Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Info
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Proces recenzyjny
    • Lista Recenzentów
    • Rada Naukowa
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Polityka Open Access
    • Zasady archiwizacji
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Biblica et Patristica Thoruniensia

Wpływy greckie w Apokalipsie św. Jana
  • Home
  • /
  • Wpływy greckie w Apokalipsie św. Jana
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 5 (2012): Apokalipsa św. Jana /
  4. Biblica

Wpływy greckie w Apokalipsie św. Jana

Autori

  • Michał Wojciechowski Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn

DOI:

https://doi.org/10.12775/BPTh.2012.006

Parole chiave

Apokalipsa, hellenizacja chrześcijaństwa, wpływy greckie w Biblii, apokaliptyka, mitologia

Abstract

Apokalipsa odwołuje się zatem do kosmologii bliskowschodniej, przedstawiając niebo, ziemię i czeluść. Ożywia znany z archaicznych mitów motyw kosmicznego starcia sił dobra i zła. Korzysta zarazem z wątków greckich: atak potwora na kobietę i nowo narodzone dziecko (Latona i Apollo; Ap 12); cztery żywioły (Ap 16); klucze otchłani (Ap 1, 18); symbolika ciał niebieskich (Ap 1, 20; 22, 16). Przedstawia hybrydy zwierzęce, motyw mityczny (choć  przejęty z Księgi Daniela).

Wykorzystano je jednak jako przyjęte w ówczesnej kulturze symbole, bez ulegania pogańskim wierzeniom (metoda podobna, jak w Rdz 1-11). Równolegle wykorzystano inne typy popularnej symboliki. Z drugiej strony mitologiczne przedstawienie potworów w Ap 13 dowodzi tendencji do polemiki z mitem, albo też do przewartościowania mitów zastanych, do budowania „nowej mitologii”. Inny przykład polemiki, to aluzje do kultu cesarskiego. Ten kult stanowi tło Apokalipsy, ale trudno mówić w tym przypadku o wpływie.

Jeśli chodzi o wpływy filozoficzne, mniej wyraźne, choć postulowane, z platonizmem można wiązać jaskrawe odróżnienie przyszłego, niebiańskiego i świetlistego świata od ziemi (Ap 21). Stoickie przewidywanie co do „zognienia” świata mogło zabarwić zapowiedzi zniszczenia w ogniu. Rygorystyczna etyka Ap 2-3 też może mieć inspirację stoicką, a nazywanie doskonałego „zwycięzcą” ma odpowiednik u Epikteta (Diatryby 1, 18, 22). Pitagorejczycy interesowali się symboliką liczb, ważną dla Apokalipsy. Wymieńmy 3 (symbol całości), 4 (świata i sprawiedliwości), 7 (święta i doskonała) i 10 (pełnia); i tu jednak inspiracją dla Apokalipsy mogła być Księga Daniela.

Riferimenti bibliografici

Andresen C., Antike und Christentum, „Theologische Realenzyklopadie”, t. 3, 1978, s. 50–99.

Aune D. E., Revelation, t. 1–3, Word Biblical Commentary 52A–C, Dallas 1997–1998.

Aune D. E., The New Testament in Its Literary Environment, Cambridge 1988.

Barrett C. K. (red.), The New Testament Background. Writings from Ancient Greece and the Roman Empire That Illuminate Christian Origins, London 1987.

Beale G. K., The Book of Revelation (New International Greek Testament Commentary), Grand Rapids-Carlisle 1999.

Berger K., Hellenistische Gattungen in Neuen Testament, ANRW II/25.2 (1984): 1031–1432, 1832–1885.

Betz H. D., Antiquity and Christianity, JBL 117 (1998)1, s. 3–23.

Betz H. D., The Birth of Christianity as a Hellenistic Religion: Three Theories of Origin, “Journal of Religion”74 (1994), s. 1–25.

Böcher O., Hellenistisches in der Apokalypse des Johannes, w: Geschichte – Tradition –Reflexion, Fs. M. Hengel, t. 3, red. H. Lichtenberger, Tubingen 1996, s. 473–492.

Busch P., Der gefallene Drache. Mythenexegese am Beispiel von Apokalypse 12, Texte und Arbeiten zum neutestamentlichen Zeitalter 19, Tubingen 1996.

Clemen C., Religionsgeschichtliche Erklarung des Neuen Testaments, Berlin 1924.

Colish M . L., Stoicism and the New Testament, ANRW II/26.1 (1992), 334–379.

Collins J. J., Between Athens and Jerusalem, wyd. 2, Grand Rapids 2000.

Dormeyer D., Das Neue Testament im Rahmen der antiken Literaturgeschichte, Darmstadt 1993.

Feldman L. H., Jew and Gentile in the Ancient World, Princeton 1996.

Hengel M., Judentum und Hellenismus, wyd. 2, Tubingen 1973 (przekład ang. z 1974, Judaism and Hellenism).

Hessen J., Griechische oder biblische Theologie? Das Problem der Hellenisierung des Christentums in neuer Beleuchtung, wyd. 2, Munchen 1962.

Judge E. A., ‘Antike und Christentum’: Towards a Definition of the Field. A Bibliographical Study, ANRW II/23.1, Berlin–New York 1979, s. 3–58.

Kiejdo K., Księga Daniela jako przykład hellenistycznych wpływow na kulturę Izraela, diss. Wydział Teologii UWM, Olsztyn 2011.

Malherbe A. J., Hellenistic Moralists and the New Testament, ANRW II/26.1 (1992), s. 267–333.

Meleze Modrzejewski J., Żydzi nad Nilem od Ramzesa II do Hadriana, Kraków 2000.

Neuer Wettstein. Texte zum neuen Testament aus Griechentum und Hellenismus, 3 t., Berlin 2001–.

Scheffczyk L., Tendenzen und Brennpunkte der neueren Problematik um die Hellenisierung des Christentums, Munchen 1982.

Sterling G. E., Hellenistic Philosophy and the New Testament, w: Handbook to Exegesis of the New Testament, S.E. Porter (red.), New Testament Tools and Studies 25, s. 313–358.

Tcherikover V., Hellenistic Civilization and the Jews, Philadelphia 1959.

Wendland P., Die hellenistisch-romische Kultur in ihren Beziehungen zum Judentum und Christentum, Handbuch zum Neuen Testament 2, wyd. 4 zmienione, Tubingen 1972.

Zieliński T., Hellenizm a judaizm, Warszawa 1927 (wyd. nowe Toruń 2001).

Biblica et Patristica Thoruniensia

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Pubblicato

2012-12-01

Come citare

1.
WOJCIECHOWSKI, Michał. Wpływy greckie w Apokalipsie św. Jana. Biblica et Patristica Thoruniensia. Online. 1 dicembre 2012. Vol. 5, pp. 115-124. [Accessed 4 luglio 2025]. DOI 10.12775/BPTh.2012.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 5 (2012): Apokalipsa św. Jana

Sezione

Biblica

Licenza

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Stats

Number of views and downloads: 636
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1689-5150

eISSN: 2450-7059

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Apokalipsa, hellenizacja chrześcijaństwa, wpływy greckie w Biblii, apokaliptyka, mitologia
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop