Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Proces recenzyjny
    • Lista Recenzentów
    • Rada Naukowa
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Polityka prywatności
    • Polityka Open Access
    • Zasady archiwizacji
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Biblica et Patristica Thoruniensia

Evagrius Ponticus’ Rejection of a Magical Understanding of Grace
  • Strona domowa
  • /
  • Evagrius Ponticus’ Rejection of a Magical Understanding of Grace
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 16 Nr 2 (2023): Tomizm biblijny IX /
  4. Artykuły

Evagrius Ponticus’ Rejection of a Magical Understanding of Grace

Autor

  • Santiago Hernán Vázquez Universidad Nacional de Cuyo https://orcid.org/0000-0002-2388-7172
  • María Teresa Gargiulo Researcher at CONICET (National Council for Scientific and Technical Research) https://orcid.org/0000-0003-3580-9478

DOI:

https://doi.org/10.12775/BPTh.2023.007

Słowa kluczowe

Ewagriusz z Pontu, magia, łaska, Hipokrates, Platon, zaklęcie, natura

Abstrakt

Odrzucenie magicznego rozumienia łaski w myśli Ewagriusza z Pontu

W ostatnich latach pojawiają się coraz liczniejsze badania, które w taki czy inny sposób przedstawiają różne projekcje psychoterapeutyczne zbioru praktyk duchowych wywodzących się z wczesnochrześcijańskiego monastycyzmu. Należy jednak pamiętać, że próby nawiązania dialogu pomiędzy doktrynami z późnego okresu antycznego a współczesną psychoterapią niosą ze sobą ryzyko związane z ekstrapolacją anachronicznych terminów, pytań i dyskusji, które są obce pierwotnemu kontekstowi Ojców wczesnego Kościoła. Aby przezwyciężyć tę trudność, postaramy się objaśnić model integracji psychiczno-duchowej Ewagriusza z Pontu w oparciu o jego szczególne rozumienie efektywnych relacji między naturą a łaską. Być może pozwoli nam to również przełożyć i zrozumieć obecne zainteresowanie powyższym modelem w tych samych kategoriach, w których sformułował go sam Ewagriusz. W swoich rozważaniach nad tym, jak przebiega proces całkowitego uzdrowienia człowieka, Ewagriusz czerpie z intuicji i idei wywodzących się z tradycji Hipokratesa i Platona. Tradycje te potępiają magię jako akt bezbożności wobec boskiego porządku wpisanego w θύσις. Ewagriusz kieruje się tą fundamentalną intuicją odrzucenia magii i czarów, aby zintegrować swój model z nową chrześcijańską syntezą, w której stara się odejść od magicznego rozumienia działania łaski. W miarę odchodzenia od magicznej koncepcji łaski w pismach Ewagriusza pojawiają się elementy wiedzy praktyczno-teoretycznej dotyczącej zdrowia psychicznego i duchowego. Szczególnie interesuje go określenie, w jaki sposób łaska działa w dynamice poznawczo-emocjonalnej będącej elementem procesów uzdrawiania duszy bez zaprzeczania immanentnym prawom θύσις lub ich magicznego zawieszania.

Bibliografia

Alby, Juan Carlos. 2015. La medicina filosófica del Cristianismo antiguo. Santa Fe: Universidad Católica de Santa Fe.

Aristotle. 1988. Política. Translated by Manuela García Valdés. Madrid: Gredos.

Boudon-Millot, Veronique, and Pouderon Berna. (2005). Les Pères de l’Eglise face à la science médicale de leur temps. Actes du Ille Colloque international d’études patristiques. Paris: Beauchesne.

Bradford, David. 2011. “Brain and psyche in early Christian asceticism.” Psychol Rep. 109 (2): 461–520. https://doi.org/10.2466/07.09.16.20.PR0.109.5.461-520.

Bradford, David. 2012. “Evagrius Ponticus and the Psychology of ‘Natural Contemplation’.” Studies in spirituality 22: 109–125. https://doi.org/10.2143/SIS.22.0.2182849.

Buju, Smaranda. 2019. “Clinical Approach of Spiritual Illnesses: Eastern Christian Spirituality and Cognitive Behavioral Therapy.” Pastoral Psychology 68/4: 361–378. https://doi.org/10.1007/s11089-019-00874-5.

Casiday, Agustine. 2013. Reconstructing the theology of Evagrius Ponticus: Beyond heresy. Cambridge: Cambridge University Press.

Corrigan, Kevin. 2016. “Thoughts that Cut; Cutting, Imprinting, and Lingering in Evagrius of Ponticus.” In Evagrius and His Legacy, edited by Joel Kalvesmaki and Robin Darling Young, 49–72. South Bend: University of Notre Dame Press, https://doi.org/10.2307/j.ctvpj7dsk.7

Corrigan, Kevin. 2017. “Trauma before Trauma: Recognizing, Healing and Transforming the Wounds of Soul-Mind in the Works of Evagrius of Pontus.” In: Studia Patristica LXXXIV: Evagrius between Origen, the Cappadocians and Neoplatonism, edited by Ilaria Ramelli, Kevin Corrigan, Giulio Maspero and Monica Tobon, 123–136. Leuven: Peeters.

Dysinger Luke. 2004. “Healing Judgment: ‘Medical Hermeneutics’ in the Writing of Evagrius Ponticus.” In Il monachesimo tra eredità e aperture: atti del simposio Testi e temi nella tradizione del monachesimo cristiano", edited by Daniël Hombergen and Maciej Bielawski, 75–104. Roma: Pontificio Ateneo S. Anselmo.

Dysinger Luke. 2005. Psalmody and Prayer in the Writings of Evagrius Ponticus. Oxford–New York: Oxford University Press.

Evagrius Ponticus. 1971. Traité Pratique ou le moine. Translated by Antoine Guillaumont, SC 171. Paris: Cerf.

Evagrius Ponticus. 1985. Les six centuries des ‘Kephalaia gnostica’ d’Évagre le Pontique, Translated by Antoine Guillaumont, Patrologia Orientalis T. XXVIII, fascicule 1. Paris: Brepols.

Evagrius Ponticus. 1987. Scholies aux Proverbes. Translated by Paul Géhin, SC 340. Paris: Cerf.

Evagrius Ponticus. 1990. “Scholia on Psalms.” In “St. Evagrius Ponticus (345–399). Selected Scholia on Psalms.” Monastic Spirituality Self-Study, edited and translated by Luke Dysinger. Accessed Apri1, 2020. http://www.ldysinger.com/Evagrius/08_Psalms/00a_start.htm

Evagrius Ponticus. 1993. Scholies à l'Ecclésiaste. Translated by Paul Géhin, SC 397. Paris: Cerf.

Evagrius Ponticus.1995a. “A los Monjes.” In Evagrio Póntico, Obras Espirituales, 177–211. Translated by Juan Pablo Rubio Sadia. Madrid: Ciudad Nueva.

Evagrius Ponticus. 1995b. “Sobre la oración.” In Obras Espirituales, Translated by Juan Pablo Rubio Sadia, 229–275. Madrid: Ciudad Nueva.

Evagrius Ponticus. 1998. Sur les pensées. Translated by Paul Géhin, Claire Guillaumont and Antoine Guillaumon, SC 438. Paris: Cerf.

Evagrius Ponticus. 2001. “Skemmata.” In The sapphire light of the mind: the Skemmata of Evagrius Ponticus, edited and translated by William Harmless and Raymond R. Fitzgerald. Theological Studies 62 (3): 498–529. https://doi.org/10.1177/004056390106200303.

Evagrius Ponticus. 2005. Contro i pensieri malvagi. Antirrhetikos. Translated by Valerio Lazzeri. Magnano: Qiqajon.

Evagrius Ponticus. 2006. “Notes on Luke.” In Evagrius Ponticus, edited and translated by Agustine Casiday, 153–161. London and New York: Routledge.

Evagrius Ponticus. 2007. Chapitres des disciples d´Évagre. Translated by Paul Géhin, SC 514. Paris: Cerf.

Evagrius Ponticus. 2008. Le gnostique ou a calui qui est devenu digne de la science. Translated by Antoine Guillaumont and Claire Guillaumont, SC 356. Paris: Cerf.

Evagrius Ponticus. 2013. “Letters.” In Evagrios Pontikos. Briefe aus der wüste. Tranlated by Gabriel Bunge, Beuron: Beuroner Kunstverlag

Gianfrancesco, Angelo. 2008. “Monachisme ancien et psychopathologie.” L’Évolution Psychiatrique 73 (1): 105–126. https://doi.org/10.1016/j.evopsy.2008.01.005.

Graiver, Inbar. 2016. “The Paradoxical Effects of Attentiveness.” The Journal of Early Christian Studies 24 (2): 199–227. https://doi.org/10.1353/earl.2016.0017.

Graiver, Inbar. 2018. “Possible Selves in Late Antiquity: Ideal Selfhood and Embodied Selves in Evagrian Anthropology.” The Journal of Religion 98 (1), 59–89. https://doi.org/10.1086/694589.

Guillaumont, Antoine. 1971. “Introduction.” In Evagrio Póntico, Traité Pratique ou le moine. Tome I, 21–463. Paris: Cerf.

Guillaumont, Antoine. 2009. Un philosophe au désert. Évagre le Pontique. Paris: Vrin.

Hill, Jonathan. 2010. “Did Evagrius Ponticus (AD 346–99) have obsessive-compulsive disorder?” Journal of Medical Biography 18 (1): 49–56. https://doi.org: 10.1258/jmb.2009.009056.

Hippocratic author. 1983. Sobre la Decencia. Tratados Hipocráticos Vol. 1. Translated by Dolores Nava Lara. Madrid: Gredos.

Hippocratic author. 1983. Sobre la Medicina Antigua. Tratados Hipocráticos Vol. 1. Traducción de Carlos García Gual. Madrid: Gredos.

Laín Entralgo, Pedro. 2005. La curación por la palabra en la Antigüedad Clásica. Barcelona: Anthropos.

Larchet, Jean-Claude. 2001. Théologie de la maladie. Paris: Cerf.

Larchet, Jean-Claude. 2003. Terapia delle malattie spirituali, un’introduzione alla tradizione ascetica della Chiesa Ortodossa. Milano: San Paolo.

Larchet, Jean-Claude. 2006. L’inconscio spirituale, malattie psichiche e malattie spirituali. Milano: San Paolo.

Larchet, Jean-Claude. 2007. Thérapeutique des maladies spirituelles. Paris: Cerf.

Messana, Vicenzo. 1999. “Introduzione”. In Evagrio Póntico, La preghiera, 5–54. Roma: Città Nuova.

Peretó Rivas, Rubén. 2017. “ACT (Acceptance and Commitment Therapy) y Evagrio Póntico. Algunas correspondencias teóricas.” Cauriensia 12: 579–597.

Plato. 1985a. Cármides. Translated by Emilio Lledó Íñigo. Madrid: Gredos.

Plato, 1985b. Protágoras. Translated by Carlos García Gual. Madrid: Gredos.

Plato. 1987a. Eutidemo. Translated by Francisco Olivieri. Madrid: Gredos.

Plato, 1987b. Gorgias. Translated by Julio Calonge Ruiz. Madrid: Gredos.

Plato, 1987c. Menón. Translated by Francisco Olivieri. Madrid: Gredos.

Plato, 1988a. República. Translated by Conrado Egger Lans. Madrid: Gredos.

Plato, 1988b. Teeteto. Translated by Fernando García Romero. Madrid: Gredos.

Plato. 1988c. Fedón. Translated by Carlos García Gual. Madrid: Gredos.

Plato. 1988d. El Banquete. Translated by Marcos Martínez Hernández. Madrid: Gredos.

Plato, 1999. Leyes. Translated by Francisco Lisi. Madrid: Gredos.

Refoulé, Francois. 1961. “Rêves et vie spirituelle d'après Évagre le Pontique.” Supplément de la Vie Spirituelle 59: 470–516.

Tobon, Monica. 2010. “The Health of the Soul: Ἀπάθεια in Evagrius Ponticus.” Studia Patristica 47: 187–202.

Tobon, Monica. 2013. “Raising Body and Soul to the Order of the Nous: Anthropology and Contemplation in Evagrius Ponticus.” Studia Patristica 57: 51–74.

Tobon, Monica. 2020. Apatheia and Anthropology in Evagrius of Pontus: Restoring the Image of God. London: Routledge.

Trader, Alexis. 2012. Ancient Christian Wisdom and Aaron Beck’s Cognitive Therapy. A meetind of minds. New York, Oxford: Peter Lang.

Tsakiridis, George. 2010. Evagrius Ponticus and Cognitive Science. A look at moral evil and the thoughts. Eugene, Oregon: Pickwick Publications.

Vazquez, Santiago Hernán. 2015. “Las implicancias psicopatológicas de la acedia en Evagrio Póntico.” Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental 18 (4): 679–703.

Vazquez, Santiago Hernán. 2017. “El Abba como Gnóstico en Evagrio Póntico. El rol pedagógico-medicinal de su palabra y sus fuentes.” Studia Monastica 59: 251–268.

Vazquez, Santiago Hernán. 2018a. “La enfermedad del alma en el filósofo tardoantiguo Evagrio Póntico: entre ignorancia y filautía.” Anales del Seminario de Historia de la Filosofía 35: 323–343.

Vazquez, Santiago Hernán. 2018b. “La figura del Cristo Médico y la acción terapéutica del gnóstico en Evagrio Póntico.” Veritas. Revista de Filosofía y Teología 39: 113–135.

Vazquez, Santiago Hernán. 2019a. “La noción de logismoí en Evagrio Póntico: el correlato cognitivo de las pasiones enfermas.” ÉNDOXA: Series Filosóficas 43: 67–90.

Vazquez, Santiago Hernán. 2019b. “Aportes para una historia de la metáfora del espejo. El horizonte logo-terapéutico de su tematización en Evagrio Póntico y otros autores tardoantiguos.” Revista de Historia de la Psicología 40: 45–54.

Biblica et Patristica Thoruniensia

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2023-07-17

Jak cytować

1.
VÁZQUEZ, Santiago Hernán & GARGIULO, María Teresa. Evagrius Ponticus’ Rejection of a Magical Understanding of Grace. Biblica et Patristica Thoruniensia [online]. 17 lipiec 2023, T. 16, nr 2, s. 133–148. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/BPTh.2023.007.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 16 Nr 2 (2023): Tomizm biblijny IX

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 María Teresa Gargiulo

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 598
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1689-5150

eISSN: 2450-7059

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Ewagriusz z Pontu, magia, łaska, Hipokrates, Platon, zaklęcie, natura
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa