Uniwersytet Trzeciego Wieku w obliczu potrzeb „patchworkowo-kolażowej” starości
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2022.015Słowa kluczowe
uniwersytet trzeciego wieku, potrzeby, współczesna starość, nowa starość, kolażowa starość, patchworkowa starość, senior, seniorkaAbstrakt
W artykule została podjęła próba dookreślenia tzw. „nowej” starości, którą autorka nazywa metaforycznie „kolażowo-patchworkową” starością. W kontekście tych rozważań ukazana została rola i znaczenie uniwersytetu trzeciego wieku w realizacji potrzeb współczesnych seniorek i seniorów. Potrzeby te zostały ujęte w sposób wielowymiarowy, przez pryzmat trzech wyróżnionych przez Autorkę dyna- mik: poszukiwanie i poznanie, transformacja i transgresja oraz przemijanie i utrata. Ilustracją podjętych rozważań są zamieszczone w tekście refleksje słuchaczek i słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Uniwersytecie Śląskim, w Katowicach.
uniwersytet trzeciego wieku, potrzeby, współczesna starość, nowa starość, kolażowa starość, patchworkowa starość, senior, seniorka.
Bibliografia
Bauman, Z. (2009). Sztuka życia. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Białobrzeska, K., Głuszak, B., Kurkowski, C., Maciejewska, M. (2016). Syndrom znikającej ławeczki czyli o uwarunkowaniach aktywności seniorów w środowiskach wiejskich. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Bralczyk, J. (red) (2008). Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów. Warszawa: PWN.
Chabior, A. (2015). Potrzeby osób starszych W: Ludzka starość. Wybrane zagadnieniagerontologii społecznej. A. Fabiś, J.K. Wawrzyniak, A. Chabior. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Fabiś, A., Wawrzyniak, J.K., Chabior, A. (2015). Ludzka starość. Wybrane zagadnienia gerontologii społecznej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Fabiś, A. (2018). Troski egzystencjalne w starości. Ujęcie geragogiczne. Kraków: Wydawnictwo UP.
Gergen, K.J. (2009). Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Gogolin, O., Szymik, E. (2021). Działalność Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Katowicach w czasie pandemii. Edukacja Ustawiczna Dorosłych nr 3.
Hrapkiewicz, H. (2009). Uniwersytety trzeciego wieku jako jedna z form kształcenia osób starszych. Chowanna nr 2.
Hrapkiewicz, H. (2021). Nasz uniwersytet. Seniorzy Pismo Uniwersytetu Trzeciego Wiekuw Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, nr 15.
Karolak, W., Handfort, O. (2011). Collage w twórczym rozwoju i arteterapii. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Kozielecki, J. (1983). Działania transgresyjne. Przekraczanie granic samego siebie. Przegląd Psychologiczny nr 3.
Krzysteczko, J. (2021). Od redakcji. Seniorzy. Pismo Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, nr 15.
Malewski, M. (2002). Przymus i wolność w edukacji dorosłych. „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1.
Szarota, Z. (2022). Specyfika oferty dla uczących się w starości. „Dyskursy Młodych Andragogów” nr 23.
„Seniorzy”, nr 15. Pismo UTW w UŚ w Katowicach.
Stopińska-Pająk, A. (2018). Sąsiedzi u naszych drzwi – starość w perspektywie poruszonej mapy. W: A. Stopińska-Pająk, Z. Dacko-Pikiewicz (red.), W starzejącej się Europie...Konteksty sąsiedztwa i dialogu we współczesnym świecie. Warszawa: PWN. Stopińska-Pająk, A. (2018). Wstęp. W: A. Stopińska-Pająk, Z. Dacko-Pikiewicz (red.), W starzejącej się Europie... Konteksty sąsiedztwa i dialogu we współczesnym świecie.
Warszawa: PWN.
Sulik, M. (2018). W poszukiwaniu katalizatora refleksyjnego uczenia się dorosłych. W: M. Gromadzka (red.), Przestrzenie i miejsca edukacji dorosłych w Polsce. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Sulik, M. (2017). Miejsce osób starszych w doświadczeniach biograficznych studentek i studentów: refleksje z badań. W: E. Dubas, M. Muszyński (red.), Obiektywny i subiektywny wymiar starości. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Sulik, M. (2020). Silversi w narracjach millennialsów – relacje międzypokoleniowe w kontekście refleksyjno-edukacyjnym. Edukacja Dorosłych, nr 2.
Wieczorkowska, M. (2020). Osoby starsze i ich potrzeby jako wyzwanie dla edukacji i rynku pracy. Folia O’ Economica nr 1.
Błaszczak, A. (2019). Aktywny silvers zamiast seniora? Starsi Polacy chcą pracować. Rzeczpospolita. Pobrane z: https://www.rp.pl/Sciezki-kariery/304289956-Aktywny -silvers-zamiast-seniora-Starsi-Polacy-chca-pracowac.html (15.08.2020).
Kawińska, M. (2021). Aktywność społeczna seniorów – oczekiwania, możliwości, wyzwa- nia. Projekt „Łagodzenie skutków pandemii wśród grup wysokiego ryzyka – osoby 60+” finansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki na podstawie Decyzji Nr 41/WFSN/2021. Pobrano z: https://rob.uksw.edu.pl/wpcontent/uploads/2022/05/ Kawin%CC%81ska_M_1.pdf (dostęp 20.01.2023].
http://bip.us.edu.pl/sites/bip.us.edu.pl/files/prawo/uniwersytet_trzeciego_wieku_-_zalacz- nik_1_0.pdf [20.11.2022].
Uniwersytet Trzeciego Wieku w UŚ: http://utw.us.edu.pl/katowice
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 402
Liczba cytowań: 0