Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aims & Scope
  • Przesyłanie tekstów
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Folia Toruniensia

Smartfony i media społecznościowe jako symbol statusu Gen Z
  • Strona domowa
  • /
  • Smartfony i media społecznościowe jako symbol statusu Gen Z
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 22 (2022) /
  4. Artykuły

Smartfony i media społecznościowe jako symbol statusu Gen Z

Autor

  • Dóra Szabó Uniwersytet w Denbreczynie. Węgry https://orcid.org/0000-0002-1547-2073
  • Erzsébet Dani Uniwersytet w Denbreczynie, Węgry https://orcid.org/0000-0002-8771-8335

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2022.005

Słowa kluczowe

symbol statusu, smartfon, media społecznościowe, umiejętność korzystania z mediów, influencer

Abstrakt

Smartfony wytworzyły nowe nawyki i wzorce zachowań i są obecnie najbardziej rozpowszechnionym narzędziem informacyjno-komunikacyjnym. Pojawiają się również jako symbole statusu wśród pokoleń Z i Alpha. To narzędzie odgrywa ważną rolę w życiu młodego pokolenia i ma wpływ na platformy mediów społecznościowych, co doprowadziło do dalszych pytań. To szczególnie ważny temat w dzisiejszych czasach, ponieważ obszar świadomości medialnej to nie tylko rodzina, ale także instytucje edukacyjne, które przyczyniają się do promocji świadomego korzystania. Wykorzystano ankietę PILOT, aby określić, w jaki sposób uczniowie odnoszą się do swoich telefonów. Ta ankieta była właściwym wyborem, ponieważ jest jednym z fundamentów edukacji w zakresie właściwego zachowania medialnego i krytycznego myślenia. W trakcie badania zapytałem młodych ludzi w wieku 13-19 lat, co myślą o symbolach statusu, w jaki sposób odnoszą się do swoich smartfonów, jaką rolę pełnią w mediach społecznościowych, gdy spotykają się z wieloma influencerami.

Biogramy autorów

Dóra Szabó - Uniwersytet w Denbreczynie. Węgry

Dóra Szabó jest studentką programu doktoranckiego z zakresu Nauk o Edukacji i Kulturze na Uniwersytecie w Debreczynie (Węgry). W 2020 r. została nauczycielem języka i kultury niemieckiej oraz nauczycielem bibliotekoznawstwa i informacji naukowej. Podczas swoich studiów uniwersyteckich zaczęła odkrywać technologie informacyjno-komunikacyjne, kompetencje cyfrowe oraz kompetencje cyfrowe przyszłych nauczycieli w oparciu o informacje online, fałszywe wiadomości. Jej pole badawcze koncentruje się na przyszłych nauczycielach i ich postawie cyfrowej, umiejętnościach edukacji cyfrowej. Głównym pytaniem jest, jaki wpływ na edukację mają fałszywe wiadomości i wpływowe osoby.

Erzsébet Dani - Uniwersytet w Denbreczynie, Węgry

Dani Erzsébet jest profesorem nadzwyczajnym z habilitacją na Uniwersytecie w Debreczynie (Węgry). Kierownik Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej i dyrektor Biblioteki Powiatowej Bács-Kiskun. Jej tematy badawcze to: czytanie badań/cyfrowe narracje czytania, upowszechnianie wyników naukowych, tożsamość kulturowa i historia instytucji w Basenie Karpackim.

Bibliografia

András, K. (2014). Generációk, munkaerőpiac és a motiváció kérdései a 21. században. Human Researches Magazin. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi66o-S9bT6AhVRlosKHW68BTEQFnoECBIQAQ&url=https%3A%2F%2Fneemt-lk-forr.com%2Fen%2Fuj-konyvek8ih73422t8p&usg=AOvVaw2fp0EqNP2Z28ZZBTTh5HXX.

Bauer, H., Reichardt, T., Barnes, S., & Neumann, M. (2005). Driving Consumer Acceptance of Mobile Marketing: The Theoretical Framework and Empirical Study, Journal of Electronic Commerce Research, 6(3), 181–191.

Borbély H. (2015). Az Y és a Z generáció és a technológia legújabb vívmányai Fogyasztói magatartásuk elemzése a műszaki cikkek tekintetében [Thesis, Budapesti Gazdasági Főiskola]. http://dolgozattar.repozitorium.uni-bge.hu/3868/1/SZAKDOLG_Borb%C3%A9ly_Henrietta.pdf.

Bővösvölgy. (2020). Influenszerekről általában. Bővösvölgy, 5-10. https://buvosvolgy.hu/tudastar/cikk/Influenszerekrol_altalaban.

Cilip. (2011) Information literacy: definition. Cilip. http://www.cilip.org.uk/getinvolved/advocacy/information-literacy/Pages/definition.aspx.

Csepeli Gy., Kígyós É., & Popper P. (2006) Magára hagyott generációk – Fiatalok és öregek a XXI. században. Saxum Kiadó.

Dudás, G., & Boros, L. (2019). A közösségi gazdaság (sharing economy) definiálásának dilemmái. Tér és Társadalom, 33(1), 107–130. https://doi.org/10.17649/TET.33.1.3058.

Duga, Zs. (2013). Tudomány és a fiatalok kapcsolata – irodalomkutatás [Doctoral dissertation, Pécsi Tudományegyetem]. https://ktk.pte.hu/sites/ktk.pte.hu/files/images/szervezet/intezetek/mti/duga_tudomany_es_a_fiatalok_kapcsolata_-_irodalomkutatas_2013.pdf.

Európai Bizottság. (2014). Közérthetően az Európai Unió szakpolitikáiról. Luxembourg. https://ec.europa.eu/regional_policy/hu/information/publications/brochures/2014/the-eu-explained-regional-policy-making-europes-regions-and-cities-more-competitive-fostering-growth-and-creating-jobs.

Felländer, A., Ingram, C., & Teigland, R. (2015). Sharing economy – Embracing change with caution. Näringspolitiskt Forum Rapport, 11, 1–70. https://www.semanticscholar.org/paper/THE-SHARING-ECONOMY-EMBRACING-CHANGE-WITH-CAUTION-Fell%C3%A4nder-Ingram/4740d0c80c6a4a623f5d73d8a1a30d5896bbc628.

Friesen, N., & Lowe, S. (2011). The questionable promise of social media for education: connective learning and the commercial imperative. Journal of Computer Assisted Learning, 28(3), 1–12. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2011.00426.x.

Gatten, J. N. (2004). Student psychosocial and cognitive development: theory to practice in academic libraries. Reference Services Review, 32(2), 157–163. https://doi.org/10.1108/00907320410537676.

Gikas, J., & Grant M. M. (2013). Mobile computing devices in higher education: Student perspectives on learning with cellphones, smartphones & social media. The Internet and Higher Education, 19, 18-26. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2013.06.002.

Gil, L. A., Kwon, K. N., Good, L. K., & Johnson, L. W. (2012). Impact of self on attitudes toward luxury brands among teens. Journal of Business Research, 65(10), 1425–1433. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.10.008.

Grecsó, K. (2018, October 5). Influenszerek. Élet És Irodalom, 62(40). https://www.es.hu/cikk/2018-10-05/grecso-krisztian/influenszerek-.html.

Greenhow C. (2011). Youth, Learning, and Social Media. Journal of Educational Computing Research, 45(2), 139–146. https://doi.org/10.2190/EC.45.2.a.

Guld Á. (2020, June 19). A B2B influenszer kampányok olyan értékeket közvetítenek, mint az innováció, a közösségiség, az interakció, a bizalom, a nyíltság és a kölcsönös felelősségvállalás. HelloBiznisz. https://hellobiznisz.hu/markaepites-es-influencer-interjusorozat-guld-adam/.

Herzog, Cs. (2016). A médiatudatossággal kapcsolatos nevelés iskolai gyakorlata – dokumentumelemzés. Edukacja – Technika – Informatyka, 1(15), 269-279. http://dx.doi.org/10.15584/eti.2016.1.37.

Herzog, Cs. (2021) Pillanatkép a médiaműveltség hazai helyzetéről 2020-ban. In K. Eszterházy (Ed.), Agria Média 2020. (pp. 9–23). Egyetem Líceum Kiadó. https://doi.org/10.17048/AM.2020.9.

Heszler R. (2004). Laza célcsoport, szerintem. A fiatalok, mint vá­sárlók. Figyelő, 48(52-53), 38–39.

Holfmeister-Tóth Á. (2014). A fogyasztói magatartás alapjai. Akadémiai Kiadó.

Horváth, Zs. (2013) A médiatudatosságra nevelés. Tények, reflexiók, példák. In V. Nagy-Király (Ed.), Médiatudatosság az oktatásban (pp. 17–24). OFI.

Isaksen, K. J., & Roper, S. (2012). The Commodification of Self-Esteem: Branding and British Teenagers. Psychology & Marketing, 29(3), 117–136. https://doi.org/10.1002/mar.20509.

Islam, T., Wei, J., Sheikh, Z., Hameed, Z., & Azam, R. I. (2017). Determinants of compulsive buying behavior among young adults: The mediating role of materialism. Journal of Adolescence, 61(1), 117–130. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2017.10.004.

Kerekes S. (2014, September 8). Enyém, tiéd, miénk – Birtoklás helyett megosztás. Recity. https://recity.hu/enyem-tied-mienk-birtoklas-helyett-megosztas/.

Koltay, T. (2009). Médiaműveltség, média-írástudás, digitális írástudás. Mediakuto. https://mediakutato.hu/cikk/2009_04_tel/08_mediamuveltseg_digitalis_irastudas.

Kotler P. – Keller K. (2012). Marketingmenedzsment. Akadémia kiadó.

La Ferle, Carrie & Chan, Kara. (2008). Determinants for materialism among adolescents in Singapore. Young Consumers, 9(3), 201–214. https://doi.org/10.1108/17473610810901633.

Malhotra K. N., & Simon J. (2009) Marketingkutatás. Akadémia kiadó. https://doi.org/10.1556/9789630598675.

McCormick M. (1983). Critical Thinking and Library Instruction. RQ, 22(Summer), 339–342.

McCorquodale, S. (2019). How social media influencers are shaping our digital future. Bloomsbury Business.

Moscaritolo, A. (2016, November 23). Liar, iPhone on Fire? Report Says Android Users More Honest. PcMag. https://www.pcmag.com/news/liar-liar-iphone-on-fire-report-says-android-users-more-honest.

Mura L., & Lincényi M. (2015). Základy marketingu. Tribun.

Nicholas, D., Rowlands, I., Clark, D., & Williams, P. (2011). Google Generation II: web behaviour experiments with the BBC. Aslib Proceedings, 63(1), 28–45.

Opree, S. J., Buijzen, M., Van, E. A., & Valkenburg, P. M. (2014). Children’s Advertising Exposure, Advertised Product Desire, and Materialism: A Longitudinal Study. Communication Research, 41(5), 717–735. https://doi.org/10.1177/0093650213479129.

Potter, W. J. (2015). Media literacy. SAGE Publications.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1–6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816.

Prónay Sz. (2011). A fogyasztás, mint az identitás (ki)alakítója. Marketing & Menedzsment, 45(3), 21–31. https://journals.lib.pte.hu/index.php/mm/article/view/548.

PWC. (2015, Novemver 10). Osztogatnak vagy fosztogatnak? A sharing economy térnyerése. PWC. https://www.pwc.com/hu/hu/sajtoszoba/2015/sharing_economy.html.

Sági, M. (2006). A fiatalok szabadideje és a média. In Gabos E. (Ed.), A média hatása a gyermekekre és fiatalokra (pp. 140–149). Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesület.

Ságvári B. (2008). Az IT-generáció – Technológia a mindennapokban: kommunikáció, játék és alkotás. Új Ifjúsági Szemle, 6(4), 47–56.

Siddiqui, S., & Singh T. (2016). Social Media its Impact and Positive and Negative Aspects. International Journal of Computer Applications Technology and Research, 5(2), 71–55. https://doi.org/10.7753/IJCATR0502.1006.

Solomson M., Bamossy G., Askegaard S., & Hogg M. (2006). Consumer Behaviour. Prentice-Hall Inc.

Szakál F., & Józsa L. (2018). A 21. század fogyasztója, avagy mi a fontos a fogyasztónak a modern világban. In A. Reisinger (Ed.), “Kulturális gazdaság”. Kautz Gyula Emlékkonferencia elektronikus formában megjelenő kötete (pp. 1-16). Széchenyi István Egyetem.

Szántó Sz. (2005). „Mondd marketing, van még esélyed?” avagy be­tekintés a fiatalok fogyasztói magatartásába. In Budapesti Gazdasági Főiskola

Külkereskedelmi Főiskolai Kar Szakmai Füzetek (pp. 102-111). Budapesti Gazdasági Főiskola.

Szűcs R. S. (2010). A minőség csak ezüstérmes? Márkaerő és a fiatalok racionális fogyasztói magatartásának összefüggései, Economica, 1, 70–77.

Tari A. (2011). Z generáció. Tercium Kiadó.

Tari A. (2013). Ki a fontos: Én vagy én. Tercium Kiadó.Törőcsik M. (2013). A Dél-Dunántúlon élő 15-29 éves fiatalok jellemzői (a tudomány iránti érdeklődés, informálódás, online magatartás, szabadidő, médiahasználat, értékek) – kutatási jelentés. Pécsi Tudományegyetem. https://docplayer.hu/17929484-Tamop-4-2-3-12-1-konv-2012-0016-tudomanykommunikacio-a-z-generacionak-projektvezeto-dr-torocsik-maria-pte-ktk-egyetemi-tanar.html.

Törőcsik M., & Szűcs K. (2012). A fiatalok fogyasztása, tartalomfogyasztása – irodalomkutatás. Tudománykommunikáció a Z generációnak. Pécsi Tudományegyetem.

Varga K. (2013). Az információtól a műveltségig: Az információs műveltség alapjai. L’Harmattan, Budapest.

Varga K. (ed.). (2008). A 21. század műveltsége: E-könyv az információs műveltségről. PTE FEEK Könyvtártudományi Intézet. http://mek.niif.hu/06300/06355/html/menu.htm.

Vincze D. (2016). A Z generáció státuszfogyasztása szociológiai és marketing megközelítésben. EMOK XXII. Országos Konferencia – Hitelesség és értékorientáció a marketingben.

Vincze, D. (2016). A Z generáció státuszfogyasztása szociológiai és marketing megközelítésben. In A. Fehér (Ed.), EMOK XXII. Országos konferencia 2016 Tanulmánykötet: Hitelesség és értékorientáció a marketingben (pp. 781–492). Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Debrecen, Magyarország.

Wills, J., Storcksdieck genannt Bonsmann, S., Kolka, M., & Grunert, K. (2012). European consumers and health claims: Attitudes, understanding and purchasing behaviour. Proceedings of the Nutrition Society, 71(2), 229–236. https://doi.org/10.1017/S0029665112000043.

Wong, G. K. W. (2010). Facilitating Students’ Intellectual Growth in Information Literacy Teaching. Reference & User Services Quarterly, 50(2), 114–118. https://doi.org/10.2307/20865377.

Folia Toruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2022-11-09

Jak cytować

Szabó, D., & Dani, E. (2022). Smartfony i media społecznościowe jako symbol statusu Gen Z. Folia Toruniensia, 22, 87–111. https://doi.org/10.12775/FT.2022.005
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 22 (2022)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

This is a RoMEO green publisher.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2540
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

symbol statusu, smartfon, media społecznościowe, umiejętność korzystania z mediów, influencer

Make a Submission

Make a Submission
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa