Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Kategorie pedagogiczne w perspektywie gerontologiczno-biograficznej (refleksje z badań)
  • Strona domowa
  • /
  • Kategorie pedagogiczne w perspektywie gerontologiczno-biograficznej (refleksje z badań)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 89 Nr 2 (2023): Edukacja Dorosłych /
  4. POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

Kategorie pedagogiczne w perspektywie gerontologiczno-biograficznej (refleksje z badań)

Autor

  • Monika Sulik Uniwersytet Śląski w Katowicach https://orcid.org/0000-0003-0000-5744

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2023.013

Słowa kluczowe

kategorie pedagogiczne, doświadczenia biograficzne, seniorki/seniorzy, relacje międzypokoleniowe, dialog, obecność, uznanie

Abstrakt

W artykule podjęta została próba ukazania kategorii pedagogicznych z perspektywy wiedzy i doświadczeń biograficznych osób w wieku senioralnym. Pod uwagę zostały wzięte opisane przez Józefa Górniewicza w interdyscyplinarny i usystematyzowany sposób: podmiotowość, odpowiedzialność, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia oraz wyobraźnia moralna. Kategorie te w obli- czu dojmujących zmian, przeobrażeń i kryzysów społecznych obecnie w sposób szczególny wymagają redefinicji i aktualizacji jako kategorie znaczące. Co więcej, można dostrzec bardzo silne ich zakotwiczenie w obecnie wyjątkowo mocno wybrzmiewających w przestrzeni społecznej i pedagogicznej metakategoriach, którymi w moim przekonaniu są: obecność i uznanie. W artykule została ukazana również wartość i znaczenie dialogu międzypokoleniowego w poszukiwaniu wiedzy o sobie, świecie i o innych.

Bibliografia

Frejusz, K. (2021). Obecność jako metakategoria pedagogiczna. W: B. Majerek, A. Domagała-Kręcioch (red), Kategorie (nie)obecne w edukacji. Wychowanie – kształcenie – rozwój. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Gadacz, T. (2009). Historia filozofii XX wieku, t. 2. Kraków: Wydawnictwo Znak. Górniewicz, J. (2001). Kategorie pedagogiczne. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Homplewicz, J. (2003). Dawna wiedza o starości i wiedza nam współczesna. W: J. Homplewicz (red.), Pedagogika jesieni. Problemy wychowawcze ludzi starych. Rzeszów:

Wydawnictwo Instytut Teologiczno-Pastoralny im. bł. bp. Józefa Sebastiana Pelczara. Kategorie (Nie)obecne w edukacji. Wychowanie – kształcenie – rozwój. Red. B. Majerek

i A. Domagała-Kręcioch (2021). Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Legut-Golonka, J. (2019). Edukacyjny potencjał indywidualnego doświadczenia życiowego. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.

Nowak-Dziemianowicz, M. (2016). Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnoślą- skiej Szkoły Wyższej.

Perkowska-Klejman, A. (2013). Modele refleksyjnego uczenia się. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1(61).

Perkowska-Klejman, A. (2014). Cztery poziomy refleksyjności studentów. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2 (66).

Rutkowiak, J. (1995). Odmiany myślenia o edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Stopińska-Pająk, A. (2018). Sąsiedzi u naszych drzwi – starość w perspektywie poruszonej mapy. W: A. Stopińska-Pająk, Z. Dacko-Pikiewicz (red.), W starzejącej się Europie... Konteksty sąsiedztwa i dialogu we współczesnym świecie. Warszawa: PWN.

Stopińska-Pająk, A. (2023). Dialog międzypokoleniowy w perspektywie doświadczeń ma- cierzyńskich matek dorosłych dzieci. Pedagogika Katolicka, [online] http://www.ped- kat.pl/images/czasopisma/pk33_33a/Pedagogika_Katolicka_33A_net.pdf.

Sulik, M. (2018). W poszukiwaniu katalizatora refleksyjnego uczenia się dorosłych. W: M. Gromadzka (red.), Przestrzenie i miejsca edukacji dorosłych w Polsce. War- szawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Sulik, M. (2017). Miejsce osób starszych w doświadczeniach biograficznych studentek i studentów: refleksje z badań. W: E. Dubas, M. Muszyński (red.), Obiektywny i su- biektywny wymiar starości. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Sulik, M. (2020). Silversi w narracjach millennialsów – relacje międzypokoleniowe w kon- tekście refleksyjno-edukacyjnym. Edukacja Dorosłych [online], https://apcz.umk.pl/ ED/article/view/ED.2020.013/28821.

Steuden, S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Tischner, J. (2003). Spotkanie. Z ks. Józefem Tischnerem rozmawia Anna Karoń-Ostrowska. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Wnuk, W. (2013). O potrzebie kształtowania relacji międzypokoleniowych. W: Dialog międzypokoleniowy. Między ideą a praktyką. Inspiracje. Zasada równego traktowania. Prawo i praktyka. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich.

Edukacja Dorosłych

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-05-14

Jak cytować

1.
SULIK, Monika. Kategorie pedagogiczne w perspektywie gerontologiczno-biograficznej (refleksje z badań). Edukacja Dorosłych [online]. 14 maj 2024, T. 89, nr 2, s. 43–65. [udostępniono 21.5.2025]. DOI 10.12775/ED.2023.013.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 89 Nr 2 (2023): Edukacja Dorosłych

Dział

POSZUKIWANIA BADAWCZE ANDRAGOGÓW

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 251
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kategorie pedagogiczne, doświadczenia biograficzne, seniorki/seniorzy, relacje międzypokoleniowe, dialog, obecność, uznanie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa