Перейти до головного Перейти в головне навігаційне меню Перейти на нижній колонтитул сайту
  • Зареєструватися
  • Увійти
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Головна
  • Поточний випуск
  • Архіви
  • Анонси
  • Про нас
    • Про журнал
    • Подання
    • Редакційний штат
    • Заява про конфіденційність
    • Контактна інформація
  • Зареєструватися
  • Увійти
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

O specyfice semioforów Uniwersytetu Wiedeńskiego z perspektywy edukacji dla pokoju. Studium etnograficzne
  • Головна
  • /
  • O specyfice semioforów Uniwersytetu Wiedeńskiego z perspektywy edukacji dla pokoju. Studium etnograficzne
  1. Головна /
  2. Архіви /
  3. Том 89 № 2 (2023): Edukacja Dorosłych /
  4. Z HISTORII EDUKACJI DOROSŁYCH

O specyfice semioforów Uniwersytetu Wiedeńskiego z perspektywy edukacji dla pokoju. Studium etnograficzne

Автор(и)

  • Kinga Majchrzak-Ptak Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-8616-9824
  • Alicja Szostkiewicz Uniwersytet WSB Merito https://orcid.org/0000-0002-2382-4980

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2023.020

Ключові слова

semiofory, Uniwersytet Wiedeński, pamięć zbiorowa, edukacja dla pokoju

Анотація

Materialne, tworzone intencjonalnie miejsca pamięci związane z przeszłością określonej zbiorowości stanowią nie tylko jeden z ele- mentów jej pamięci kulturowej, ale równocześnie współuczestniczą w procesie permanentnego (re)konstruowania tej pamięci poprzez stwarzanie warunków do uczenia się jej. Podążając za myślą Maurice’a Halbwachsa, można przyjąć, że indywidualne „akty pamięci” stanowiące budulec (auto) definicyjny są uzależnione od społecznie zinstytucjonalizowanych zasobów pamięci, wyselekcjonowanych przez grupy, do których należą określone jednostki. Dlatego uznać można, że prowadzenie poszukiwań dotyczących uczelnianych semioforów pozwala dokonać mappingu akademickiej pamięci zbiorowej, określić specyfikę zarówno jej, jak i instytucji, której tożsamości pamięć ta jest fundamentem i tworzywem, wyznaczając ramy myślenia i działania obcujących z nią podmiotów. Wobec tego przedmiotem opracowania są semiofory związane z przeszłością Uniwersytetu Wiedeńskiego, tj. skoncentrowano się na przedmiotach uznawanych w danej społeczności za nośniki znaczeń i wartości, łączących wymiar semiotyczny z wymiarem materialnym, a zatem obiektach, które z założenia pełnić mają rolę miejsc pamięci. Artykuł prezentuje wyniki osadzonych w schemacie etnograficznym badań, bazujących na analizie i interpretacji danych zgromadzonych dzięki m.in. (auto)obserwacji i przeszukiwaniu źródeł wtórnych, zogniskowanej wokół pytań: Jaka jest specyfika semioforów zlokalizowanych w przestrzeni Uniwersytetu Wiedeńskiego? Jakie znaczenia mają semiofory w architektonicznej, społecznej, kulturowej i dydaktycznej przestrzeni Uniwersytetu Wiedeńskiego w perspektywie założeń pedagogiki dla pokoju? Przeprowadzone poszukiwania pozwalają wnioskować, że Uniwersytet Wie- deński odznacza się odpowiedzialnym podejściem do upamiętniania swojej przeszłości oraz konstruowania ram pamięci zbiorowej, w których zachodzą określone procesy edukacyjne istotne dla praktykowania pokoju, ale także, że zbiór semioforów wiedeńskiej uczelni cechuje pewna homogeniczność zakresu upamiętnionych treści, co ma swoje implikacje edukacyjne. Skut- kuje bowiem barakiem optymalizacji w zakresie wykorzystania materialnej przestrzeni pamięci w realizacji celów wynikających z koncepcji edukacji dla pokoju.

Посилання

Assmann, A. (1995). Funktionsgedächtnis und Speichergedächtnis – Zwei Modi der Erin- nerung. W: M. Dabag, K. Platt (red.), Generation und Gedächtnis. Erinnerungen und kollektive Identitäten (s. 169–185). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Assmann, J. (2003). Pamięć zbiorowa i tożsamość kulturowa, tłum. S. Dyroff, R. Żytyniec. „Borussia. Kultura. Historia. Literatura”, 29, s. 11–18.

Assmann, J. (2009). Kultura pamięci, tłum. A. Kryczyńska-Pham. W: M. Saryusz-Wolska (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka (s. 59–99). Kraków: Universitas.

Augé, M. (1998). Formy zapomnienia, tłum. A. Turczyn. Kraków: Universitas.

Bron, A., Thunborg, C. (2015). Biographical Interviewing: The Case of Non-Traditional Students in Higher Education. Los Angeles: SAGE Publications.

Connerton, P. (2008). Seven Types of Forgetting. Memory Studies, 1(59), 59–71. Gensburger, S., Lefran, S. (2020). Beyond Memory. Can We Really Learn from the Past? Cham: Palgrave Macmillan.

Górniewicz, J. (2016). Memoria Universitatis – pamięć uniwersytetu. Szkice humanistyczne. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Grant, C. (2015). The University of Vienna in the Eighteenth Century. Distance from Church, Appropriation by the State, Expansion. W: D. Schweizer, J. Rüdiger (red.), Sites of Knowledge. The University of Vienna and Its Buildings: A History 1365 – 2015 (s. 85–98). Wiedeń: V&r Academic.

Halbwachs, M. (1968). La mémoire collective. Paris: Presses Universitaires de France. Hirszowicz, M., Neyman, E. (2001). Społeczne ramy niepamięci. Kultura i Społeczeństwo, 45(3–4), 23–48.

Maćkowicz, J., Barragán Medero. F., Szarota Z. (2016). Kultura pokoju. Trójgłos edukacyjny. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Majchrzak-Ptak, K. (2020a). Przywracając pamięć miejscom. O badaniu i uczeniu się w działaniu w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Majchrzak-Ptak, K. (2021a). Semaphores in University Space(s). An (Auto)ethnographic Study. W: Z. Szarota, Z. Wojciechowska (red.), Learning Never Ends... Spaces of Adult Education. Central and Eastern European Perspectives. Warszawa: WUW, s. 224–233.

Majchrzak-Ptak, K. (2021b). Semiofory w przestrzeniach Uniwersytetu Juliusza i Maksy- miliana w Würzburgu. Studium edukacyjne, Przegląd Badań Edukacyjnych/Educa- tional Studies Review, 34, s. 43–67.

Malewski, M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andra- gogice, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Mendel, M. (2018). Pamięć, ideologia, władza. Uczenie się zapominania. Forum Oświa- towe, 30, s. 25–36.

Mendel, M., Theiss, W. (red.) (2019). Pamięć i miejsce. Pespektywa społeczno-edukacyjna. Gdańsk: Wydawnictwo UG.

Mühlberger, K. (1995). Die Universität Wien. Kurze Blicke auf eine lange Geschichte. Wiedeń: Holzhausen.

Mühlberger, K. (1995). The Old University Quarter. The Mediaeval University. W: D. Schweizer, J. Rüdiger (red.), Sites of Knowledge. The University of Vienna and Its Buildings: A History 1365–2015 (s. 13–42). Wiedeń: V&r Academic.

Pomian, K. (2006). Historia. Nauka wobec pamięci. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Ricœur, P. (2003). Nadużycia pamięci naturalnej: pamięć powstrzymana, pamięć manipu- lowana, pamięć narzucona, tłum. W. Bańkowski. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 1–2, s. 41–54.

Ricœur, P. (2012). Pamięć, historia, zapomnienie, tłum. J. Margański. Kraków: Univer- sitas.

Szostkiewicz, A. (2024). Uczenie się kultury pokoju jako ważne zadanie edukacyjne. Przy- kład serbski. Przesłane do druku.

Szacka, B. (1995). Pamięć społeczna. Znak, 480(5), s. 68–76.

Szacka, B. (2001). Pamięć społeczna a identyfikacja narodowa. W: A. Jasińska-Kania (red.), Trudne sąsiedztwo. Z socjologii konfliktów narodowościowych (s. 30–49). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Szacka, B. (2006). Czas przeszły, pamięć, mit. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Szafraniec, K., Domalewski, J., Wasielewski, K., Szymborski, P., Wernerowicz, M. (2017).

Zmiana warty. Młode pokolenia a transformacje we wschodniej Europie i Azji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Edukacja Dorosłych

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Опубліковано

2024-05-14

Як цитувати

1.
MAJCHRZAK-PTAK, Kinga і SZOSTKIEWICZ, Alicja. O specyfice semioforów Uniwersytetu Wiedeńskiego z perspektywy edukacji dla pokoju. Studium etnograficzne. Edukacja Dorosłych. Online. 14 Травень 2024. Vol. 89, no. 2, pp. 171-192. [Accessed 4 Липень 2025]. DOI 10.12775/ED.2023.020.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Завантажити посилання
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Номер

Том 89 № 2 (2023): Edukacja Dorosłych

Розділ

Z HISTORII EDUKACJI DOROSŁYCH

Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 219
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Перегляд списку авторів
  • Issue archive

User

User

Поточний номер

  • Логотип Atom
  • Логотип RSS2
  • Логотип RSS1

Інформація

  • Для читачів
  • Для авторів
  • Для бібліотекарів

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Мова

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

semiofory, Uniwersytet Wiedeński, pamięć zbiorowa, edukacja dla pokoju
Нагору

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop