Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Kompetencje cyfrowe jako metakompetencje w procesie całożyciowej edukacji
  • Strona domowa
  • /
  • Kompetencje cyfrowe jako metakompetencje w procesie całożyciowej edukacji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 90 Nr 1 (2024): Edukacja Dorosłych /
  4. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Kompetencje cyfrowe jako metakompetencje w procesie całożyciowej edukacji

Autor

  • Paulina Forma Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach https://orcid.org/0000-0001-5634-9250
  • Anna Winiarczyk Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach https://orcid.org/0000-0003-4173-5698

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2024.004

Słowa kluczowe

kompetencje kluczowe, kompetencje cyfrowe, edukacja

Abstrakt

Problematyka dotycząca kompetencji w tym kompetencji cyfrowych jest współcześnie bardzo ważna, ponieważ dotyczy funkcjonowania jednostki. Podejmowanie badań odnoszących się do rozpoznawania uwarunkowań kompetencji i analiza efektów tych wpływów jest zasadne, potrzebne, uzasadnione pedagogicznie i społecznie. Kompetencje cyfrowe (informatyczne) łączą się z kompetencjami informacyjnymi, komunikacyjnymi oraz z kreatywnymi i moralnymi. Są one współcześnie potrzebne każdemu człowiekowi. Coraz częściej dostrzec można, iż kreatorzy procesów wychowania i edukacji (rodzice, nauczyciele) pomagający swoim podopiecznym w poznawaniu świata i innych ludzi, świadomie oraz odpowiedzialnie korzystają z nowych technologii, uczą rozumienia mediów i posługiwania się źródłami informacji. Warto podkreślić, iż współczesny, interdyscyplinarny dyskurs świadczy o implikacji kolejnych ujęć badawczych, opisowych, dający podstawy do tworzenia rekomendacji.

Bibliografia

Ala-Mutka K., Y. Punie, Ch. Redecker (2008). Digital Competence for Lifelong Learning. Policy brief, Luxembourg Office for Official Publications of the European Communities, JRC48708.

Almerich, G., Orellana, N., Suárez-Rodríguez, J., & Díaz-García, I. (2016). Teachers’ information and communication technology competences: A structural approach. Computers & Education, 100.

Aronson, E., Wilson, T.D., & Akert, R.M. (1997). Psychologia społeczna: serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Buheji, M., & Buheji, A. (2020). Planning competency in the new Normal–employability competency in post-COVID-19 pandemic. International Journal of Human Resource Studies, 10(2).

Cieślar, N., & Samsel-Opalla, J. (2010). Pojęcie kompetencji kluczowych w Podstawie programowej. Nauczyciel i Szkoła, 1.

Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Legnica: Wydawnictwo Edytor.

Derwik, P., Hellström, D., & Karlsson, S. (2016). Manager competences in logistics and supply chain practice. Journal of Business Research, 69 (11).

Dubisz, S. (red.). (2006). Uniwersalny Słownik Języka Polskiego. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Dudel, B. (2015). Uczniowskie koncepcje uczenia się matematyki. Jak trzecioklasiści widzą swoją edukację matematyczną? W: J. Uszyńska-Jarmoc & M. Bilewicz (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, ZALECENIE RADY z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie; https:// eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from =en [dostęp 25.05.2024].

Eco, U. (2005). Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki. W: M. Hopfinger (red.), Nowe media w komunikacji w XX wieku. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa.

Eurydice (2012). Rozwijanie kompetencji kluczowych w szkołach w Europie: wyzwania i szanse dla polityki edukacyjnej. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Gadomska, A., Morusiewicz, R., & Krajka J. (2012). Kształtowanie kompetencji kluczowych w e-learningu jako sposób na indywidualizację nauczania języka obcego. W:

J. Knieja & S. Piotrowski (red.), Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. O kompetencjach, motywowaniu i strategiach. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II.

Głoskowska-Sałdatow, M. (2015). Ocena sposobów motywowania uczniów stosowanych przez nauczycieli klas I–III w kontekście rozwijania kompetencji uczenia się. W: J. Uszyńska-Jarmoc & M. Bilewicz (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Gordon, J., Halász, G., Krawczyk, M., Leney, T., Michel, A., Pepper, D., ... & Wiśniewski, J. (2009). Key competences in Europe: Opening doors for lifelong learners across the school curriculum and teacher education. CASE Network Reports, 87.

Górowska-Fells, M., Płatos, B., & Rybińska A. (2018). Kompetencje kluczowe uczniów w międzynarodowych raportach i badaniach. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Guzik, B. (2003). Powinnościowy model języka w dyskursie edukacyjnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Halász, G., & Michel, A. (2011). Key Competences in Europe: interpretation, policy formulation and implementation. European Journal of Education, 46(3).

Hilgard, E.R. (1967). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kalinowska, A. (2010). Pozwólmy dzieciom działać. Mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego. Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Kalinowska, A. (2019). Studenckie koncepcje potoczne o edukacji matematycznej w klasach początkowych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Konarski, S. (2006). Kluczowe znaczenie kompetencji społeczno-psychologicznych we współczesnych koncepcjach i praktyce systemów edukacji ekonomistów i menedżerów. W: S. Konarski (red.), Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i menedżerów. Teoria. Badania. Edukacja. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

Król-Gierat, W., Savic W (2023). The diverse linguistic attainment and attitude development of children learning English as a foreign language in inclusive classes. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 42.

Lambrechts, W., & Van Petegem, P. (2016). The interrelations between competences for sustainable development and research competences. International Journal of Sustainability in Higher Education, 17(6).

Małgorzewicz, A. (2014). Językowe i niejęzykowe kompetencje tłumacza. Próba zdefiniowania celów translodydaktyki akademickiej. Lingwistyka Stosowana, 11.

Miąso, J. Kompetencje medialne jako strategiczne i kluczowe kompetencje każdego człowieka w społeczeństwie informacyjnym, medialnym, sieciowym. Pobrane z: https:// pracownik.kul.pl/files/83913/public/dem/miaso.pdf [dostęp 25.07.2024].

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. (2014). Społeczeństwo informacyjne w liczbach.

Pobrane z: https://www.gov.pl/attachment/3481e216-ec1e-4727-8442-253646a56c02 [dostęp 17.06.2024].

Ministerstwo Cyfryzacji. Kompetencje cyfrowe. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/kompetencje-cyfrowe [dostęp 17.06.2024].

Nowak-Łojewska, A. (2020). Kompetencje kluczowe w edukacji dzieci: od deklaracji do realizacji. Rocznik Lubuski, 46(1).

Okoń, W. (1992). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.

Okońska-Walkowicz, A., Plebańska, M., & Szaleniec, H. (2009). O kompetencjach kluczowych, e-learningu i metodzie projektów. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Pankowska, D. (2017). Kompetencje nauczycielskie–próba syntezy (projekt autorski). Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 35(3).

Pepper, D. (2011). Assessing key competences across the curriculum – and Europe. European Journal of Education, 46(3).

Piotrowska, L. (2019). Od kompetencji kluczowych do kluczowych procedur. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Piróg, D. (2015). Kompetencje z zakresu przedsiębiorczości: rozważania teoretyczne i ich ilustracje w obszarze szkolnictwa wyższego. Przedsiębiorczość-Edukacja, 11.

Plecka, D., Turska-Kawa, A., & Wojtasik, W. (2013). Obywatelskie kompetencje polityczne. Kultura i Edukacja, 3(96).

Poteralski, J. (2017). Systemowe wsparcie kompetencji kluczowych dla oświaty w perspektywie 2014–2020. Studia Ekonomiczne, 310.

Program rozwoju kompetencji cyfrowych do roku 2030, projekt. (2019). Pobrane z: https:// docplayer.pl/190215528-Program-rozwoju-kompetencji-cyfrowych-do-roku-2030. html [dostęp 22.06.2024].

Ramowy katalog kompetencji cyfrowych. (2016). Pobrane z: https://depot.ceon.pl/bitstream/ handle/123456789/9068/Ramowy_katalog_kompetencji_cyfrowych_Fra. pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp 22.06.2024].

Reber, A. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Rogozińska, K. & Winiarczyk, A. (2019). Multimedialne przedszkole. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Rogozińska-Pawełczyk, A. (2006). Kompetencje w organizacji. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 199.

Rutkowiak, J. (1986). Metodologiczna sytuacja pedagogiki a modele kształcenia nauczycieli. Ruch Pedagogiczny, 3 i 5–6.

Sijko, K. (2014). Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce. Raport z międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS 2013. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Skweres-Kuchta, M. (2017). Inwestycja w rozwój kompetencji kluczowych wśród dzieci i młodzieży – studium przypadku. Ekonomiczne Problemy Usług, 4(129).

Solarczyk-Szwec, H., Kopińska, V., & Matusiak, A. (2016). Kompetencje społeczne na wejściu w dorosłość. Krytyczna analiza podstawy programowej kształcenia ogólnego dla IV etapu edukacyjnego. Edukacja Dorosłych, 2.

Stawicka, A. (2015). Wykluczenie cyfrowe w Polsce, W: Kancelaria Senatu. Biuro Analiz i Dokumentacji, Wykluczenie cyfrowe w Polsce. Opracowanie tematyczne. Warszawa: Kancelaria Senatu.

Strzelczyk-Łucka, J. (2010). Człowiek w obliczu zmian na rynku pracy. W: J. Górna & M. Makowski (red.), LifeLong Learning – edukacja przez całe życie. Częstochowa: Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie.

Suświłło, M. (2015). Kształcenie kompetencji artystycznych – zaniedbany czy niechciany obszar edukacji? W: J. Uszyńska-Jarmoc & M. Bilewicz (red.), Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Symela, K., Stępnikowski, A. (2021). Wyzwania kompetencyjne w rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce. Polityka Społeczna, 7.

Śliwerski, B. (2012). Dokąd zmierza polska edukacja? Neodidagmata, 33/34.

Tiana, A., Moya, J., & Luengo, F. (2011). Implementing Key Competences in Basic Education: reflections on curriculum design and development in Spain. European Journal of Education, 46(3).

Torończak, E. (2011). Znaczenie kompetencji kluczowych dla budowania partnerstwa w Europie. Kwartalnik Edukacyjny, 1(64).

Torończak, E. (2018). Międzynarodowe projekty edukacyjne drogą do rozwoju kompetencji kluczowych. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. 50

Urbanek, G. (2011). Kompetencje a wartość przedsiębiorstwa: Zasoby niematerialne w nowej gospodarce. Wolters Kluwer.

Uszyńska-Jarmoc, J., & Bilewicz, M. (red.). (2015). Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Winiarczyk, A. & Warzocha, T. (2020). Akademicki proces kształcenia kandydatów na nauczycieli w zakresie stosowania TIK w edukacji w świetle badań studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne, t. 35, 1.

Winiarczyk, A., & Warzocha, T. (2022). TIK w edukacji. Przygotowanie akademickie przyszłych nauczycieli w zakresie wykorzystania nowych technologii w eduk@cji. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Wróbel, A. (2013). Wartości i postawy młodzieży dostosowanej i niedostosowanej społecznie wobec zachowań przestępczych. Innowacje Psychologiczne, 2.

Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030, Ministerstwo Edukacji Narodowej (2019).

Pobrane z: https://efs.mein.gov.pl/zintegrowana-strategia-umiejetnosci-2030-czesc-ogolna/ [dostęp 20.06.2024].

Zalecenia Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.

Edukacja Dorosłych

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-01-01

Jak cytować

1.
FORMA, Paulina & WINIARCZYK, Anna. Kompetencje cyfrowe jako metakompetencje w procesie całożyciowej edukacji . Edukacja Dorosłych [online]. 1 styczeń 2025, T. 90, nr 1, s. 37–50. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/ED.2024.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 90 Nr 1 (2024): Edukacja Dorosłych

Dział

WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 298
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kompetencje kluczowe, kompetencje cyfrowe, edukacja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa