Czytanie Pisma i przekaz wiary (Mk 5,21–43)
DOI :
https://doi.org/10.12775/BPTh.2015.028Mots-clés
czytanie głębokie/płytkie, Pismo, doświadczenie, historia publiczna/ osobista, wiara, tożsamośćRésumé
Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza, metodologiczna, zawiera rozważania na temat tego, jak odmienne sposoby czytania, wyróżnione przez N.K. Hayes wpływają na przyswajanie sobie orędzia Pisma Świętego. Druga, wykorzystuje metodologiczne obserwacje do interpretacji opowiadania w Mk 5,21–43, usiłując wydobyć podstawowe przesłanie tekstu dotyczące wiary. Postaci w nim występujące czytają swoje historie, ale w taki sposób, że splatają się one ze sobą. I dopiero w ich wzajemnym przenikaniu się następuje przekaz doświadczenia wiary, w stopniu, w jakim historia jednego staje się ważna dla drugiego.Références
Biernacki R., Language and the Shift from Signs to Practices in Cultural Inquiry, History and Theory 39 (2000), s. 289–310.
Branch R.G., A study of the woman in the crowd and her desperate courage (Mark 5:21–43), In die Skriefling/In Luce Verbi 47 (1), Art. #649, 13 pages. http://dx.doi.org/10.4102/ids.v47i1.649
Dumais M., The Sense of the Scripture: Re-Examined in Light of Philosophical Hermeneutics and Recent Literary Approaches, The Asbury Journal 63/1 (2008), s. 53–74.
Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, Kraków 1993.
Guelich R.A., Mark 1–8,26, Word Biblical Commentary, Vol. 34A, Dallas 1989.
Hayles N.K., Hyper and Deep Attention: The Generational Divide in Cognitive Modes, Prof-fession 2007, s. 187–199.
Hayles N.K., How We Read: Close, Hyper, Machine, ADE Bulletine, Number 150, 2010, s. 62–79. DOI: 10.1632/ade.150.62.
Iersel B.M.F. van, Mark. A Reader-Response Commentary, Sheffield 1998.
Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2012.
Maynes M.J., Pierce J.L., Laslett B., Telling Stories. The Use of Personal Narratives in the Social Sciences and History, Ithaca and London 2008.
Miller S., Women in Mark’s gospel, London 2004.
Minor M., The Spirituality of Mark: Responding do God, Louisville, Kentucky 1996.
Paul L. A., Transformative Experience, Oxford 2014.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 490
Number of citations: 0