Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Srpski
    • Українська
    • 日本語
    • Język Polski
    • Deutsch
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aims & Scope
    • Open Access Policy
  • Przesyłanie tekstów
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語
  • Język Polski
  • Deutsch
Role przywódcze w budowaniu odpornych bibliotek uniwersyteckich i zrównoważonej siły roboczej na rzecz lepszej edukacji w Nigerii
  • Strona domowa
  • /
  • Role przywódcze w budowaniu odpornych bibliotek uniwersyteckich i zrównoważonej siły roboczej na rzecz lepszej edukacji w Nigerii
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 (2025) /
  4. Artykuły

Role przywódcze w budowaniu odpornych bibliotek uniwersyteckich i zrównoważonej siły roboczej na rzecz lepszej edukacji w Nigerii

Autor

  • Oluwatoyin Obinyan Uniwersytet Ambrose Alli, Ekpoma, stan Edo, Nigeria https://orcid.org/0000-0003-0785-6613
  • Gabriel Aine Obinyan Uniwersytet Ambrose Alli, Ekpoma, stan Edo, Nigeria https://orcid.org/0000-0002-3747-3579

DOI:

https://doi.org/10.12775/FT.2025.005

Słowa kluczowe

szkolnictwo wyższe, przywództwo, skuteczność organizacyjna, odporność, Rozwój siły roboczej, biblioteki uniwersyteckie

Abstrakt

Biblioteki uniwersyteckie odgrywają kluczową rolę we wspieraniu dyna­micznych i odpornych środowisk akademickich poprzez ułatwianie efektywnego uczenia się, nauczania i prowadzenia badań. Jednak zdolność tych bibliotek do wypełniania swo­jego mandatu zależy w dużej mierze od wizjonerskiego przywództwa. Opierając się na spostrzeżeniach Michaela Gibbsona i współczesnych teoriach przywództwa, artykuł ten bada kluczową rolę przywództwa w zwiększaniu odporności i znaczenia bibliotek uniwer­syteckich w Nigerii. Analizuje wyzwania związane z nieskutecznym przywództwem, które często wynika z takich kwestii, jak patronat etniczny i nieuczciwe procesy wyboru na sta­nowisko. Co więcej, podkreśla konieczność proaktywnego przywództwa, które potrafi po­ruszać się w skomplikowanym kontekście polityki uniwersyteckiej i alokacji zasobów w celu wzmocnienia zbiorów i usług bibliotecznych. Badając związek między stylami przywództwa a kulturą organizacyjną, artykuł podkreśla znaczenie kultywowania wspierającego środo­wiska pracy, które sprzyja innowacjom i zadowoleniu klientów. Ponadto opowiada się za ciągłymi szkoleniami i inicjatywami rozwojowymi, aby wyposażyć liderów bibliotek i ich pracowników w umiejętności niezbędne do dostosowania się do zmieniających się wyma­gań i technologii. Artykuł zawiera cenne spostrzeżenia dla decydentów, administratorów i praktyków dążących do wzmocnienia odporności i skuteczności przywództwa bibliotek akademickich w Nigerii i poza nią.

Biogramy autorów

Oluwatoyin Obinyan - Uniwersytet Ambrose Alli, Ekpoma, stan Edo, Nigeria

Oluwatoyin Oyeyemi Obinyan jest starszą bibliotekarką i kierowniczką Biblioteki Prawniczej na Uniwersytecie Ambrose Alli w Ekpoma w Nigerii. Posiada bogate doświad­czenie w zarządzaniu zasobami elektronicznymi i zarządzaniu biblioteką zdobyte na prze­strzeni ponad dziesięć lat. Jest ekspertką w zakresie umiejętności korzystania z informacji, zarządzania e-zasobami, informatyki medycznej, zarządzania zasobami prawnymi i budo­wania zbiorów. Posiada tytuł doktora, magistra nauk ścisłych, licencjat oraz dyplom z bi­bliotekoznawstwa i informacji naukowej. Dr Oluwatoyin Obinyan wniosła znaczący wkład w tę dziedzinę poprzez publikację kilku artykułów zarówno w lokalnych, jak i międzyna­rodowych czasopismach. Ponadto pracuje jako adiunkt na Wydziale Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Ambrose Alli. Posiada certyfikat Rady Rejestracji Bi­bliotekarzy Nigerii (LRCN) oraz Stowarzyszenia Praktyków Bezpieczeństwa Cybernetycz­nego. Jest aktywnym członkiem m.in. Nigeryjskiego Stowarzyszenia Bibliotecznego (NLA), Amerykańskiego Stowarzyszenia Bibliotek (ALA). Można się z nią skontaktować za po­średnictwem poczty elektronicznej pod adresem obinyantoyin@aauekpoma.edu.ng

Gabriel Aine Obinyan - Uniwersytet Ambrose Alli, Ekpoma, stan Edo, Nigeria

Gabriel Aine Obinyan jest profesorem nadzwyczajnym bibliotekoznawstwa i infor­macji naukowej na Wydziale Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Amb­rose Alli w Ekpoma w stanie Edo w Nigerii. Brał udział w kilku konferencjach krajowych i międzynarodowych. Jest szeroko publikowany,jego artykuły można znaleźć w lokalnych i międzynarodowych czasopismach recenzowanych przez ekspertów i ma na koncie kilka rozdziałów w książkach. Specjalizuje się w technologiach informacyjnych i komunikacyj­nych (ICT), informatyce, studiach wydawniczych, zarządzaniu wiedzą, zarządzaniu biblio­tekami. Z prof. nadzwyczajnym Gabrielem Obinyanem można się skontaktować pod adre­sem obinyan.gab@aauekpoma.edu.ng

Bibliografia

Abbas, W., & Asghar, I. (2010). The role of leadership in organizational change: Relating the successful organizational change to visionary and innovative leadership [Master’s Thesis in Industrial Engineering and Management, submitted to the Faculty of Engineering and Sustainable Development, University of Gavle]. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:326289/FULLTEXT01.pdf&gt

Achebe, C., (1998). The trouble with Nigeria. Fourth Dimension Publishers.

Adekoya, C. O., & Guobiazor, I. R. (2023). Leadership styles, organisational rewards and employees’ commitment in academic libraries. IFLA Journal, 49(4), 664–677. https://doi.org/10.1177/03400352231202512

Agboola, T. O. (2019). Governance and leadership roles as the strategies for effective higher education in Nigeria: An examination. Global Journal of Management and Business Research:Administration and Management, 19(11), 1–12. https://journalofbusiness.org/index.php/GJMBR/article/view/2870

Ashiq, M., Rehman, S. U., Safdar, M., & Ali, H. (2021). Academic library leadership in the dawn of the new millennium: A systematic literature review. The Journal of Academic Librarianship, 47(3), 102355. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102355

Babarinde, K. (2016). Evolution, development, challenges and prospects of the Nigerian higher education system. In M. O. Faborode, & O. Edighejied (Eds.), The Future and relevance of Nigerian universities and other tertiary institutions (pp. 9–29). Committee of Vice Chancellors and Trust Africa.

Bolden, R. (2010). Leadership, management, organizational development. In J. Gold, R. Thorpe, & A. Mumford, (Eds.), Handbook of Leadership Management Development (pp. 117–132). Gower.

Carlson, J., Haffenden, R., Bassett, G., Buehring, W., Collins III, M., Folga, S., Petit, F., Phillips, J.,Verner, D. & Whitfield, R. (2012). Resilience: Theory and application. Argonne National Lab. (ANL), Argonne, IL (United States), Tech. Rep.

Christopher, C. & Thor, V. P. (2011). Management in reality. 2nd edition. West Publishing Co.

Dawari, E. & Robert-Okah, I. (2021). Managerial impediments and quality of leadership in universities in Rivers State. Texas Journal of Multidisciplinary Studies, 3(2), 1–15. https://zienjournals.com/index.php/tjm/article/view/367

Eskor, T. (1998, October 19). The militarization of education takes two forms. The Guardian.

Fasola, O. S. (2024). Leadership style and library digital transformation of private university libraries in Southwest Nigeria. Journal Adabiya, 26(2), 1–12. https://doi.org/10.22373/adabiya.v26i2.23219

Gibbons, M. (1998). Higher education relevance in the 21st century. World Bank.

Hernon, P. (2010). The Next Managerial Leadership: Continuation of a Research Agenda. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 27–36. https://doi.org/10.1142/9789814299701_0004

Herold, I. M. H. (2015). Introduction. In I. M. H. Herolh (Ed.). Creating leaders: An examination of academic and research library leadership institutes (pp. 1–8). ACRL Publications in Librarianship.

Ikolo, V. E. (2019). Transformational Leadership for Academic Libraries in Nigeria. In M. Khosrow-Pour, D. B. A. (Ed.), Advanced Methodologies and Technologies in Business Operations and Management (pp. 1429–1439). IGI Global Scientific Publishing. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-7362-3.ch107

Malhotra, Y. (2001). From Information Management to Knowledge Management: Beyond the "Hi-Tech Hidebound" Systems. In Y. Malhotra (Ed.), Knowledge Management and Business Model Innovation (pp. 115–134). IGI Global Scientific Publishing. https://doi.org/10.4018/978-1-878289-98-8.ch007

Nnaji, E. S., & Unamba, C. P. (2024). Influence of transformational leadership on the sustainability of universities: Focus on universities in Cross River State, Nigeria. Kashere Journal of Education, 6(3), 47–59. https://www.ajol.info/index.php/kje/article/view/292665

Nwosu, C. C., & Udo-Ayanwu, A. J. (2019). Challenges and prospects of Nigeria university libraries. In C. O. Nnadozie, C. P. Uzuegbu, M. C. Nwosu, K. N. Igwe, & J. O. Akidi, University librarianship: Issues and perspectives in Nigeria (pp. 478–488). ZEH Communications.

Obinyan, O. O. (2013). Emerging trends in libraries services in the perspective of electronic resources. In A. K. Siwach, & S. Parmar (Eds.), Access, Management and usage of electronic resources (pp. 3–14). EssEss Publications.

Obinyan, O. O., Adetona, C. O., & Obinyan, G. A. (2019). Collection development in Nigerian university libraries. In C. O. Nnadozie, C. P. Uzuegbu, M. C. Nwosu, K. N. Igwe, & J. O. Akidi, University librarianship: Issues and perspectives in Nigeria (pp. 144–157). ZEH Communications.

Pór, G. (2015). Management education and knowledge ecology. https://www.researchgate.net/publication/278010164_Management_Education_ad_Knowledge_Ecology_Ecosystems_of_knowledge_generate_social_and_econmic_value_for_businesses

Robbins, S. P., Judge, T. A. & Vohra, N. (2013). Organisationalbehaviour (15th Edition). Harlow: Pearson Education. Indian Subcontinent Adaptation. Dorling Kindersley (Indian) Pvt.

Ryan, M., DeLong, K., & Garrison, J. (2015). Leadership and fellowship: the UCLA senior fellows program. In I. M. H. Herolh (Ed.). Creating leaders: An examination of academic and research library leadership institutes (pp. 141–151). ACRL Publications in Librarianship.

Sharief, E. (2024). Leadership styles and organizational resilience in times of crisis in Sudan. American Journal of Leadership and Governance, 9(2), 26–37. https://doi.org/10.47672/ajlg.1859

Tran, Q. H. N. (2023). The role of leadership skills in organisational citizenship behaviour at Vietnamese libraries: Organisational culture as a mediator. Global Knowledge, Memory and Communication, 74(1–2), 463–479. https://doi.org/10.1108/GKMC-10-2022-0249

Villanova University (2019). 5 Leadership skills found in managers. www.villanovau.com/resources/leadership/5-leadership-skills-found-in-managers/

Warren, B. & Burt, N. (2003). Leaders: Strategies for taking charge (2nd edition), Harpercollinspublishers, Inc.

Folia Toruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2025-11-04

Jak cytować

Obinyan, O., & Obinyan, G. A. (2025). Role przywódcze w budowaniu odpornych bibliotek uniwersyteckich i zrównoważonej siły roboczej na rzecz lepszej edukacji w Nigerii. Folia Toruniensia, 25, 99–115. https://doi.org/10.12775/FT.2025.005
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 (2025)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 the Provincial Public Library - the Copernicus Library in Torun

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Teksty są publikowane w formule Open Access, na zasadach niewyłącznej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0).

This is a RoMEO green publisher.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 93
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Srpski
  • Українська
  • 日本語
  • Język Polski
  • Deutsch

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

szkolnictwo wyższe, przywództwo, skuteczność organizacyjna, odporność, Rozwój siły roboczej, biblioteki uniwersyteckie

Make a Submission

Make a Submission
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa