Program kształcenia ogólnego Marthy C. Nussbaum jako remedium na „cichy kryzys” edukacji
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2021.018Słowa kluczowe
Martha Nussbaum, edukacja, Sokrates, model kształcenia ogólnego, kulturaAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie i analiza podstawowych elementów programu kształcenia ogólnego autorstwa Marthy C. Nussbaum. Koncepcja edukacji, zaproponowana przez tę amerykańską badaczkę, oparta jest na dwóch podstawowych filarach: 1. Kształcenie w duchu sokratejskim i 2. Kształcenie dla światowego obywatelstwa. Nussbaum opisuje „cichy kryzys” współczesnej edukacji, którego konsekwencją jest brak umiejętności logicznej argumentacji oraz niezachęcanie do samodzielnego myślenia osób młodych. Program kształcenia ogólnego w ujęciu Nussbaum ma być swoistym remedium na współczesny kryzys nauk humanistycznych. Ostatnia część artykułu to analiza krytyczna koncepcji edukacji Marthy Nussbaum.
Bibliografia
Bloom, A. (1997). Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów. Poznań: Zysk i S-ka.
Głąb, A. (2010). Rozum w świecie praktyki. Poglądy filozoficzne Marthy C. Nussbaum. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Jaegher, W. (2001). Paideia. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Kuisz, J. (2016). Przedmowa do wydania polskiego. W: M.C. Nussbaum. Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów. Warszawa: Biblioteka Kultury liberalnej.
Legutko, R. (2013). Sokrates. Filozofia męża sprawiedliwego. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Łażewska, D. (2011). Filozofia dla pracujących. Józefów: Wydawnictwo WSGE. Nussbaum, M.C. (2016). Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów. Warszawa: Biblioteka Kultury Liberalnej.
Nussbaum, M.C. (2008). W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Nussbaum, M.C. (2000). Women and Human Development. The Capabilities Approach. Cambridge University Press
Nussbaum, M.C. (2006). Frontiers of Justice: Disability, Nationality, Species Membership. The Belknap Press Harvard University Press.
Prochowicz, J. (2015). Uniwersytet – humanistyka – filozofia. Problematyka kształcenia akademickiego w ujęciu Marthy Nussbaum oraz Alasdaira Macintyre’a. Lublin: Wydawnictwo Academicon.
Rawls, J. (2013). Teoria sprawiedliwości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sawicki, K. (2016). Zdolności ludzkie i ich urzeczywistnianie w rodzinie. Koncepcja Marthy C. Nussbaum. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Szkiłądź, H. i in. (red.). (1995). Słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Witkowski, L. (2011). Historie autorytetu wobec kultury i edukacji. Kraków: Impuls.
Assiter, A. (2013). Love, Socrates, and Pedagogy. Educational Theory, 3.
Drelich, S. (2020). Krytyka współczesnego uniwersytetu według Ayn Rand i Allana Blooma. Studia Edukacyjne, 57.
Fullam, J. (2015). Listen Then, Or, Rather, Answer: Contemporary Challenges to Socratic Education. Educational Theory, 1.
Laverty, M.J. (2015). There Is No Substitute for a Sense of Reality: Humanizing the Humanities. Educational Theory, 6.
Magrini, J.M. (2014). Dialectic and Dialogue in Plato: Refuting the model of Socrates-as-teacher in the persuit of authentic Paideia. Educational Philosophy and Theory, 12.
Mahon, A. (2017). Moral Education and Literature: On Cora Diamond and Eimear McBride. Journal of Philosophy of Education, 1.
Maxwell, B. (2006). Naturalized Compassion: A Critique of Nussbaum on Literature as Education for Compassionate Citizenry. Journal of Moral Education, 3.
Michaud, T. (2013). Różnorodność w kulturze i polityce Stanów Zjednoczonych. Człowiek w Kulturze, 23.
Bieniek, M. (2017). Paideia grecka od czasów Homera do wojny peloponeskiej. Pobrane z: http://www.pjac.uj.edu.pl/documents/30601109/98855445/fk03%20bieniek%20 paideia%20grecka.pdf (4.11.2017).
Sosnowska, P. (2017). Sokrates między kulturami. Pobrane z: www.pedagog.uw.edu.pl (13.09.2017).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 516
Liczba cytowań: 0