Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Info
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Proces recenzyjny
    • Lista Recenzentów
    • Rada Naukowa
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Polityka Open Access
    • Zasady archiwizacji
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Biblica et Patristica Thoruniensia

Hiob w ikonografii wczesnochrześcijańskiej – niektóre przykłady, motywy i ich pochodzenie
  • Home
  • /
  • Hiob w ikonografii wczesnochrześcijańskiej – niektóre przykłady, motywy i ich pochodzenie
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 6 (2013): Księga Hioba /
  4. Patristica

Hiob w ikonografii wczesnochrześcijańskiej – niektóre przykłady, motywy i ich pochodzenie

Autori

  • Stanisław Adamiak Pontificia Università Gregorianka, Roma

DOI:

https://doi.org/10.12775/BPTh.2013.008

Parole chiave

Księga Hioba, sztuka wczesnochrześcijańska, apokryfy, sarkofag Juniusza Bassusa

Abstract

Artykuł zajmuje się ikonografią Hioba w sztuce wczesnochrześcijańskiej, zwłaszcza w kontekście cmentarnym. Przedstawione zostają niektóre sarkofagi (zwłaszcza sarkofag Juniusza Bassusa) i freski z katakumb rzymskich. Omówiona zostaje obecność innych osób w scenach związanych z Hiobem, zwłaszcza niejednoznaczna ocena roli żony Hioba, przedstawianej w sposób negatywny w tłumaczeniu Septuaginty, a w pozytywny w apokryficznym Testamencie Hioba. Pokazane też zostają przykłady użycia fragmentów Księgi Hioba w inskrypcjach, jak również wyobrażenie Hioba w dalszym ciągu historii sztuki, aż po czasy współczesne. Podjęta też zostaje próba omówienia aspektów topograficznych legendy Hioba.

Riferimenti bibliografici

Baschet J., Giobbe, w: Enciclopedia dell’ Arte Medievale, red. A.M. Romanini,VI, Roma 1995, s. 628–631.

Besserman L., The Legend of Job in the Middle Ages, Cambridge (Ma)–London 1979.

Budde R., Job, w: Lexikon der Christlichen Ikonographie, red. E. Kirschbaum, t. 2, Rom 1970, kol. 408.

Carnevale L., Giobbe dall’antichità al medioevo. Testi, tradizioni, immagini, Bari 2010.

Gougaud L., Études sur les „Ordines commendationis animae”, „Ephemerides Liturgicae” 49 (1935, Nuova Series 9), 1–27.

Grzegorz Wielki, Moralia in Iob, (tłum. pol.: Moralia. Komentarz do Księgi Hioba, T. Fabiszak, A. Strzelecka, R. Wójcik, t. 1, Kraków 2006).

Legrain J. F., Variations musulmanes sur le thème de Job, „Bulletin d’Études Orientales” 37–38 (1985–1986), s. 52–90.

Martimort A. G., L’„Ordo commendationis animae”, „La Maison-Dieu” 15 (1948), 143–160.

Papadaki-Oekland S., Byzantine Illuminated Manuscripts of the Book of Job. A Preliminary Study of the Miniature Illustrations : its Origin and Development, Athens 2009.

Perraymond M., La figura di Giobbe nella cultura paleocristiana tra esegesi patristica e manifestazioni iconografiche, Città del Vaticano 2002.

Rituale Romanum [edycja Piusa XI], Roma 1925.

Spittler R. P., Testament of Job, w: The Anchor Bible Dictionary, t. 3, New York 1992, 869–871.

Struthers Malbon E., The Iconography of the Sarcophagus of Junius Bassus, Princeton 1990.

Studies on the Testament of Job, red. M.A. Knibb, P.W. van der Horst, Cambridge 1989.

Terrien S., The Iconography of Job Through Centuries. Artists as Biblical Interpreters, Pennsylvania State University 1996.

Zibawi M., L’oasi egiziana di Bagawat. Le pitture paleocristiane, Milano 2005.

Biblica et Patristica Thoruniensia

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Pubblicato

2014-02-04

Come citare

1.
ADAMIAK, Stanisław. Hiob w ikonografii wczesnochrześcijańskiej – niektóre przykłady, motywy i ich pochodzenie. Biblica et Patristica Thoruniensia. Online. 4 febbraio 2014. Vol. 6, pp. 137-148. [Accessed 8 luglio 2025]. DOI 10.12775/BPTh.2013.008.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 6 (2013): Księga Hioba

Sezione

Patristica

Licenza

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Stats

Number of views and downloads: 997
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1689-5150

eISSN: 2450-7059

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Księga Hioba, sztuka wczesnochrześcijańska, apokryfy, sarkofag Juniusza Bassusa
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop