Zaspokajanie potrzeb seniorów poprzez udział w Uniwersytetach Trzeciego Wieku – analiza opowieści.
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2023.015Słowa kluczowe
senior, potrzeby, Uniwersytet Trzeciego Wieku, edukacja osób starszych, opowieściAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie sposobów realizacji potrzeb seniorów i seniorek uczestniczących w działaniach Świętokrzyskiego Klastra Uniwersytetów Trzeciego Wieku (UTW). Członkowie zrzeszeni w klastrze mają możliwość uczestniczenia w różnych aktywnościach fizycznych i intelektualnych, które zaspokajają wiele z ich „milczących potrzeb”. Prowadzone rozważania wykorzystują wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 250 osób oraz opowieści seniorów pogrupowane według ujawnionych w ankietach potrzeb zaspokajanych przez udział w UTW. Opowieści ukazują seniorów jako osoby pragnące szeroko pojętej integracji, ale i autonomii; chcących być użytecznymi i szanowanymi członkami społeczności, ale jednocześnie wyrażających docenianie dla wysiłków i pracy innych osób. Bardzo istotną potrzebą, która jest zaspokajana w ramach klastra UTW, jest poczucie bezpieczeństwa, przynależności oraz satysfakcji życiowej.
Bibliografia
Andrews, M., Squire, C., Tamboukou, M. (2008). Doing narrative research. London: SAGE.
Bamberg, M. (2006). Stories: Big or small: Why do we care? Narrative Inquiry, nr 16(1), s. 139–147, DOI: https://doi.org/10.1075/ni.16.1.18bam
Beauvale, A. (2009). Potrzeba, W: J. Siuta (red.), Słownik psychologii (s. 193–194). Kraków: Krakowskie Wydawnictwo Naukowe.
Boje, D. M. (2001). Narrative Methods for Organizational and Communication Research. London: SAGE.
Bonk, E., Retowski, S. (2013). Emerytura – ulga czy udręka? Postrzeganie emerytury na przykładzie słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Gerontologia Polska, tom 21, nr 1, s. 25–31.
Brzezińska, R. (2019). Miejsce i pozycja seniorów w odbiorze społecznym. W: R. Brzezińska (red.), Senior w świecie pasji i zainteresowań (s. 13–29). Włocławek: Kujawska Szkoła Wyższa.
Fundacja Restart, pobrane z: http://www.fundacjarestart.org.pl/ (01.12.2023).
Chabior, A. (2015). Potrzeby osób starszych. W: A. Fabiś, J.K. Wawrzyniak, A. Chabior. (red.), Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej (s. 124–134). Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Georgakopoulou, A. (2006). Thinking big with small stories in narrative and identity analysis. Narrative Inquiry, 16(1), s. 122–130. DOI: https://doi.org/10.1075/ni.16.1.16geo
Górnicka-Kalinowska, J. (2019). Aktywność a sens życia seniora. W: R. Brzezińska (red.), Senior w świecie pasji i zainteresowań (s. 65–74). Włocławek: Kujawska Szkoła Wyższa.
Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za 2022 r. (2023). Warszawa: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
Hajduk-Nijakowska, J. (2011). Autonarracja jako sposób oswajania rzeczywistości. Refleksje etnologa. W: O. Czerniawska (red.), Andragogiczny wymiar wydarzeń osobistych i globalnych w badaniach biograficznych (s. 311–323). Łódź: Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej.
Jas, K. (2014). The role of the Cieszyn University of the Third Age and the Daily Senior Activity Centre in activating persons at the age of late adulthood. W: A. Chabior, A. Szplit (red.), Ageing and old age as a task – health, activation, development, and integration (s. 255–266). Kraków: Libron.
Kendall, J.E., Kendall, K.E. (2012). Storytelling as a qualitative method for is research: heralding the heroic and echoing the mythic. Australasian Journal of Information Systems, 2(17), s. 161–187.
Majkowski, W. (2020). Uniwersytet Trzeciego Wieku jako forma pomocy seniorom. Teo- logia i Moralność, Vol. 15, nr 2(28), s. 65–78.
Ofei-Dodoo, S., Rogers, N.L., Morgan, A.L., Amini, S.B., Takeshima, N., Rogers, M.E. (2018). The Impact of an Active Lifestyles on the Functional Fitness level of Older Women. Journal of Applied Gerontology, 37(6), s. 687–705.
Orzechowska, G. (1999). Aktualne problemy gerontologii społecznej. Olsztyn: Wydawnic- two Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Parks, P. (2023). Story Circles: A New Method of Narrative Research. American Journal of Qualitative Research, 7(1), s. 58–72. DOI: https://doi.org/10.29333/ajqr/12844 © 2023 AJQR. http://www.ajqr.org
Posłuszna-Owcarz, M. (2019). Znaczenie zainteresowań w życiu człowieka, W: R. Brze- zińska (red.), Senior w świecie pasji i zainteresowań (s. 99–108). Włocławek: Ku- jawska Szkoła Wyższa.
Sałustowicz, P., Goryńska-Bittner, B., Kokociński, M., Prysłopska-Kamińska, A. (2020). Potrzeby edukacyjne seniorów a Uniwersytet Trzeciego Wieku, Warszawa: Uniwer- sytet SWPS.
Shin, D. (2006). Effective Design in the Development of Public Information Infrastructure: A Social Constructionist Approach. Information Polity, 11, s. 85–100.
Sulik, M. (2020). Uniwersytet Trzeciego Wieku w obliczu potrzeby „patchworkowo-kola- żowej” starości. Edukacja Dorosłych, 2, s. 77–93.
Tichy, N. (1997). The Leadership Engine. New York: Harper Business.
Trafiałek, E. (2016). Innowacyjna polityka senioralna XXI wieku. Między ageizmem, bezpieczeństwem socjalnym i active ageing. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw, Art. 1, p.11. pobrane z: https://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/3281_u.
htm (01.12.2023).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 133
Liczba cytowań: 0