Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Avisos
  • Acerca de
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Equipo editorial
    • Declaración de privacidad
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

O uczeniu się inspirowanym pasją na przykładzie biografii edukacyjnej miłośnika sportu
  • Inicio
  • /
  • O uczeniu się inspirowanym pasją na przykładzie biografii edukacyjnej miłośnika sportu
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 81 Núm. 2 (2019): Edukacja Dorosłych /
  4. POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

O uczeniu się inspirowanym pasją na przykładzie biografii edukacyjnej miłośnika sportu

Autores/as

  • Aleksandra Litawa Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-2004-8450

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2019.016

Palabras clave

pasja, uczenie się inspirowane pasją, pozaformalne i nieformalne uczenie się, biografia edukacyjna, samokształcenie

Resumen

Uczenie się podejmowane przez osoby dorosłe w ramach realizowa- nych przez nie pasji to w naukach społecznych wciąż słabo rozpoznany problem. Niniejszy artykuł jest efektem próby uzupełnienia tej luki. Celem badań była re- konstrukcja procesu uczenia się inspirowanego pasją oraz rozpoznanie cech właś- ciwych temu rodzajowi uczenia się. Rozważania osadzono w paradygmacie inter- pretatywnym. Wykorzystano metodę biografii edukacyjnej, dane zgromadzono przy użyciu wywiadu swobodnego, pogłębionego. W narracji badanego pasjonata sportu wyróżniono dwie linie edukacyjne wyznaczone przez uczenie się pozaformalne i nieformalne. Na podstawie przeprowadzonych badań stwierdzono, że uczenie się inspirowane własną pasją jest wysoko wartościowane przez jednostkę (znaczące), planowane, autonomiczne, ciągłe i prowadzące do mistrzostwa. Jest to uczenie się refleksyjne, dobrowolne i unikatowe, nastawione na samorealizację oraz rozwój osobowy jednostki, a u jego podłoża leży silna wewnętrzna motywacja oraz duże zaangażowanie emocjonalne i intelektualne pasjonata.

Citas

Całek, A. (2013). Biografia naukowa: od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Czerepaniak-Walczak, M. (2015). Pasja jako źródło i efekt emancypacji. W: M. Dudzikowa, M. Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych – profesorowie (s. 53–68). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Dominicé, P. (2006). Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych.

Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Dubas, E. (2014). Czas, biografia i badania biograficzne – różnorodność kontekstów

w andragogicznej perspektywie. Edukacja Dorosłych, nr 2 (71), s. 13–27.

Dudzikowa, M., Nowak, M. (2015). Wprowadzenie. W: M. Dudzikowa, M. Nowak (red.). O pasjach cudzych i własnych – profesorowie (s. 7–12). Lublin: Wydawnictwo

KUL.

Field, J. (2003). Badania nad całożyciowym uczeniem się dorosłych; tendencje i per-

spektywy w świecie anglojęzycznym. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1

(21), s. 63–82.

Jankowski, D. (1999). Autoedukacja wyzwaniem współczesności. Toruń: Wydawni-

ctwo Adam Marszałek.

Kocowski, T., Tokarz, A. (1991). Prokreatywne i antykreatywne mechanizmy moty-

wacji aktywności twórczej. W: A. Tokarz (red.), Stymulatory i inhibitory aktywności

twórczej (s. 79–95). Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Kościelniak, M. (2004). Zrozumieć Rogersa: studium koncepcji pedagogicznych Carla

R. Rogersa. Kraków: „Impuls”.

Krajewski, M. (2015). Pasja i formy jej degeneracji. W: M. Dudzikowa, M. Nowak

(red.), O pasjach cudzych i własnych – profesorowie (s. 37–51). Lublin: Wydawnictwo

KUL.

Lalak, D.(2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Malewski, M.(2007). W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych. W:T.Aleksander, D. Barwińska (red.), Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją do- rosłych (s. 47–56). Kraków – Radom: Uniwersytet Jagielloński, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy.

Popek, S.L. (2015). O istocie i mechanizmach pasji. W: M. Dudzikowa, M. Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych – profesorowie (s. 15–35). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Przybylska, E., Wajsprych, D. (2018). Uczenie się i rodzina. Perspektywa andragogiczna. Warszawa: CeDeWu.

Rogers, C. (2002). Sposób bycia, tłum. M. Karpiński. Poznań: REBIS.

Urbaniak-Zając, D., Kos, E.(2013). Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka. Warszawa: PWN.

Edukacja Dorosłych

Descargas

  • PDF (Język Polski)

Publicado

2019-12-30

Cómo citar

1.
LITAWA, Aleksandra. O uczeniu się inspirowanym pasją na przykładzie biografii edukacyjnej miłośnika sportu. Edukacja Dorosłych. Online. 30 diciembre 2019. Vol. 81, no. 2, pp. 63-75. [Accessed 6 julio 2025]. DOI 10.12775/ED.2019.016.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 81 Núm. 2 (2019): Edukacja Dorosłych

Sección

POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

Stats

Number of views and downloads: 515
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

pasja, uczenie się inspirowane pasją, pozaformalne i nieformalne uczenie się, biografia edukacyjna, samokształcenie
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop