"A ci, którzy chcą się bogacić". Analiza lingwistyczno-teologiczna 1 Tm 6,9.
DOI :
https://doi.org/10.12775/BPTh.2022.005Mots-clés
autarkeia, samowystarczalność, bogactwo, pożądliwość, pokusa, sidła, troska, zaufanie, Listy PasterskieRésumé
Autor artykułu przedstawia analizę lingwistyczno-teologiczną tekstu 1 Tm 6,9, który jest parenetycznym pouczeniem o możliwych niebezpieczeństwach czekających tych, którzy chcą się bogacić. Poprzestawanie na tym, co się już posiada w perspektywie życia wiecznego jest ważniejsze od pomnażania swoich majętności.
W 1 Tm 6,9 wyodrębnić możemy dwa główne etapy niebezpieczeństw: „wpadanie” i „zatapianie”. W etapie „wpadania” można wyodrębnić trzy podetapy (próba, sidła, pragnienia), zaś w etapie „zatapiania” dwa podetapy (zguba, zatracenie). Niepohamowane pragnienie bogacenia się może w konsekwencji doprowadzić nawet do wiecznego potępienia.
Références
Abramowiczówna Z. (red.), Słownik grecko-polski, t. 1, Warszawa 1958.
Abramowiczówna Z. (red), Słownik grecko-polski, t. 3, Warszawa 1963.
Barclay J. M.G., Security and Self Sufficiency: A Comparison of Paul and Epictetus, Auditu 24 (2009), s. 60–72.
Bauer W., Griechisch-deutsches Wörterbuch zum Neuen Testament zu den Schriften des Neuen Testaments und der übrigen urchstilichen Literatur, wyd. 5, Berlin–New York 1971.
Brenk F.E., Old Wineskins Recycled: Autarkeia in 1 Timothy 6:5–10, Filologia Neotestamentaria 3 (1990) 5, s. 39–51.
Chamblin J.K., Paul and the Self. Apostolic Teaching for Personal Wholeness, Eugene 2011.
Dschulnigg P., Warnung vor Reichtum und Ermahnung der Reichen. 1 Tim 6,6–10. 17–19 im Rahmen des Schlussteils 6,3–21, Biblische Zeitschrift 37 (1993), s. 60–77.
Ferguson E., Backgrounds of Early Christianity, wyd. 2, Grand Rapids 1993.
Fee G.D., 1 and 2 Timothy, Titus, New International Biblical Commentary, Peabody 1988.
Gotsis G.N., S. Drakopoulou-Dodd, Economic Ideas in the Pauline Epistles of the New Testament, History of Economics Review 35 (2002), s. 13–34.
Hałas S., Chciwość pieniędzy korzeniem wszelkiego zła według 1 Tm 6,9-10, Ruch Biblijny i Liturgiczny 40 (1987) 4, s. 297–305.
Haręzga S., Pierwszy i Drugi List do Tymoteusza. List do Tytusa. Wstęp. Przekład z oryginału. Komentarz, Nowy Komentarz Biblijny Nowy Testament XIV, Częstochowa 2018.
Homerski J., Ewangelia według św. Mateusza. Wstęp – Przekład z oryginału – Komentarz, Pismo Święte Nowego Testamentu III/1, Poznań 2004.
Iovino P., Lettere a Timoteo. Lettera a Tito, I Libri Biblici. Nouovo Testamento 15, Milano 2005.
Kidd R.M., Wealth and Beneficence in the Pastoral Epistles: A “Bourgeois” Form of Early Christianity?, Society of Biblical Literature Dissertation Series 122, Atlanta 1990.
Ksenofont, Pisma Sokratyczne, przekł. L. Joachimowicz, Warszawa 1967.
Malherbe A.J., Godliness, Self-Sufficiency, Greed, and the Enjoyment of Wealth. 1 Timothy 6:3–19: Part I, Novum Testamentum 52 (2010) 4, s. 376–405.
Malina B., The New Testament World: Insights from Cultural Anthropology, Louisville 2001.
Mott S.C., Etyka, w: Słownik Teologii Św. Pawła, G.F. Hawthorne, R.P. Martin, D.G. Reid (red.), przekł. zbiorowy, Prymasowska Seria Biblijna 34, Warszawa 2010, s. 216–222.
Navia L.E., Classical Cynicism: A Critical Study, Contributions in Philosophy 58, Westport 1996.
Neumann N., Kein Gewinn = Gewinn. Die kynisch geprägte Struktur der Argumentation in 1 Tim 6:3-12, Novum Testamentum 51 (2009), s. 127–147.
Niebuhr R., Christ and Culture, New York 1956.
Oberlinner L., Die Pastoralbriefe. Kommentar zum ersten Timotheusbrief, Herders Theologischer Kommentar zum Neuen Testament XI/2, Freiburg–Basel–Wien 1994.
Paciorek A., Elementy składowe języka greckiego, Studia Biblica 2, Kielce 2001.
Preus A., Historical Dictionary of Ancient Greek, wyd. 2, Lanham–Boulder–New York–London 2015.
Rosner B.S., Greed as Idolatry: The Origin of a Pauline Metaphor, Grand Rapids 2007.
Schelke K.H., Teologia Nowego Testamentu, t. III: Etos, Kraków 1984.
Schmidt T.E., Bogactwo i ubóstwo, w: Słownik Teologii Św. Pawła, G.F. Hawthorne, R.P. Martin, D.G. Reid (red.), przekł. Laura Canghelaris, Prymasowska Seria Biblijna 34, Warszawa 2010, s. 60–62.
Spence Ch., A Commentary on the Epistle of 1 Timothy, New York 1997.
Stępień J., Listy do Tesaloniczan i pasterskie. Wstęp – Przekład z oryginału – Komentarz, Pismo Święte Nowego Testamentu XI, Poznań 1979.
Strong J., Grecko-polski słownik Stronga z lokalizacja słów greckich i kodami Popowskiego, przekł. A. Czwojdrak, Prymasowska Seria Biblijna 42, Warszawa 2015.
Tomczyk D., Philargyria – czy jedyny korzeń wszelkiego zła. Analiza 1 Tm 6, 10a, Ruch Biblijny I Liturgiczny 73 (2020) 1, s. 5–23.
Thompson M.B., Nauczanie/Pareneza, w: Słownik Teologii Św. Pawła, G.F. Hawthorne, R.P. Martin, D.G. Reid (red.), przekł. Laura Canghelaris, Prymasowska Seria Biblijna 34, Warszawa 2010, s. 518–519.
Towner P.H., 1–2 Timothy & Titus, Downers Grove 1994.
Towner P.H., The Letters to Timothy and Titus, Grand Rapids 2006.
Vegge T., Paulus und das antike Schulwesen. Schule und Bildung des Paulus, Beihefte zur Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft 134, Berlin–New York 2006.
Waerdt P.A.V., Socratic Justice and Self-Sufficiency: The Story of the Delphic Oracle in Xenophon's Apology of Socrates, Oxford Studies in Ancient Philosophy 11 (1993), s. 1–48.
Wenkel D.H., Lexicography to the Aid of a Problematic Pastoral Proverb: With What Should Christians Be Content in I Timothy 6.8?, The Bible Translator 66 (2015) 1, s. 73–90.
Whang Y.C., Paul’s Letter Paraenesis, w: Paul and the Ancient Letter Form, Pauline Studies 6,S.E. Porter, S.A. Adams (red.), Leiden–Boston 2010, s. 253–268.
Wronka S., Niegodziwa mamona – postawa wobec bogactwa według Nowego Testamentu, Ruch Biblijny I Liturgiczny 63 (2010) 4, s. 353–369.
Wróbel M., Święty Paweł w kontekście świata żydowskiego, greckiego i rzymskiego, Roczniki Biblijne 2 (2010), s. 153–163.
Téléchargements
Publiée
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Biblica et Patristica Thoruniensia 2022
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas de Modification 4.0 International.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Stats
Number of views and downloads: 540
Number of citations: 0