Studenci ze szczególnymi potrzebami w przestrzeni akademickiej na przykładzie Uniwersytetu Łódzkiego
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2023.017Słowa kluczowe
studenci ze specjalnymi potrzebami, Akademickie Centrum Wsparcia Uniwersytetu Łódzkiego, dydaktyka akademickaAbstrakt
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w szkolnictwie wyższym, które dokonują się w kontekście wyzwań, jakie stanowi kształcenie osób ze szczególnymi potrzebami. Autorka artykułu, na przykładzie własnych doświadczeń wynikających z kierowania jednostką wspierającą w Uniwersytecie Łódzkim oraz doświadczeń nauczyciela akademickiego, omawia rozwiązania sto-sowane w tej uczelni. W tym celu dokonuje charakterystyki działań Akademickiego Centrum Wsparcia UŁ, poprzedzając to informacjami na temat kształcenia studentów ze szczególnymi potrzebami i jego jakości, a także aktualnymi regulacjami prawnymi dotyczącymi omawianego zagadnienia. W artykule przedstawiono także do- bre praktyki z zakresu dydaktyki akademickiej dostępnej dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Bibliografia
Byra, M. (2010). Percepcja wsparcia i osoby wspierającej studentów niepełnosprawnych. W: S. Byra, M. Parchomiuk (red.), Student niepełnosprawny – wybrane konteksty, (s. 17–20). Lublin:Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Domagała-Zyśk, E. (2021). Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje. W: E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Ko- łodziejczyk, K. Martynowska (red.), Oblicza życia. Księga Jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli (s. 857–870). Lublin: Episteme.
Domagała-Zyśk, E. (2023), Dostępna edukacja akademicka. Lublin: Wydawnictwo KUL. Gutowska, A., Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2021a). Diagnoza kształcenia zdalnego wśród studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami w sytuacji pandemii Covid-19 – wybrane zagadnienia raportu z badań. W: G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska- -Skiba (red.), Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością (s. 167–194). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Gutowska, A., Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2021b). The risk of excluding persons with sensory disabilities from education as a consequence of the COVID-19 pandemic. Przegląd Socjologiczny, tom 70/3, s. 49–66.
GUS. (2021). Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2020 r. Pobrane z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-i-jego-finanse-w-2020-roku,2,17.html
Knopik, T., Papuda-Dolińska, B., Wiejak, K., Krasowicz-Kupis, G. (2021). Projektowanie uniwersalne jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej. Niepełnosprawność– Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 42, s. 53–69.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. Pobrane z: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf (dostęp:
11.2023).
Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. Pobrane z: https://www.rpo.gov.pl/pl/konwencja-o-prawach-osob-niepelnosprawnych [dostęp: 15.11.2023].
Mechlińska-Pauli, M. (2008). Model kształcenia na odległość na przykładzie doświadczeń wybranych polskich i zagranicznych uczelni wyższych. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 5, s. 123–134.
Podręcznik europejskiego prawa antydyskryminacyjnego (2018), s. 76–77. Pobrane z:
https://www.echr.coe.int/documents/d/echr/Handbook_non_discri_law_POL. Sajduk, B. (2014). Nowoczesna dydaktyka akademicka. Kto kogo uczy? Pobrane z: https:// www.researchgate.net/publication/271646415_Nowoczesna_Dydaktyka_Akademi-
cka_Kto_Kogo_Jak_Uczy_-_httpdydaktyka-akademickapl1 [dostęp: 20.12.2023].
Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2023). Wyrównywanie szans edukacyjnych studentów z nie- pełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami – nowe wyzwania dla szkolnictwa wyższego w Polsce. W: G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), Niepełnosprawność i edukacja (s. 80–94). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005 roku z póź. zm.
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2019, poz. 1696 z późn. zm.).
Yale, A.T. (2017). The Personal Tutor – Student Relationship: Student Expectations and
Experiences of Personal Tutoring in Higher Education. Journal of Further and Higher Education, 43 (4), s. 1–12.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 84
Liczba cytowań: 0