Wychowanie religijne w rodzinie na emigracji. Perspektywa biograficzna
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2021.005Słowa kluczowe
chrześcijaństwo, wychowanie religijne, wychowanie w rodzinie, potencjał wychowawczy religii,Abstrakt
Artykuł wnosi wkład do historiografii poradoznawstwa, poddając ana- lizie rozwój badań nad poradnictwem w latach 1979–1995. Jako narzędzie do opisu i analizy wykorzystano teorię sieci, wskazując w jaki sposób powiązania osobiste i funkcjonalne badaczy poradnictwa w podanym okresie doprowadziły do począt-ków kształtowania się nowej nauki. Pozwoliło to jednocześnie na uwypuklenie roli, jaką w tych procesach pełniła prof. Olga Czerniawska. Wymowę tekstu wzmacniają rysunki sieci przedstawiających struktury wybranych seminariów Poradnictwo we współczesnym społeczeństwie.
Bibliografia
Allberich, E. (2003). Katecheza dzisiaj. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Bagrowicz, J. (2006). Towarzyszyć wzrastaniu. Z dyskusji o metodach i środkach edukacji religijnej młodzieży. Toruń: UMK.
Chepil, M. (2011). Ciernistą drogą. Wychowanie narodowe dzieci i młodzieży ukraińskiej
w Galicji i II Rzeczypospolitej (1848–1939). Lublin: LTN.
Ciechowska, M. (2020). Qualitative Research as an Area to Coexistenceand Co-creation of the Subjects of Research –Pupils and Teachers. From a Teacher Filled with the Spirit of Research Through Living Laboratories to the Creative Research and the Research that Creates. Przegląd Badań Edukacyjnych/Educational Studies Review, 30 (1).
Cyrańska, E. (2005). Duchowa rzeczywistość czyniąca człowieka osobą (koncepcja K. Wojtyły). W: F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów. Kraków: Wyd. WAM.
Czerniawska, O. (2020). Badania biograficzne a edukacja. W: E. Dubas, A. Słowik (red.), W stulecie metody biograficznej. Z perspektywy polsko-frankońskiej. Łódź: UŁ.
Daniluk, M. (1989). Duchowość chrześcijańska, W: R. Łukaszczyk, L. Bieńkowski, F. Gryglewicz (red.), Encyklopedia katolicka, t. IV. Lublin: KUL.
Dinzelbacher, P. (2002). Leksykon mistyki. Koczargi Nowe: Verbinum.
Dubas, E. (2011). Wstęp. W: E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) bio-
grafii. Łódź: UŁ.
Dzięga, A. (2007). W sprawie kryteriów dyskusji nad pedagogiką katolicką. Pedagogika Katolicka 1.
Exeler, A. (1977). Grundfragen der Religionspägogik, Teil 1. Somersemester.
Gubrium, J., Holstein, J. (1997). The New Language of Qualitative Method. New York: Oxford University Press.
Marek, Z. (2005). Podstawy wychowania moralnego. Kraków: WSF-P „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM.
Marek, Z. (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej. Kraków:
Akademia Ignatianum.
Marek, Z., Walulik, A. (2019). Pedagogika świadectwa. Perspektywa antropologiczno-kerygmatyczna. Kraków: Akademia Ignatianum.
Marek, Z., Walulik, A. (2020). Pedagogika Dobrej Nowiny. Perspektywa katolicka. Kraków: Akademia Ignatianum.
Meurer, T. (2011). Duchowość jako zamiennik religii? Wyprawy w mgliste pogranicze religii i duchowości, Keryks (10).
Milerski, B. (2011). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii. Warszawa: ChAT.
Miles, M.B., Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych. Białystok: TransHumana.
Nikitorowicz, J. (2015). Ku jakim strategiom w edukacji międzykulturowej w kontekście współczesnych problemów wielokulturowości? Pogranicze. Studia Społeczne. XXV.
Tillich, P. (1987). Dynamika wiary. Poznań: „W drodze”.
Piorunek, M. (2016). Badania biograficzne i narracyjne w perspektywie interdyscyplinarnej: aplikacje, egzemplifikacje, dylematy metodologiczne. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Rembierz, M. (2020). Między zakorzenieniem w dziedzictwie tradycji a otwartością (na)
pogranicza. O kształtowaniu „międzykulturowej tożsamości” i tropach pedagogicz-
nych poszukiwań Jerzego Nikitorowicza. Edukacja Międzykulturowa, 1 (12).
Sitarska, M., Strzemieczna, B. (2000). Wychowanie do życia w rodzinie. Warszawa: Vocatio.
Śliwerski, B. (2008). Pedagogika bez transcendencji. W: W. Pasierbek (red.), Ignatian Pedagogy for the Challenges of Humanism Today. Kraków: WSFP, Wydawnictwo WAM.
Wrońska, K. (2010). Człowiek w doświadczeniu wielowymiarowej transcendencji. W:.
M. Nowak, P. Magiera, I. Szewczak (red.), Antropologiczna pedagogika ogólna. Lub-
lin: KUL, Gaudium.
Körtner, U.H.J. (2006). Wiederhehr der Religion? Das Christentum zwiszchen neuer Spiritualität und Gottvergessenheit.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 414
Liczba cytowań: 0