Creación como relatio, assimilatio y processio. En torno a la exégesis de santo Tomás de Aquino al Gen 1,1–2,3
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2011.009Słowa kluczowe
egzegeza średniowieczna, stworzenie ex nihilo, stworzenie i Trójca Święta, Tomasz z AkwinuAbstrakt
Stworzenie jako relatio, assimilatio i processio Wokół egzegezy św. Tomasza z Akwinu do Rdz 1,1–2,3
Tomasz z Akwinu należy do grona tych średniowiecznych teologów, których komentarze biblijne, zwłaszcza poświęcone księgom Starego Testamentu, wciąż czekają na odkrycie i dogłębne studium. Biblijny styl sacra doctrina nie wyraża się jedynie w pozostawionych przez św. Tomasz komentarzach, będących co istotne zapisem jego uniwersyteckich wykładów, ale także ciekawymi propozycjami egzegetycznymi, które możemy odnaleźć w jego dziełach systematycznych (np. w Sumie teologii). Warsztat egzegety średniowiecznego opiera się na fundamentalnej zasadzie jedności planu zbawczego i wpisuje się zawsze w kontekst Tradycji, zaskakując jednak oryginalnością spojrzenia, które pragnie pozostać spojrzeniem uniwersalistycznym (stąd szukanie pomocy w filozofii i jej terminologii). Czytelnym przykładem stylu egzegezy mistrza z Akwinu jest interpretacja opisu stworzenia świata z Rdz 1,1–2,1, nawiązująca do trzech zasadniczych modeli rozumienia istoty aktu stwórczego i jego konsekwencji: jako relacja, asymilacja lub pochodzenie. Ta triada pojęć jest niezbędna, aby w pełni odkryć bogactwo Tomaszowej wykładni Rdz,1,1–2,1, opartej na potrójnym dziele dokonanym przez Boga: opus creationis, distinctionis et ornatus. Raz jeszcze Tomasz ujawnia tym samym swoją programową linię egzegezy: priorytetu sensu literalnego, którego dosłowność polega na odczytania „sensu”, a nie fundamentalistycznej lekturze. Stworzenie dla Tomasza to wolny akt Boga, który powołuje do istnienia wszechświat z niczego (ex nihilo), ale także utrzymuje go w istnieniu (creatio continua). Obejmuje całą rzeczywistość, zarówno materialną i duchową, wyrażając tym samym podstawową zależność stworzenia od Stwórcy: wszystko bowiem posiada swoje istnienie od Niego (habens esse). W aspekcie ad extra, stworzenie jest komunikacją dobroci i jako takie winno być postrzegane w perspektywie trynitarnej. Stworzenie, będąc czasowym pochodzeniem ad extra jest przedłużeniem odwiecznych pochodzeń ad intra w Trójcy Św. Dlatego to Duchowi Świętemu przypisuje Tomasz działanie stwórcze i zbawcze. Wielość stworzenia jest uczestnictwem w pełni życia trynitarnego.
Bibliografia
Bellemare R., La Somme de Théolo- gie et la lecture de la Bible, Colloque commemorative Saint Thomas d'Aquin 1274-1974, t. 2, Église et Théologie, 5, Université Saint Paul, Ottawa 1974.
Benedicto XVI, Adhortación Apostólica Verbum Domini.
Cerbelaud D., La création «ex nihilo» en question, "Revue thomiste" 90 (1990), 357-372.
Chenu M. D., Wstęp do filozofii św. Tomasza z Akwinu, tłum. H. Rosnerowa, Kęty 2001.
Cottier G., La doctrine de la création et le concept de néant, "Acta Philosophica" t. 1/1 (1992), 6-17.
Di Noia J. A., Christ brings freedom from sin and death: the commentary of st. Thomas Aquinas on Romans 5:12-21, "The Thomist" 73 (2009), s. 381-398.
Gadamer H., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, Kraków 1993.
Horst U., Das Wesen der "auctoritas" nach Thomas von Aquin, "Munchener Theologische Zeitschrift" 13 (1962), 155-172.
Humbrecht T. D., Trinité et création au prisme de la voie négative chez saint Thomas d'Aquin, Parole et Silence, Paris 2011.
Levering M., Participatory Biblical Exegesis. A Theology of Biblical Interpretation, University of Note Dame Press, Note Dame 2008.
Maillard P. Y., "Christus clarificatus in passione": l'influence de Jean Chrysostome sur Thomas d'Aquin. Un exemple, "Nova et Vetera" 4 (2010), 365-381.
Margelidon Ph. M., Floucat Y., Dictionnaire de philosophie et de théologie thomistes, Parole et Silence, Paris 2011.
Maryniarczyk A., Kreacjonizm jako punkt zwrotny w interpretacji rzeczywistości, en: Filozofia - wzloty i upadki, XXXIX Tydzień Filozoficzny KUL, 3-6 marca 1997, Lublin 1998, 60-70.
Mróz M., Roszak P., Perfectus secundum intellectum et affectum. Ideał egzegety i jego pracy komentatorskiej wg Tomasza z Akwinu, "Teologia i Człowiek" 10 (2007), 113-130.
Riaudel O., Le monde comme histoire de Dieu, coll. Cogitatio Fidei, 256, Paris 2007.
Roszak P., Disputatio en la vida de la universidad medieval a la luz del Verbum Abbreviatum de Pedro Cantor, en: Dysputy Nawarryjskie w Toruniu, red. P. Roszak, KPTKO, Toruń 2010, 149-162.
Szulakiewicz M., Filozofia jako hermeneutyka, WN UMK, Toruń 2004.
Tilliette X., Les philosophes lisent la Bible, coll. Philosophie et Théologie, Cerf, Paris 2001.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 447
Liczba cytowań: 0