Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Avisos
  • Acerca de
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Equipo editorial
    • Declaración de privacidad
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Język obcy obszarem uczenia się dorosłego w średnim wieku
  • Inicio
  • /
  • Język obcy obszarem uczenia się dorosłego w średnim wieku
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 83 Núm. 2 (2020): Edukacja Dorosłych /
  4. OBSZARY PRAKTYKI ANDRAGOGICZNEJ

Język obcy obszarem uczenia się dorosłego w średnim wieku

Autores/as

  • Izabela Przybylska Akademia Ignatianum w Krakowie https://orcid.org/0000-0001-6141-2867

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2020.016

Palabras clave

średnia dorosłość, doświadczenie uczenia się, edukacja językowa, zadania rozwojowe, role życiowe,

Resumen

W artykule przedstawiono rozumienie doświadczenia uczenia się ję- zyka obcego w perspektywie andragogicznej na podstawie jednostkowego badania jakościowego, zrealizowanego w oparciu o metodę biograficzną. Ujawniło ono, jak i gdzie uczy się dorosły w średnim wieku, co go motywuje do uczenia się, jakie ma potrzeby, jakie napotyka wyzwania i trudności, jaką wartość i znaczenie przedstawia dla niego uczestnictwo edukacyjne, oraz jaki związek ma uczenie się języka obcego z zadaniami rozwojowymi typowymi dla średniej dorosłości. Analizy i interpretacji uzyskanego materiału narracyjnego dokonano w szerokim kontekście wydarzeń bio- graficznych, które determinują zjawisko uczenia się języka obcego.

Citas

Appelt, K. (2005). Środkowy okres dorosłości. Jak rozpoznać potencjał dojrzałych dorosłych? W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 517–519.

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Bron, A. (2006). Rozumienie procesów uczenia się w teoriach andragogicznych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4 (36).

Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.

Dilthey, W. (1981). Der Aufbau der geschichtlichen Welt in den Geisteswissenschaften. 8.

Auflage. Frankfurt/Main: Suhrkamp.

Erikson, E.H. (2000). Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Gadamer, H.G. (1993). Wahrheit und Methode. 2. Auflage. Tübingen: Mohr Siebeck. Havighurst, R.J. (1981). Developmental tasks and education. New York: Longman.

Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

Jagoszewska, I. (2011). Rola rodziców w rozwoju dziecka niesłyszącego. W: Wychowanie

w rodzinie nr 4, s. 49–62.

Knowles, M.S., Holton, E.F., Swanson, R.A. (2009). Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

Marek, Z., Walulik, A. (2020). Pedagogika Dobrej Nowiny. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.

McAdams, D.P. (2001). Generativity in midlife. W: M.E. Lachman (red.), Handbook of midlife development. New York: John Wiley & Sons, Inc., s. 395–443.

Nizińska, A. (2008). Między nauczaniem a uczeniem się. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.

Rosenthal, G. (2005). Interpretative Sozialforschung. Eine Einführung. Weinheim/München: Juventa Verlag.

Sakowicz-Boboryko, A. (1996). Determinanty powodzenia szkolnego uczniów z wadą słuchu uczęszczających do szkół podstawowych. Warszawa (niepublikowana praca doktorska).

Sakowicz-Boboryko, A. (2001). Podmiotowa rola rodziców w edukacji integracyjnej uczniów z wadą słuchu. W: D. Osik. A. Wojnarska (red.), Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 181–186.

Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik, A. (2010). Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków: Avalon.

Ziółkowska, B. (2005). Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać potencjał młodych dorosłych? W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 379–468.

Edukacja Dorosłych

Descargas

  • PDF (Język Polski)

Publicado

2020-11-04

Cómo citar

1.
PRZYBYLSKA, Izabela. Język obcy obszarem uczenia się dorosłego w średnim wieku. Edukacja Dorosłych. Online. 4 noviembre 2020. Vol. 83, no. 2, pp. 101-111. [Accessed 6 julio 2025]. DOI 10.12775/ED.2020.016.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 83 Núm. 2 (2020): Edukacja Dorosłych

Sección

OBSZARY PRAKTYKI ANDRAGOGICZNEJ

Stats

Number of views and downloads: 803
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

średnia dorosłość, doświadczenie uczenia się, edukacja językowa, zadania rozwojowe, role życiowe,
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop