Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Interpretator, pielgrzym czy kapłan prawdy? O roli i dyspozycjach osób zajmujących się poznaniem naukowym – próba ukazania sensów i znaczeń
  • Strona domowa
  • /
  • Interpretator, pielgrzym czy kapłan prawdy? O roli i dyspozycjach osób zajmujących się poznaniem naukowym – próba ukazania sensów i znaczeń
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 81 Nr 2 (2019): Edukacja Dorosłych /
  4. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Interpretator, pielgrzym czy kapłan prawdy? O roli i dyspozycjach osób zajmujących się poznaniem naukowym – próba ukazania sensów i znaczeń

Autor

  • Monika Sulik Uniwersytet Śląski https://orcid.org/0000-0003-0000-5744

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2019.015

Słowa kluczowe

naukowiec, nauka, poznanie naukowe, świat nauki, rozwój naukowy człowieka.

Abstrakt

W artykule została podjęta refleksja nad rozumieniem oraz wielowy- miarowością działalności człowieka, jaką jest poznanie naukowe. Została również podjęta próba ukazania uwarunkowań rozwoju naukowego człowieka oraz charak- terystyki życia naukowego i pracy naukowej, co jest szczególnie ważne w obecnej zmiennej i pełnej wyzwań rzeczywistości. W podjętych rozważaniach miejsce swoje znalazła również problematyka związana z kobiecym uczestnictwem w nauce oraz uwarunkowaniami rozwoju naukowego uczonych kobiet.

Bibliografia

Gałdowa, A. (1995). Powszechność i wyjątek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Goćkowski, J. (1999). Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Wydawnictwo Secesja.

Goćkowski, J. (1985). Społeczne role uczonych. Trzy role i trzy teatry. Polityka, nr 40, s. 60–73.

Heller, M. (2009). Jak być uczonym. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Kamiński, S. (1992). Nauka i metoda. T. IV: Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk. Lublin:

Towarzystwo Naukowe KUL.

Kozielecki, J. (1975). Czynności myślenia. W: T. Tomaszewski (red.), Psychologia.

Warszawa: PWN.

Kozielecki, J. (1979). Nauka i osobowość, Warszawa: Wiedza Powszechna.

Kwieciński, Z. (1997). Przewodnik czy tłumacz? Pedagog w czasie trudnym. W:

Kulturowo-poznawcze i cywilizacyjne inspiracje współczesnej edukacji nauczyciel-

skiej. Warszawa 9–10 grudnia 1997 r. (teksty na konferencję naukową).

Magda, M. (1999). Twórcze postawy nauczycieli akademickich. W: K. Duraj-No- wakowa (red.), Nauczyciele akademiccy w procesie kształcenia pedagogów, Kraków– Łowicz: Impuls.

Milewska, M. (2002). W: E. Wilk: Drużyna magicznej kuli. Polityka, nr 42.

Moskovits, M. (1997). Czy nauka jest dobra. Warszawa: CiS.

Nusbaum-Hilarowicz, J. (1910). Uczeni i uczniowie. Lwów. Nakł. Księgarni H. Altenberga.

Obuchowski, K. (2001). Od przedmiotu do podmiotu. Bydgoszcz: Wydawnictwo Aka-

demii Bydgoskiej.

Okoń,W. (1971). Elementy dydaktyki szkoły wyższej. Warszawa: PWN.

Pieter, J. (1960). Praca naukowa, Katowice: Prace Naukowe WSP.

Rada Nauki przy Prezydencie Rzeczypospolitej Polskiej (1994). Warunki intelektu-

alnego rozwoju społeczeństwa polskiego. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 3.

Suchodolski, B. (1999). Skąd i dokąd idziemy. Warszawa: Wydawnictwo Literackie

Muza.

Stasiewicz-Jasiukowa, I. (1988). Alchemia autobiografii uczonych. W: M. Radzimiń-

ska (red.), Uczeni polscy o sobie. Warszawa: PWN.

Stopińska-Pająk, A. (2018). Tożsamościowy plecak – meandry rozwoju andragogiki

w Polsce – narracja historyczna w perspektywie minionego stulecia. Edukacja Doro-

słych nr 2 (79), s. 13–25.

Sulik, M. (2010). Kobiety w nauce. Podmiotowe i społeczno-kulturowe uwarunkowa-

nia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Tyszka, Z. (1979). Socjologia rodziny. Warszawa: PWN.

Węgrzecka, M. (1998). Psychologiczna refleksja nad etosem nauczyciela akademi- ckiego. W: J. Filek (red.), O etosie nauczyciela akademickiego. Kraków: Wydawni- ctwo Akademii Ekonomicznej.

Ziman, J. (1972). Społeczeństwo nauki. Warszawa: PIW.

Znaniecki, F. (1984). Społeczne role uczonych. Warszawa: PWN.

https:////www.nobelprize.org/uploads/2019/12/tokarczuk-lecture-polish.pdf [20.12.2019 r.].

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Pobrane z: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001668/U/D20181668Lj. pdf [22.11.2019 r.].

http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/nr2/nr2.html. [03.02.2019 r.].

http://encyklopedia.pwn.pl/50148_1.html [26.01.2018 r.].

Edukacja Dorosłych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-12-30

Jak cytować

1.
SULIK, Monika. Interpretator, pielgrzym czy kapłan prawdy? O roli i dyspozycjach osób zajmujących się poznaniem naukowym – próba ukazania sensów i znaczeń. Edukacja Dorosłych [online]. 30 grudzień 2019, T. 81, nr 2, s. 49–61. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/ED.2019.015.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 81 Nr 2 (2019): Edukacja Dorosłych

Dział

WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 338
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

naukowiec, nauka, poznanie naukowe, świat nauki, rozwój naukowy człowieka.
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa