Kultura w sieci – nowe formy uczestnictwa w kulturze przestrzenią uczenia się dorosłych
DOI:
https://doi.org/10.12775/ED.2021.012Słowa kluczowe
uczestnictwo w kulturze, edukacja kulturowa, pandemia COVID-19Abstrakt
W niniejszym artykule podjęto próbę ukazania edukacyjnych aspektów on-linowego uczestnictwa w kulturze osób dorosłych, które w okresie pandemii COVID-19 uległy wyraźnemu wzmocnieniu. W pierwszej części zaprezentowano najważniejsze trudności i ograniczenia w funkcjonowaniu sektora kultury w pierw- szym okresie lockdownu. Następnie zaprezentowano wybrane zjawiska, które kształ- towały uczestnictwo w kulturze przed pandemią, a które poprzez onlinowy charakter tej praktyki w okresie kryzysu zostały zintensyfikowane. Następnie podjęto próbę scharakteryzowania głównych kierunków przemian, jakie mogą nastąpić w funkcjo- nowaniu instytucji kultury, na bazie doświadczeń wyniesionych z pracy z odbiorcami w wirtualnej rzeczywistości.
Bibliografia
Agostino, D., Arnaboldi, M., Lampis, A. (2020). Italian state museums during the COV- ID-19 crisis: from onsite closure to online openness. Museum Management and Cu- ratorship, nr 4 (35), s. 362–372.
Bachórz, A., Ciechorska-Kulesza, K., Czarnecki, S., Grabowska, M., Knera, J., Michałowski, L., Stachura, K., Szultka, S., Obracht-Prondzyński, C., Zbieranek, P. (2014). Punkty styczne: między kulturą a praktyką (nie)uczestnictwa. Gdańsk: Wydawca Instytut Kultury Miejskiej.
Betzler, D., Loots, E., Prokupek, M., Marques, L., Grafenauer, P. (2020). COVID-19 and the arts and cultural sectors: investigating countries’contextual factors and early pol- icy measures. International Journal of Cultural Policy, DOI:10.1080/10286632.202 0.1842383. Pobrane z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10286632.202 0.1842383 (15.05.2021).
Chajbos, K., Lis, B. (2020). Przyszłość kultury. Badanie poznańskiego sektora. Poznań: Wydawnictwo Centrum Praktyk Edukacyjnych w Centrum Kultury Zamek.
Czyżewski, K., Fogler, J., Gałązka, A., Hausner, J., Machnowska-Góra, A., Niezabi- towski, M., Komar, M., Łysak, P., Opatowicz, A., Piaskowski, R., Purchla, J., Ronduda, Ł., Sanetra-Szeliga, J., Szlendak ,T., Szymańska, A., Świątkowska, B. (2020). Raport kultura. Pierwsza do zamknięcia, ostatnia do otwarcia. Kultura w czasie pandemii Covid-19, Kraków: Wydawca Fundacja GAP.
Czyżewski, K., Fogler, J., Gałązka, A., Hausner, J., Machnowska-Góra, A., Niezabitowski, M., Komar, M., Łysak, P., Opatowicz, A., Piaskowski, R., Purchla, J., Ronduda, Ł., Sanetra-Szeliga, J., Szlendak, T., Szymańska, A., Świątkowska, B. (2020a). Alert Kultura 6. Festiwale w czasie pandemii. Kraków: Wydawca Fundacja GAP. Pobrane z: https://oees.pl/dobrzewiedziec/ (10.03.2021).
Czyżewski, K., Fogler, J., Hausner, J., Niezabitowski, M., Komar, M., Łysak, P., Opatowicz, A., Piaskowski, R., Purchla, J., Ronduda, Ł., Sanetra-Szeliga, J., Szlendak, T., Szymańska, A., Świątkowska, B. (2020b). Alert Kultura 1. Pierwsza do wygaszenia, ostatnia do wybudzenia. Kraków: Wydawca Open Eyes Economy Summit. Pobrane z: https://oees.pl/dobrzewiedziec/ (15.06.2020).
Ćwikła, M. (2020). Wademekum. Budowanie publiczności teatralnej w sieci, Wrocław, Pobrane z: https://kultura.uj.edu.pl/documents/18091666/29368678/WADEME- KUM_budowanie_publicznosci_teatralnej_w_sieci_MCwikla.pdf/f6fd1753-9272- 48ce-b7a0-11b085646573 (03.03.2021).
Davies, K. (2021). Festivals Post Covid-19. Leisure Sciences, nr 1–2 (43), s. 184–189. Drabczyk, M., Sanetra-Szeliga, J., Knaś, P. (2020). Kultura w Sieci. Transformacja cyfro- wa? Ekspertyza. Kraków: Wydawca Open Eyes Economy Summit. Pobrane z: https://
oees.pl/dobrzewiedziec/ (15.06.2020).
Drozdowski, R., Fatyga, B., Filiciak, M., Krajewski, M., Szlendak, P. (2014). Praktyki kulturalne Polaków. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Gotowość do podjęcia aktywności kulturalnej po zniesieniu ograniczeń epidemicznych
Komunikat z badania Narodowego Centrum Kultury (2020). Warszawa: Wydawca Narodowe Centrum Kultury. Pobrane z: https://nck.pl/badania/aktualnosci/aktywnosc- -kulturalna-po-zniesieniu-ograniczen-epidemicznych (15.06.2020).
Iwanowski, D., Szewczyk, N. (2020), Inna kultura jest możliwa. Koronawirus i przyszłość kultury w Polsce. Instrat Policy Paper, nr 5. Pobrane z: https://biennalewarszawa.pl/ inna-kultura-jest-mozliwa-koronawirus-i-przyszlosc-kultury-w-polsce/ (11.03.2021).
Kisiel, P. (2013). Współczesne wzory uczestnictwa w kulturze. W: J. Hausner, A. Karwiń- ska, J. Purchla (red.), Kultura a rozwój (s. 345–360). Warszawa: Wydawnictwo NCK.
Knaś, P., Sanetra-Szeliga, J. (2020). Adaptacja, hibernacja czy redefinicja. Polskie insty- tucje kultury w czasie pandemii. Ekspertyza 12, Kraków: Wydawca Fundacja GAP. Pobrane z: https://oees.pl/dobrzewiedziec/ (15.04.2020).
Mirek, J., Dzigańska, K., Idzikowska, W., Janczy, A., Knaś, P. (2020). Edukacja kulturowa w czasie dystansu społecznego – diagnoza i rekomendacje. Kraków: Wydawnictwo Małopolskiego Instytutu Kultury.
Plebańska, M. (2019). Digital Education, Jak kształcić kompetencje przyszłości? E-book:Wydawnictwo E-Litera.
Poprawski, M. (2020). Tylko to, co istotne – rozmowa z Alicją Knast, dyrektorem Galerii Narodowej w Pradze. Connecting Audiences Polska, nr 1, s. 8–21.
Szlendak, T. (2010). Wielozmysłowa kultura iwentu. Skąd się wzięła, czym się objawia i jak w jej ramach ocenić dobra kultury? Kultura Współczesna, nr 4 (66), s. 80–97.
Szlendak, T., Olechnicki, K. (2014). Megaceremoniały i subświaty. O potransformacyjnych przemianach uczestnictwa Polaków w kulturze. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, nr 2 (76), s. 293–308.
Tataj, M. (2020). Muzy w cieniu Covid-19. O tym, jak pandemia zmienia naszą kulturę. Magazyn Teraz Polska, nr 2 (34), s. 56–61. Pobrane z: https://magazynterazpol- ska.pl/pl/a/muzy-w-cieniu-covid-19-o-tym-jak-pandemia-zmienia-nasza-kulture (01.04.2021).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 918
Liczba cytowań: 0