Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aims & Scope
  • Przesyłanie tekstów
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Folia Toruniensia

Umiejętności cyfrowe absolwentów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej oraz wszechobecne nauczanie na uniwersytetach państwowych, południe-południe, Nigeria
  • Strona domowa
  • /
  • Umiejętności cyfrowe absolwentów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej oraz wszechobecne nauczanie na uniwersytetach państwowych, południe-południe, Nigeria
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 24 (2024) /
  4. Artykuły

Umiejętności cyfrowe absolwentów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej oraz wszechobecne nauczanie na uniwersytetach państwowych, południe-południe, Nigeria

Autor

  • Onyema Nsirim Enugu State University of Science and Technology, Nigeria https://orcid.org/0000-0002-9386-1699
  • Oluchi Okeke Enugu State University of Science and Science Technology, Nigeria https://orcid.org/0000-0002-3295-1551

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2024.006

Słowa kluczowe

umiejętności cyfrowe, wszechobecne uczenie się, przetwarzanie mobilne, chmura obliczeniowa, Multimedia, media społecznościowe

Abstrakt

W badaniu badano umiejętności cyfrowe studentów studiów podyplomowych z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej oraz wszechobecnego uczenia się na uniwersytetach stanowych w południowo-południowej Nigerii. Badanie przyświecało czterem (4) celom, czterem pytaniom badawczym i czterem hipotezom. Hipotezy przetestowano na poziomie istotności 0,05. W badaniu przyjęto projekt korelacyjny, a populacja liczyła 221 osób składających się ze studentów studiów podyplomowych z bibliotekoznawstwa i informacji naukowej z ośmiu (8) uniwersytetów stanowych w południowo-południowej Nigerii. Technika doboru próby spisowej została wykorzystana do wybrania całej populacji liczącej 221 osób, które reprezentują wielkość próby. Do zbierania danych wykorzystano narzędzie zatytułowane "Digital Literacy of Library and Information Science Postgraduate Students and Ubiquitous Learning Questionnaire" (DLLISPSULQ). Niezawodność przyrządu została uzyskana za pomocą metod test-retest i została określona za pomocą metody Alphy Cronbacha, która dała współczynnik niezawodności 0,89. Badanie analizowano przy użyciu średniej i odchylenia standardowego dla pytań badawczych oraz współczynnika korelacji Pearsona dla hipotez. Okazało się, że istnieje istotny związek między umiejętnościami cyfrowymi studentów studiów podyplomowych LIS a wszechobecnym uczeniem się na uniwersytetach stanowych w południowo-południowej w Nigerii. Zalecono, aby szkoły bibliotekoznawstwa i informacji naukowej w południowo-południowej Nigerii w ramach polityki pokierowały wszystkich nauczycieli LIS w stronę przyjęcia stosowania wszechobecnych technologii w nauczaniu w celu zwiększenia przyjęcia wszechobecnego uczenia się przez studentów studiów podyplomowych.

Biogramy autorów

Onyema Nsirim - Enugu State University of Science and Technology, Nigeria

Dr Onyema Nsirim jest bibliotekarzem i wykładowcą w Instytucie Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Stanowego Uniwersytetu Nauki i Technologii w Enugu. Uzyskał swój licencjat bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie w Ilorin w Ilorin, tytuł magistra i doktora bibliotekoznawstwa i informacji naukowej na Uniwersytecie Edukacyjnym Ignatius Ajuru w Port Harcourt. Jest Certyfikowanym Bibliotekarzem (CLN) przez Radę Rejestracji Bibliotekarzy Nigerii (LRCN) oraz Sekretarzem Nigeryjskiego Stowarzyszenia Bibliotek (NLA), Rivers State Chapter. W obszarze jego zainteresowań znajduje się bibliotekarstwo cyfrowe.

Oluchi Okeke - Enugu State University of Science and Science Technology, Nigeria

Dr Oluchi Okeke jest bibliotekarzem i kierownikiem Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej na Państwowym Uniwersytecie Nauki i Technologii w Enugu. Jest certyfikowanym bibliotekarzem (CLN) przez Radę Rejestracji Bibliotekarzy Nigerii (LRCN) i członkiem różnych stowarzyszeń zawodowych, w tym Nigeryjskiego Stowarzyszenia Bibliotek (NLA), Krajowego Stowarzyszenia Edukatorów Bibliotek i Informacji Naukowej.

Bibliografia

Abdulrahaman, M. D., Faruk, N., Oloyede, A. A., Surajudeen-Bakinde, N. T., Olawoyin, L. A., Mejabi, O. V., Imam-Fulani, Y. O., Fahm, A. O., & Azeez, A. L. (2020). Multimedia tools in the teaching and learning processes: A systematic review. Heliyon, 6(11), e05312. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05312

Ahiauzu, B. E., Nyemezu, C. O., & Nsirim, O. (2020). Assessment of ICT skills of LIS educators for the adoption of blended learning in Rivers State, Nigeria. Information Impact: Journal of Information and Knowledge Management, 11(3), 51–62. https://dx.doi.org/10.4314/iijikm.v11i3.6

Al-Hamad, N. Q., Al-Hamad, A. Q.,& Al-Omari, F. A. (2020).Smart devices employment in teaching and learning: reality and challenges in Jordan universities. Smart Learning Environments, 7(5), 1–15.

Alshammari, R. (2020). The current use of mobile devices among students and faculty in EFL teaching in a Saudi Arabian context. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 19(2), 34–51.

Audrin, C., & Audrin, B. (2022). Key factors in digital literacy in learning and education: a systematic literature review using text mining. Education and Information Technologies, 27(6), 7395–7419.

Bdiwi R., & Bargaoui, H. (2015). Ubiquitous classroom enhanced by a cloud-based Server. Proceedings of the 7th International Conference on Computer Supported Education, 546–552. http://10.5220/0005484505460552

Bravo, M. C. M., Chalezquer, C. S., & Serrano-Puche, J. (2021). Meta-framework of digital literacy: A comparative analysis of 21st-century skills frameworks. Revista Latina de Comunicacion Social, 79, 76–109.

Chen, Y. C., Hwang, R. H., & Wang, C. Y. (2012). Development and evaluation of a Web 2.0 annotation system as a learning tool in an e-learning environment. Computers & Education, 58(4), 1094–1105.

Chigozie-Okwum, C. C., Ezeanyeji, P. C., & Odii, J. N. (2018). Adoption of learning management systems in Nigerian tertiary institutions: issues and challenges. International Journal of Computer Applications, 181(30), 5–10.

Chng, L. K., & Samsudin, Z. (2013). Integration of mobile devices into ubiquitous learning by the 21st century teenagers. Education Journal, 3(6), 362–374.

Chugh, R., Grose, R., & Macht, S. A. (2021). Social media usage by higher education academics: A scoping review of the literature. Education and information technologies, 26(1), 983–999.

Daniels, G. N., Wiche, H., & Nsirim, O. (2023). Librarians’ ICT skills and effective library service delivery in university libraries in Rivers State, Nigeria. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7501

Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). Technology acceptance model. Journal of Management and Science, 35(8), 982–1003.

Etim, P. J., Udosen, I. N., & Ema, I. B. (2016). Utilization of whatsapp and students’ performance in Geography in Uyo Educational Zone, Akwa Ibom State. International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences, 3(5), 326–329.

Igwela, J. N. B., & Nsirim, O. (2018). Mobile social media as a facilitator of library services delivery in Nigeria: A case study of Rivers State. International Journal of Information Processing and Communication, 6(2), 346–355.

Imoke, J. E., Nkanu, C. U., & Etta, B. A. (2021). Social media as teaching/learning tools in Nigerian tertiary institutions: contributory driver to 21st century inclusive education efforts. International Journal for Innovation Education and Research, 9(7), 372–386.

Kuliya, M., Isma’il, Z, Kabir, R., & Abdulkadir M. T. (2015). Cloud computing adoption in Nigeria: challenges and benefits. International Journal of Scientific and Research Publications, 5(7), 250–259.

Lestari, H., SiskandarR., & RahmawatiI. (2020). Digital Literacy Skills of Teachers in Elementary School in The Revolution 4.0. International Conference on Elementary Education, 2(1), 302-311. http://proceedings2.upi.edu/index.php/icee/article/view/631

Madhav, N., Adetunji, K. E., & Joseph, M. K. (2018). Quantitative exploration of students’ experience in cloud computing in a higher education institution. The Independent Journal of Teaching and Learning, 14(1), 5–12.

Mady, M. A., & Baadel, S. (2020). Technology-enabled learning: YouTube as a ubiquitous learning aid. Journal of Information & Knowledge Management, 19(1), 1–16.

Mohammadi, M., Sarvestani, M. S., & Nouroozi, S. (2020). Mobile Phone Use in Education and Learning by Faculty Members of Technical-Engineering Groups: Concurrent Mixed Methods Design. Frontiers in Education, 5. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00016

Mwalukasa, N. (2023). Postgraduate Students’ Use of Mobile Phones as a Supporting Tool for Learning at Sokoine University of Agriculture, Tanzania. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 19(2), 136–147.

Naidoo, J., & Kopung, K. J. (2016). Exploring the use of WhatsApp in mathematics learning: A case study. J. Communication, 7(2), 266–273. http://10.1080/0976691X.2016.11884907

National Open University of Nigeria. (2024). University strategic plan https://nou.edu.ng/university-strategy/

Okwu, E., George, T. M., & Ogunbodede, K. (2022). Digital literacy and job performance of librarians in Rivers state university libraries, Nigeria. Library Philosophy and Practice (e-journal). 7011. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7011

Omehia, A. E., & Nsirim, O. (2022). Computing technologies and paperless classroom in library schools in Rivers State. Library Philosophy and Practice (e-journal). 7045. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/7045

Omehia, A. Okwu, E., & Nsirim, O. (2021). Librarians’ ICT competencies and utilisationof emerging technologies in academic libraries in Rivers State. Library Philosophy and Practice (e-journal). 5410. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/5410

Oshinaike, A. B., & Adekunmisi, S. R. (2012). Use of multimedia for teaching in Nigerian university system: A case study of university of Ibadan (LPP682). Library Philosophy and Practice (e-journal). 682. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/682

Parlakkilic, A. (2020). Transition from e-learning to u-learning: Basic characteristics, media and researches. IGI Global. https://www.igi-global.com/chapter/transition-from-e-learning-to-u-learning/236759

Robinson, L., Schulz, J., Blank, G., Ragnedda, M., Ono, H., Hogan, B., … Khilnani, A. (2020). Digital inequalities 2.0: Legacy inequalities in the information age. First Monday, 25(7). https://doi.org/10.5210/fm.v25i7.10842

Silamut, A. A., & Petsangsri, S. (2020). Self-directed learning with knowledge management model to enhance digital literacy abilities. Education and Information Technologies, 25(6), 4797–4815. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10187-3

Tayo, S. S., Adebola, S. T., & Yahya, D.O. (2019). Social Media: Usage and Influence on Undergraduate Studies in Nigerian Universities. International Journal of Education & Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 15(3), 53–62.

Udim, D. K., & Etim. E. O. (2016). Use of multimedia in teaching and learning of political science in university of Uyo, Akwa Ibom State, Nigeria. Research in Pedagogy, 6(2), 154170.

Ugwoke, B., Gershon, O., Becchio, C., Corgnati, S. P., & Leone, P. (2020). A review of Nigerian energy access studies: The story told so far. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 120, 109646. https://doi.org/10.1016/j.rser.2019.109646

Western Sydney University. (2020, November 27). What is digital literacy. https://www.westernsydney.edu.au/studysmart/home/study_skills_guides/digital_literacy/what_is_digital_literacy

Zhang, J. (2015). Hybrid learning and ubiquitous learning. https://www.researchgate.net/publication/339626815

Folia Toruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2024-11-19

Jak cytować

Nsirim, O., & Okeke, O. (2024). Umiejętności cyfrowe absolwentów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej oraz wszechobecne nauczanie na uniwersytetach państwowych, południe-południe, Nigeria. Folia Toruniensia, 24, 125–151. https://doi.org/10.12775/FT.2024.006
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 24 (2024)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

This is a RoMEO green publisher.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 304
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

umiejętności cyfrowe, wszechobecne uczenie się, przetwarzanie mobilne, chmura obliczeniowa, Multimedia, media społecznościowe

Make a Submission

Make a Submission
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa