Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Avisos
  • Acerca de
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Equipo editorial
    • Declaración de privacidad
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Anregungspotential. Sposoby (nie)istnienia historiografii edukacji dorosłych
  • Inicio
  • /
  • Anregungspotential. Sposoby (nie)istnienia historiografii edukacji dorosłych
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 81 Núm. 2 (2019): Edukacja Dorosłych /
  4. STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

Anregungspotential. Sposoby (nie)istnienia historiografii edukacji dorosłych

Autores/as

  • Łukasz Michalski Uniwersytet Śląski https://orcid.org/0000-0002-2863-289X

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2019.013

Palabras clave

historiografia edukacji dorosłych, andragogika, historia edukacji dorosłych.

Resumen

Podjęte rozważania zainicjowane zostały przy okazji jubileuszowych okoliczności ćwierćwiecza istnienia Akademickiego Towarzystwa Andragogiczne- go i podejmują zagadnienia statusu i stanu badań nad historią edukacji dorosłych w kontekście polskim i niemieckim. W artykule dokonano przeglądu i porównania istotnych opracowań teorii historiografii edukacji dorosłych w Polsce i w Niemczech ostatnich dekad, co w efekcie pozwoliło dostrzec zaskakująco daleko idące podo- bieństwa w warstwie argumentacji czynionych diagnoz. Na tej podstawie w finale niniejszych analiz sformułowana została sugestia, iż problematyczność namysłu diachronicznego w badaniach nad edukacją dorosłych, bardziej niż z dyscyplinar- nych, środowiskowych czy akademicko-strukutralnych niedomagań, może wynikać z współczesnej problematyczności uprawiania namysłu historycznego jako takiego.

Citas

Dräger, H. (1984). Historiographie und Geschichte der Erwachsenenbildung. W: E. Schmitz, H. Tietgens (red.), Enzyklopädie Erziehungswissenschaft: Erwachse- nenbildung, t. 11. Stuttgart: Klett-Cotta.

Michalski, Ł. (2016). Przemiany syntez niemożliwych. W stronę pedagogiczności podręcznikowej historiografii wychowania. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Mollenhauer, K. (1968). Erziehung und Emanzipation. Polemische Skizzen. München: GRIN Verlag.

Olbrich, J. (1976). Geschichte der

Erwachsenenbildung als Sozialgeschichte. Bildung und Erziehung, nr 29.

Olbrich, J. (2001). Geschichte der Erwachsenenbildung in Deutschland. Bonn: Bun- deszentrale für Politische Bildung.

Seitter, W. (2003). Geschichte der Erwachsenenbildung – eine Geschichte der Demo- kratie? REPORT Literatur- und Forschungsreport Weiterbildung: Erwachsenenbil- dung und Demokratie, nr. 1, Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag.

Seitter, W. (2007). Geschichte der Erwachsenenbildung: eine Einführung. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag.

Stifter, C.H. (2010). Erwachsenenbildung und Historiographie. Anmerkungen zu ei- nem ungeklärten Verhältnis. W: Report. Zeitschrift für Weiterbildungsforschung: Ge- schichte der Erwachsenenbildung. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag.

Stopińska-Pająk, A. (1993). Metodologiczne aspekty badań nad rozwojem polskiej myśli andragogicznej. W: T. Jałmużna, I. i O. Michalscy (red.), Metodologia w badaniach naukowych historii wychowania. Łódź: Katedra Historii Wychowania i Pedeutologii Uniwersytetu Łódzkiego.

Stopińska-Pająk, A. (1993a). Rozwój myśli andragogicznej w Drugiej Rzeczypospoli- tej. W: D. Drynda (red.), Studia z historii polskiej pedagogiki. Koncepcje pedagogiczne w Drugiej Rzeczypospolitej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Stopińska-Pająk, A. (1998). Dorobek historii edukacji dorosłych w Polsce. W: T. Gumuła, J. Krasuski, S. Majewski (red.), Historia wychowania w XX wieku. Dorobek i perspektywy. Kielce: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanow- skiego w Kielcach.

Stopińska-Pająk, A. (2004). Metodologiczne aspekty badań nad rozwojem polskiej myśli andragogicznej. W: T. Jałmużna, I. Michalska, G. Michalski (red.), Konteksty w badaniach historyczno-pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Stopińska-Pająk, A. (2013). Origins of andragogy in Poland – theoretical and metho- dological aspects. W: A. Stopińska-Pająk (red.). Between History and Educational Theory. Methodology. Traditions. Quest. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Stopińska-Pająk, A. (2018). Tożsamościowy plecak – meandry rozwoju andragogiki w Polsce. Edukacja Dorosłych, nr 2.

Tietgens,H.(1993). Dasgestörte Verhältnisder Erwachsenenbildung zu ihrer Geschichte. W: H. Faulstich-Wieland i in. (red.), REPORT Literatur- und Forschungsreport Weiterbildung, nr 31. Frankfurt am Main.

Witkowski, L. (2013). Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Zeuner, C. (2005). Historische Orientierung der Erwachsenenbildungsforschung. Zeitschrift für Pädagogik, nr 4 (51).

Edukacja Dorosłych

Descargas

  • PDF (Język Polski)

Publicado

2019-12-31

Cómo citar

1.
MICHALSKI, Łukasz. Anregungspotential. Sposoby (nie)istnienia historiografii edukacji dorosłych. Edukacja Dorosłych. Online. 31 diciembre 2019. Vol. 81, no. 2, pp. 23-34. [Accessed 4 julio 2025]. DOI 10.12775/ED.2019.013.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 81 Núm. 2 (2019): Edukacja Dorosłych

Sección

STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

Stats

Number of views and downloads: 421
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Información

  • Para lectores/as
  • Para autores/as
  • Para bibliotecarios/as

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

historiografia edukacji dorosłych, andragogika, historia edukacji dorosłych.
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop