Role przywódcze w budowaniu odpornych bibliotek uniwersyteckich i zrównoważonej siły roboczej na rzecz lepszej edukacji w Nigerii
DOI:
https://doi.org/10.12775/FT.2025.005Słowa kluczowe
szkolnictwo wyższe, przywództwo, skuteczność organizacyjna, odporność, Rozwój siły roboczej, biblioteki uniwersyteckieAbstrakt
Biblioteki uniwersyteckie odgrywają kluczową rolę we wspieraniu dynamicznych i odpornych środowisk akademickich poprzez ułatwianie efektywnego uczenia się, nauczania i prowadzenia badań. Jednak zdolność tych bibliotek do wypełniania swojego mandatu zależy w dużej mierze od wizjonerskiego przywództwa. Opierając się na spostrzeżeniach Michaela Gibbsona i współczesnych teoriach przywództwa, artykuł ten bada kluczową rolę przywództwa w zwiększaniu odporności i znaczenia bibliotek uniwersyteckich w Nigerii. Analizuje wyzwania związane z nieskutecznym przywództwem, które często wynika z takich kwestii, jak patronat etniczny i nieuczciwe procesy wyboru na stanowisko. Co więcej, podkreśla konieczność proaktywnego przywództwa, które potrafi poruszać się w skomplikowanym kontekście polityki uniwersyteckiej i alokacji zasobów w celu wzmocnienia zbiorów i usług bibliotecznych. Badając związek między stylami przywództwa a kulturą organizacyjną, artykuł podkreśla znaczenie kultywowania wspierającego środowiska pracy, które sprzyja innowacjom i zadowoleniu klientów. Ponadto opowiada się za ciągłymi szkoleniami i inicjatywami rozwojowymi, aby wyposażyć liderów bibliotek i ich pracowników w umiejętności niezbędne do dostosowania się do zmieniających się wymagań i technologii. Artykuł zawiera cenne spostrzeżenia dla decydentów, administratorów i praktyków dążących do wzmocnienia odporności i skuteczności przywództwa bibliotek akademickich w Nigerii i poza nią.
Bibliografia
Abbas, W., & Asghar, I. (2010). The role of leadership in organizational change: Relating the successful organizational change to visionary and innovative leadership [Master’s Thesis in Industrial Engineering and Management, submitted to the Faculty of Engineering and Sustainable Development, University of Gavle]. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:326289/FULLTEXT01.pdf>
Achebe, C., (1998). The trouble with Nigeria. Fourth Dimension Publishers.
Adekoya, C. O., & Guobiazor, I. R. (2023). Leadership styles, organisational rewards and employees’ commitment in academic libraries. IFLA Journal, 49(4), 664–677. https://doi.org/10.1177/03400352231202512
Agboola, T. O. (2019). Governance and leadership roles as the strategies for effective higher education in Nigeria: An examination. Global Journal of Management and Business Research:Administration and Management, 19(11), 1–12. https://journalofbusiness.org/index.php/GJMBR/article/view/2870
Ashiq, M., Rehman, S. U., Safdar, M., & Ali, H. (2021). Academic library leadership in the dawn of the new millennium: A systematic literature review. The Journal of Academic Librarianship, 47(3), 102355. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102355
Babarinde, K. (2016). Evolution, development, challenges and prospects of the Nigerian higher education system. In M. O. Faborode, & O. Edighejied (Eds.), The Future and relevance of Nigerian universities and other tertiary institutions (pp. 9–29). Committee of Vice Chancellors and Trust Africa.
Bolden, R. (2010). Leadership, management, organizational development. In J. Gold, R. Thorpe, & A. Mumford, (Eds.), Handbook of Leadership Management Development (pp. 117–132). Gower.
Carlson, J., Haffenden, R., Bassett, G., Buehring, W., Collins III, M., Folga, S., Petit, F., Phillips, J.,Verner, D. & Whitfield, R. (2012). Resilience: Theory and application. Argonne National Lab. (ANL), Argonne, IL (United States), Tech. Rep.
Christopher, C. & Thor, V. P. (2011). Management in reality. 2nd edition. West Publishing Co.
Dawari, E. & Robert-Okah, I. (2021). Managerial impediments and quality of leadership in universities in Rivers State. Texas Journal of Multidisciplinary Studies, 3(2), 1–15. https://zienjournals.com/index.php/tjm/article/view/367
Eskor, T. (1998, October 19). The militarization of education takes two forms. The Guardian.
Fasola, O. S. (2024). Leadership style and library digital transformation of private university libraries in Southwest Nigeria. Journal Adabiya, 26(2), 1–12. https://doi.org/10.22373/adabiya.v26i2.23219
Gibbons, M. (1998). Higher education relevance in the 21st century. World Bank.
Hernon, P. (2010). The Next Managerial Leadership: Continuation of a Research Agenda. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 27–36. https://doi.org/10.1142/9789814299701_0004
Herold, I. M. H. (2015). Introduction. In I. M. H. Herolh (Ed.). Creating leaders: An examination of academic and research library leadership institutes (pp. 1–8). ACRL Publications in Librarianship.
Ikolo, V. E. (2019). Transformational Leadership for Academic Libraries in Nigeria. In M. Khosrow-Pour, D. B. A. (Ed.), Advanced Methodologies and Technologies in Business Operations and Management (pp. 1429–1439). IGI Global Scientific Publishing. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-7362-3.ch107
Malhotra, Y. (2001). From Information Management to Knowledge Management: Beyond the "Hi-Tech Hidebound" Systems. In Y. Malhotra (Ed.), Knowledge Management and Business Model Innovation (pp. 115–134). IGI Global Scientific Publishing. https://doi.org/10.4018/978-1-878289-98-8.ch007
Nnaji, E. S., & Unamba, C. P. (2024). Influence of transformational leadership on the sustainability of universities: Focus on universities in Cross River State, Nigeria. Kashere Journal of Education, 6(3), 47–59. https://www.ajol.info/index.php/kje/article/view/292665
Nwosu, C. C., & Udo-Ayanwu, A. J. (2019). Challenges and prospects of Nigeria university libraries. In C. O. Nnadozie, C. P. Uzuegbu, M. C. Nwosu, K. N. Igwe, & J. O. Akidi, University librarianship: Issues and perspectives in Nigeria (pp. 478–488). ZEH Communications.
Obinyan, O. O. (2013). Emerging trends in libraries services in the perspective of electronic resources. In A. K. Siwach, & S. Parmar (Eds.), Access, Management and usage of electronic resources (pp. 3–14). EssEss Publications.
Obinyan, O. O., Adetona, C. O., & Obinyan, G. A. (2019). Collection development in Nigerian university libraries. In C. O. Nnadozie, C. P. Uzuegbu, M. C. Nwosu, K. N. Igwe, & J. O. Akidi, University librarianship: Issues and perspectives in Nigeria (pp. 144–157). ZEH Communications.
Pór, G. (2015). Management education and knowledge ecology. https://www.researchgate.net/publication/278010164_Management_Education_ad_Knowledge_Ecology_Ecosystems_of_knowledge_generate_social_and_econmic_value_for_businesses
Robbins, S. P., Judge, T. A. & Vohra, N. (2013). Organisationalbehaviour (15th Edition). Harlow: Pearson Education. Indian Subcontinent Adaptation. Dorling Kindersley (Indian) Pvt.
Ryan, M., DeLong, K., & Garrison, J. (2015). Leadership and fellowship: the UCLA senior fellows program. In I. M. H. Herolh (Ed.). Creating leaders: An examination of academic and research library leadership institutes (pp. 141–151). ACRL Publications in Librarianship.
Sharief, E. (2024). Leadership styles and organizational resilience in times of crisis in Sudan. American Journal of Leadership and Governance, 9(2), 26–37. https://doi.org/10.47672/ajlg.1859
Tran, Q. H. N. (2023). The role of leadership skills in organisational citizenship behaviour at Vietnamese libraries: Organisational culture as a mediator. Global Knowledge, Memory and Communication, 74(1–2), 463–479. https://doi.org/10.1108/GKMC-10-2022-0249
Villanova University (2019). 5 Leadership skills found in managers. www.villanovau.com/resources/leadership/5-leadership-skills-found-in-managers/
Warren, B. & Burt, N. (2003). Leaders: Strategies for taking charge (2nd edition), Harpercollinspublishers, Inc.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 93
Liczba cytowań: 0