Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Biograficzne uczenie się dorosłych na przykładzie modelu edukacyjnego Coenraada van Houtena
  • Strona domowa
  • /
  • Biograficzne uczenie się dorosłych na przykładzie modelu edukacyjnego Coenraada van Houtena
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 89 Nr 2 (2023): Edukacja Dorosłych /
  4. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Biograficzne uczenie się dorosłych na przykładzie modelu edukacyjnego Coenraada van Houtena

Autor

  • Agata Czajkowska Uniwersytet Łódzki https://orcid.org/0000-0002-1933-3329

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2023.011

Słowa kluczowe

edukacja dorosłych, podejście salutogenetyczne, biograficzne uczenie się, całożyciowa edukacja, andragogika

Abstrakt

Celem artykułu jest rekonstrukcja modelu „Nowego Ruchu Edukacji Dorosłych” (New Adult Learning Movement – NALM) jako salutogenetycznego podejścia do edukacji dorosłych. Scharakteryzowano podstawy teoretyczne i obszary metodyczne NALM (kształcenie akademickie, doświadczenie życiowe, rozwój du- chowy), które sięgają do założeń antropozoficznych i są ukierunkowane na rozwija- nie poczucia koherencji poprzez wzmacnianie wewnętrznych intencji jednostki do rozwijania woli uczenia się przez całe życie i wspierania zrównoważonego rozwoju integralnej osobowości. Zaprezentowano konteksty uczenia się z własnej biografii i kategorię duchowości w naukach o wychowaniu.

Bibliografia

Alheit, P., Dausien, B. (1999). Biographicity as a Basic Resource of Lifelong Learning. W: Alheit P., Beck J., Kammler E., Taylor R., Salling Olesen H. (red.), Lifelong Learning Inside and Outside Schools (s. 400–422). Roskilde: Roskilde University.

Alheit, P. (2002). Podwójne oblicza całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspek- tywy „cichej rewolucji”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 2, s. 55–78. Antonovsky, A. (2005). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie

zachorować. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.

Assagioli, R. (2012). Psychosynthesis: a collection of basic writings. Massachusetts: Synthesis Centre.

Bielawska-Batorowicz, E., Dudek, B. (2017). Perspectives on Salutogenesis of Scholars Writing in Polish. W: Mittelmark M. et al., The Handbook of Salutogenesis (s. 409–413). Cham: Springer.

Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Psychologia kliniczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czajkowska, A. (2018). Pedagogika pamięci w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju. W: A. Czajkowska, P. Trojański (red.), U podstaw pedagogiki pamięci Auschwitz i Holokaustu (s. 15–33). Oświęcim: Państwowe Muzeum Auschwitz–Birkenau. Czajkowska, A. (2020). Auto(reflexive) Turn. U podstaw biograficznie zorientowanego pi- sarstwa naukowego. W: M. Kafar, A. Kacperczyk (red.), Autoetnograficzne zbliżenia i oddalenia. O autoetnografii w Polsce (s. 265–288). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Dominice, P. (2000). Learning From Our Lives: Using Educational Biographies with Adults. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.

Dubas, E. (2017). Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, nr 1(4), s. 63–87.

Dubas, E. (2011). Uczenie się z (własnej) biografii – wprowadzenie. W: E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii (s. 5–9). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Egger, R. (1999). The Myth of the Key from an Outside Perspective Applications of Biographical Concepts in Educational Settings: A Case Study, conference paper. Pobrane z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED468645.pdf (17.10.2023).

Frenz, A.W., Carey M.P., Jorgensen, R.S. (1993). Psychometric evaluation of Antonovsky’s Sense of Coherence Scale. Psychological Assessment, 5(2), s. 145–153.

Gable, S.L., Haidt J. (2005). What (and why) is positive psychology? Review of General Psychology, 9(2), s. 103–110.

Hirsch, M. (1997). Family frames: photography, narrative and postmemory, Cambridge: Harvard University Press.

Jarvis, P. (1985). The Sociology of Adult and Continuing Education, Croom Helm: Beckenham.

Karan, D.H. (2006), An Auto-Biographical Introduction to the New Adult Learning Movement, conference paper. Pobrane z: http://esrea2006.ece.uth.gr/downloads/karan.pdf (29.09.2023).

Kitwood, T. (2022). Disclosures to a Stranger: Adolescent Values in an Advanced Industrial Society. Milton Park: Routledge.

Kitwood, T. (2019). Dementia Reconsidered, Revisited: The person still comes first. Maid- enhead: Open University Press.

Knowles, M.S. (1988). The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy, Prentice Hall: Englewood Cliffs.

Malewski, M. (2001). Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi. W: E. Przybylska (red.), Andragogiczne wątki, poszukiwania, fascynacje (s. 271–289). Toruń: Wydaw- nictwo naukowe UMK.

Mittelmark, M.B., Bauer, G.F., Vaandrager, L., Pelikan, J.M., Sagy, S., Eriksson, M., Lind- ström, B., Magistretti, C. (red.). (2022). The Handbook of Salutogenesis (2nd ed.), Cham: Springer International Publishing AG Switzerland.

Mittelmark, M.B., Sagy, S., Eriksson, M., Bauer, G.F., Pelikan, J.M., Lindström, B., Es- pnes, G.A. (Eds.). (2017). The Handbook of Salutogenesis. Cham: Springer Interna- tional Publishing AG Switzerland.

Nycz, R. (2017). Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki. Warszawa: Wy- dawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN.

Piskariev, P. (Пискарёв П.) (2023), Метамодерн. Счастье в квадрате, Moskwa: Eksmo.

Shoemaker, S. (1970). People and their Pasts. American Philosophical Quarterly, Vol. 7, Number 4, University of Illinois Press, s. 269–285.

Van Houten, C. (2011a). Awakening the will: principles and processes in adult learning. Forest Row, Sussex: Temple Lodge.

Van Houten, C. (2011b). Creative spiritual research: awakening the individual human spirit. Forest Row, Sussex: Temple Lodge.

Van Houten, C. (2007). Practising destiny: principles and processes in adult learning. Forest Row, Sussex: Temple Lodge.

Van Houten, C. (2004). The threefold nature of destiny learning. Forest Row, Sussex: Temple Lodge.

Walczak, A., Jocz, A. (2019). Doświadczenie duchowości. Konteksty filozoficzno-literackie. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Walczak, A. (2021). „Mocna” i „słaba” interpretacja duchowości a nauki o wychowaniu. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, nr 1(12), s. 20–39.

Edukacja Dorosłych

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-05-14

Jak cytować

1.
CZAJKOWSKA, Agata. Biograficzne uczenie się dorosłych na przykładzie modelu edukacyjnego Coenraada van Houtena . Edukacja Dorosłych [online]. 14 maj 2024, T. 89, nr 2, s. 11–26. [udostępniono 25.5.2025]. DOI 10.12775/ED.2023.011.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 89 Nr 2 (2023): Edukacja Dorosłych

Dział

WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 398
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja dorosłych, podejście salutogenetyczne, biograficzne uczenie się, całożyciowa edukacja, andragogika
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa