Studenci ze szczególnymi potrzebami w przestrzeni akademickiej na przykładzie Uniwersytetu Łódzkiego
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2023.017Słowa kluczowe
studenci ze specjalnymi potrzebami, Akademickie Centrum Wsparcia Uniwersytetu Łódzkiego, dydaktyka akademickaAbstrakt
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w szkolnictwie wyższym, które dokonują się w kontekście wyzwań, jakie stanowi kształcenie osób ze szczególnymi potrzebami. Autorka artykułu, na przykładzie własnych doświadczeń wynikających z kierowania jednostką wspierającą w Uniwersytecie Łódzkim oraz doświadczeń nauczyciela akademickiego, omawia rozwiązania sto-sowane w tej uczelni. W tym celu dokonuje charakterystyki działań Akademickiego Centrum Wsparcia UŁ, poprzedzając to informacjami na temat kształcenia studentów ze szczególnymi potrzebami i jego jakości, a także aktualnymi regulacjami prawnymi dotyczącymi omawianego zagadnienia. W artykule przedstawiono także do- bre praktyki z zakresu dydaktyki akademickiej dostępnej dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Bibliografia
Byra, M. (2010). Percepcja wsparcia i osoby wspierającej studentów niepełnosprawnych. W: S. Byra, M. Parchomiuk (red.), Student niepełnosprawny – wybrane konteksty, (s. 17–20). Lublin:Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Domagała-Zyśk, E. (2021). Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje. W: E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Ko- łodziejczyk, K. Martynowska (red.), Oblicza życia. Księga Jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli (s. 857–870). Lublin: Episteme.
Domagała-Zyśk, E. (2023), Dostępna edukacja akademicka. Lublin: Wydawnictwo KUL. Gutowska, A., Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2021a). Diagnoza kształcenia zdalnego wśród studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami w sytuacji pandemii Covid-19 – wybrane zagadnienia raportu z badań. W: G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska- -Skiba (red.), Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością (s. 167–194). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Gutowska, A., Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2021b). The risk of excluding persons with sensory disabilities from education as a consequence of the COVID-19 pandemic. Przegląd Socjologiczny, tom 70/3, s. 49–66.
GUS. (2021). Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2020 r. Pobrane z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-i-jego-finanse-w-2020-roku,2,17.html
Knopik, T., Papuda-Dolińska, B., Wiejak, K., Krasowicz-Kupis, G. (2021). Projektowanie uniwersalne jako perspektywa metodyczna edukacji włączającej. Niepełnosprawność– Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 42, s. 53–69.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. Pobrane z: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf (dostęp:
11.2023).
Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. Pobrane z: https://www.rpo.gov.pl/pl/konwencja-o-prawach-osob-niepelnosprawnych [dostęp: 15.11.2023].
Mechlińska-Pauli, M. (2008). Model kształcenia na odległość na przykładzie doświadczeń wybranych polskich i zagranicznych uczelni wyższych. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 5, s. 123–134.
Podręcznik europejskiego prawa antydyskryminacyjnego (2018), s. 76–77. Pobrane z:
https://www.echr.coe.int/documents/d/echr/Handbook_non_discri_law_POL. Sajduk, B. (2014). Nowoczesna dydaktyka akademicka. Kto kogo uczy? Pobrane z: https:// www.researchgate.net/publication/271646415_Nowoczesna_Dydaktyka_Akademi-
cka_Kto_Kogo_Jak_Uczy_-_httpdydaktyka-akademickapl1 [dostęp: 20.12.2023].
Sztobryn-Giercuszkiewicz, J. (2023). Wyrównywanie szans edukacyjnych studentów z nie- pełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami – nowe wyzwania dla szkolnictwa wyższego w Polsce. W: G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), Niepełnosprawność i edukacja (s. 80–94). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005 roku z póź. zm.
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2019, poz. 1696 z późn. zm.).
Yale, A.T. (2017). The Personal Tutor – Student Relationship: Student Expectations and
Experiences of Personal Tutoring in Higher Education. Journal of Further and Higher Education, 43 (4), s. 1–12.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 128
Liczba cytowań: 0