Aller directement au contenu principal Aller directement au menu principal Aller au pied de page
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Accueil
  • Numéro courant
  • Archives
  • Annonces
  • À propos
    • À propos de cette revue
    • Soumissions
    • Comité éditorial
    • Déclaration de confidentialité
    • Coordonnées
  • S'inscrire
  • Se connecter
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Reprezentacje poglądów na temat płci i tożsamości płciowej
  • Accueil
  • /
  • Reprezentacje poglądów na temat płci i tożsamości płciowej
  1. Accueil /
  2. Archives /
  3. Vol. 91 No. 2 -2024/1 -2025 (2024): Edukacja Dorosłych /
  4. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Reprezentacje poglądów na temat płci i tożsamości płciowej

Auteurs-es

  • Karolina Czerwiec Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-3774-6901

DOI :

https://doi.org/10.12775/ED.2024.2025.012

Mots-clés

dziecko, płeć, rozwój biologiczny, stereotypy, wychowanie

Résumé

Uwarunkowania kulturowe powodują, że potrzeba odwagi, aby dyskutować o społecznych perspektywach postrzegania ciał nietypowych pod względem płci. Podejście do różnic pochodzi z subiektywnych przestrzeni, które często upraszczają i bagatelizują rzeczywistość, a na które najbardziej narażone są osoby niepotrafiące selekcjonować wiadomości. Istotne są ramy etyczne otaczające różnorodne przekazy, kwestie dobra publicznego oraz znaczenie prawdy i obiektywizmu. Dlatego należy eliminować błędne, szkodzące wychowaniu młodych ludzi ideologie dotyczące płci i tożsamości płciowej. Celem artykułu jest scharakteryzowanie kluczowych aspektów tych zagadnień.

 

Références

Abrudan, E. (2012). Postmodern Identity. Image, Fashion and New Technologies. Journal of Media Research, 5, 1, s. 3–5.

Bamberg, M. (2010). Who am I? Narration and its contribution to self and identity. Theory & Psychology, 21(1), s. 1–22.

Bardon, T., Josserand, E. (2011). A Nietzschean reading of Foucauldian thinking: Constructing a project of the self within an ontology of becoming. Organization, 18(4), s. 497–515.

Bardon, T., Clegg, S., Josserand, E. (2012). Exploring identity construction from a critical management perspective: a research agenda. M@n@gement, 15(4), s. 351–366.

Bellini, P.P. (2015). Time and Social Identity. Italian Sociological Review, 5, 1, s. 63–64.

Bente Rosenbeck, B. (2018). Intersex history/ Trouble with Hermaphrodites. Gender Studies, Department of Nordic Studies and Linguistic, University of Copenhagen.

Bogdanowski, Ł. (2016). Ewolucja myśli o animacji embrionu ludzkiego na przestrzeni wieków. W: K. Bałękowski, P. Wiatr (red.), Filozoficzne problemy nauk przyrodniczych (s. 7–25). Lublin: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL.

Booth, E.T. (2012). A Search for Man’s Meaning: Examining Manhood from the Margins of Gender and Orientation, Arizona State University.

Byker, E., Marquardt, S. (2016). Using critical cosmopolitanism to globally situate: Multicultural education in teacher preparation courses. Journal of Social Studies Education Research, 7(2), s. 30–50.

Carpenter, M. (2018). Submission to the Australian Human Rights Commission on protecting the rights of people born with variations in sex characteristics in the context of medical interventions, Sydney: Intersex Human Rights Australia.

Clarke, J.A. (2019). They, them, and theirs. Harvard Law Review, 132, s. 894–991.

Cohen-Kettenis, P. (2010). Psychosocial and psychosexual aspects of disorders of Sex development. Best Practice & Research: Clinical Endocrinology & Metabolism, 24, s. 325–334.

Collinson, D. (2003). Identities and insecurities: Selves at work. Organization, 10 (3),

s. 527–547.

Constantine, G. (2017). The biological basis of performativity of identity – linking scientific evidence to social theory. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 4, 2, s. 88–95.

Cornwall, S. (2007). “No Longer Male and Female”: the challenge of intersex conditions for theology. UK: University of Exeter.

Cornwall, S. (2012). Intersex, Identity and Disability: Issues for Public Policy, Healthcare and the Church. Briefing Paper 4: Intersex Conditions (DSDs): Some Christian Theological Implications. Manchester: Lincoln Theological Institute.

Cornwall, S., Thatcher, A. (red.) (2014). Sexual Theologies for All People: Intersex and Transgender People. In: The Oxford Handbook of Theology, Sexuality and Gender. Oxford: Oxford University Press.

DeFranza, M.K. (2011). Intersex and Imago: Sex, Gender, and Sexuality in Postmodern Theological Anthropology. PhD thesis, Milwaukee. WI: Marquette University.

Dolgin, J. (2018). Discriminating gender: legal, medical, and social presumptions about transgender and intersex people. Southwestern University Law Review, 47, s. 61, 61–114.

Douglas, M. (1966). Purity and Danger: An Analysis of the Concepts of Pollution and Taboo. London: Routledge & Kegan Paul.

Duguid, A., Morrison, S., Robertson, A., Chalmers, J., Youngson, G., Ahmed, S. (2007). Scottish Genital Anomaly Network. The psychological impact of genital anomalies on the parents of affected children. Acta Paediatrica, 96, s. 348–352.

Dunne, P.R. (2018). The Conditions for Obtaining Legal Gender Recognition: A Human Rights Evaluation. University of Bristol Law School.

Foucault, M. (1990). The History of Sexuality: Volume 1: An Introduction, trans. Hurley, Robert, London: Penguin.

Gender Spectrum (2019). Principles of Gender-Inclusive Puberty and Health Education. GLSEN. Human Rights Campaign Foundation. Han, S., Ma, Y. (2015). A culture-behavior-brain loop model of human development. Trends Cogn Sci., 19, s. 666–676.

Haslanger, S. (2009). Family, ancestry and self: What is the moral significance of biological ties? Adoption & Culture, 2, s. 91–122.

Hiort, O. (2011). Diagnostic pathways in disorders of sex development. Clinical Biochemistry, 44, s. 509.

Ingalhalikar, M., Smith, A., Parker, D., Satterthwaite, T., Elliott, M., Ruparel, K., Hakonarson, H., Gur, R., Gur, R., Verma, R. (2014). Sex differences in the structural connectome of the human brain. Proc. Natl. Acad. Sci.U.S.A., 111, s. 823–828.

Jindra, M. (2014). The Dilemma of Equality and Diversity. Current Anthropology, 55, 3, s. 316–334.

Kiesow, H., Dunbar, R., Kable, J., Kalenscher, T., Vogeley, K., Schilbach, L., Marquand, A., Wiecki, T., Bzdok, D. (2020). 10,000 social brains: Sex differentiation in human brain anatomy. Science Advances, 6(12), s. 1170.

Kolakowski, V.S. (1997). Toward a Christian Ethical Response to Transsexual Persons. Theology & Sexuality, 6, s. 10–31.

Lee, P., Houk, C., Ahmed, S., Hughes, I. (2006). Consensus Statement on Management of Intersex Disorders. Pediatrics, 118(2), s. 488–500.

Lenhart, E. (2015). Intersex conditions and differences of sex development: Theology, ethics, and care, Boston College University Libraries.

Loof, A. (2018). Only two sex forms but multiple gender variants: How to explain? Communicative & Integrative Biology, 11(1), e1427399.

Markosyan, R., Ahmed, S. (2017). Sex Assignment in Conditions Affecting Sex Development. Journal of Clinical Research in Pediatric Endocrinology, 9(2), s. 106–112.

McAdams, D.P. (2008). Personal narratives and the life story. W: O.P. John, R.W. Robins, L.A. Pervin (red.), Handbook of personality: Theory and research (s. 242–262). New York: The Guilford Press.

Mohammadi, M., Khaleghi, A. (2018). Transsexualism: A Different Viewpoint to Brain Changes. Clinical Psychopharmacology and Neuroscience, 16(2), s. 136–143.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2008). Podmiot w narracjach. Narracja, autobiografia, tożsamość. Forum Oświatowe, numer specjalny, s. 181–194.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2017). Zmiana jako przedmiot i efekt społecznych badań jakościowych. Badania Pedagogiczne, 2(2), s. 79–100.

Peter, P., Houk, C. (2010). Review of Outcome Information in 46,XX Patients with Congenital Adrenal Hyperplasia Assigned/Reared Male: What Does It Say about Gender Assignment? International Journal of Pediatric Endocrinology, 2010, 982025.

Price-Robertson, R. (2014). Ancestry, identity and meaning The importance of biological ties in contemporary society. W: A. Hayes i D. Higgins (red.), Families, policy and the law (s. 19–28). Australian Institute of Family Studies.

Rhea, R., Issler, K. (2015). Understanding the Relationship of Identity Status, Agency, and Religiosity on the Acceptance and Use of Pornography in Christian, Undergraduate Emerging Adults. Journal of Psychology and Christianity, 34(2), s. 155–158.

Sandberg, D., Gardner, M., Cohen-Kettenis, P. (2012). Physiological aspects of the treatment of patients with disorders of sex development. Seminars in Reproductive Medicine, 30, s. 443–452.

Singer, T., Seymour, B., O’Doherty, J., Stephan, K., Dolan, R., Frith, C. (2006). Empathic neural responses are modulated by the perceived fairness of others. Nature, 439, s. 466–469.

Sørlie, A. (2016). Legal Gender Meets Reality: A Socio-Legal Children’s Perspective. Nordic Journal of Human Rights, 33(4), s. 353–379.

Velleman, D. (2005). Family history. Philosophical Papers, 34(3), s. 357–378. Velleman, D. (2008). Persons in prospect II: The gift of life. Philosophy and Public Affairs, 36(3), s. 245–266.

Wallien, M., Cohen-Kettenis, P. (2008). Psychosexual outcome of gender-dysphoric children. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry’s, 47, s. 1413–1423.

Ward, G. (2004). On the Politics of Embodiment and the Mystery of All Flesh. W: M. Althaus-Reid L. Isherwood (red.), The Sexual Theologian: Essays on Sex, God and Politics (s. 71–85). London and New York: T&T Clark.

Williams, E. (2009). The Gender Continuum: Implications For Theory and Practice. Maple Ridge, B. C.

Zarins, K. (2018). Intersex and the Pardoner’s Body. Accessus: A Journal of Premodern Literature and New Media, vol. 4, issue 1, article 2.

Edukacja Dorosłych

Téléchargements

  • pdf (Język Polski)

Publié-e

2025-11-18

Comment citer

1.
CZERWIEC, Karolina. Reprezentacje poglądów na temat płci i tożsamości płciowej . Edukacja Dorosłych. Online. 18 novembre 2025. Vol. 91, no. 2 -2024/1 -2025, pp. 25-43. [Accessed 21 décembre 2025]. DOI 10.12775/ED.2024.2025.012.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Télécharger la référence
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numéro

Vol. 91 No. 2 -2024/1 -2025 (2024): Edukacja Dorosłych

Rubrique

WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Licence

Creative Commons License

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 181
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Parcourir l'index des auteurs-es
  • Issue archive

User

User

Numéro courant

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Renseignements

  • Pour les lecteurs-trices
  • Pour les auteurs-es
  • Pour les bibliothécaires

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Langue

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

dziecko, płeć, rozwój biologiczny, stereotypy, wychowanie
Haut

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop