Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
    • Język Polski
    • Deutsch
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aims & Scope
    • Open Access Policy
  • Przesyłanie tekstów
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語
  • Język Polski
  • Deutsch
Korzystanie z bibliotecznych usług mobilnych a zaspokojenie potrzeb informacyjnych studentów pierwszego stopnia uniwersytetów w południowo-zachodniej Nigerii
  • Strona domowa
  • /
  • Korzystanie z bibliotecznych usług mobilnych a zaspokojenie potrzeb informacyjnych studentów pierwszego stopnia uniwersytetów w południowo-zachodniej Nigerii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 23 (2023) /
  4. Artykuły

Korzystanie z bibliotecznych usług mobilnych a zaspokojenie potrzeb informacyjnych studentów pierwszego stopnia uniwersytetów w południowo-zachodniej Nigerii

Autor

  • Obiora Kingsley Udem Nnamdi Azikiwe University, Awka, Anambra State. Nigeria https://orcid.org/0000-0003-0597-6435
  • John Igbekele Ogungbeni Lagos State University, Ojo, Lagos State, Nigeria https://orcid.org/0000-0001-9640-3127

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2023.001

Słowa kluczowe

usługi biblioteczne oparte na technologii mobilnej, zaspokojenie potrzeb informacyjnych, biblioteki uniwersyteckie, studenci pierwszego roku, Covid-19

Abstrakt

Cel: Zaspokojenie potrzeb użytkowników jest przedmiotem badań od czasu utworzenia pierwszej biblioteki uniwersyteckiej w 1984 r., co zasygnalizowało rozpoczęcie świadczenia usług informacyjnych dla użytkowników bibliotek akademickich w Nigerii. Jednakże badania empiryczne dotyczące korzystania z usług bibliotecznych opartych na technologii mobilnej w odniesieniu do zaspokojenia potrzeb informacyjnych studentów są rzadkie. W związku z tym istnieje luka w wiedzy, a niniejsze badanie ma na celu wypełnienie tej luki poprzez zbadanie wykorzystania usług bibliotecznych opartych na technologii mobilnej i zaspokojenia potrzeb informacyjnych wśród studentów uniwersytetów w południowo-zachodniej Nigerii.

Metodyka: Projekt badania był ankietą, obejmującą wieloetapową technikę próbkowania. Dwa kwestionariusze (dotyczące poziomu wykorzystania usług bibliotecznych opartych na technologii mobilnej i zaspokojenia potrzeb informacyjnych studentów) wykorzystano do badania na próbce 1086 studentów z trzech wydziałów na sześciu uniwersytetach w południowo-zachodniej Nigerii. Przeanalizowano 1045 odpowiedzi przy użyciu statystyk opisowych.

Wyniki: Badanie wykazało, że niektóre usługi biblioteczne oparte na technologii mobilnej były często używane przez studentów, podczas gdy inne nie. Większość studentów wyraziła zadowolenie z usług świadczonych przez biblioteki uniwersyteckie. Wyniki tego badania wykazały również, że istnieje bardzo pozytywny związek (Pearson r = 0,53) między korzystaniem z mobilnych usług bibliotecznych opartych na technologii a zaspokojeniem potrzeb informacyjnych studentów w południowo-zachodniej Nigerii.

Wnioski: W badaniu tym stwierdzono, że przy dobrym wdrożeniu infrastruktury, świadczenie usług bibliotecznych opartych na technologii mobilnej zachęci studentów do efektywnego korzystania z tych usług, a w konsekwencji poziom zaspokojenia potrzeb informacyjnych wzrośnie. W badaniu zalecono między innymi, aby kierownictwo bibliotek uniwersyteckich regularnie subskrybowało usługi biblioteczne oparte na technologii mobilnej, aby przezwyciężyć niektóre wyzwania związane z COVID-19.

Biogramy autorów

Obiora Kingsley Udem - Nnamdi Azikiwe University, Awka, Anambra State. Nigeria

Obiora Kingsley Udem (PhD) jest starszym wykładowcą i badaczem na Wydziale Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej, Uniwersytet Nnamdi Azikiwe, Awka, Anambra State. Posiada tytuł licencjata edukacji (B.Ed.) w dziedzinie bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, tytuł magistra bibliotekoznawstwa i informacji naukowej (MLIS) oraz doktorat zdobyt na Uniwersytecie Nnamdi Azikiwe w Awka. Jest członkiem Nigeryjskiego Stowarzyszenia Bibliotek. Jest autorem rozdziałów książek i artykułów zarówno dla renomowanych czasopism krajowych, jak i miêdzynarodowych. Jego obszary zainteresowań obejmują technologie informacyjno-komunikacyjne w bibliotekach, umiejętności informacyjne/cyfrowe, media społecznościowe i biblioteki cyfrowe.

 

John Igbekele Ogungbeni - Lagos State University, Ojo, Lagos State, Nigeria

John I. Ogungbeni (PhD) jest bibliotekarzem systemowym i starszym wykładowcą na Wydziale Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej, School of Library, Archival, and Information Science, Lagos State University, Ojo, Lagos. Posiada tytuł licencjata fizyki (edukacja) uzyskany na Uniwersytecie Obafemi Awolowo w Ile-Ife; tytuł magistra informatyki uzyskany na Uniwersytecie w Ibadanie, Ibadan; oraz tytuł doktora filozofii w dziedzinie bibliotekoznawstwa i informacji naukowej zdobyty na Uniwersytecie Nnamdi Azikiwe w Awka. Dr Ogungbeni jest autorem kilku artykułów w renomowanych czasopismach. Jego obszary zainteresowań obejmują technologie informacyjno-komunikacyjne w bibliotekach oraz badania naukowe w bibliotekach akademickich.

Bibliografia

Abras, C., Maloney-Krichmar, D., & Preece, J. (2004). User-centered design. In W. Bainbridge (Ed.), Encyclopedia of human–computer interaction. Sage Publications.

Balkhair, A. A. (2020). COVID-19 pandemic: A new chapter in the history of infectious diseases. Oman Medical Journal, 35(2), 2-3. https://doi.org/10.5001/omj.2020.41

Baro, E. E., Onyenania, G. O. & Osarehin, O. (2010). Information seeking behaviour of undergraduate students in the humanities in three universities in Nigeria. South Africa Journal of Library and Information Science, 76(2), 109-116. https://doi.org/10.7553/76-2-74

Biddix, J. P., Chung, C. J., & Park, H. W. (2011). Convenience or credibility? A study of college student online research behaviors. The Internet and Higher Education, 14(3), 175–182. https://www.learntechlib.org/p/109843/

Bukar, I., Kimani, G. W. & Namande, W. (2022). User information needs and reference services satisfaction at selected federal universities libraries in North-Eastern Nigeria. International Journal of Library and Information Science Studies, 8(3), 24-33. https://doi.org/10.37745/ijliss.15/vol8n32433

Chammas, A., Quaresma, M. & Mont’Alvao, C. (2015). A closer look on the user-centred design. Procedia Manufacturing, 3, 5397-5404. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2015.07.656

Chen, G. D., Nurkhamid, Wang, C. Y., Yang, S. H., Lue, W. Y., & Chang, C. K. (2013). Digital learning playground: Supporting authentic learning experiences in the classroom. Interactive Learning Environments, 21(2), 172–183. http://dx.doi.org/10.1080/10494820.2012.705856

Chen, K., & Lin, P. (2011). Information literacy in university library user education. Aslib Proceedings: new information perspectives, 63(4), 399-418. https://doi.org/10.1108/00012531111148967

Dierckx, D. (2013). How to estimate your population and survey sample size. http://www.checkmarket.com/2013/02/how-to-estimate-your-population-and- survey-sample-size/0

ELSEVIER. (2022). Open access journals. Elsevier. https://www.elsevier.com/open-access/open-access-journals

Fatima, N., & Ahmad, N. (2008). Information seeking behaviour of the students at Ajmal Khan Tibbiya College, Aligarh Muslim University: A survey. Annals of Library and Information Studies, 55(4), 141-144.

http://nopr.niscpr.res.in/bitstream/123456789/1775/4/ALIS%2055%282%29%20141-144.pdf

Haliso, Y., & Ogungbeni, J. I. (2014). Internet vs library: coping strategies for academic librarians in Lagos State, Nigeria. Information and Knowledge Management, 4(1), 58-64. https://www.iiste.org/Journals/index.php/IKM/article/view/10379

Hiller, S. (2001). Assessing user needs, satisfaction and library performance at the University of Washington Library. Library Trends, 49(4), 605–625. https://www.ideals.illinois.edu/items/8334

Hyman, J. A., Moser, M. T., & Segala, L. N. (2014). Electronic reading and digital library technologies: understanding learner expectation and usage intent for mobile learning. Education Tech Research Dev. 62, 35-52. https://www.learntechlib.org/p/153778/

Kahraman, Z. E. H. (2010). Using user-centered design approach in course design. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2071–2076. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.283

King, D. B. (2005). User surveys libraries ask, ‘Hey, how am I doing?’ Law Library Journal, 97(1), 103–115. https://scholarship.law.nd.edu/law_faculty_scholarship/119

Kowalczyk, P. (2018). Library of the future: 8 technologies we would love to see. Ebook Friendly. https://ebookfriendly.com/library-future-technologies/

Meho, L., & Tibbo, H. (2001). Information seeking behavior and use of social faculty studying stateless nations: A case study. Library and Information Science Research, 23(1), 5–25. https://core.ac.uk/download/pdf/290473854.pdf

Mierzecka, A., & Suminas, A. (2016). Academic library website functions in the context of users’ information needs. Journal of Librarianship and Information Science, 1-11. https://doi.org/10.1177/0961000616664401

Ogungbeni, J, I., & Obiora, N. (2021), Academic self-efficacy and use of mobile technology-based library services by undergraduates in universities in South-West Nigeria. International Journal of Library and Information Studies, 11(1), 29-37. https://www.ijlis.org/articles/academic-selfefficacy-and-use-of-mobile-technology-based-library-services-by-undergraduates-in-universities-of-southwest.pdf

Okoh, M. I., & Ijiekhuamhen, O. P. (2014). Information seeking behaviour of undergraduates in a Nigerian university. Journal of Information and Knowledge Management, 5(2), 69-83. https://www.ajol.info/index.php/iijikm/article/view/144640

Okusaga, T. O., Akalumhe, K. O., & Sulaiman, A. M. (2019). Historical development and types of libraries. In: B. Akinpelu, K. Paramole, & A. Bello (Eds.), Library for Meaningful Learning (A Use of Library Text) (pp.1-17). Lagos State University Press.

Pruitt, J., & Adlin, T. (2006). The persona lifecycle: Keeping people in mind throughout product design. Morgan Kaufmann.

Ramos, M. S., & Abrigo, C. M. (2011). Reference 2.0 in action: An evaluation of the digital reference services in selected Philippine academic libraries. In: Moving into the future: A new vision for libraries in Asia and Oceania – Asia and Oceania Section, World library and information congress. 77th IFLA general conference and assembly, San Juan, Puerto Rico, 13–18 August 2011. https://doi.org/10.1108/07419051211223426

Sasmito, G. W., & Hidayattullah, M. F. (2021). The implementation of user centered design methods on public service mapping websites. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 1077, 012022. https://doi.org/10.1088/1757-899X/1077/1/012022

Song, Y. (2009). Designing library services based on user needs: New opportunities to reposition the library. World Library and Information Congress: 75th IFLA General Conference and Council 23–27 August, Milan, Italy. https://www.ifla.org/past-wlic/2009/202-song-en.pdf

Tella, A., Olawuyi, K., & Durodolu, O. (2021). Undergraduates' use of smartphones for accessing library materials and services in selected academic libraries in south-west Nigeria. Journal of Educators Online, 18(2), 1-18. https://www.thejeo.com/archive/2021_18_2/tella_olawuyi__durodolu

Wang, C. Y., Ke, H. R., & Lu, W. C. (2012). Design and performance evaluation of mobile web services in libraries: A case study of the Oriental Institute of Technology Library. The Electronic Library, 30(1), 33–50. https://doi.org/10.1108/02640471211204051

Zaied, A. N. H. (2012). An integrated success model for evaluating information system in public sectors. Journal of Emerging Trends in Computing and Information Sciences, 3(6), 814–825. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.685.8039&rep=rep1&type=pdf

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Hartig, J., Goldhammer, F., & Krstev, J. (2021). Students’ online information use and learning progress in higher education – A critical literature review. Studies in Higher Education, 46(10), 1996-2021. https://doi.org/10.1080/03075079.2021.1953336

Folia Toruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2023-11-20

Jak cytować

Udem, O. K., & Ogungbeni, J. I. (2023). Korzystanie z bibliotecznych usług mobilnych a zaspokojenie potrzeb informacyjnych studentów pierwszego stopnia uniwersytetów w południowo-zachodniej Nigerii. Folia Toruniensia, 23, 15–33. https://doi.org/10.12775/FT.2023.001
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 23 (2023)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

This is a RoMEO green publisher.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 623
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語
  • Język Polski
  • Deutsch

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

usługi biblioteczne oparte na technologii mobilnej, zaspokojenie potrzeb informacyjnych, biblioteki uniwersyteckie, studenci pierwszego roku, Covid-19

Make a Submission

Make a Submission
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa