The International Telecommunication Union (2017). Digital inclusion of all. Committed to connecting the world. https://www.itu.int/en/mediacentre/backgrounders/Pages/icts-to-achieve-the-united-nations-sustainable-development-goals.aspx

Tjoa, A. M., &Tjoa, S. (2016). The role of ICT to achieve the UN Sustainable Development Goals (SDG). In: Mata, F., Pont, A. (Eds.) ICT for Promoting Human Development and Protecting the Environment. WITFOR 2016. IFIP Advances in Information and Communication Technology, vol 481. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-44447-5_1

Tyohemba, H. (2023). TETfund and the quest for digital literacy in Nigeria. Leadership. https://leadership.ng/tetfund-and-the-quest-for-digital-literacy-in-nigeria/

Law, N., Woo, D.J., Torre, J.D., & Wong, K. (2018). A global framework of reference on digital literacy skills for Indicator 4.4.2. UIS/2018/ICT/IP/51. UNESCO Institute for Statistics. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/ip51-global-framework-reference-digital-literacy-skills-2018-en.pdf

United Nations (2015). Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development. A/RES/70/1. United Nations. https://sustainabledevelopment.un.org/post2015/transformingourworld/publication

United Nations’ Department of Economic and Social Affairs (2021). Leveraging digital technologies for social inclusion. Policy Brief Number 92. United Nations’ Department of Economic and Social Affairs. https://www.un.org/development/desa/dspd/wp-content/uploads/sites/22/2021/02/PB_92.pdf

Urhiewhu, L.O. & Emojorho, D. (2015). Conceptual and adoption of TAM in digital information resources usage by undergraduates: implication to higher institutions in Delta and Edo States of Nigeria. Journal of Education and Practice, 6(21), 82-92. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1079174.pdf

van Deursen A. J, &van Dijk J. A. (2019) The first-level digital divide shifts from inequalities in physical access to inequalities in material access. New Media & Society, 21(2):354-375. https://doi.org/10.1177/1461444818797082

van Dijk, J. A. (2005). The deepening divide: Inequality in the information society. SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781452229812

van Dijk, J. A. G. M. (2013). A theory of the digital divide. In M. Ragnedda, & G. W. Muschert (Eds.), The digital divide: the internet and social inequality in international perspective (pp. 29-51). (Routledge advances in sociology, 73). Routledge. https://research.utwente.nl/en/publications/a-theory-of-the-digital-divide

World Bank (2019). Nigeria digital economy diagnostic: A plan for building Nigeria’s inclusive digital future. The World Bank. https://www.worldbank.org/en/country/nigeria/publication/nigeria-digital-economy-diagnostic-a-plan-for-building-nigerias-inclusive-digital-future

World Bank (2022). Deep structural reforms guided by evidence are urgently needed to lift millions of Nigerians out of poverty, says new world bank report. The World Bank. https://www.worldbank.org/en/news/press-release/2022/03/21/afw-deep-structural-reforms-guided-by-evidence-are-urgently-needed-to-lift-millions-of-nigerians-out-of-poverty

Folia Toruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2023-11-20

Jak cytować

Igbinovia, M., & Aiyebelehin , A. J. (2023). Bliblioteki jako moderatorzy włączenia cyfrowego na rzecz zrównoważonego rozwoju: doświadczenie nigeryjskie. Folia Toruniensia, 23, 53–73. https://doi.org/10.12775/FT.2023.003
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 23 (2023)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

This is a RoMEO green publisher.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 487
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

akceptacja cyfrowa, dostępność cyfrowa, włączenie cyfrowe, umiejętności cyfrowe, biblioteki, Nigeria

Make a Submission

Make a Submission
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa