Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Avisos
  • Acerca de
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Equipo editorial
    • Declaración de privacidad
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Interpretator, pielgrzym czy kapłan prawdy? O roli i dyspozycjach osób zajmujących się poznaniem naukowym – próba ukazania sensów i znaczeń
  • Inicio
  • /
  • Interpretator, pielgrzym czy kapłan prawdy? O roli i dyspozycjach osób zajmujących się poznaniem naukowym – próba ukazania sensów i znaczeń
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 81 Núm. 2 (2019): Edukacja Dorosłych /
  4. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Interpretator, pielgrzym czy kapłan prawdy? O roli i dyspozycjach osób zajmujących się poznaniem naukowym – próba ukazania sensów i znaczeń

Autores/as

  • Monika Sulik Uniwersytet Śląski https://orcid.org/0000-0003-0000-5744

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2019.015

Palabras clave

naukowiec, nauka, poznanie naukowe, świat nauki, rozwój naukowy człowieka.

Resumen

W artykule została podjęta refleksja nad rozumieniem oraz wielowy- miarowością działalności człowieka, jaką jest poznanie naukowe. Została również podjęta próba ukazania uwarunkowań rozwoju naukowego człowieka oraz charak- terystyki życia naukowego i pracy naukowej, co jest szczególnie ważne w obecnej zmiennej i pełnej wyzwań rzeczywistości. W podjętych rozważaniach miejsce swoje znalazła również problematyka związana z kobiecym uczestnictwem w nauce oraz uwarunkowaniami rozwoju naukowego uczonych kobiet.

Citas

Gałdowa, A. (1995). Powszechność i wyjątek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Goćkowski, J. (1999). Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Wydawnictwo Secesja.

Goćkowski, J. (1985). Społeczne role uczonych. Trzy role i trzy teatry. Polityka, nr 40, s. 60–73.

Heller, M. (2009). Jak być uczonym. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Kamiński, S. (1992). Nauka i metoda. T. IV: Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin:

Towarzystwo Naukowe KUL.

Kozielecki, J. (1975). Czynności myślenia. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia.

Warszawa: PWN.

Kozielecki, J. (1979). Nauka i osobowość, Warszawa: Wiedza Powszechna.

Kwieciński, Z. (1997). Przewodnik czy tłumacz? Pedagog w czasie trudnym. W:

Kulturowo-poznawcze i cywilizacyjne inspiracje współczesnej edukacji nauczyciel-

skiej. Warszawa 9–10 grudnia 1997 r. (teksty na konferencję naukową).

Magda, M. (1999). Twórcze postawy nauczycieli akademickich. W: K. Duraj-No- wakowa (red.), Nauczyciele akademiccy w procesie kształcenia pedagogów, Kraków– Łowicz: Impuls.

Milewska, M. (2002). W: E. Wilk: Drużyna magicznej kuli. Polityka, nr 42.

Moskovits, M. (1997). Czy nauka jest dobra. Warszawa: CiS.

Nusbaum-Hilarowicz, J. (1910). Uczeni i uczniowie. Lwów. Nakł. Księgarni H. Altenberga.

Obuchowski, K. (2001). Od przedmiotu do podmiotu. Bydgoszcz: Wydawnictwo Aka-

demii Bydgoskiej.

Okoń,W. (1971). Elementy dydaktyki szkoły wyższej. Warszawa: PWN.

Pieter, J. (1960). Praca naukowa, Katowice: Prace Naukowe WSP.

Rada Nauki przy Prezydencie Rzeczypospolitej Polskiej (1994). Warunki intelektu-

alnego rozwoju społeczeństwa polskiego. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 3.

Suchodolski, B. (1999). Skąd i dokąd idziemy. Warszawa: Wydawnictwo Literackie

Muza.

Stasiewicz-Jasiukowa, I. (1988). Alchemia autobiografii uczonych. W: M. Radzimiń-

ska (red.), Uczeni polscy o sobie. Warszawa: PWN.

Stopińska-Pająk, A. (2018). Tożsamościowy plecak – meandry rozwoju andragogiki

w Polsce – narracja historyczna w perspektywie minionego stulecia. Edukacja Doro-

słych nr 2 (79), s. 13–25.

Sulik, M. (2010). Kobiety w nauce. Podmiotowe i społeczno-kulturowe uwarunkowa-

nia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Tyszka, Z. (1979). Socjologia rodziny. Warszawa: PWN.

Węgrzecka, M. (1998). Psychologiczna refleksja nad etosem nauczyciela akademi- ckiego. W: J. Filek (red.), O etosie nauczyciela akademickiego. Kraków: Wydawni- ctwo Akademii Ekonomicznej.

Ziman, J. (1972). Społeczeństwo nauki. Warszawa: PIW.

Znaniecki, F. (1984). Społeczne role uczonych. Warszawa: PWN.

https:////www.nobelprize.org/uploads/2019/12/tokarczuk-lecture-polish.pdf [20.12.2019 r.].

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Pobrane z: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001668/U/D20181668Lj. pdf [22.11.2019 r.].

http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/nr2/nr2.html. [03.02.2019 r.].

http://encyklopedia.pwn.pl/50148_1.html [26.01.2018 r.].

Edukacja Dorosłych

Descargas

  • PDF (Język Polski)

Publicado

2019-12-30

Cómo citar

1.
SULIK, Monika. Interpretator, pielgrzym czy kapłan prawdy? O roli i dyspozycjach osób zajmujących się poznaniem naukowym – próba ukazania sensów i znaczeń. Edukacja Dorosłych. Online. 30 diciembre 2019. Vol. 81, no. 2, pp. 49-61. [Accessed 1 julio 2025]. DOI 10.12775/ED.2019.015.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 81 Núm. 2 (2019): Edukacja Dorosłych

Sección

WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Stats

Number of views and downloads: 338
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

naukowiec, nauka, poznanie naukowe, świat nauki, rozwój naukowy człowieka.
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop