Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Program kształcenia ogólnego Marthy C. Nussbaum jako remedium na „cichy kryzys” edukacji
  • Strona domowa
  • /
  • Program kształcenia ogólnego Marthy C. Nussbaum jako remedium na „cichy kryzys” edukacji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 85 Nr 2 (2021): Edukacja Dorosłych /
  4. TEORIA I PRAKTYKA ANDRAGOGICZNA ZA GRANICĄ

Program kształcenia ogólnego Marthy C. Nussbaum jako remedium na „cichy kryzys” edukacji

Autor

  • Ewa Lis Uniwersytet Śląski w Katowicach https://orcid.org/0000-0003-1940-4390

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2021.018

Słowa kluczowe

Martha Nussbaum, edukacja, Sokrates, model kształcenia ogólnego, kultura

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie i analiza podstawowych elementów programu kształcenia ogólnego autorstwa Marthy C. Nussbaum. Koncepcja edukacji, zaproponowana przez tę amerykańską badaczkę, oparta jest na dwóch podstawowych filarach: 1. Kształcenie w duchu sokratejskim i 2. Kształcenie dla światowego obywatelstwa. Nussbaum opisuje „cichy kryzys” współczesnej edukacji, którego konsekwencją jest brak umiejętności logicznej argumentacji oraz niezachęcanie do samodzielnego myślenia osób młodych. Program kształcenia ogólnego w ujęciu Nussbaum ma być swoistym remedium na współczesny kryzys nauk humanistycznych. Ostatnia część artykułu to analiza krytyczna koncepcji edukacji Marthy Nussbaum.

Bibliografia

Bloom, A. (1997). Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów. Poznań: Zysk i S-ka.

Głąb, A. (2010). Rozum w świecie praktyki. Poglądy filozoficzne Marthy C. Nussbaum. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Jaegher, W. (2001). Paideia. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Kuisz, J. (2016). Przedmowa do wydania polskiego. W: M.C. Nussbaum. Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów. Warszawa: Biblioteka Kultury liberalnej.

Legutko, R. (2013). Sokrates. Filozofia męża sprawiedliwego. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Łażewska, D. (2011). Filozofia dla pracujących. Józefów: Wydawnictwo WSGE. Nussbaum, M.C. (2016). Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów. Warszawa: Biblioteka Kultury Liberalnej.

Nussbaum, M.C. (2008). W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Nussbaum, M.C. (2000). Women and Human Development. The Capabilities Approach. Cambridge University Press

Nussbaum, M.C. (2006). Frontiers of Justice: Disability, Nationality, Species Membership. The Belknap Press Harvard University Press.

Prochowicz, J. (2015). Uniwersytet – humanistyka – filozofia. Problematyka kształcenia akademickiego w ujęciu Marthy Nussbaum oraz Alasdaira Macintyre’a. Lublin: Wydawnictwo Academicon.

Rawls, J. (2013). Teoria sprawiedliwości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sawicki, K. (2016). Zdolności ludzkie i ich urzeczywistnianie w rodzinie. Koncepcja Marthy C. Nussbaum. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Szkiłądź, H. i in. (red.). (1995). Słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Witkowski, L. (2011). Historie autorytetu wobec kultury i edukacji. Kraków: Impuls.

Assiter, A. (2013). Love, Socrates, and Pedagogy. Educational Theory, 3.

Drelich, S. (2020). Krytyka współczesnego uniwersytetu według Ayn Rand i Allana Blooma. Studia Edukacyjne, 57.

Fullam, J. (2015). Listen Then, Or, Rather, Answer: Contemporary Challenges to Socratic Education. Educational Theory, 1.

Laverty, M.J. (2015). There Is No Substitute for a Sense of Reality: Humanizing the Humanities. Educational Theory, 6.

Magrini, J.M. (2014). Dialectic and Dialogue in Plato: Refuting the model of Socrates-as-teacher in the persuit of authentic Paideia. Educational Philosophy and Theory, 12.

Mahon, A. (2017). Moral Education and Literature: On Cora Diamond and Eimear McBride. Journal of Philosophy of Education, 1.

Maxwell, B. (2006). Naturalized Compassion: A Critique of Nussbaum on Literature as Education for Compassionate Citizenry. Journal of Moral Education, 3.

Michaud, T. (2013). Różnorodność w kulturze i polityce Stanów Zjednoczonych. Człowiek w Kulturze, 23.

Bieniek, M. (2017). Paideia grecka od czasów Homera do wojny peloponeskiej. Pobrane z: http://www.pjac.uj.edu.pl/documents/30601109/98855445/fk03%20bieniek%20 paideia%20grecka.pdf (4.11.2017).

Sosnowska, P. (2017). Sokrates między kulturami. Pobrane z: www.pedagog.uw.edu.pl (13.09.2017).

Edukacja Dorosłych

Pobrania

  • Lis pdf

Opublikowane

2021-12-31

Jak cytować

1.
LIS, Ewa. Program kształcenia ogólnego Marthy C. Nussbaum jako remedium na „cichy kryzys” edukacji . Edukacja Dorosłych [online]. 31 grudzień 2021, T. 85, nr 2, s. 119–134. [udostępniono 7.7.2025]. DOI 10.12775/ED.2021.018.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 85 Nr 2 (2021): Edukacja Dorosłych

Dział

TEORIA I PRAKTYKA ANDRAGOGICZNA ZA GRANICĄ

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 546
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Martha Nussbaum, edukacja, Sokrates, model kształcenia ogólnego, kultura
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa