Agata Radecka (2024). Teaching and Learning in Postmodernity. The Professional Role of ESP Teachers. Warsaw: FRSE
DOI :
https://doi.org/10.12775/ED.2024.2025.016Mots-clés
„Uczenie (się) w ponowoczesności. Rola zawodowa nauczycieli i nauczycielek języka angielskiego specjalistycznego, recenzja książki „Uczenie (się) w ponowoczesności. Rola zawodowa nauczycieli i nauczycielek języka angielskiego specjalistycznego, Agata Radecka książkaRésumé
Agata Radecka w monografii autorskiej: „Uczenie (się) w ponowoczesności. Rola zawodowa nauczycieli i nauczycielek języka angielskiego specjalistycznego" podejmuje temat aktualny i istotny dla współczesnych badań pedagogicznych – uczenie się dorosłych w realiach ponowoczesności. Książka jest próbą uchwycenia doświadczeń nauczycielek specjalistycznych języków obcych w szkołach wyższych w perspektywie dynamicznych zmian kulturowych i idiograficznych historii. To studium roli zawodowej i kształtowania tożsamości zawodowej, a także obrazu szkoły wyższej jako miejsca pracy grupy nauczycieli, którzy z wielu powodów, między innymi formalno-organizacyjnych, funkcjonują poza głównym nurtem życia akademickiego. Co czują, jak postrzegają swoje miejsce w uczelni, jak konstruują swoją rolę lektorki? Na te i szereg innych pytań odpowiada badaczka. Tematyka pracy doskonale wpisuje się w obszar badań nad edukacją dorosłych, łącząc refleksję nad uczeniem się z przemianami tożsamości zawodowej i egzystencjalnej.
Références
Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP.
Kwaśnica, R. (2014). Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrzebie refleksyjności. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2012). Edukacja i wychowanie w dyskursie nauki i codzienności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Przyłęcki, P. (2013). Założenia teorii dyskursu Ernesta Laclaua i Chantal Mouffe. Przegląd Socjologiczny, 4, s. 9–24.
Rutkowiak, J. (1995). Edukacyjna świadomość nauczycieli; intelektualizacja pracy nauczycielskiej jako wyzwanie czasu transformacji. W: J. Rutkowiak (red.). Odmiany myślenia o edukacji (s. 285–389). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Schutz, A. (1984). Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. W: E. Mokrzycki (red.). Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, t. 1 (s. 137–145). Warszawa: PIW.
Szadkowski, K. (2015). Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Starego, K. (2017). Dyskurs edukacyjny oraz problem dyskursywnego konstruowania tożsamości i wiedzy z perspektywy krytycznej i krytycznie zorientowanej analizy dyskursu. Kultura, Społeczeństwo, Edukacja, 2(12), 285–311.
Young, I.M. (1992). Five faces of oppression. W: T.E. Wartenberg (red.), Rethinking Power (s. 174–195). State University of New York Press.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
Stats
Number of views and downloads: 147
Number of citations: 0