Umiejętności cyfrowe absolwentów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej oraz wszechobecne nauczanie na uniwersytetach państwowych, południe-południe, Nigeria
DOI:
https://doi.org/10.12775/FT.2024.006Słowa kluczowe
umiejętności cyfrowe, wszechobecne uczenie się, przetwarzanie mobilne, chmura obliczeniowa, Multimedia, media społecznościoweAbstrakt
W badaniu badano umiejętności cyfrowe studentów studiów podyplomowych z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej oraz wszechobecnego uczenia się na uniwersytetach stanowych w południowo-południowej Nigerii. Badanie przyświecało czterem (4) celom, czterem pytaniom badawczym i czterem hipotezom. Hipotezy przetestowano na poziomie istotności 0,05. W badaniu przyjęto projekt korelacyjny, a populacja liczyła 221 osób składających się ze studentów studiów podyplomowych z bibliotekoznawstwa i informacji naukowej z ośmiu (8) uniwersytetów stanowych w południowo-południowej Nigerii. Technika doboru próby spisowej została wykorzystana do wybrania całej populacji liczącej 221 osób, które reprezentują wielkość próby. Do zbierania danych wykorzystano narzędzie zatytułowane "Digital Literacy of Library and Information Science Postgraduate Students and Ubiquitous Learning Questionnaire" (DLLISPSULQ). Niezawodność przyrządu została uzyskana za pomocą metod test-retest i została określona za pomocą metody Alphy Cronbacha, która dała współczynnik niezawodności 0,89. Badanie analizowano przy użyciu średniej i odchylenia standardowego dla pytań badawczych oraz współczynnika korelacji Pearsona dla hipotez. Okazało się, że istnieje istotny związek między umiejętnościami cyfrowymi studentów studiów podyplomowych LIS a wszechobecnym uczeniem się na uniwersytetach stanowych w południowo-południowej w Nigerii. Zalecono, aby szkoły bibliotekoznawstwa i informacji naukowej w południowo-południowej Nigerii w ramach polityki pokierowały wszystkich nauczycieli LIS w stronę przyjęcia stosowania wszechobecnych technologii w nauczaniu w celu zwiększenia przyjęcia wszechobecnego uczenia się przez studentów studiów podyplomowych.
Bibliografia
Abdulrahaman, M. D., Faruk, N., Oloyede, A. A., Surajudeen-Bakinde, N. T., Olawoyin, L. A., Mejabi, O. V., Imam-Fulani, Y. O., Fahm, A. O., & Azeez, A. L. (2020). Multimedia tools in the teaching and learning processes: A systematic review. Heliyon, 6(11), e05312. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05312
Ahiauzu, B. E., Nyemezu, C. O., & Nsirim, O. (2020). Assessment of ICT skills of LIS educators for the adoption of blended learning in Rivers State, Nigeria. Information Impact: Journal of Information and Knowledge Management, 11(3), 51–62. https://dx.doi.org/10.4314/iijikm.v11i3.6
Al-Hamad, N. Q., Al-Hamad, A. Q.,& Al-Omari, F. A. (2020).Smart devices employment in teaching and learning: reality and challenges in Jordan universities. Smart Learning Environments, 7(5), 1–15.
Alshammari, R. (2020). The current use of mobile devices among students and faculty in EFL teaching in a Saudi Arabian context. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 19(2), 34–51.
Audrin, C., & Audrin, B. (2022). Key factors in digital literacy in learning and education: a systematic literature review using text mining. Education and Information Technologies, 27(6), 7395–7419.
Bdiwi R., & Bargaoui, H. (2015). Ubiquitous classroom enhanced by a cloud-based Server. Proceedings of the 7th International Conference on Computer Supported Education, 546–552. http://10.5220/0005484505460552
Bravo, M. C. M., Chalezquer, C. S., & Serrano-Puche, J. (2021). Meta-framework of digital literacy: A comparative analysis of 21st-century skills frameworks. Revista Latina de Comunicacion Social, 79, 76–109.
Chen, Y. C., Hwang, R. H., & Wang, C. Y. (2012). Development and evaluation of a Web 2.0 annotation system as a learning tool in an e-learning environment. Computers & Education, 58(4), 1094–1105.
Chigozie-Okwum, C. C., Ezeanyeji, P. C., & Odii, J. N. (2018). Adoption of learning management systems in Nigerian tertiary institutions: issues and challenges. International Journal of Computer Applications, 181(30), 5–10.
Chng, L. K., & Samsudin, Z. (2013). Integration of mobile devices into ubiquitous learning by the 21st century teenagers. Education Journal, 3(6), 362–374.
Chugh, R., Grose, R., & Macht, S. A. (2021). Social media usage by higher education academics: A scoping review of the literature. Education and information technologies, 26(1), 983–999.
Daniels, G. N., Wiche, H., & Nsirim, O. (2023). Librarians’ ICT skills and effective library service delivery in university libraries in Rivers State, Nigeria. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7501
Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). Technology acceptance model. Journal of Management and Science, 35(8), 982–1003.
Etim, P. J., Udosen, I. N., & Ema, I. B. (2016). Utilization of whatsapp and students’ performance in Geography in Uyo Educational Zone, Akwa Ibom State. International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences, 3(5), 326–329.
Igwela, J. N. B., & Nsirim, O. (2018). Mobile social media as a facilitator of library services delivery in Nigeria: A case study of Rivers State. International Journal of Information Processing and Communication, 6(2), 346–355.
Imoke, J. E., Nkanu, C. U., & Etta, B. A. (2021). Social media as teaching/learning tools in Nigerian tertiary institutions: contributory driver to 21st century inclusive education efforts. International Journal for Innovation Education and Research, 9(7), 372–386.
Kuliya, M., Isma’il, Z, Kabir, R., & Abdulkadir M. T. (2015). Cloud computing adoption in Nigeria: challenges and benefits. International Journal of Scientific and Research Publications, 5(7), 250–259.
Lestari, H., SiskandarR., & RahmawatiI. (2020). Digital Literacy Skills of Teachers in Elementary School in The Revolution 4.0. International Conference on Elementary Education, 2(1), 302-311. http://proceedings2.upi.edu/index.php/icee/article/view/631
Madhav, N., Adetunji, K. E., & Joseph, M. K. (2018). Quantitative exploration of students’ experience in cloud computing in a higher education institution. The Independent Journal of Teaching and Learning, 14(1), 5–12.
Mady, M. A., & Baadel, S. (2020). Technology-enabled learning: YouTube as a ubiquitous learning aid. Journal of Information & Knowledge Management, 19(1), 1–16.
Mohammadi, M., Sarvestani, M. S., & Nouroozi, S. (2020). Mobile Phone Use in Education and Learning by Faculty Members of Technical-Engineering Groups: Concurrent Mixed Methods Design. Frontiers in Education, 5. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00016
Mwalukasa, N. (2023). Postgraduate Students’ Use of Mobile Phones as a Supporting Tool for Learning at Sokoine University of Agriculture, Tanzania. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 19(2), 136–147.
Naidoo, J., & Kopung, K. J. (2016). Exploring the use of WhatsApp in mathematics learning: A case study. J. Communication, 7(2), 266–273. http://10.1080/0976691X.2016.11884907
National Open University of Nigeria. (2024). University strategic plan https://nou.edu.ng/university-strategy/
Okwu, E., George, T. M., & Ogunbodede, K. (2022). Digital literacy and job performance of librarians in Rivers state university libraries, Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal). 7011. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7011
Omehia, A. E., & Nsirim, O. (2022). Computing technologies and paperless classroom in library schools in Rivers State. Library Philosophy and Practice (e-journal). 7045. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7045
Omehia, A. Okwu, E., & Nsirim, O. (2021). Librarians’ ICT competencies and utilisationof emerging technologies in academic libraries in Rivers State. Library Philosophy and Practice (e-journal). 5410. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5410
Oshinaike, A. B., & Adekunmisi, S. R. (2012). Use of multimedia for teaching in Nigerian university system: A case study of university of Ibadan (LPP682). Library Philosophy and Practice (e-journal). 682. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/682
Parlakkilic, A. (2020). Transition from e-learning to u-learning: Basic characteristics, media and researches. IGI Global. https://www.igi-global.com/chapter/transition-from-e-learning-to-u-learning/236759
Robinson, L., Schulz, J., Blank, G., Ragnedda, M., Ono, H., Hogan, B., … Khilnani, A. (2020). Digital inequalities 2.0: Legacy inequalities in the information age. First Monday, 25(7). https://doi.org/10.5210/fm.v25i7.10842
Silamut, A. A., & Petsangsri, S. (2020). Self-directed learning with knowledge management model to enhance digital literacy abilities. Education and Information Technologies, 25(6), 4797–4815. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10187-3
Tayo, S. S., Adebola, S. T., & Yahya, D.O. (2019). Social Media: Usage and Influence on Undergraduate Studies in Nigerian Universities. International Journal of Education & Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 15(3), 53–62.
Udim, D. K., & Etim. E. O. (2016). Use of multimedia in teaching and learning of political science in university of Uyo, Akwa Ibom State, Nigeria. Research in Pedagogy, 6(2), 154170.
Ugwoke, B., Gershon, O., Becchio, C., Corgnati, S. P., & Leone, P. (2020). A review of Nigerian energy access studies: The story told so far. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 120, 109646. https://doi.org/10.1016/j.rser.2019.109646
Western Sydney University. (2020, November 27). What is digital literacy. https://www.westernsydney.edu.au/studysmart/home/study_skills_guides/digital_literacy/what_is_digital_literacy
Zhang, J. (2015). Hybrid learning and ubiquitous learning. https://www.researchgate.net/publication/339626815
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 304
Liczba cytowań: 0