Ir al contenido principal Ir al menú de navegación principal Ir al pie de página del sitio
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Inicio
  • Actual
  • Archivos
  • Acerca de
    • Equipo editorial
    • Sobre la revista
    • Envíos
    • Proces recenzyjny
    • Lista Recenzentów
    • Rada Naukowa
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat za zgłaszanie i publikację artykułów
    • Serwisy abstraktowe i indeksowe
    • Declaración de privacidad
    • Polityka Open Access
    • Zasady archiwizacji
    • Contacto
  • Registrarse
  • Entrar
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Biblica et Patristica Thoruniensia

Czytanie Pisma i przekaz wiary (Mk 5,21–43)
  • Inicio
  • /
  • Czytanie Pisma i przekaz wiary (Mk 5,21–43)
  1. Inicio /
  2. Archivos /
  3. Vol. 8 Núm. 4 (2015): Księga Jozuego /
  4. Varia

Czytanie Pisma i przekaz wiary (Mk 5,21–43)

Autores/as

  • Zdzisław Pawłowski Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń https://orcid.org/0000-0002-3042-351X

DOI:

https://doi.org/10.12775/BPTh.2015.028

Palabras clave

czytanie głębokie/płytkie, Pismo, doświadczenie, historia publiczna/ osobista, wiara, tożsamość

Resumen

Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza, metodologiczna, zawiera rozważania na temat tego, jak odmienne sposoby czytania, wyróżnione przez N.K. Hayes wpływają na przyswajanie sobie orędzia Pisma Świętego. Druga, wykorzystuje metodologiczne obserwacje do interpretacji opowiadania w Mk 5,21–43, usiłując wydobyć podstawowe przesłanie tekstu dotyczące wiary. Postaci w nim występujące czytają swoje historie, ale w taki sposób, że splatają się one ze sobą. I dopiero w ich wzajemnym przenikaniu się następuje przekaz doświadczenia wiary, w stopniu, w jakim historia jednego staje się ważna dla drugiego.

Citas

Biernacki R., Language and the Shift from Signs to Practices in Cultural Inquiry, History and Theory 39 (2000), s. 289–310.

Branch R.G., A study of the woman in the crowd and her desperate courage (Mark 5:21–43), In die Skriefling/In Luce Verbi 47 (1), Art. #649, 13 pages. http://dx.doi.org/10.4102/ids.v47i1.649

Dumais M., The Sense of the Scripture: Re-Examined in Light of Philosophical Hermeneutics and Recent Literary Approaches, The Asbury Journal 63/1 (2008), s. 53–74.

Gadamer H.-G., Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, Kraków 1993.

Guelich R.A., Mark 1–8,26, Word Biblical Commentary, Vol. 34A, Dallas 1989.

Hayles N.K., Hyper and Deep Attention: The Generational Divide in Cognitive Modes, Prof-fession 2007, s. 187–199.

Hayles N.K., How We Read: Close, Hyper, Machine, ADE Bulletine, Number 150, 2010, s. 62–79. DOI: 10.1632/ade.150.62.

Iersel B.M.F. van, Mark. A Reader-Response Commentary, Sheffield 1998.

Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2012.

Maynes M.J., Pierce J.L., Laslett B., Telling Stories. The Use of Personal Narratives in the Social Sciences and History, Ithaca and London 2008.

Miller S., Women in Mark’s gospel, London 2004.

Minor M., The Spirituality of Mark: Responding do God, Louisville, Kentucky 1996.

Paul L. A., Transformative Experience, Oxford 2014.

Biblica et Patristica Thoruniensia

Descargas

  • PDF (Język Polski)

Publicado

2016-03-29

Cómo citar

1.
PAWŁOWSKI, Zdzisław. Czytanie Pisma i przekaz wiary (Mk 5,21–43). Biblica et Patristica Thoruniensia. Online. 29 marzo 2016. Vol. 8, no. 4, pp. 101-117. [Accessed 7 julio 2025]. DOI 10.12775/BPTh.2015.028.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Descargar cita
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Número

Vol. 8 Núm. 4 (2015): Księga Jozuego

Sección

Varia

Licencia

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Stats

Number of views and downloads: 692
Number of citations: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 1689-5150

eISSN: 2450-7059

Search

Search

Browse

  • Examinar índice de autores/as
  • Issue archive

User

User

Número actual

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Idioma

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

czytanie głębokie/płytkie, Pismo, doświadczenie, historia publiczna/ osobista, wiara, tożsamość
Arriba

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop