Hiob w ikonografii wczesnochrześcijańskiej – niektóre przykłady, motywy i ich pochodzenie
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2013.008Słowa kluczowe
Księga Hioba, sztuka wczesnochrześcijańska, apokryfy, sarkofag Juniusza BassusaAbstrakt
Artykuł zajmuje się ikonografią Hioba w sztuce wczesnochrześcijańskiej, zwłaszcza w kontekście cmentarnym. Przedstawione zostają niektóre sarkofagi (zwłaszcza sarkofag Juniusza Bassusa) i freski z katakumb rzymskich. Omówiona zostaje obecność innych osób w scenach związanych z Hiobem, zwłaszcza niejednoznaczna ocena roli żony Hioba, przedstawianej w sposób negatywny w tłumaczeniu Septuaginty, a w pozytywny w apokryficznym Testamencie Hioba. Pokazane też zostają przykłady użycia fragmentów Księgi Hioba w inskrypcjach, jak również wyobrażenie Hioba w dalszym ciągu historii sztuki, aż po czasy współczesne. Podjęta też zostaje próba omówienia aspektów topograficznych legendy Hioba.Bibliografia
Baschet J., Giobbe, w: Enciclopedia dell’ Arte Medievale, red. A.M. Romanini,VI, Roma 1995, s. 628–631.
Besserman L., The Legend of Job in the Middle Ages, Cambridge (Ma)–London 1979.
Budde R., Job, w: Lexikon der Christlichen Ikonographie, red. E. Kirschbaum, t. 2, Rom 1970, kol. 408.
Carnevale L., Giobbe dall’antichità al medioevo. Testi, tradizioni, immagini, Bari 2010.
Gougaud L., Études sur les „Ordines commendationis animae”, „Ephemerides Liturgicae” 49 (1935, Nuova Series 9), 1–27.
Grzegorz Wielki, Moralia in Iob, (tłum. pol.: Moralia. Komentarz do Księgi Hioba, T. Fabiszak, A. Strzelecka, R. Wójcik, t. 1, Kraków 2006).
Legrain J. F., Variations musulmanes sur le thème de Job, „Bulletin d’Études Orientales” 37–38 (1985–1986), s. 52–90.
Martimort A. G., L’„Ordo commendationis animae”, „La Maison-Dieu” 15 (1948), 143–160.
Papadaki-Oekland S., Byzantine Illuminated Manuscripts of the Book of Job. A Preliminary Study of the Miniature Illustrations : its Origin and Development, Athens 2009.
Perraymond M., La figura di Giobbe nella cultura paleocristiana tra esegesi patristica e manifestazioni iconografiche, Città del Vaticano 2002.
Rituale Romanum [edycja Piusa XI], Roma 1925.
Spittler R. P., Testament of Job, w: The Anchor Bible Dictionary, t. 3, New York 1992, 869–871.
Struthers Malbon E., The Iconography of the Sarcophagus of Junius Bassus, Princeton 1990.
Studies on the Testament of Job, red. M.A. Knibb, P.W. van der Horst, Cambridge 1989.
Terrien S., The Iconography of Job Through Centuries. Artists as Biblical Interpreters, Pennsylvania State University 1996.
Zibawi M., L’oasi egiziana di Bagawat. Le pitture paleocristiane, Milano 2005.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 872
Liczba cytowań: 0