Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Rapowe konfrontacje - o biograficznym uczeniu się polskich raperów
  • Strona domowa
  • /
  • Rapowe konfrontacje - o biograficznym uczeniu się polskich raperów
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 88 Nr 1 (2023): Edukacja Dorosłych /
  4. WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Rapowe konfrontacje - o biograficznym uczeniu się polskich raperów

Autor

  • Martyna Pryszmont Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0003-1637-8123

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2023.005

Słowa kluczowe

polska muzyka rap, biografia raperów, biograficzne uczenie się

Abstrakt

Niniejszy tekst poświęcony jest muzyce rap i zagadnieniom biograficzności, biografii i biograficznego uczenia się. Autorka tekstu zainteresowana jest edukacyjnym potencjałem rapu, zarówno z punktu widzenia ich twórców, jak i ich słuchaczy. Jest to możliwe dzięki biografizacji rapu, która przejawia się obecnością treści biograficznych w utworach rapowych, a także aspektów związanych z biogra- ficznym uczeniem się rapujących artystów. W Polsce kultura hip-hopowa, w tym rap, zaczął rozwijać się w latach 90. XX w. i związany jest z przemianami systemowymi. Od tego czasu gatunek ten nieustannie się rozwijał, co w rezultacie przyczyniło się do powstania wielu rodzajów rapu. Utwory rapowe opowiadają historie ludzi żyją- cych na przestrzeni lat, przy czym najważniejszymi bohaterami tych wydarzeń są sami rapujący artyści, którzy budują swoje narracje wokół własnych doświadczeń i przeżyć. W swojej analizie autorka skoncentrowała się na następujących problemach badawczych: Jakie jest biograficzne uczenie się polskich raperów oczytane z wybranych utworów muzyki rap? Jakie aspekty biograficzne uwidaczniają utwory wybranych raperów? Jakie wydarzenia i sytuacje ilustrujące życie raperów wyróżniają w swoich utworach ich twórcy? Jaki obraz dzieciństwa (przedszkolny, szkolny), dojrzewania, dorosłości ukazany jest w utworach raperów? Jak opisują wychodzenie z sytuacji trudnych i pokonywanie kryzysów? W jakim sensie ma ono charakter biograficznego uczenia się? Poszukiwania odpowiedzi na ww. pytania autorka umieściła w paradygmacie interpretatywnym, posługując się badaniami jakościowymi i metodą analizy dokumentów.

Bibliografia

Alheit, P. (2015). Teoria biografii jako fundament pojęciowy uczenia się przez całe życie. Teraźniejszość Człowiek Edukacja, nr 4(72), Tom 18, s. 23–36.

Bron, A. (2006). Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 4 (36), s. 7–24.

Cimiński, P., Piórkowski, P. (2016). Młodzi ulicy i młodzi kreatywni. Idee, wartości, aspi- racje. Stare Miasto: Wydawnictwo Witanet.

Chorąży, A. (2017). O hiphopowej intertekstualności jako rozmowie. Rap i popkultura: follow-upy i hashtagi. Teksty Drugie, nr 5, s. 129–146.

Demetrio, D. (2000). Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków: Ofi- cyna Wydawnicza „Impuls”.

Dubas, E. (2017). Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się. Nauki o Wychowaniu. Studia interdyscyplinarne, nr 1(4), ss. 63–87. Dubas, E. (2011). Uczenie się z biografii Innych – wprowadzenie. W: E. Dubas i W. Świtalski (red.), Uczenie się z biografii innych (s. 5–11). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Dubas, E. i Świtalski, W. (red.). (2011a). Uczenie się z (własnej) biografii. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Dubas, E. i Świtalski, W. (red.). (2011b). Uczenie się z biografii Innych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Golonka-Legut, J. (2015). Uczenie się w perspektywie biograficzności. Perspektywa andragogiczna. Rocznik Andragogiczny, nr 22, s. 101–118.

Grochocki, D. (2014). Sposoby nadawania znaczeń przestrzeni miejskiej przez różne nurty muzyki hip-hop. W: M. Bonoszkiewicz, F. Czech, P. Winskowski (red.), Miasto. Między przestrzenią a koncepcją przestrzeni (s. 367–373). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego [ebook].

Jarvis, P. (2012). Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych. Te- raźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 3 (59), s. 127–136.

Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się. Wrocław: Wydawnictwo DSWE TWP.

Kleyff, T. (2014). Rzut oka wstecz. W: D. Węcławek, M. Flint, T. Kleyff, A. Cała, K. Ja- czyński (red.), Antologia polskiego rapu. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Kowalewicz, P. (2019). Samplowanie – o co w tym wszystkim chodzi? Pobrane z: https://www. legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/prawo-w-praktyce/news/3364,samplowanie-o- -co-w-tym-wszystkim-chodzi.

Kubinowski, D. (2010). Przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogicznych. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (s. 29–44). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Sp. z o.o.

Kukołowicz, T., Jaczyński Jakuza, K. (2015). Dumni z pieniędzy. Artysta jako przedsię- biorca w (sub)kulturze hiphopowej. Zarządzanie w Kulturze, nr 16, z 1, s. 61–79.

Kukołowicz, T. (2014). Raperzy kontra filomaci. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. Kukołowicz, T. (2012). Transkrypcja tekstów hip-hopowych (rapu) w świetle teorii wiersza. Teksty Drugie, nr 6, s. 229–245.

Kusiak, R. (2018). Wizerunek rodziny we współczesnym przekazanie muzyki hip-hopowej. Biuletyn Edukacji Medialnej, nr 2, 27–43.

Lalak, D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Łętocha, D. (2020). Co łączy rapera i bibliotekę. RAP BIBLIOTEKA! Pobrane z: Co łączy rapera i literaturę? RAP BIBLIOTEKA! – Kulturalne Media.

Majewski, P. (2021). Rap w służbie narodu. Nacjonalizm i kultura popularna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Uniwersytet SWPS.

Majewski, P. (2015). Rap jako muzyka tożsamościowa: od czarnego getta do polskiego pop-nacjonalizmu. Sprawy Narodowościowe. Seria nowa, nr 47, s. 57–79.

Mazurek, E. (2019). Biograficzność i kapitał narracyjny jako zasoby w procesie uczenia się człowieka dorosłego. Edukacja Dorosłych, nr 1, ss. 91–101.

Miszczyński, M. (2014). Wstęp. Hip-hop w Polsce: od blokowisk do kultury popularnej. W: M. Miszczyński (red.), Hip-hop w Polsce. Od blokowisk do kultury popularnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Podleś, P. (2022). Wizerunek rapera Adama Ostrowskiego na platformie Youtube. Łódzkie Studia Teologiczne, 31 (2022), 3, s. 29–55.

Pryszmont, M. (2023). Rap story. Biograficzne aspekty uczenia się odczytane z twórczości Taco Hemingwaya. Dyskursy Młodych Andragogów, nr 24, s. 221–240.

Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Seroka, P. (2018). Czego powinniśmy być świadomi realizując badania biograficzne. Stu- dia i badania naukowe Ateneum. Pedagogika, Rok XII, nr 1.

Shusterman, R. (1998). Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką. Wroc- ław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Skibińska, E. (2009). Dydaktyka biograficzna – nowy obszar poznawczy andragogiki czy nowa utopia? Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2(46), 51–70.

Smolińska-Theiss, B., Theiss, W. (2010), Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogie (s. 79–102). Gdańsk: GWP.

Solar. (2020). Beef z koronawirusem. #hot16challenge dla Siemapomaga.pl. Pobrane z: Skarbonka Pomagacza Polski Hip-Hop – Beef z koronawirusem #hot16challenge dla Siepomaga.pl | Siepomaga.pl.

Solarczyk-Szwec, H. (2015). Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się. Rocznik Andragogiczny, nr 22, s. 121–133.

Edukacja Dorosłych

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2024-02-16

Jak cytować

1.
PRYSZMONT, Martyna. Rapowe konfrontacje - o biograficznym uczeniu się polskich raperów. Edukacja Dorosłych [online]. 16 luty 2024, T. 88, nr 1, s. 55–74. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/ED.2023.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 88 Nr 1 (2023): Edukacja Dorosłych

Dział

WSPÓŁCZESNE KONTEKSTY EDUKACJI DOROSŁYCH

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 410
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

polska muzyka rap, biografia raperów, biograficzne uczenie się
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa