Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Avvisi
  • Info
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Experiencing culture of everyday life by international exchange students. Perspective of arts-based research
  • Home
  • /
  • Experiencing culture of everyday life by international exchange students. Perspective of arts-based research
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 86 N. 1 (2022): Edukacja Dorosłych /
  4. TEORIA I PRAKTYKA ANDRAGOGICZNA ZA GRANICĄ

Experiencing culture of everyday life by international exchange students. Perspective of arts-based research

Autori

  • Martyna Pryszmont Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0003-1637-8123
  • Hanna Achremowicz Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0003-3398-0124
  • Roksana Pilawska-Gronostaj Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0002-5451-8249
  • Kamila Wylęgły https://orcid.org/0000-0001-9787-5046
  • Anna Chmiel Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0002-6949-3937

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2022.008

Parole chiave

Experiencing culture of everyday life, students; international exchange programs, arts-based research, higher education

Abstract

The text is an attempt to introduce and initiate a research project which focuses on experiencing the culture of daily living by international exchange students. The authors present major theoretical reflections on the issues of experience and culture of everyday life; they also characterize the community of student– participants of international exchange programs. (Re)cognition and understanding of experience is a methodological challenge, especially in regard to dialogue-oriented intercultural education. The authors decided to explore the issue, using arts-based research. In this model, the role of researchers-facilitators is to introduce the respondents into the research process by inviting them to participate in joint activities focusing on cognitive, artistic, social, and educational objectives. Such participation and cooperation are supposed to result in generating critical knowledge necessary to improve the respondents’ daily life. In the last part of the text, the authors conduct an initial analysis of the selected international exchange programs. The goal of the characteristics of ERASMUS, ISEP, AIESEC, CEEPUS programs is to outline the official objectives and priorities assigned to formal education. In this perspective, when planning their original research, the authors asked the following question: How are these priorities present, as complementary to non-formal education, in experiencing the culture of everyday life by exchange students?

Riferimenti bibliografici

Anioł, J. (2016). „Gorsza” i „lepsza” popkultura. O „kłopotliwych” obszarach kultury popularnej w perspektywie pedagogiki krytycznej (s. 97–121). W: W. Jakubowski (red.), Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań. Kraków: Ofi- cyna Wydawnicza Impuls.

Arnett, J. (2012). Debating emerging adulthood: stage or process?. Oxford: Oxford University Press.

Edwards, R., Clarke, J., Harrison, R, Reeve, F. (2003). (Re)prezentacja badań nad całożyciowym uczeniem się. Teraźniejszość Człowiek Edukacja, nr 1 (21), s. 83–97.

Finley, S. (2009). Badania posługujące się sztuką. Rewolucyjna pedagogika oparta na performansie (s. 31–40). W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Fiske, J. (1997). Postmodernizm i telewizja, tłum. J. Mach (s. 165–183) W: A. Gwóźdź (red.), Pejzaże audiowizualne: telewizja – wideo – komputer, Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych UNIVERSITAS.

Gajda, J. (2009). Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Hajduk B. (2003). Socjalizacja studentów. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”,. Jakubowski, W. (2006). Edukacja w świecie kultury popularnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Jakubowski, W. (2016). Pedagogika popkultury – prolegomena (s. 15–29). W: W. Jakubowski (red.), Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Jarvis, P. (2012). Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych, Teraźniejszość Człowiek Edukacja, nr 3 (59), s. 127–135.

Kubinowski, D. (2013). Idiomatyczność Synergia Emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo Makmed.

Kubinowski, D. (2010). Przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogicznych (s. 29–45). W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kupisiewicz, C., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Leavy, P. (2018). Metoda spotyka sztukę. Praktyki badawcze oparte na sztuce. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Lefebrve, H. (1991). The Critique of Everyday Life. Londyn, Nowy Jork: Verso Books.

Lincoln, Y.S., Guba E.G. (2009), Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności (s. 281–313). W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, tom 1. Warszaw: Wydawnictwo naukowe PWN.

Lincoln, Y.S., Guba E.G. (2000). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences (s. 281–313). In: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Handbook of Qual- itative Research (secondo edition), Thousand Oaks – London – New Delhi: Sage Pubplications.

Malewski, M. (2000). Od nauczenia do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Malewski, M. (1998). Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Martyniuk, W. (2019). Kategorie „doświadczanie” i „szkolna codzienność” w naukach społecznych. W: W. Martyniuk, O doświadczaniu szkoły. Studium fenomenograficzne szkolnej codzienności z perspektywy uczniów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Michałowska, M. (2006). Doświadczenie sztuki i doświadczenie życia – wobec “niezrozumiałości” sztuki współczesnej (s. 359–387). W: R. Nycz, A. Zeidler – Janiszewska (red.), Nowoczesność jako doświadczenie. Kraków: UNIVERSITAS.

Mińkowska, A. (2017). Edukacja wielokulturowa w przedszkolu – projekt AIESEC International Kindergarten. Kwartalnik Pedagogiczny, nr 4 (246), s. 179–194.

Muszyński, M. (2013). Teoria uczenia się egzystencjalnego Petera Jarvisa, Edukacja Dorosłych, nr 1, s. 105–122.

Mynarska, M. (2011). Kiedy mieć dziecko? Jakościowe badanie procesu odraczania decyzji o rodzicielstwie, Zeszyty Naukowe Instytutu Statystyki i Demografii AGH, nr 11, s. 226–240.

Panacci, A.(2015). Adult students Higher Education: Classroom Experiences and Needs, College Quarterly, Volume 18, (3), s. 1–18.

Scheck, H., Zupan, I., Schuch, K. (2015). Evaluation CEEPUS III Evaluation of CEEPUS’ teacher mobility Frequent travelers under the microscope. Pobrano z: https://reposi- tory.fteval.at/13/7/Evaluation%20CEEPUS%20III%20-%20Evaluation%20of%20 CEEPUS%E2%80%99%20teacher%20mobility.%20Frequent%20travellers%20 under%20the%20microscope.pdf

Suba, P. (2017). Motives for young people to volunteer abroad: A case study of AIE- SEC interns from the perspective of volunteer tourism. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, Volume 6 (3), s. 1–11, http://www.ajhtl.com/up- loads/7/1/6/3/7163688/article_4_vol_6__3__2017.pdf.

Wenger, E. (1999). Learning as Social Participation, Knowledge Menagement Review, 6(1), s. 79–92.

Wolska, D. (2012). Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej. Kraków: Wydawnictwo UNIVERSITAS.

Zawodna-Stephan, M. (red.), (2019). Życie codzienne (w) Archiwum. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

https://aiesec.org/

https://aiesec.pl/ https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/ https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/about_pl https://erasmusplus.org.pl/ https://nawa.gov.pl/naukowcy/ceepus https://www.ceepus.info/#nbb https://www.ceepus.info/#nbb https://www.frse.org.pl/program/erasmus-plus/ https://www.isepstudyabroad.org/ https://www.isepstudyabroad.org/year-in-review. https://www.un.org.pl/aiesec-polska

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Pubblicato

2022-10-27

Come citare

1.
PRYSZMONT, Martyna, ACHREMOWICZ, Hanna, PILAWSKA-GRONOSTAJ, Roksana, WYLĘGŁY, Kamila e CHMIEL, Anna. Experiencing culture of everyday life by international exchange students. Perspective of arts-based research. Edukacja Dorosłych. Online. 27 ottobre 2022. Vol. 86, no. 1, pp. 105-117. [Accessed 11 dicembre 2025]. DOI 10.12775/ED.2022.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 86 N. 1 (2022): Edukacja Dorosłych

Sezione

TEORIA I PRAKTYKA ANDRAGOGICZNA ZA GRANICĄ

Licenza

Creative Commons License

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non opere derivate 4.0 Internazionale.

Stats

Number of views and downloads: 448
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informazioni

  • per i lettori
  • Per gli autori
  • Per i bibliotecari

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

Experiencing culture of everyday life, students; international exchange programs, arts-based research, higher education
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop