Experiencing culture of everyday life by international exchange students. Perspective of arts-based research
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2022.008Słowa kluczowe
Experiencing culture of everyday life, students; international exchange programs, arts-based research, higher educationAbstrakt
The text is an attempt to introduce and initiate a research project which focuses on experiencing the culture of daily living by international exchange students. The authors present major theoretical reflections on the issues of experience and culture of everyday life; they also characterize the community of student– participants of international exchange programs. (Re)cognition and understanding of experience is a methodological challenge, especially in regard to dialogue-oriented intercultural education. The authors decided to explore the issue, using arts-based research. In this model, the role of researchers-facilitators is to introduce the respondents into the research process by inviting them to participate in joint activities focusing on cognitive, artistic, social, and educational objectives. Such participation and cooperation are supposed to result in generating critical knowledge necessary to improve the respondents’ daily life. In the last part of the text, the authors conduct an initial analysis of the selected international exchange programs. The goal of the characteristics of ERASMUS, ISEP, AIESEC, CEEPUS programs is to outline the official objectives and priorities assigned to formal education. In this perspective, when planning their original research, the authors asked the following question: How are these priorities present, as complementary to non-formal education, in experiencing the culture of everyday life by exchange students?
Bibliografia
Anioł, J. (2016). „Gorsza” i „lepsza” popkultura. O „kłopotliwych” obszarach kultury popularnej w perspektywie pedagogiki krytycznej (s. 97–121). W: W. Jakubowski (red.), Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań. Kraków: Ofi- cyna Wydawnicza Impuls.
Arnett, J. (2012). Debating emerging adulthood: stage or process?. Oxford: Oxford University Press.
Edwards, R., Clarke, J., Harrison, R, Reeve, F. (2003). (Re)prezentacja badań nad całożyciowym uczeniem się. Teraźniejszość Człowiek Edukacja, nr 1 (21), s. 83–97.
Finley, S. (2009). Badania posługujące się sztuką. Rewolucyjna pedagogika oparta na performansie (s. 31–40). W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Fiske, J. (1997). Postmodernizm i telewizja, tłum. J. Mach (s. 165–183) W: A. Gwóźdź (red.), Pejzaże audiowizualne: telewizja – wideo – komputer, Kraków: Wydawnictwo Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Gajda, J. (2009). Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Hajduk B. (2003). Socjalizacja studentów. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”,. Jakubowski, W. (2006). Edukacja w świecie kultury popularnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Jakubowski, W. (2016). Pedagogika popkultury – prolegomena (s. 15–29). W: W. Jakubowski (red.), Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Jarvis, P. (2012). Transformatywny potencjał uczenia się w sytuacjach kryzysowych, Teraźniejszość Człowiek Edukacja, nr 3 (59), s. 127–135.
Kubinowski, D. (2013). Idiomatyczność Synergia Emergencja. Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin: Wydawnictwo Makmed.
Kubinowski, D. (2010). Przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogicznych (s. 29–45). W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kupisiewicz, C., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Leavy, P. (2018). Metoda spotyka sztukę. Praktyki badawcze oparte na sztuce. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Lefebrve, H. (1991). The Critique of Everyday Life. Londyn, Nowy Jork: Verso Books.
Lincoln, Y.S., Guba E.G. (2009), Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności (s. 281–313). W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, tom 1. Warszaw: Wydawnictwo naukowe PWN.
Lincoln, Y.S., Guba E.G. (2000). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluences (s. 281–313). In: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Handbook of Qual- itative Research (secondo edition), Thousand Oaks – London – New Delhi: Sage Pubplications.
Malewski, M. (2000). Od nauczenia do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Malewski, M. (1998). Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Martyniuk, W. (2019). Kategorie „doświadczanie” i „szkolna codzienność” w naukach społecznych. W: W. Martyniuk, O doświadczaniu szkoły. Studium fenomenograficzne szkolnej codzienności z perspektywy uczniów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Michałowska, M. (2006). Doświadczenie sztuki i doświadczenie życia – wobec “niezrozumiałości” sztuki współczesnej (s. 359–387). W: R. Nycz, A. Zeidler – Janiszewska (red.), Nowoczesność jako doświadczenie. Kraków: UNIVERSITAS.
Mińkowska, A. (2017). Edukacja wielokulturowa w przedszkolu – projekt AIESEC International Kindergarten. Kwartalnik Pedagogiczny, nr 4 (246), s. 179–194.
Muszyński, M. (2013). Teoria uczenia się egzystencjalnego Petera Jarvisa, Edukacja Dorosłych, nr 1, s. 105–122.
Mynarska, M. (2011). Kiedy mieć dziecko? Jakościowe badanie procesu odraczania decyzji o rodzicielstwie, Zeszyty Naukowe Instytutu Statystyki i Demografii AGH, nr 11, s. 226–240.
Panacci, A.(2015). Adult students Higher Education: Classroom Experiences and Needs, College Quarterly, Volume 18, (3), s. 1–18.
Scheck, H., Zupan, I., Schuch, K. (2015). Evaluation CEEPUS III Evaluation of CEEPUS’ teacher mobility Frequent travelers under the microscope. Pobrano z: https://reposi- tory.fteval.at/13/7/Evaluation%20CEEPUS%20III%20-%20Evaluation%20of%20 CEEPUS%E2%80%99%20teacher%20mobility.%20Frequent%20travellers%20 under%20the%20microscope.pdf
Suba, P. (2017). Motives for young people to volunteer abroad: A case study of AIE- SEC interns from the perspective of volunteer tourism. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, Volume 6 (3), s. 1–11, http://www.ajhtl.com/up- loads/7/1/6/3/7163688/article_4_vol_6__3__2017.pdf.
Wenger, E. (1999). Learning as Social Participation, Knowledge Menagement Review, 6(1), s. 79–92.
Wolska, D. (2012). Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej. Kraków: Wydawnictwo UNIVERSITAS.
Zawodna-Stephan, M. (red.), (2019). Życie codzienne (w) Archiwum. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
https://aiesec.pl/ https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/ https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/about_pl https://erasmusplus.org.pl/ https://nawa.gov.pl/naukowcy/ceepus https://www.ceepus.info/#nbb https://www.ceepus.info/#nbb https://www.frse.org.pl/program/erasmus-plus/ https://www.isepstudyabroad.org/ https://www.isepstudyabroad.org/year-in-review. https://www.un.org.pl/aiesec-polska
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 98
Liczba cytowań: 0