Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Hrvatski
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Edukacja Dorosłych

Preferencje metodologiczne w zakresie andragogiki prezentowane w tekstach opublikowanych w wybranych polskich czasopismach
  • Strona domowa
  • /
  • Preferencje metodologiczne w zakresie andragogiki prezentowane w tekstach opublikowanych w wybranych polskich czasopismach
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 86 Nr 1 (2022): Edukacja Dorosłych /
  4. STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

Preferencje metodologiczne w zakresie andragogiki prezentowane w tekstach opublikowanych w wybranych polskich czasopismach

Autor

  • Zofia Szarota Akademia WSB https://orcid.org/0000-0002-6342-3153

DOI:

https://doi.org/10.12775/ED.2022.002

Słowa kluczowe

andragogika, badania, badacze, dyscyplinarność, badania naukowe

Abstrakt

Status naukowy andragogiki/teorii edukacji dorosłych jako autonomicznej dyscypliny naukowej pozostaje w fazie wznoszącej. W artykule odnoszę się do jednego z obszarów konstytuowania się dyscypliny, to jest do metod prowadzenia badań naukowych, ze wskazaniem paradygmatów i koncepcji służących procesowi budowania teorii naukowej. W oparciu o analizę treści artykułów zawartych w czterech wiodących tytułach naukowych periodyków ukazuję współczesne sposoby definiowania andragogiki, udzielam odpowiedzi na pytania o obszar badań, strategie podejmowanych eksploracji, ich paradygmatyczne umocowanie, wybrane metody i zastosowane techniki oraz potencjalne uznanie środowiska dla przedstawicieli danej szkoły metodologicznej.

Biogram autora

Zofia Szarota - Akademia WSB

             0000-0002-6342-3153

Bibliografia

Akademickie Towarzystwo Andragogiczne. (brak daty). Statut. Art. 7. http://www.ata.edu. pl/statut-ata.html.

Aleksander, T. (2009). Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom – Kraków: Instytut Technologii Eksploatacji – PIB.

Andragogika a personální řízení; https://kanpr.ff.cuni.cz/cs/ (2.11.2021).

Andragogika. (2020). Glosariusz EPALE. Pojęcia i terminy z zakresu edukacji dorosłych. Warszawa: Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, EPALE. dostępne na: http://ata.edu.pl/pliki/glosariusz_EPALE.pdf

Andragogika. Dostępne na: https://pl.wikipedia.org/wiki/Andragogika (22.10.2021).

Andragogy. Dostępne na: https://en.wikipedia.org/wiki/Andragogy (22.10.2021).

Andragogy. Cambridge Dictionary. Dostępne na: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/andragogy (22.10.2021).

Bowen, G.A. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), s. 27–40.

Demetrio, D. (2006). Edukacja dorosłych. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej (Tom 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 113–235.

Dz. U. 2018 r. poz. 227: Obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.

EAL: https://www.diki.pl/slownik-angielskiego?q=EAL (5.11.2021).

Gouthro, P.A. (2019). Taking Time to Learn: The Importance of Theory for Adult Education. Adult Education Quarterly, 69(1), s. 60–76. https://doi.org/10.1177/0741713618815656. Henschke, J. (2011). Spojrzenie na andragogikę i filozofię andragogiki: zarys międzyna-

rodowy. Edukacja Dorosłych nr 1, s. 159–195.

Herbert, Z. (1974). Przesłanie Pana Cogito, Pan Cogito. Warszawa: Czytelnik. Informacja o zawodzie Andragog 235101, (2018). Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki

Społecznej, Warszawa; http://www.infodoradca.edu.pl/pdf/235101_Andragog.pdf.

Kargul, J. (1994). Dylematy andragogiki jako nauki. W: M. Marczuk, Problemy i dylematy andragogiki. Lublin – Radom: UMCS, TWWP, MCNEMT, s. 60–67.

Katedra andragogiky a personálního řízení, dostępne na: https://kanpr.ff.cuni.cz/cs/ (2.11.2021).

Malewski, M. (2012). Metodologia badań społecznych – ortodoksja i refleksyjność. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej nr 4(60), s. 29–46.

Malewski, M. (2016). O granicach andragogiki i granicach w andragogice. Teraźniejszość– Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej nr 3(75), s. 9–39.

Malewski, M. (2019). Andragogika. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Wrszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 391–404. Marczuk, M. (red.), (1994). Problemy i dylematy andragogiki. Lublin – Radom: UMCS,

TWWP, MCNEMT.

Matlakiewicz, A., Solarczyk-Szwec, H. (2009). Dorośli uczą się inaczej. Toruń: Wydawnictwo Centrum Kształcenia Ustawicznego.

Melosik, Z. (2011). Kultura, akademia i edukacja – modernistyczno/postmodernistyczne interpretacje. Przegląd Pedagogiczny, s. 46–71.

Muszyński, M. (2020). Nowe sposoby wytwarzania wiedzy – wybrane implikacje dla badań naukowych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych nr 2, s. 25–34. DOI: 10.34866/ edck-2430.

Muszyński, M. (2020a). Od dyscyplinarności do transdyscyplinarności – wybrane implikacje wytwarzania wiedzy o starości i starzeniu się. Edukacja Dorosłych, 82(1), 13–30. https://doi.org/10.12775/ED.2020.002

Nesbit, T. (2010). Class Analysis in Adult Education. W: P. Peterson, E. Baker, B. McGaw (Eds.), International Encyclopedia od Education (Third Edition). Elsevier, s. 64–69.

Overview of Guaranteed Study Programmes, dostępny na https://www.pdf.umb.sk/en/de- partments/department-of-andragogy/ (2.11.2021).

Overview of Guaranteed Study Programmes, dostępny na https://www.pdf.umb.sk/en/ students-and-study-programmes/overview-of-guaranteed-study-programmes.html (2.11.2021).

Pierzchała, K. (2019). Aktywizacja zawodowa skazanych centrową dymensją urzeczywist- nienia paradygmatu społeczno-personalistycznego w warunkach systemu izolacyjno-dyscyplinarnego. Edukacja Ustawiczna Dorosłych nr 3, s. 131–145. DOI: 10.34866/ z1hx-m774.

Pieter, J. (1967). Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław: Ossolineum.

Pryszmont-Ciesielska, M. (2020) Metodologia jako sztuka wyjścia. Podejścia badawcze i praktyki edukacyjne w andragogicznych studiach nad macierzyństwem. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe.

Reischmann, J. (2000). andragogy.net.

Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. Thousand Oaks, CA: Sage.

Sulik, M. (2019). Interpretator, pielgrzym czy kapłan prawdy? O roli i dyspozycjach osób zajmujących się poznaniem naukowym – próba ukazania sensów i znaczeń. Edukacja Dorosłych, 81(2), 49–61, https://doi.org/10.12775/ED.2019.015.

Szarota, Z., Pierścieniak, K. (2020). Refleksja andragogiczna – współczesna specyfika dyscypliny, Studia z Teorii Wychowania nr XI (2(31), DOI: 10.5604/01.3001.0014.3654.

Szarota, Z. (2017). Andragogika. W: A.A. Zych (red.), Encyklopedia starzenia się, starości i niepełnosprawności (Tom I). Katowice: Thesaurus Silesiae, s. 88–91.

Szpunar, M. (2020). Pycha w nauce. Zarządzanie w kulturze nr 2, s. 305–324. DOI:10.4467/20843976ZK.20.025.13043

Tomiło, J. (2019). Dylematy andragoga. Edukacja Dorosłych nr 2 (81), s. 9–22.

Turos, L. (1993). Andragogika ogólna. Siedlce: Wydawnictwo Uczelniane WSKP. Veteška, J., Kolek, J. (2017). Rozvoj andragogiky v České Republice. Edukacja Dorosłych, nr 2, s. 255–264.

Veteška, J. (2016). Prehled andragogiky. Uvod do studia vzdevlani a uceni se dospelych. Praha: Portal, s. r. o.

Wiśniewska, J., Jurkiewicz, P. (2013). Andragogika – przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Refleksje andragogiczne. W: Z. Szarota, F. Szlosek (red.), Interdyscyplinarność pedagogiki i jej subdyscypliny. Kraków – Warszawa – Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, s. 357–362.

Wujek, T. (1994). Andragogika – jej działy i związki z innymi dyscyplinami nauki. W: M. Marczuk (red.), Problemy i dylematy andragogiki. Lublin – Radom: UMCS, TWWP, MCNEMT, s. 44–52.

Wujek, T. (1996). Andragogika i jej związki interdyscyplinarne. W: T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa – Radom: Instytur Technologii Eksploatacji, s. 390–406.

Wujek, T. (red.) (1992). Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych. Warszawa: PWN.

Wujek, T. (red.) (1996). Wprowadzenie do andragogiki. Warszawa – Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2022-10-27

Jak cytować

1.
SZAROTA, Zofia. Preferencje metodologiczne w zakresie andragogiki prezentowane w tekstach opublikowanych w wybranych polskich czasopismach . Edukacja Dorosłych [online]. 27 październik 2022, T. 86, nr 1, s. 11–27. [udostępniono 25.5.2025]. DOI 10.12775/ED.2022.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 86 Nr 1 (2022): Edukacja Dorosłych

Dział

STUDIA NAD KONDYCJĄ EDUKACJI DOROSŁYCH

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 712
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Hrvatski
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

andragogika, badania, badacze, dyscyplinarność, badania naukowe
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa