Znalezienie wspólnego gruntu. Relacja człowieka z naturą. Studium porównawcze myśli św. Tomasza z Akwinu i etyki środowiskowej
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2023.011Słowa kluczowe
dobro wspólne, odpowiedzialność, zasoby naturalne, etyka środowiskowa, Tomasz z AkwinuAbstrakt
Problemy środowiska naturalnego i odpowiedzialność człowieka w korzystaniu z jego zasobów oraz zrównoważony rozwój stają się coraz bardziej istotne i naglące ze względu na szybki proces industrializacji i urbanizacji oraz wzrost populacji na świecie. Brak odpowiedniego planowania osłabia wpływ na środowisko naturalne, prowadząc do wyczerpania zasobów i degradację przyrody, generując nierówności społeczne i ekonomiczne. W tym kontekście ludzkość musi radzić sobie z licznymi zobowiązaniami podejmowanymi w celu sprawiedliwego podziału zasobów i możliwości. Myśl Tomasza z Akwinu, wyrażona w jego doktrynie jak również analiza jego tekstów dokonana przez współczesnych myślicieli proponuje zasady etyczne, które wynikają z samego świata naturalnego i kierują ludzkie zachowanie na osiągnięcia dobra wspólnego, mające istotne znaczenie dla etyki środowiskowej. Pogląd, że świat naturalny istnieje dla dobra wszystkich ludzi i że człowiek ponosi odpowiedzialność za jego użytkowanie w sposób sprzyjający dobru wspólnemu pozostaje aktualną i cenną perspektywą w obecnych dyskusjach dotyczących odpowiedzialności ekologicznej.
Bibliografia
Berkman, John, y Robyn Boeré. 2020. “St. Thomas Aquinas on Impairment, Natural Goods, y Human Flourishing.” The National Catholic Bioethics Quarterly 20 (2): 311–28.
Berry, Wendell. 2015. The Unsettling of America: Culture & Agriculture. Catapult.
Cristóvam, José Sérgio Da Silva. 2019. “Sobre a Noção de Bem Comum No Pensamento Político Ocidental: Entre Becos e Encruzilhadas Da Dimensão Ancestral Do Moderno Conceito de Interesse Público.” Revista de Investigações Constitucionais 6 (1): 107. https://doi.org/10.5380/rinc.v6i1.57508.
Daguet, François. 2020. “Heurs et Malheurs Du Bien Commun: De Thomas d’e Aquin à Vatican II.” Revue Thomiste, 255–308.
Didikin, Anton. 2020. “Natural law as a way to achieve the common good: an interpretation of Thomas Aquinas y John Finnis arguments.” ΣΧΟΛΗ. Ancient Philosophy and the Classical Tradition 14 (2): 609–17. https://doi.org/10.25205/1995-4328-2020-14-2-609-617.
Dodds, Michael J. 2020. The One Creator God in Thomas Aquinas and Contemporary Theology. Catholic University of America Press.
Dodds, Michael J. 2021. “The Reception of Aquinas in the Philosophy of Nature and Science.” In The Oxford Handbook of the Reception of Aquinas, edited by Matthew Levering and Marcus Plested, 538–53. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198798026.013.33.
Enríquez Gómez, María Teresa, y Jorge Martín Montoya Camacho. 2021. “Imperio y Causalidad En Tomás de Aquino.” Scientia et Fides 9 (1): 329–55. https://doi.org/10.12775/SetF.2021.013.
George, Marie. 2019. “Is Eco-Theologian Thomas Berry a Thomist?” Scientia et Fides 7 (1): 47. https://doi.org/10.12775/SetF.2019.003.
Keys, Mary M. 2008. Aquinas, Aristotle, and the Promise of the Common Good. Cambridge (GB): Cambridge University Press.
Kılınç, Yurdagül. 2022. “Aquinas, Aristotle, and the Promise of the Common Good.” Hitit Theology Journal 21 (1).
Köhler, Theodor. 2022. Grundlagen Des Philosophisch-Anthropologischen Diskurses Im Dreizehnten Jahrhundert: Die Erkenntnisbemühung Um Den Menschen Im Zeitgenössischen Verständnis. Brill.
Moltmann, Jürgen. 2014. “Die Hoffnung Der Erde Die Ökologische Wende Der Christlichen Theologie Und Der Christlichen Spiritualität.” Evangelische Theologie 74 (3): 216–26. https://doi.org/10.14315/evth-2014-0307.
Roszak, Piotr. 2011. “Creación Como Relatio, Assimilatio y Processio. En Torno a La Exégesis de Santo Tomás de Aquino al Gen 1, 1–2, 3.” Biblica et Patristica Thoruniensia 4: 181–99.
Roszak, Piotr. 2022a. “Imperfectly Perfect Universe? Emerging Natural Order in Thomas Aquinas.” HTS Teologiese Studies / Theological Studies 78 (2). https://doi.org/10.4102/hts.v78i2.7199.
Roszak, Piotr. 2022b. “¿Nueva Creación – «ex Vetere» or «ex Nihilo»? El Sentido de La Vida Terrena y La Nueva Creación Según Santo Tomás de Aquino.” Scripta Theologica 54 (3): 585–606. https://doi.org/10.15581/006.54.3.585-606.
Santori, Paolo. 2020. “Donum, Exchange and Common Good in Aquinas: The Dawn of Civil Economy.” The European Journal of the History of Economic Thought 27 (2): 276–97. https://doi.org/10.1080/09672567.2020.1720764.
Schweiker, William. 2018. “The Destiny of Creation: Theological Ethical Reflections on Laudato Si: The Destiny of Creation.” Journal of Religious Ethics 46 (3): 479–95. https://doi.org/10.1111/jore.12228.
Selwyn, Neil. 2019. “What’s the Problem with Learning Analytics?” Journal of Learning Analytics 6 (3). https://doi.org/10.18608/jla.2019.63.3.
Thompson, Christopher J. 2017. The Joyful Mystery: Field Notes Toward a Green Thomism. Emmaus Road Publishing.
Tomás de Aquino. (2000 ). S. Thomae de Aquino Opera Omnia (Ed. Enrique Alarcón). Pamplona: Corpus Thomisticum: www.corpusthomisticum.org.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 ALBERTO RAMIREZ, CARLOS MARIO TORO GONZALEZ, FREDDY CAMILO TRIANA DOMINGUEZ
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 438
Liczba cytowań: 0