Tożsamość i rozwój w pamiętnikach ugandyjskich nauczycieli, opiekunów i pracowników socjalnych
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2023.019Słowa kluczowe
nauczyciel, tożsamość, rozwój, praca zawodowa, szkoła, pamiętnikiAbstrakt
W artykule skupiono się na problematyce kształtowania się tożsamości i rozwoju zawodowego wśród pedagogów z Ugandy. Dokonano analizy tema- tycznej czynników wzajemnie na siebie oddziałujących: osobistego, zawodowego i społecznego. Zwrócono uwagę na konstruowanie tożsamości i rozwoju zawodowego w kategoriach: przynależności do grona pedagogicznego jako do społeczności, związek między systemami wiedzy i przekonań oraz oczekiwaniami zawodowymi przyszłości. W badaniach jakościowych rozpatrywano refleksje zapisane w pamiętnikach kilkunastu pedagogów ugandyjskich zatrudnionych w placówkach szkolno- -wychowawczych prowadzonych przez NGO’s w Ugandzie w dystrykcie Kyenjojo. Dane uzyskane w trakcie badań uwzględniały dwa obszary zrównoważonego rozwoju: indywidualny i instytucjonalny. Doświadczenia wychowawców, nauczycieli, opiekunów i pracowników socjalnych wskazują, że proces budowania tożsamości został konstruowany indywidualnie, a działania negocjowane społecznie. Rozwój zawodowy obejmował nie tylko zdobywanie osobistej wiedzy i doświadczenia, ale również odbywał się pod wpływem społeczności lokalnej, wspólnoty, przynależności do określonej kultury, światopoglądu oraz okoliczności związanych z życiem rodzinnym i pracą.
Bibliografia
Akkerman, S.F., Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of Educational Research. Sage Journals, 81(2), s. 132–169. Pobrane z: https://doi. org/10.3102/0034654311404435.
Akkerman, S.F., Meijer, P.C. (2011). A dialogical approach to conceptualizing teacher identity. Teaching and Teacher Education 27, s. 308–319. Pobrane z: https://doi. org/10.1016/j.tate.2010.08.013.
Arvaja, M. (2016). Building teacher identity through the process of positioning. Teaching and Teacher Education 59, s. 392–402. Pobrane z: https://doi.org/10.1016/j. tate.2016.07.024.
Avraamidou, L. (2018). Elementary science teacher identity as a lived experience: Small stories in narrative analysis. W: P. Schutz, J. Hong, D. Cross Francis (ed.), Research on teacher identity (s. 145–155). Pobrane z: https://doi.org/10.1007/978-3-319-93836- 3_13.
Beauchamp, C., Thomas, L. (2009). Understanding Teacher Identity: An Overview of Issues in the Literature and Implications for Teacher Education. Cambridge Journal of Education, s. 175–189.
Beijaard, D., Meijer, P. C., Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20, s. 107–128. Pobrane z: https:// doi.org/10.1016/j.tate.2003.07.001.
Bertaux, B. (1990). Funkcje wypowiedzi biograficznych w procesie badawczym. W: J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.). Metoda biograficzna w socjologii. Warszawa, Poznań: Wydawnictwo PWN.
Brzezińska, A. (2002). Dorosłość – szanse i zagrożenia rozwoju. W: A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojciechowska (red.). Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości (s. 11–22). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Chałasiński J. (red.). (1980). Pamiętniki nauczycieli: w 75-lecie ZNP. Warszawa. Chałasiński J. (1982). Autobiographies as Data for Sociological Analyses, “Sisyphus Studies”, vol. II: The Polish Memoir Sociology. Origins – Dilemmas – Hopes, s. 33–49. Day, C., Kington, A., Stobart, G., Sammons, P. (2006). The personal and professional selves of teachers: stable and unstable identities. British Educational Research Jour-
nal, 32(4), s. 601–616. Pobrane z: https://doi.org/10.1080/01411920600775316. Day, C., Kington, A., Stobart, G., Sammons, P., Gu, Q. (2007). Teachers Matter: connecting work, lives and effectiveness, Buckingham: Open University Press.
Demetrio, D. (2006). Edukacja dorosłych. W: B. Śliwerski (red.). Pedagogika, tom. 3: Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne. Dróżka, W. (1997). Metoda biograficzna z perspektywy rozwoju orientacji humanistyczno-
-jakościowej w pedagogice. Edukacja nr 4.
Dróżka, W. (2004). Młode pokolenie nauczycieli. Studium autobiografii młodych nauczycieli polskich lat dziewięćdziesiątych. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Dróżka, W. (2002). Nauczyciel. Autobiografia. Pokolenia. Studia pedeutologiczne i pamiętnikoznawcze. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
Dróżka, W. (2005). Nauczycielska dojrzałość: pamiętniki średniego pokolenia nauczycieli. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Dubas, E. (2015). Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się. W: E. Dubas,J. Stelmaszczyk (red.). Biografie i uczenie się, t. 4, seria: Biografia i badanie biografii (s. 11–29). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Erickson, F. (1986). Qualitative Methods in Research on Teaching. W: M. Wittrockk (ed.), Handbook of Research on Teaching, s. 119–161.
Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S.E., Zijlstra, B.J.H. (2019). Domains of teacher identity: A review of quantitative measurement instruments. Educational Research Review, Volume 27, s. 15–27, doi:10.1016/j.edurev.2019.01.003.
Hong, J., Greene, B., Lowery, J. (2017). Multiple dimensions of teacher identity development from pre-service to early years of teaching: A longitudinal study. Journal of Education for Teaching, 43(1), s. 84–98. Pobrane z: https://doi.org/10.1080/026074 76.2017.1251111.
Izadinia, M. (2013). A review of research on student teachers' professional identity. British Educational Research Journal, 39(4), s. 694–713. Pobrane z: https://doi.org/10.108 0/01411926.2012.679614.
Kawula, A. (2022). Znaczenie pomocy i wsparcia społecznego organizacji pozarządowych dla społeczności lokalnej w Ugandzie. Studium etnopedagogiczne. Kraków. Wydaw- nictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
Kłoskowska, A., (1982). Types of Personal Documents, “Sisyphus Studies”, vol. II: The Polish Memoir Sociology. Origins – Dilemmas – Hopes, s. 71–74.
Kroger, J. (1996). Identity, regression and development. Journal of Adolescence, 19, s. 203–222. Pobrane z: doi:10.1006/jado.1996.0020.
Kroger, J. (2003). What transits in an identity status transition? Identity: An International Journal of Theory and Research, 3, s. 197–220, doi:10.1207/S1532706XID030302.
Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomia. Gdańsk: GWP.
Łukasik, J. (2011). Z codzienności nauczyciela. Jastrzębie-Zdrój: Wyd. Black Unicorn. Menter, I. (2010). Teacher – formation, freaing and identity. A literature review, Creativity, Culture and Education (CCE) Literature Reviews, s. 19–21.
Nabugoomu, J. (2019). School Dropout in Rural Uganda: Stakeholder Perceptions on Contributing Factors and Solutions. Education Journal, 8(5), s. 185–195. Pobrane z:https://doi.org/10.11648/j.edu.20190805.13.
Pennington, M.C., Richards, J.C. (2016). Teacher identity in language teaching: Integrating personal, contextual, and professional factors. RELC Journal, 47(1), 5–23. Pobrane z: https://doi.org/10.1177/0033688216631219.
Samuel, M., Stephens, D. (2000). Critical dialogues with self: developing teacher identities and roles – a case study of South African student teachers. International Journal of Educational Research, 33(5), s. 475–491.
Trent, J. (2010). Teacher education as identity construction: insights from action research. Journal of Education for Teaching, 36(2), s. 153–168. Pobrane z: https://doi.org/10.1080/02607471003651672.
Znaniecki, F, (1982). The Importance of Memoirs for Sociological Studies, “Sisyphus Studies”, vol. II: The Polish Memoir Sociology. Origins – Dilemmas – Hopes, s. 9–15. Znaniecki F. 1984, Przedmowa. W: Chałasiński J., Młode pokolenie chłopów. Procesy i zagadnienia kształtowania się warstwy chłopskiej w Polsce, t. 1, Warszawa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 86
Liczba cytowań: 0