Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Kultura w sieci – nowe formy uczestnictwa w kulturze przestrzenią uczenia się dorosłych
  • Home
  • /
  • Kultura w sieci – nowe formy uczestnictwa w kulturze przestrzenią uczenia się dorosłych
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 85 Nr. 2 (2021): Edukacja Dorosłych /
  4. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Kultura w sieci – nowe formy uczestnictwa w kulturze przestrzenią uczenia się dorosłych

Autor/innen

  • Beata Cyboran Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-4138-5034
  • Julia Kluzowicz Uniwersytet Jagielloński w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-8613-6456

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2021.012

Schlagworte

uczestnictwo w kulturze, edukacja kulturowa, pandemia COVID-19

Abstract

W niniejszym artykule podjęto próbę ukazania edukacyjnych aspektów on-linowego uczestnictwa w kulturze osób dorosłych, które w okresie pandemii COVID-19 uległy wyraźnemu wzmocnieniu. W pierwszej części zaprezentowano najważniejsze trudności i ograniczenia w funkcjonowaniu sektora kultury w pierw- szym okresie lockdownu. Następnie zaprezentowano wybrane zjawiska, które kształ- towały uczestnictwo w kulturze przed pandemią, a które poprzez onlinowy charakter tej praktyki w okresie kryzysu zostały zintensyfikowane. Następnie podjęto próbę scharakteryzowania głównych kierunków przemian, jakie mogą nastąpić w funkcjo- nowaniu instytucji kultury, na bazie doświadczeń wyniesionych z pracy z odbiorcami w wirtualnej rzeczywistości.

Literaturhinweise

Agostino, D., Arnaboldi, M., Lampis, A. (2020). Italian state museums during the COV- ID-19 crisis: from onsite closure to online openness. Museum Management and Cu- ratorship, nr 4 (35), s. 362–372.

Bachórz, A., Ciechorska-Kulesza, K., Czarnecki, S., Grabowska, M., Knera, J., Michałowski, L., Stachura, K., Szultka, S., Obracht-Prondzyński, C., Zbieranek, P. (2014). Punkty styczne: między kulturą a praktyką (nie)uczestnictwa. Gdańsk: Wydawca Instytut Kultury Miejskiej.

Betzler, D., Loots, E., Prokupek, M., Marques, L., Grafenauer, P. (2020). COVID-19 and the arts and cultural sectors: investigating countries’contextual factors and early pol- icy measures. International Journal of Cultural Policy, DOI:10.1080/10286632.202 0.1842383. Pobrane z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10286632.202 0.1842383 (15.05.2021).

Chajbos, K., Lis, B. (2020). Przyszłość kultury. Badanie poznańskiego sektora. Poznań: Wydawnictwo Centrum Praktyk Edukacyjnych w Centrum Kultury Zamek.

Czyżewski, K., Fogler, J., Gałązka, A., Hausner, J., Machnowska-Góra, A., Niezabi- towski, M., Komar, M., Łysak, P., Opatowicz, A., Piaskowski, R., Purchla, J., Ronduda, Ł., Sanetra-Szeliga, J., Szlendak ,T., Szymańska, A., Świątkowska, B. (2020). Raport kultura. Pierwsza do zamknięcia, ostatnia do otwarcia. Kultura w czasie pandemii Covid-19, Kraków: Wydawca Fundacja GAP.

Czyżewski, K., Fogler, J., Gałązka, A., Hausner, J., Machnowska-Góra, A., Niezabitowski, M., Komar, M., Łysak, P., Opatowicz, A., Piaskowski, R., Purchla, J., Ronduda, Ł., Sanetra-Szeliga, J., Szlendak, T., Szymańska, A., Świątkowska, B. (2020a). Alert Kultura 6. Festiwale w czasie pandemii. Kraków: Wydawca Fundacja GAP. Pobrane z: https://oees.pl/dobrzewiedziec/ (10.03.2021).

Czyżewski, K., Fogler, J., Hausner, J., Niezabitowski, M., Komar, M., Łysak, P., Opatowicz, A., Piaskowski, R., Purchla, J., Ronduda, Ł., Sanetra-Szeliga, J., Szlendak, T., Szymańska, A., Świątkowska, B. (2020b). Alert Kultura 1. Pierwsza do wygaszenia, ostatnia do wybudzenia. Kraków: Wydawca Open Eyes Economy Summit. Pobrane z: https://oees.pl/dobrzewiedziec/ (15.06.2020).

Ćwikła, M. (2020). Wademekum. Budowanie publiczności teatralnej w sieci, Wrocław, Pobrane z: https://kultura.uj.edu.pl/documents/18091666/29368678/WADEME- KUM_budowanie_publicznosci_teatralnej_w_sieci_MCwikla.pdf/f6fd1753-9272- 48ce-b7a0-11b085646573 (03.03.2021).

Davies, K. (2021). Festivals Post Covid-19. Leisure Sciences, nr 1–2 (43), s. 184–189. Drabczyk, M., Sanetra-Szeliga, J., Knaś, P. (2020). Kultura w Sieci. Transformacja cyfro- wa? Ekspertyza. Kraków: Wydawca Open Eyes Economy Summit. Pobrane z: https://

oees.pl/dobrzewiedziec/ (15.06.2020).

Drozdowski, R., Fatyga, B., Filiciak, M., Krajewski, M., Szlendak, P. (2014). Praktyki kulturalne Polaków. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Gotowość do podjęcia aktywności kulturalnej po zniesieniu ograniczeń epidemicznych

Komunikat z badania Narodowego Centrum Kultury (2020). Warszawa: Wydawca Narodowe Centrum Kultury. Pobrane z: https://nck.pl/badania/aktualnosci/aktywnosc- -kulturalna-po-zniesieniu-ograniczen-epidemicznych (15.06.2020).

Iwanowski, D., Szewczyk, N. (2020), Inna kultura jest możliwa. Koronawirus i przyszłość kultury w Polsce. Instrat Policy Paper, nr 5. Pobrane z: https://biennalewarszawa.pl/ inna-kultura-jest-mozliwa-koronawirus-i-przyszlosc-kultury-w-polsce/ (11.03.2021).

Kisiel, P. (2013). Współczesne wzory uczestnictwa w kulturze. W: J. Hausner, A. Karwiń- ska, J. Purchla (red.), Kultura a rozwój (s. 345–360). Warszawa: Wydawnictwo NCK.

Knaś, P., Sanetra-Szeliga, J. (2020). Adaptacja, hibernacja czy redefinicja. Polskie insty- tucje kultury w czasie pandemii. Ekspertyza 12, Kraków: Wydawca Fundacja GAP. Pobrane z: https://oees.pl/dobrzewiedziec/ (15.04.2020).

Mirek, J., Dzigańska, K., Idzikowska, W., Janczy, A., Knaś, P. (2020). Edukacja kulturowa w czasie dystansu społecznego – diagnoza i rekomendacje. Kraków: Wydawnictwo Małopolskiego Instytutu Kultury.

Plebańska, M. (2019). Digital Education, Jak kształcić kompetencje przyszłości? E-book:Wydawnictwo E-Litera.

Poprawski, M. (2020). Tylko to, co istotne – rozmowa z Alicją Knast, dyrektorem Galerii Narodowej w Pradze. Connecting Audiences Polska, nr 1, s. 8–21.

Szlendak, T. (2010). Wielozmysłowa kultura iwentu. Skąd się wzięła, czym się objawia i jak w jej ramach ocenić dobra kultury? Kultura Współczesna, nr 4 (66), s. 80–97.

Szlendak, T., Olechnicki, K. (2014). Megaceremoniały i subświaty. O potransformacyjnych przemianach uczestnictwa Polaków w kulturze. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, nr 2 (76), s. 293–308.

Tataj, M. (2020). Muzy w cieniu Covid-19. O tym, jak pandemia zmienia naszą kulturę. Magazyn Teraz Polska, nr 2 (34), s. 56–61. Pobrane z: https://magazynterazpol- ska.pl/pl/a/muzy-w-cieniu-covid-19-o-tym-jak-pandemia-zmienia-nasza-kulture (01.04.2021).

Edukacja Dorosłych

Downloads

  • Cyboran Kluzowicz pdf (Język Polski)

Veröffentlicht

2021-12-31

Zitationsvorschlag

1.
CYBORAN, Beata und KLUZOWICZ, Julia. Kultura w sieci – nowe formy uczestnictwa w kulturze przestrzenią uczenia się dorosłych . Edukacja Dorosłych. Online. 31 Dezember 2021. Vol. 85, no. 2, pp. 25-36. [Accessed 4 Juli 2025]. DOI 10.12775/ED.2021.012.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 85 Nr. 2 (2021): Edukacja Dorosłych

Rubrik

WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Lizenz

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 959
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tags

Search using one of provided tags:

uczestnictwo w kulturze, edukacja kulturowa, pandemia COVID-19
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop