Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Registracija
  • Prijava
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Početna
  • Trenutni broj
  • Arhiva
  • Obaveštenja
  • O nama
    • O časopisu
    • Prijave priloga
    • Časopis uređuju
    • Izjava o privatnosti
    • Kontakt
  • Registracija
  • Prijava
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Zaspokajanie potrzeb seniorów poprzez udział w Uniwersytetach Trzeciego Wieku – analiza opowieści.
  • Početna
  • /
  • Zaspokajanie potrzeb seniorów poprzez udział w Uniwersytetach Trzeciego Wieku – analiza opowieści.
  1. Početna /
  2. Arhiva /
  3. God. 89 Br. 2 (2023): Edukacja Dorosłych /
  4. POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

Zaspokajanie potrzeb seniorów poprzez udział w Uniwersytetach Trzeciego Wieku – analiza opowieści.

Autori

  • Agnieszka Szplit Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach https://orcid.org/0000-0002-5756-6393
  • Anita Garbat Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach https://orcid.org/0000-0002-1466-0152
  • Renata Miszczuk Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach https://orcid.org/0000-0001-7529-5702

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2023.015

Ključne reči

senior, potrzeby, Uniwersytet Trzeciego Wieku, edukacja osób starszych, opowieści

Apstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie sposobów realizacji potrzeb seniorów i seniorek uczestniczących w działaniach Świętokrzyskiego Klastra Uniwersytetów Trzeciego Wieku (UTW). Członkowie zrzeszeni w klastrze mają możliwość uczestniczenia w różnych aktywnościach fizycznych i intelektualnych, które zaspokajają wiele z ich „milczących potrzeb”. Prowadzone rozważania wykorzystują wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 250 osób oraz opowieści seniorów pogrupowane według ujawnionych w ankietach potrzeb zaspokajanych przez udział w UTW. Opowieści ukazują seniorów jako osoby pragnące szeroko pojętej integracji, ale i autonomii; chcących być użytecznymi i szanowanymi członkami społeczności, ale jednocześnie wyrażających docenianie dla wysiłków i pracy innych osób. Bardzo istotną potrzebą, która jest zaspokajana w ramach klastra UTW, jest poczucie bezpieczeństwa, przynależności oraz satysfakcji życiowej.

Reference

Andrews, M., Squire, C., Tamboukou, M. (2008). Doing narrative research. London: SAGE.

Bamberg, M. (2006). Stories: Big or small: Why do we care? Narrative Inquiry, nr 16(1), s. 139–147, DOI: https://doi.org/10.1075/ni.16.1.18bam

Beauvale, A. (2009). Potrzeba, W: J. Siuta (red.), Słownik psychologii (s. 193–194). Kraków: Krakowskie Wydawnictwo Naukowe.

Boje, D. M. (2001). Narrative Methods for Organizational and Communication Research. London: SAGE.

Bonk, E., Retowski, S. (2013). Emerytura – ulga czy udręka? Postrzeganie emerytury na przykładzie słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Gerontologia Polska, tom 21, nr 1, s. 25–31.

Brzezińska, R. (2019). Miejsce i pozycja seniorów w odbiorze społecznym. W: R. Brzezińska (red.), Senior w świecie pasji i zainteresowań (s. 13–29). Włocławek: Kujawska Szkoła Wyższa.

Fundacja Restart, pobrane z: http://www.fundacjarestart.org.pl/ (01.12.2023).

Chabior, A. (2015). Potrzeby osób starszych. W: A. Fabiś, J.K. Wawrzyniak, A. Chabior. (red.), Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej (s. 124–134). Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Georgakopoulou, A. (2006). Thinking big with small stories in narrative and identity analysis. Narrative Inquiry, 16(1), s. 122–130. DOI: https://doi.org/10.1075/ni.16.1.16geo

Górnicka-Kalinowska, J. (2019). Aktywność a sens życia seniora. W: R. Brzezińska (red.), Senior w świecie pasji i zainteresowań (s. 65–74). Włocławek: Kujawska Szkoła Wyższa.

Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za 2022 r. (2023). Warszawa: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.

Hajduk-Nijakowska, J. (2011). Autonarracja jako sposób oswajania rzeczywistości. Refleksje etnologa. W: O. Czerniawska (red.), Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych (s. 311–323). Łódź: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.

Jas, K. (2014). The role of the Cieszyn University of the Third Age and the Daily Senior Activity Centre in activating persons at the age of late adulthood. W: A. Chabior, A. Szplit (red.), Ageing and old age as a task – health, activation, development, and integration (s. 255–266). Kraków: Libron.

Kendall, J.E., Kendall, K.E. (2012). Storytelling as a qualitative method for is research: heralding the heroic and echoing the mythic. Australasian Journal of Information Systems, 2(17), s. 161–187.

Majkowski, W. (2020). Uniwersytet Trzeciego Wieku jako forma pomocy seniorom. Teo- logia i Moralność, Vol. 15, nr 2(28), s. 65–78.

Ofei-Dodoo, S., Rogers, N.L., Morgan, A.L., Amini, S.B., Takeshima, N., Rogers, M.E. (2018). The Impact of an Active Lifestyles on the Functional Fitness level of Older Women. Journal of Applied Gerontology, 37(6), s. 687–705.

Orzechowska, G. (1999). Aktualne problemy gerontologii społecznej. Olsztyn: Wydawnic- two Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Parks, P. (2023). Story Circles: A New Method of Narrative Research. American Journal of Qualitative Research, 7(1), s. 58–72. DOI: https://doi.org/10.29333/ajqr/12844 © 2023 AJQR. http://www.ajqr.org

Posłuszna-Owcarz, M. (2019). Znaczenie zainteresowań w życiu człowieka, W: R. Brze- zińska (red.), Senior w świecie pasji i zainteresowań (s. 99–108). Włocławek: Ku- jawska Szkoła Wyższa.

Sałustowicz, P., Goryńska-Bittner, B., Kokociński, M., Prysłopska-Kamińska, A. (2020). Potrzeby edukacyjne seniorów a Uniwersytet Trzeciego Wieku, Warszawa: Uniwer- sytet SWPS.

Shin, D. (2006). Effective Design in the Development of Public Information Infrastructure: A Social Constructionist Approach. Information Polity, 11, s. 85–100.

Sulik, M. (2020). Uniwersytet Trzeciego Wieku w obliczu potrzeby „patchworkowo-kola- żowej” starości. Edukacja Dorosłych, 2, s. 77–93.

Tichy, N. (1997). The Leadership Engine. New York: Harper Business.

Trafiałek, E. (2016). Innowacyjna polityka senioralna XXI wieku. Między ageizmem, bezpieczeństwem socjalnym i active ageing. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw, Art. 1, p.11. pobrane z: https://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/3281_u.

htm (01.12.2023).

Edukacja Dorosłych

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Objavljeno

2024-05-14

Kako citirati

1.
SZPLIT, Agnieszka, GARBAT, Anita и MISZCZUK, Renata. Zaspokajanie potrzeb seniorów poprzez udział w Uniwersytetach Trzeciego Wieku – analiza opowieści. Edukacja Dorosłych. Online. 14 Мај 2024. Vol. 89, no. 2, pp. 83-99. [Accessed 4 Јули 2025]. DOI 10.12775/ED.2023.015.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Broj časopisa

God. 89 Br. 2 (2023): Edukacja Dorosłych

Sekcija

POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

Licenca

Creative Commons License

Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo-Bez prerada 4.0 Internacionalna licenca.

Stats

Number of views and downloads: 388
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Indeks autora
  • Issue archive

User

User

Trenutni broj

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Informacije

  • Za čitaoce
  • Za autore
  • Za bibliotekare

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Jezik

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

senior, potrzeby, Uniwersytet Trzeciego Wieku, edukacja osób starszych, opowieści
Gore

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop