Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • Annonces
  • À propos
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Comité éditorial
    • Déclaration de confidentialité
    • Contact
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Tożsamość i rozwój w pamiętnikach ugandyjskich nauczycieli, opiekunów i pracowników socjalnych
  • Accueil
  • /
  • Tożsamość i rozwój w pamiętnikach ugandyjskich nauczycieli, opiekunów i pracowników socjalnych
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 89 No 2 (2023): Edukacja Dorosłych /
  4. TEORIA I PRAKTYKA ANDRAGOGICZNA ZA GRANICĄ

Tożsamość i rozwój w pamiętnikach ugandyjskich nauczycieli, opiekunów i pracowników socjalnych

Auteurs

  • Anna Kawula Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-1558-040X

DOI :

https://doi.org/10.12775/ED.2023.019

Mots-clés

nauczyciel, tożsamość, rozwój, praca zawodowa, szkoła, pamiętniki

Résumé

W artykule skupiono się na problematyce kształtowania się tożsamości i rozwoju zawodowego wśród pedagogów z Ugandy. Dokonano analizy tema- tycznej czynników wzajemnie na siebie oddziałujących: osobistego, zawodowego i społecznego. Zwrócono uwagę na konstruowanie tożsamości i rozwoju zawodowego w kategoriach: przynależności do grona pedagogicznego jako do społeczności, związek między systemami wiedzy i przekonań oraz oczekiwaniami zawodowymi przyszłości. W badaniach jakościowych rozpatrywano refleksje zapisane w pamiętnikach kilkunastu pedagogów ugandyjskich zatrudnionych w placówkach szkolno- -wychowawczych prowadzonych przez NGO’s w Ugandzie w dystrykcie Kyenjojo. Dane uzyskane w trakcie badań uwzględniały dwa obszary zrównoważonego rozwoju: indywidualny i instytucjonalny. Doświadczenia wychowawców, nauczycieli, opiekunów i pracowników socjalnych wskazują, że proces budowania tożsamości został konstruowany indywidualnie, a działania negocjowane społecznie. Rozwój zawodowy obejmował nie tylko zdobywanie osobistej wiedzy i doświadczenia, ale również odbywał się pod wpływem społeczności lokalnej, wspólnoty, przynależności do określonej kultury, światopoglądu oraz okoliczności związanych z życiem rodzinnym i pracą.

Références

Akkerman, S.F., Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of Educational Research. Sage Journals, 81(2), s. 132–169. Pobrane z: https://doi. org/10.3102/0034654311404435.

Akkerman, S.F., Meijer, P.C. (2011). A dialogical approach to conceptualizing teacher identity. Teaching and Teacher Education 27, s. 308–319. Pobrane z: https://doi. org/10.1016/j.tate.2010.08.013.

Arvaja, M. (2016). Building teacher identity through the process of positioning. Teaching and Teacher Education 59, s. 392–402. Pobrane z: https://doi.org/10.1016/j. tate.2016.07.024.

Avraamidou, L. (2018). Elementary science teacher identity as a lived experience: Small stories in narrative analysis. W: P. Schutz, J. Hong, D. Cross Francis (ed.), Research on teacher identity (s. 145–155). Pobrane z: https://doi.org/10.1007/978-3-319-93836- 3_13.

Beauchamp, C., Thomas, L. (2009). Understanding Teacher Identity: An Overview of Issues in the Literature and Implications for Teacher Education. Cambridge Journal of Education, s. 175–189.

Beijaard, D., Meijer, P. C., Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20, s. 107–128. Pobrane z: https:// doi.org/10.1016/j.tate.2003.07.001.

Bertaux, B. (1990). Funkcje wypowiedzi biograficznych w procesie badawczym. W: J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.). Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa, Poznań: Wydawnictwo PWN.

Brzezińska, A. (2002). Dorosłość – szanse i zagrożenia rozwoju. W: A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojciechowska (red.). Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości (s. 11–22). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Chałasiński J. (red.). (1980). Pamiętniki nauczycieli: w 75-lecie ZNP. Warszawa. Chałasiński J. (1982). Autobiographies as Data for Sociological Analyses, “Sisyphus Studies”, vol. II: The Polish Memoir Sociology. Origins – Dilemmas – Hopes, s. 33–49. Day, C., Kington, A., Stobart, G., Sammons, P. (2006). The personal and professional selves of teachers: stable and unstable identities. British Educational Research Jour-

nal, 32(4), s. 601–616. Pobrane z: https://doi.org/10.1080/01411920600775316. Day, C., Kington, A., Stobart, G., Sammons, P., Gu, Q. (2007). Teachers Matter: connecting work, lives and effectiveness, Buckingham: Open University Press.

Demetrio, D. (2006). Edukacja dorosłych. W: B. Śliwerski (red.). Pedagogika, tom. 3: Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. Dróżka, W. (1997). Metoda biograficzna z perspektywy rozwoju orientacji humanistyczno-

-jakościowej w pedagogice. Edukacja nr 4.

Dróżka, W. (2004). Młode pokolenie nauczycieli. Studium autobiografii młodych nauczycieli polskich lat dziewięćdziesiątych. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Dróżka, W. (2002). Nauczyciel. Autobiografia. Pokolenia. Studia pedeutologiczne i pamiętnikoznawcze. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Dróżka, W. (2005). Nauczycielska dojrzałość: pamiętniki średniego pokolenia nauczycieli. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

Dubas, E. (2015). Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się. W: E. Dubas,J. Stelmaszczyk (red.). Biografie i uczenie się, t. 4, seria: Biografia i badanie biografii (s. 11–29). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Erickson, F. (1986). Qualitative Methods in Research on Teaching. W: M. Wittrockk (ed.), Handbook of Research on Teaching, s. 119–161.

Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S.E., Zijlstra, B.J.H. (2019). Domains of teacher identity: A review of quantitative measurement instruments. Educational Research Review, Volume 27, s. 15–27, doi:10.1016/j.edurev.2019.01.003.

Hong, J., Greene, B., Lowery, J. (2017). Multiple dimensions of teacher identity development from pre-service to early years of teaching: A longitudinal study. Journal of Education for Teaching, 43(1), s. 84–98. Pobrane z: https://doi.org/10.1080/026074 76.2017.1251111.

Izadinia, M. (2013). A review of research on student teachers' professional identity. British Educational Research Journal, 39(4), s. 694–713. Pobrane z: https://doi.org/10.108 0/01411926.2012.679614.

Kawula, A. (2022). Znaczenie pomocy i wsparcia społecznego organizacji pozarządowych dla społeczności lokalnej w Ugandzie. Studium etnopedagogiczne. Kraków. Wydaw- nictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.

Kłoskowska, A., (1982). Types of Personal Documents, “Sisyphus Studies”, vol. II: The Polish Memoir Sociology. Origins – Dilemmas – Hopes, s. 71–74.

Kroger, J. (1996). Identity, regression and development. Journal of Adolescence, 19, s. 203–222. Pobrane z: doi:10.1006/jado.1996.0020.

Kroger, J. (2003). What transits in an identity status transition? Identity: An International Journal of Theory and Research, 3, s. 197–220, doi:10.1207/S1532706XID030302.

Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomia. Gdańsk: GWP.

Łukasik, J. (2011). Z codzienności nauczyciela. Jastrzębie-Zdrój: Wyd. Black Unicorn. Menter, I. (2010). Teacher – formation, freaing and identity. A literature review, Creativity, Culture and Education (CCE) Literature Reviews, s. 19–21.

Nabugoomu, J. (2019). School Dropout in Rural Uganda: Stakeholder Perceptions on Contributing Factors and Solutions. Education Journal, 8(5), s. 185–195. Pobrane z:https://doi.org/10.11648/j.edu.20190805.13.

Pennington, M.C., Richards, J.C. (2016). Teacher identity in language teaching: Integrating personal, contextual, and professional factors. RELC Journal, 47(1), 5–23. Pobrane z: https://doi.org/10.1177/0033688216631219.

Samuel, M., Stephens, D. (2000). Critical dialogues with self: developing teacher identities and roles – a case study of South African student teachers. International Journal of Educational Research, 33(5), s. 475–491.

Trent, J. (2010). Teacher education as identity construction: insights from action research. Journal of Education for Teaching, 36(2), s. 153–168. Pobrane z: https://doi.org/10.1080/02607471003651672.

Znaniecki, F, (1982). The Importance of Memoirs for Sociological Studies, “Sisyphus Studies”, vol. II: The Polish Memoir Sociology. Origins – Dilemmas – Hopes, s. 9–15. Znaniecki F. 1984, Przedmowa. W: Chałasiński J., Młode pokolenie chłopów. Procesy i zagadnienia kształtowania się warstwy chłopskiej w Polsce, t. 1, Warszawa.

Edukacja Dorosłych

Téléchargements

  • pdf (Język Polski)

Publiée

2024-05-14

Comment citer

1.
KAWULA, Anna. Tożsamość i rozwój w pamiętnikach ugandyjskich nauczycieli, opiekunów i pracowników socjalnych. Edukacja Dorosłych. Online. 14 mai 2024. Vol. 89, no. 2, pp. 151-170. [Accessed 1 juillet 2025]. DOI 10.12775/ED.2023.019.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence bibliographique
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 89 No 2 (2023): Edukacja Dorosłych

Rubrique

TEORIA I PRAKTYKA ANDRAGOGICZNA ZA GRANICĄ

Licence

Creative Commons License

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 195
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Explorer l'Index des auteurs
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informations

  • Pour les lecteurs
  • Pour les auteurs
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

nauczyciel, tożsamość, rozwój, praca zawodowa, szkoła, pamiętniki
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop