Porównanie mezopotamskich i izraelskich obrazów świata podziemnego
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2025.019Słowa kluczowe
świat podziemny, eschatologia biblijna, mitologia mezopotamska, SzeolAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest porównanie obrazu świata podziemnego w mitologii mezopotamskiej i literaturze biblijnej. Lokalizacja świata podziemnego jest w obu kulturach podobna: umiejscawiano go pod powierzchnią ziemi i pod wodami mitycznego praoceanu. W obu tradycjach istnieją również teksty sugerujące, że znajdował się bezpośrednio pod powierzchnią ziemi, a groby i różnego rodzaju doły stanowiły "wrota" do zaświatów. W kwestii "krajobrazu" i kondycji zmarłych obie tradycje charakteryzuje negatywne postrzeganie zaświatów jako miejsca ciemności i prochu, a egzystencja po śmierci jest cieniem życia ziemskiego. Jednak szczegóły się różnią. W Mezopotamii świat podziemny przedstawiany jest jako starożytne miasto z mityczną rzeką, siedmioma lub czternastoma bramami i pałacem dla władczyni Ereszkigal, co odzwierciedla urbanistyczną mentalność. Istniała tam hierarchia społeczna podobna do tej w świecie żywych, a los zmarłych mógł być poprawiony przez godny pochówek i ofiary rodzinne, zwłaszcza dużą liczbę potomstwa. Teksty mezopotamskie koncentrują się na losie jednostki. W literaturze biblijnej Szeol jest raczej pustkowiem, zbiorową mogiłą lub cmentarzyskiem, a jego obraz jest bardziej mglisty i niejednorodny. Różnice w losie po śmierci mają charakter teologiczny i etyczny, często służąc ukazaniu losu narodów wrogich Izraelowi i manifestowaniu panowania YHWH. Relacja Boga/bogów do świata podziemnego ujawnia największe różnice. W Mezopotamii, charakteryzującej się politeizmem, kraina umarłych była zamieszkana przez wielu bogów, a bogowie nieba i ziemi nie posiadali w niej władzy, a próby jej przejęcia kończyły się tragicznie. W tradycji biblijnej, w miarę rozwoju monoteizmu absolutnego, stopniowo ewoluowała idea panowania YHWH nad Szeolem i zmarłymi, co doprowadziło do pojawienia się idei zmartwychwstania. Początkowo YHWH nie miał władzy nad tą krainą, a zmarli nie mogli mu oddawać czci.
Bibliografia
Black, Jeremy, Anthony Green. 1998. Słownik mitologii mezopotamskiej. Katowice: Książnica.
Bloch-Smith, Elizabeth M. 1992. Judahite Burial Practices and Beliefs about Dead. Journal for the Study of the Old Testament Monograph Series. Sheffield: JSOT Press
Drewnowska Rymarz, Olga, Krystyna Gawlikowska i in. 2000. Mity akadyjskie. Antologia Literatury Mezopotamskiej. Warszawa: Agade.
Drewnowska Rymarz, Olga, Krystyna Łyczkowska, Małgorzata Sandowicz, Teresa Stępniewska. 2005. Do Boga, Pana mego, mów! Babilońskie i asyryjskie hymny, modlitwy, zaklęcia i rytuały Antologia Literatury Mezopotamskiej. Warszawa: Agade.
Goniszewski, Piotr. 2020. „Obraz świata podziemnego w świetle wybranych mitów mezopotamskich”. Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie 27: 31–47.
Hallote, Rachel S. 2001. Death, Burial, and Afterlife in the Biblical World. How the Israelites and Their Neighbors Treated the Dead. Chicago: Ivan R. Dee.
Horowitz, Wayne. 1998. Mesopotamian Cosmic Geography. Winona Lake: Eisenbrauns.
Joohnston, Philip S. 2010. Cienie Szeolu. Śmierć i zaświaty w biblijnej tradycji żydowskiej. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Katz, Dina. 2003. The Image of the Netherworld in the Sumerian Sources. Bethesda: CDL Press.
Kołakowska-Przybyłek, Zuzanna. 2014. Władza Boga nad krainą umarłych w Starym Testamencie oraz w literaturę okresu drugiej Świątyni. Pelpin: Bernardinum.
Kucharski, Jacek. 1998. Spocząć ze swymi przodkami. Jak rozumieć Pismo Święte 10. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Langkammer, Hugolin. 2004. Życie po śmierci. Eschatologia Starego i Nowego Testamentu. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Lemański, Janusz. 2004. „Sprawisz abym ożył!” (Ps 71,20b). Źródła nadziei na zmartwychwstanie w Starym Testamencie. Rozprawy i studia 532. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Lemański, Janusz. 2011. „Hebrajski Szeol na tle wyobrażeń eschatologicznych sąsiednich kultur.” Scripta Biblica et Orientalia 3: 67–97.
Lewis Theodore J. 1989. Cults of the Dead in Ancient Israel and Ugarit. Harvard Semitic Monographs 39. Atlanta: Scholar Press
Liwak, Rüdiger. „Rephaim”. In: Theological Dictionary of the Old Testament, vol. XIII, edited by G. Johannes Botterweck, Helmer Ringgren, Heinz-Josef Fabry, Grand Rapids: William B. Eerdmans Pub.
Łach, Stanisław. 1990. Księga Psalmów. Pismo Święte Starego Testamentu IX.1. Poznań: Pallottinum.
Łyczkowska, Krystyna. 2002. Epos o Gilgameszu. Antologia Literatury Mezopotamskiej. Warszawa: Agade.
Münnich, Maciej.2003. „Przemiany pierwotnych wierzeń dotyczących świata umarłych w Biblii hebrajskiej na tle wierzeń bliskowschodnich”. Roczniki Humanistyczne 51/2: 5–27.
Nicko-Stępień, Paulina. 2017. Mezopotamski świat podziemny i jego wpływ na koncepcje biblijnego Szeolu. Archeolog czyta Biblię. Wrocław: Wydawnictwo TUM.
Rouillard-Bonraisin, Hedwige. 1995. „Rephaim”. In: Dictionary of Deities and Demons in the Bible, edited by Karel van der Toorn, Bob Becking, Pieter W. van der Horst. Grand Rapids: William B. Eerdmans Pub
Roux, Georges. 2006. Mezopotamia. Dzieje Orientu. Warszawa: Dialog.
Sarzyńska, Katarzyna. 2000. Mity sumeryjskie. Antologia Literatury Mezopotamskiej. Warszawa: Agade.
Sarzyńska, Katarzyna. 2003. Eposy sumeryjskie. Antologia Literatury Mezopotamskiej. Warszawa: Agade.
Schmidt Brian B. 1994. Israel’s Beneficient Dead. Ancestor Cult and Necromancy in Ancient Israelite Religion and Tradition. Forschungen zum Alten Testament 11. Tübingen: Eisenbrauns.
Schreiner, Josef. 1999. Teologia Starego Testamentu. Warszawa: PAX.
Spronk Klaas. 1986. Beatific Afterlife in Ancient Israel and in the Ancient Near East. Alter Orient und Altes Testament 219. Neukirchen – Vluyn: Neukirchener Verlag Neukirchen-Vluyn.
Toboła, Łuksza. 2008. Cykl Baala z Ugarit. Kraków–Mogilany: Enigma Press.
Tromp Nicholas J. 1969. Primitive conceptions of death and the nether world in the Old Testament. Roma: Pontifical Biblical Institute
Tronina, Antoni, 2006. Podstawy gramatyki języka ugaryckiego. Studia Biblica. Kielce: Verbum
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Piotr Goniszewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 16
Liczba cytowań: 0