Korzystanie z bibliotecznych usług mobilnych a zaspokojenie potrzeb informacyjnych studentów pierwszego stopnia uniwersytetów w południowo-zachodniej Nigerii
DOI:
https://doi.org/10.12775/FT.2023.001Słowa kluczowe
usługi biblioteczne oparte na technologii mobilnej, zaspokojenie potrzeb informacyjnych, biblioteki uniwersyteckie, studenci pierwszego roku, Covid-19Abstrakt
Cel: Zaspokojenie potrzeb użytkowników jest przedmiotem badań od czasu utworzenia pierwszej biblioteki uniwersyteckiej w 1984 r., co zasygnalizowało rozpoczęcie świadczenia usług informacyjnych dla użytkowników bibliotek akademickich w Nigerii. Jednakże badania empiryczne dotyczące korzystania z usług bibliotecznych opartych na technologii mobilnej w odniesieniu do zaspokojenia potrzeb informacyjnych studentów są rzadkie. W związku z tym istnieje luka w wiedzy, a niniejsze badanie ma na celu wypełnienie tej luki poprzez zbadanie wykorzystania usług bibliotecznych opartych na technologii mobilnej i zaspokojenia potrzeb informacyjnych wśród studentów uniwersytetów w południowo-zachodniej Nigerii.
Metodyka: Projekt badania był ankietą, obejmującą wieloetapową technikę próbkowania. Dwa kwestionariusze (dotyczące poziomu wykorzystania usług bibliotecznych opartych na technologii mobilnej i zaspokojenia potrzeb informacyjnych studentów) wykorzystano do badania na próbce 1086 studentów z trzech wydziałów na sześciu uniwersytetach w południowo-zachodniej Nigerii. Przeanalizowano 1045 odpowiedzi przy użyciu statystyk opisowych.
Wyniki: Badanie wykazało, że niektóre usługi biblioteczne oparte na technologii mobilnej były często używane przez studentów, podczas gdy inne nie. Większość studentów wyraziła zadowolenie z usług świadczonych przez biblioteki uniwersyteckie. Wyniki tego badania wykazały również, że istnieje bardzo pozytywny związek (Pearson r = 0,53) między korzystaniem z mobilnych usług bibliotecznych opartych na technologii a zaspokojeniem potrzeb informacyjnych studentów w południowo-zachodniej Nigerii.
Wnioski: W badaniu tym stwierdzono, że przy dobrym wdrożeniu infrastruktury, świadczenie usług bibliotecznych opartych na technologii mobilnej zachęci studentów do efektywnego korzystania z tych usług, a w konsekwencji poziom zaspokojenia potrzeb informacyjnych wzrośnie. W badaniu zalecono między innymi, aby kierownictwo bibliotek uniwersyteckich regularnie subskrybowało usługi biblioteczne oparte na technologii mobilnej, aby przezwyciężyć niektóre wyzwania związane z COVID-19.
Bibliografia
Abras, C., Maloney-Krichmar, D., & Preece, J. (2004). User-centered design. In W. Bainbridge (Ed.), Encyclopedia of human–computer interaction. Sage Publications.
Balkhair, A. A. (2020). COVID-19 pandemic: A new chapter in the history of infectious diseases. Oman Medical Journal, 35(2), 2-3. https://doi.org/10.5001/omj.2020.41
Baro, E. E., Onyenania, G. O. & Osarehin, O. (2010). Information seeking behaviour of undergraduate students in the humanities in three universities in Nigeria. South Africa Journal of Library and Information Science, 76(2), 109-116. https://doi.org/10.7553/76-2-74
Biddix, J. P., Chung, C. J., & Park, H. W. (2011). Convenience or credibility? A study of college student online research behaviors. The Internet and Higher Education, 14(3), 175–182. https://www.learntechlib.org/p/109843/
Bukar, I., Kimani, G. W. & Namande, W. (2022). User information needs and reference services satisfaction at selected federal universities libraries in North-Eastern Nigeria. International Journal of Library and Information Science Studies, 8(3), 24-33. https://doi.org/10.37745/ijliss.15/vol8n32433
Chammas, A., Quaresma, M. & Mont’Alvao, C. (2015). A closer look on the user-centred design. Procedia Manufacturing, 3, 5397-5404. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2015.07.656
Chen, G. D., Nurkhamid, Wang, C. Y., Yang, S. H., Lue, W. Y., & Chang, C. K. (2013). Digital learning playground: Supporting authentic learning experiences in the classroom. Interactive Learning Environments, 21(2), 172–183. http://dx.doi.org/10.1080/10494820.2012.705856
Chen, K., & Lin, P. (2011). Information literacy in university library user education. Aslib Proceedings: new information perspectives, 63(4), 399-418. https://doi.org/10.1108/00012531111148967
Dierckx, D. (2013). How to estimate your population and survey sample size. http://www.checkmarket.com/2013/02/how-to-estimate-your-population-and- survey-sample-size/0
ELSEVIER. (2022). Open access journals. Elsevier. https://www.elsevier.com/open-access/open-access-journals
Fatima, N., & Ahmad, N. (2008). Information seeking behaviour of the students at Ajmal Khan Tibbiya College, Aligarh Muslim University: A survey. Annals of Library and Information Studies, 55(4), 141-144.
http://nopr.niscpr.res.in/bitstream/123456789/1775/4/ALIS%2055%282%29%20141-144.pdf
Haliso, Y., & Ogungbeni, J. I. (2014). Internet vs library: coping strategies for academic librarians in Lagos State, Nigeria. Information and Knowledge Management, 4(1), 58-64. https://www.iiste.org/Journals/index.php/IKM/article/view/10379
Hiller, S. (2001). Assessing user needs, satisfaction and library performance at the University of Washington Library. Library Trends, 49(4), 605–625. https://www.ideals.illinois.edu/items/8334
Hyman, J. A., Moser, M. T., & Segala, L. N. (2014). Electronic reading and digital library technologies: understanding learner expectation and usage intent for mobile learning. Education Tech Research Dev. 62, 35-52. https://www.learntechlib.org/p/153778/
Kahraman, Z. E. H. (2010). Using user-centered design approach in course design. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2071–2076. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.283
King, D. B. (2005). User surveys libraries ask, ‘Hey, how am I doing?’ Law Library Journal, 97(1), 103–115. https://scholarship.law.nd.edu/law_faculty_scholarship/119
Kowalczyk, P. (2018). Library of the future: 8 technologies we would love to see. Ebook Friendly. https://ebookfriendly.com/library-future-technologies/
Meho, L., & Tibbo, H. (2001). Information seeking behavior and use of social faculty studying stateless nations: A case study. Library and Information Science Research, 23(1), 5–25. https://core.ac.uk/download/pdf/290473854.pdf
Mierzecka, A., & Suminas, A. (2016). Academic library website functions in the context of users’ information needs. Journal of Librarianship and Information Science, 1-11. https://doi.org/10.1177/0961000616664401
Ogungbeni, J, I., & Obiora, N. (2021), Academic self-efficacy and use of mobile technology-based library services by undergraduates in universities in South-West Nigeria. International Journal of Library and Information Studies, 11(1), 29-37. https://www.ijlis.org/articles/academic-selfefficacy-and-use-of-mobile-technology-based-library-services-by-undergraduates-in-universities-of-southwest.pdf
Okoh, M. I., & Ijiekhuamhen, O. P. (2014). Information seeking behaviour of undergraduates in a Nigerian university. Journal of Information and Knowledge Management, 5(2), 69-83. https://www.ajol.info/index.php/iijikm/article/view/144640
Okusaga, T. O., Akalumhe, K. O., & Sulaiman, A. M. (2019). Historical development and types of libraries. In: B. Akinpelu, K. Paramole, & A. Bello (Eds.), Library for Meaningful Learning (A Use of Library Text) (pp.1-17). Lagos State University Press.
Pruitt, J., & Adlin, T. (2006). The persona lifecycle: Keeping people in mind throughout product design. Morgan Kaufmann.
Ramos, M. S., & Abrigo, C. M. (2011). Reference 2.0 in action: An evaluation of the digital reference services in selected Philippine academic libraries. In: Moving into the future: A new vision for libraries in Asia and Oceania – Asia and Oceania Section, World library and information congress. 77th IFLA general conference and assembly, San Juan, Puerto Rico, 13–18 August 2011. https://doi.org/10.1108/07419051211223426
Sasmito, G. W., & Hidayattullah, M. F. (2021). The implementation of user centered design methods on public service mapping websites. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 1077, 012022. https://doi.org/10.1088/1757-899X/1077/1/012022
Song, Y. (2009). Designing library services based on user needs: New opportunities to reposition the library. World Library and Information Congress: 75th IFLA General Conference and Council 23–27 August, Milan, Italy. https://www.ifla.org/past-wlic/2009/202-song-en.pdf
Tella, A., Olawuyi, K., & Durodolu, O. (2021). Undergraduates' use of smartphones for accessing library materials and services in selected academic libraries in south-west Nigeria. Journal of Educators Online, 18(2), 1-18. https://www.thejeo.com/archive/2021_18_2/tella_olawuyi__durodolu
Wang, C. Y., Ke, H. R., & Lu, W. C. (2012). Design and performance evaluation of mobile web services in libraries: A case study of the Oriental Institute of Technology Library. The Electronic Library, 30(1), 33–50. https://doi.org/10.1108/02640471211204051
Zaied, A. N. H. (2012). An integrated success model for evaluating information system in public sectors. Journal of Emerging Trends in Computing and Information Sciences, 3(6), 814–825. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.685.8039&rep=rep1&type=pdf
Zlatkin-Troitschanskaia, O., Hartig, J., Goldhammer, F., & Krstev, J. (2021). Students’ online information use and learning progress in higher education – A critical literature review. Studies in Higher Education, 46(10), 1996-2021. https://doi.org/10.1080/03075079.2021.1953336
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 623
Liczba cytowań: 0